Paard heeft last van Roos/Huidschilfers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

soof109

Paard heeft last van Roos/Huidschilfers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-11 18:29

Halloo

dit is mijn derde topic alweer maar dit keer niets over rijden maar over iets medisch/verzorging.

Mijn paard Nero heeft erg last van Roos tussen zijn manen en op zijn hals (en soms een beetje rond zijn schoft en schouder), ik heb al een aantal dingen geprobeerd;

-insmeren met iets vets (babyolie); heeft niet veel zin, alhoewel het me wel lijkt helpen als je een droge huid hebt als mens.
-zonnebloemolie toevoegen aan eten; eet ie niet
- niks doen en goed wegpoetsen; net zoveel als bij de babyolie.

Zouden jullie mij wat tips kunnnen geven over het behandelen van deze roos, want hij ziet er echt niet uit. Ik zal ook binnekort ff een foto uploaden (maandag of dinsdag).

Bedankt alvast!
X Soof109

Jibbel

Re: Paard heeft last van Roos/Huidschilfers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 10:58

Ik lees even mee, want mijn paard heeft er ook last van, maar met periodes en dan vooral tijdens het verharen. Is dat bij die van jou ook zo?

Immelicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 11:00

Ik was mijn paard geregeld met teer/tea tree shampoo, dat werkt bij die van mij heel goed.
Vooral in de zomermaanden heeft hij veel schilfers en ik was hem dan elke maand een keer (tenzij ik meer wedstrijden rijd dan vaker) Verder valt er weinig aan te doen denk ik....

Mandy1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 11:30

Bij mij op stal stond een paard die er last van had.
Die werd regelmatig gewassen met head en schoulders en dat werkte ook erg goed!

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 11:32

Klitwortel lotion van het kruidvat voor mensen. Is goedkoop en werkt vaak heel goed!

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 13:13

Ik had hier ook al een topic geplaatst, maar geen antwoord op gekregen, paard en shet hebben er ook last van. De dierenarts zei dat het overproducerende talgklieren zijn, gebeurt vooral bij het aanmaken van de wintervacht. Goed borstelen, zei hij en wat vitamine E en Selenium bijvoeren. Ik geef ze nu wat van Pavo met deze stoffen, kijken of het werkt. Zonnebloemolie hielp ook niet, geef ze nu wat lijnzaadolie bij.

soof109

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-11 19:17

Oke, nou mijn paard heeft het eigenlijk na het scheren, voor de winter, het meest last van. Hij heeft een liksteen van zout dus in princiepe zou hij genoeg selenium (zout) moeten binnenkrijgen en voor die Vitamine E heb ik dus geprobeerd om een beetje zonnebloemolie door zijn eten te doen maar dat vond ie heel vies. Ik heb nog ff gekeken voor teershampo en ik ga misschien ook de klitwortel lotion proberen, ff kijken. ik ga er morgen weer heen dan zal ik ff een foto maken van zijn hals.

Hartstikke bedankt voor deze tips!

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 23:55

Misschien heel stom gedacht, maar wordt de huid met extra wassen en poetsen niet extra gestimuleerd om meer vet/talg dus schilfers te produceren?

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 13:15

soof109 schreef:
Oke, nou mijn paard heeft het eigenlijk na het scheren, voor de winter, het meest last van. Hij heeft een liksteen van zout dus in princiepe zou hij genoeg selenium (zout) moeten binnenkrijgen en voor die Vitamine E heb ik dus geprobeerd om een beetje zonnebloemolie door zijn eten te doen maar dat vond ie heel vies. Ik heb nog ff gekeken voor teershampo en ik ga misschien ook de klitwortel lotion proberen, ff kijken. ik ga er morgen weer heen dan zal ik ff een foto maken van zijn hals.

Hartstikke bedankt voor deze tips!

Selenium is geen zout. Zout bestaat uit natrium en chloor. Selenium is een enzym en draagt echter wel bij aan een goede gezondheid en zorgt voor een betere werking van het hart en vaatstelsel.

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 13:47

Zit het op de huid in de manen? Ik gebruik daar klitwortel lotion voor. Goed erin wrijven, zo komen de schilfers goed los.

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 13:50

_Dribbel schreef:
Zit het op de huid in de manen? Ik gebruik daar klitwortel lotion voor. Goed erin wrijven, zo komen de schilfers goed los.

Is overigens te koop bij de kruidvat voor een paar euro. :)

fredau

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 14:10

Ik ga voor teershampoo! Werkt echt!

soof109

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-11 17:08

Ja ik zit te twijfelen over of ik nou klitwortel lotion of teershampoo moet kopen.
in klitwortel lotion zit alcohol en de kans is groot dat het dan gaat irriteren het is wel goedkoop
teershampoo is niks negatiefs aan behalve dan dat het 8 euro is (de tuinen) ik koop liever de teershampoo maar dan graag in een winkel waar het niet zo duur is... weet iemand een winkel waar je dat kan kopen voor zo'n 4-6 euro?

mellanion84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 21:08

bekend probleem mijn verzorgpaardje heeft het in de maken en staart. teershampoo maakt inderdaad heel goed schoon maar droogt wel uit heb ik gemerkt, dus dan begint het daar weer door te schilferen, je kunt het bij de meeste ruiterzaken kopen. Teatree werkt verzorgend en dat kun je overal wel vinden.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 21:13

Zou er gewoon babyshampoo op los laten.
Niet te vaak wassen wordt het erger van.
Heb je alleen kleine roos spikkeltjes of grotere?

En verder je er niet te druk om maken, beetje vet is altijd beter dan te droog.
Heb hier een zwarte staan met als ik borstel sneeuwende kont.
Ga me daar niet druk om maken, is weer weg als ie van de zomer de wei op gaat.
(wassen vind ik geen optie, moet buiten met koud water)

mellanion84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 21:15

als ze er geen last van hebben zou ik het ook niet te vaak wassen inderdaad. helaas heeft mijn haffie de laatste tijd weer enorm jeuk, de VA komt als het goed is vrijdag kijken wat het is.

soof109

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-11 16:41

Hier is een foto van zijn hals, vandaag was het niet zo erg maar normaal zitten er wel vlokken tussen van ongeveer 1 cm in diameter.
Afbeelding

ja ik wil graag de teershampoo proberen maar ik vind het zo duur, want wat nou als hij er niet tegen kan ofzo.. en ja die Teatree dat is ook duur en het is homeopathisch dus daar heb ik niet zo'n zin in... ik ga nog ff op het internet kijken voor andere prijzen voor de teershampoo.

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 17:11

inderdaad erg vervelend, mijn pony heeft het ook en in de zomer wassen we met die teershampoo, helpt heel goed. Ik wil haar nu ook wassen maar ik weet niet of het te koud is?
Klitwortel lotion van het kruidvat voor mensen ga ik ook maar eens halen!

soof109

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 14:15

Nou bij ons is het water ook koud en het vriest bijna maar als je het overdag doet rond een uur of 2 dan kan hij nog genoeg opdrogen voordat het koud wordt. En je hoeft 'm toch niet helemaal in te zepen? alleen bijvoorbeeld zijn nek en dan niet met een spuit maar met een natte spons ofzo?

was jouw teerschampo duur? waar heb je 'm gekocht? SaBiNa_S?

Soof109

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 19:24

morelia schreef:
Klitwortel lotion van het kruidvat voor mensen. Is goedkoop en werkt vaak heel goed!

dit!