Hoe we het nu doen en hoe het beter zou kunnen . tips ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kescali

Hoe we het nu doen en hoe het beter zou kunnen . tips ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 14:48

Omdat ik onze pony's nu een maand of 5 aan huis heb staan, wil ik graag tips hebben hoe we het welzijn van onze pony's nog kunnen verbeteren. Ik zal eerst uitleggen hoe ze erbij staan nu en dan zou ik heeeeel graag tips hebben over afwisseling in rijden, wat voor een voer en andere zaken die bijdragen aan hun welzijn. Het is nog vrij nieuw voor ons zoals jullie merken, maar we zijn druk lerende.

1) Stalling : ze staan in een buitenstal aan huis. De stallen zijn ongeveer 3,5 x3,5. Het bovenluik staat 24 uur per dag open. Overdag staan de staldeuren open en mogen ze van ongeveer 8.00 tot 17:00 zelf bepalen of ze op de wei staan of niet. Voor de stallen is een pad van ongeveer 2 meter breed en 10 meter lang naar de wei toe. Ze staan met zijn tweëen en zijn dikke vriendjes en erg sociaal naar elkaar toe.
Ze staan op stro , wordt iedere week uitgemest en af en toe door de week bij gewerkt, omdat ze er nogal en zooitje van maken als het wat minder mooi weer is.
De wei wordt dagelijks uitgemest.

2) Voeding: Ze krijgen natuurlijk overdag de mogelijkheid om de wei op te gaan en in de zomer wordt er dan ook niet bijgevoerd overdag. Ze krijgen dan 's avonds hooi en muesli ( pavo structuur muesli , van alleen brok gaat de c-pony hoesten)
in de winter , dus nu, ligt er in de stal vrijwel onbeperkt kuilgras , omdat de wei nu kaal is en krijgen ze 's avonds weer muesli. Tussendoor wel eens wat afwisseling door wortels , appels en oud droog brood.

3) Rijden : De e-pony loopt concoursen sinds kort, die wordt dan ook min. 3x per week getraind en 1 x per week proberen we een buitenrit te maken, want bos ligt op 5 minuten stappen. Daarnaast zijn we nu begonnen met 1 x in de week longeren. c-pony is al wat ouder en is ex-manege pony. SInds een maand gaat het wat beter met haar. ze was een beetje afgestompd, maar nu is ze weer aan het been en veel vrolijker. Zij wordt ongeveer 3 keer per week gereden ( waarvan 1 x in het bos) en verder doet mijn dochter regelmatig wat vrijheidsdressuur met haar, omdat ze dat zo goed doet en ook duidelijk leuk vindt.
( o ja, we hebben een eigen buitenbak, daar wordt dus gereden, maar als het weer slechter wordt, dan zal het minder makkelijk worden en moeten we met de trailer naar een binnenbak, waar ik niet altijd even veel tijd voor heb. Dus dan zal het trainen echt minder worden, maar goed, dan gaat mijn dochter ook even niet op wedstrijd, dat weet ze. In de zomer pakt ze het dan wel weer op)

Wat kunnen we nu nog anders doen ? Is het voer wel voldoende, goed ? Is 3 keer per week wel genoeg om te trainen ? Wat kun je nog veranderen aan wei om het leuk te maken. Het is nu gewoon een eenvoudige wei, staan wat fruitbomen in en ik leg er altijd een speelbal in, waar alleen de e-pony wat mee doet. Hoe kan je de wei nog opleuken zeg maar.
Het gebeurt nu ook wel eens een dag dat mijn dochters de paarden 's ochtends op de wei zetten en 's avonds binnen halen en dat is het dan. Ze zitten net allebei op het middelbaar en soms is het huiswerk gewoon te veel om ook te rijden, maar ik vind het dan wel soms zielig dat de paarden die dag dan weinig aandacht hebben gehad.

