Paard mest op hooiplaats, ideeen??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tamadine

Paard mest op hooiplaats, ideeen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-11 12:35

Ten eerste hoor ik veel gedachten al dwalen, maar nee, mijn paard staat niet in een stal van 3*3.

Mijn situatie:
Ik huur sinds vorige week zondag een land van 1 hectare. Deze is opgedeeld in twee delen.
Op het land is een paddock van ongeveer 20*15 van zand en een container voor schuilgelegenheid.
Overdag gaan de paarden nu nog op het land, dit totdat het te nat word. In de nacht gaan ze in de paddock met hooi. Aangezien ik in de morgen er in het licht ben, mest ik ook en gooi ik ook gelijk de bak (voorheen badkuip) en het net weer vol met hooi en wat wortels. Vanuit het land kunnen ze ook gewoon vrij de paddock in en hebben dus ook overdagbeschikking over hun hooi.

We hebben een slowfeeder staan van een grote plastick bak met daar een net overheen. Deze staat precies achter de deur van de container die open staat en tegen de zijkant van de container. Op de manier komt daar amper wind en vooral met de storm van vandaag is dat wel lekker. Het land is namelijk gesitueerd in de polder aan de kust en dus flink winderig.
In de container zelf hang ik ook altijd nog een slowfeeder net op met wat hooi, zodat er altijd 2 eet plekken zijn. Mijn 2,5 jarige merrie staat er en een 3 jarige ruin van de eigenaresse van het land. Ze staan dus pas sinds een week bij elkaar en het gaat erg goed, maar ik vind twee eet plekken gewoon fijn.

Op de plek van de plastic bak stond eerst een paar dagen een badkuip. Nu is precies die plek ook de plekvan de ruin om te gaan schijten. En zelfs een keer in de badkuip. En word het hooi dus niet meer opgegeten. Sinds gisteren hebben we de plastic bak neer gezet en mijn merrie at er gewoon uit toen we er waren. Maar toen ik vanmorgen op stal kwam lag er weer allemaal mest voor de bak en is er daarna ook niet meer hooi uit de bak gegeten. Het hooi in de container is dan wel op. En als ik ze los laat zodat ze het land op kunnen, kunnen ze ook bij de baal hooi en dan eten ze wel weer van de baal hooi. Het is dus niet zo dat ze voldoende hebben en daarom niet meer eten.

Zo, een uitgebreide uitleg. Maar ik hoop dat het zo duidelijk is. Graag hoor ik ideeen van mensen wat we zouden kunnen ondernemen. Ik heb zelf al wel wat ideeen, maar misschien vergeet ik iets.

Alvast bedankt.

Mvg Mara

Polly
Moderator Algemeen

Re: Paard mest op hooiplaats, ideeen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 13:23

eerlijk? hooibak ergens anders neerzetten.
Ik hou mijn pony's net als jij doet en ik heb in het begin ook wat problemen gehad met voerplekken en mestplekken, ze hebben hier allebei hun eigen mestplek en daar voer ik dus gewoon niet.

Ik heb in de paddock een grote bak staan met net erover en hooi erin en net als jij voer ik bij de container, daar heb ik dan ook nog een verharde uitloop.
Gister en vandaag voer ik buiten niet maar alleen ín de container anders waait alles weg, ze staan nu op het land waar ze even niet bij het hooi kunnen maar met een paar uurtjes haal ik ze wel weer naar de container.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-11 13:42

Bedankt voor je reactie.
en ja, ik ben op zoek naar eerlijke reacties haha. Aangezien er nu een net over het hooi heen ligt zal het hooi niet zo snel weg waaien. Dus op zich is verplaatsen wel een idee. Maar ik dacht misschien zijn er nog andere ideeen.
En wij hebben idd ook nog een verhard stukje rondom de container.
Voor vandaag heb ik idd ook nog wat extra hooi in de container gelegd. Alleen gebruiken we maar de helft van de container voor de paarden en dus kunnen ze er niet tegelijk in. En hierdoor is er dus maar 1 voerplek nu. Ja de plastic bak staat er wel hoor, maar eten ze dus niet uit.

Ik heb trouwens vandaag wel wat wortels in de bak gegooid. Misschien triggerd dat wel een beetje.
Maar als het niet anders kan is verplaatsen zeker een optie hoor.

Arizona

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 14:16

Ons Friesje deed dat ook.... en dan ook op een weiland van 1 ha.
Ikzelf heb altijd gedacht dat het een soort van 'inpikken' was, zodat Pol er dan niet meer van wilde eten.
Wat natuurlijk ook zo was, maar hijzelf at er ook niet meer van, de slimmerik :?

Het kan natuurlijk ook heel goed zijn dat jij nu het hooi voert op zijn WC :D Dan moet je het gewoon even verplaatsen, dan weet je dat meteen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 15:15

klinkt echt als mijn stal, ik heb ook maar 1 helft in gebruik alleen staan ze er hier wel samen in.
succes iig

_taane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 15:22

Als verplaatsen niet werkt kan je altijd proberen om hooinetten ergens aan te bevestigen, of kan dat niet?

Fruw

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 14:41

Tja, je paard poept waar hij wil. Ik heb niet het idee dat het af te leren is. Al hoorde ik wel van iemand die steeds de poep op een bepaalde plek liet liggen (waar zij wilde dat haar paard poepte) en op een gegeven moment ging hij daar ook poepen.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-11 14:44

Ja daar dacht ik eerst ook aan idd, om de mest op 1 plek neer te leggen.
Maar inmiddels heb ik de bak veplaatst en dat werkt erg goed. Ze eten er nu goed uit. En het grappige van het verhaal: sindsdien word er ook niet meer gepoept op de plek waar de bak voorheen stond haha.
Rare beesten die paarden...

_taane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 11:23

Haha,
ja paarden zijn soms vreemde dieren!
Maar goed om te horen dat het probleem is opgelost!