Alle tips zijn welkom.

marionblo

Re: Hoe we het nu doen en hoe het beter zou kunnen . tips ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 21:00

Kijk eens op paddockparadijs.nl .
Maar ook hier kun je ook veel info vinden over dit concept.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 11:18

Ik denk dat jullie het al heel fijn doen voor je paardjes. De basisbehoeften zijn er: weidegang of onbeperkt ruwvoer, beweging en buitenlucht en sociaal contact met een ander paard.
3x rijden/trainen in een week is toch prima, de andere dagen kunnen ze herstellen van de training, of gewoon even 'paard' zijn. Op drukke schooldagen alleen even een borstel erover of een aai moet kunnen toch? Zeker als ze de hele dag buiten hebben gestaan.
Afwisseling is denk ik het belangrijkste wat je ze nu nog kunt bieden. Dus afwisseling in de training, een keertje balken lopen / springen oid, longeren met dubbele longe, los 'opjagen' of wandelen langs de weg.

Om je wei interessant te houden nu er geen / weinig gras meer staat, kun je op meerdere plekken ruwvoer verstrekken, zodat ze moeten wandelen. Wilgentakken doen het ook altijd goed, ze eten dolgraag de bast van de takken af. Evt. kun je nog ergens een liksteen hangen, maar ik denk dat je het echt al heel goed doet!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 16:35

Ik vind het ook positief, heerlijk zo'n stal met een pad naar de weide. Ik zou niet teveel appels en brood geven (maar af en toe wel) wortels kun je meer van geven (zo'n 4 kilo pd pp). Ik zou misschien wat vaker het bos in gaan, verschillende routes, dan zien ze wat meer van hun omgeving en maken ze misschien wat meer mee. Af en toe een dagje enkel op het land staan lijkt me niet erg. Voer lijkt me prima, muesli is gezonder dan biks.

Kescali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-11 18:52

Dank je voor jullie opmerkingen. Voordat we de paarden thuis kregen heb ik me zoveel mogelijk voorbereid en veel gevraagd aan mensen van onze stal. Maar ja, die hebben dus hun paard niet thuis staan, en daarom had ik ook hier op bokt al veel rondgeneusd wat goed was.maar omdat mijn motto is : "het is goed, maar kan altijd beter" dus deze vragen. Die wilgentakken is wel een idee. Eens kijken of ik daar aan kan komen. En ja meer buitenritten zou leuk zijn, maar dit zijn de pony's van mijn dochters en die mogen van mij nog niet alleen het bos in, wat betekent dat ik altijd mee moet, te voet of op de fiets. En daar heb ik simpel gezegd ook niet altijd zin in. Het is de bedoeling dat er op termijn nog een paard voor mezelf bij komt, dan kunnen we heerlijk samen het bos in. Ik ben ook al aan het rondkijken, maar ik wil dat op mijn gemak doen. Ik heb het nu ook nog heel erg druk met werk ( aan huis, dat wel) en mijn honden ( ik fok hobbymatig labradors) dus ik wil ook echt wel tijd hebben voor een eigen paardje. Maar ik heb geduld. Ik geniet ook nu van hoe mijn kinderen met hun pony's omgaan en de e-pony rijdt ik zelf ook regelmatig. maar nogmaals dank je dat jullie vinden dat ze het ook al goed hebben nu. Dan heb ik in ieder geval mijn gevoel goed gevolgd tot nu toe.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 21:50

misschien een zoutblok?

Kescali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-11 09:45

maureen16 schreef:
misschien een zoutblok?

Er hangt een mineralen liksteen in hun stal. de c-pony doet er weinig mee, maar de e-pony is er gek op.

Elmyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 21:26

Ik vind dat je het prima voor elkaar hebt.
Wij hebben onze 2 paarden ook thuis, alleen nog niet de mogelijkheid dat ze zelf in en uit de stal kunnen lopen, en straks
kunnen ze ook niet meer op de wei, omdat ons land laagliggend veen is, dat trappen ze helemaal aan gort als het wat natter wordt.
Dan kunnen ze alleen nog in de bak.
Zoals je beschrijft hoe het bij jou toe gaat, daar wil ik in de toekomst ook graag naar toe.
( En wie weet kom ik in de toekomst nog wel eens een labje bij je kopen, als gezelschap voor onze lab :D )

carolien64

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 22:21

volgens mij doe je het heel goed, ik heb ook mijn paarden aan huis en krijgen over de dag 5 x eten ook als ze op de wei staan.
dit is ook om ze in de gaten te houden, of alles wel goed is met ze.
voor de darmen ook goed om veel x te eten