Dit weiland ligt letterlijk op 1 minuut wandelen van mijn huis.
Het ligt tegen het bos. Er is geen rijbak, maar die ligt op 10 min stappen afstand. Het bos ligt ook binnen een bereik van 10 min.
Het weiland zal in totaal een derde van een hectare zijn (nu schat ik even....).
De sfeer is er goed, de paarden zijn blij, en de boer is ronduit geweldig. Ik ben de enige, dus 'eigen baas' en heb niets te maken met allerlei andere 'klanten'... die zijn er dus niet.
Het weiland ligt op bosgrond/ zand met een zeer 'losse/ brosse' structuur. Het weiland wordt ook flink geteisterd door mollen en lijkt soms op een scène uit de 2e wereldoorlog.
Mollen om zeep helpen werkt tijdelijk.
Nu mijn dilemma: mijn merrie trekt door de losse structuur van de ondergrond de pollen met zand uit de grond en eet deze in zijn geheel op. Ze heeft nu 2x een week in Emmeloord gestaan (ook nog vanwege een baarmoederontsteking, maar de zandkoliek was ook evident).
Na de behandeling is er een foto van de buik gemaakt, helemaal schoon.
Nadat ze 4 dagen thuis was kreeg ze weer koliek, weer zand.
Dit ondanks beperkt grazen (hooguit 5 uur per etmaal), en veel ruwvoer en een gebalanceerd dieet.
Een 'kaal' (dus echt helemaal zand) deel van de wei heb ik tot paddock omgetoverd, en ik heb ontdekt dat ze gelukkig geen zand eet.... 4x pd tong gechecked: schoon. Verder ook geen koliek als ze daar staat dus.
Nu weet ik even niet meer waar ik goed aan doe. Ik heb ze beide op een paddockje staan van zo'n 15 X 6 (+ inloopstal voor haar), en zo'n 20 x 6 (voor hem... ze staan nog niet altijd samen op beperkte ruimte omdat ze hem dan alle hoeken van de paddock laat zien).
1 x per dag mogen ze een half uur scharrelen op het land. Verder voer ik ze 4x per dag ruwvoer.
Ondanks dat ik hoop dat met de komst vh voorjaar het gras weer aangroeit en het weiland wellicht beter wordt, denk ik dat dat ijdele hoop is. De ondergrond zal heel 'bros' blijven. Het is immers niet alleen zandgrond, maar ook echt bosgrond/ een soort humuslaag met grasjes erop...
Op zich ideaal omdat het niet heel voedzaam is, en dus geschikt voor sobere paarden. Maar als zij zich zo gedraagt, kan ze eigenlijk bijna nooit meer het weiland op... Of alleen met graasmasker, en ik vraag me af of er genoeg zal komen te staan om in ieder geval in de zomer zo'n 5 uurtjes te kunnen grazen met graasmasker.
Ik betaal zo'n 300 euro voor beide paarden. Dit is incl hooi, waarvan de kwaliteit van de huidige balen wat terugloopt en we weldra wellicht over moeten op voordroog.
De paddockjes zijn natuurlijk eigenlijk geen echte paddocks en dus niet gedraineerd. Nu is het nog droog, maar als het straks nat wordt zal het daar wat modderig worden. Maar op het land is, wanneer het nat is, nog minder een optie... want dan zit het gras nog veel 'losser'.
Ik zou dan de paddocks deels kunnen bedekken met rubber platen.
Nu mijn vraag: what to do?
Momenteel ligt mijn vader in het ziekenhuis (aan de andere kant vh land), en dat heeft me flink aan het denken gezet. De mate van zorg die ik moet geven aan de paarden doordat ze niet kunnen grazen is intens (4x per dag hooi) en maakt dat ik flink in de knel zit qua tijd (ook omdat alles 'do it yourself' is).
Dit is hopelijk van voorbijgaande aard.... maar ik moet toch eens alles op een rij zetten.
* Blijf ik hier en ga ik die situatie zoveel mogelijk optimaliseren?
kosten: € 300,- (voor beide paarden incl hooi/ verder alles zelf doen/ geen voorzieningen)
Voordelen:
- 1 minuut van huis
- zeer fijne mensen
- veel rust
- paarden zijn blij
- vrijheid om mijn eigen ding te doen
- wel altijd buiten/ frisse lucht
- geen onrust van andere eigenaren/ of paarden met stalondeugden e.d. (unhappy paarden dus)
Nadelen:
- weide die het niet echt toelaat soms iets intensiever begraast te worden
- 4x pd voeren
- geen echte paddocks, en dus wellicht erg nat straks (kunnen dan wel 's nachts op stal)
- geen mogelijkheid zorg over te dragen aan staleigenaar/ zelf alles doen/ opvang regelen
* Andere mogelijkheid in de buurt bij kennis:
€ 425,- (voor beide paarden/ incl hooi + voorzieningen + volledige zorg)
Voordelen:
- buitenbak
- binnenbak
- zorg wordt volledig gedaan
- direct aan bos
- kunnen overdag op de 'schrale' wei met veel voordroog
- door meer paarden meer 'maatjes', dus meer 'vermaak?'
Nadelen:
- 2x pd ruwvoer (wel veel)
- moeten 's nachts op stal (van 17:00 tot 08:00)
- 15 minuten vanaf mijn huis met de auto
- meer mensen, is ook een manege (wordt geloof ik wel beperkt les gegeven/ maar 3 dagen pw geloof ik)
- door meer paarden misschien meer 'onrust'?
- leren loslaten, stukje zorg uit handen geven
- duurder per maand
- geven voordroog, is voedzamer, eten met de pot mee, dus eerder 'te dik'
*Optie 3:
- Ik ben in gesprek met iemand in de buurt die 1 paard heeft, en een tweede overweegt. Deze mensen hebben bijna 2 hectare land + inloopstal.
Bodem is beter, en dus kan er beter/ meer gegraasd worden. Eventueel met graasmasker om overgewicht te voorkomen.
Dit is wel heel prematuur, moet nog kijken of het iets is.
Het voordeel zou dus kunnen zijn dat je ze meer laat grazen en dat je dan dus iets meer vrijheid hebt, en niet 4x pd heen en weer hoeft.
Verder zou het dan wel weer 'do it yourself' zijn.
Voordelen:
Nog geen idee wat de kosten dan evt zouden zijn.
- ih dorp/ 5 min met de auto
- meer land/ betere ondergrond/ betere mogelijkheid om te grazen
- tegen het bos
- iets betere stallen waarschijnlijk
- rustig/ zelfstandig
Nadelen:
- door meer gras juist ook weer opletten dat ze niet veel krijgen/ graasmasker/ 's nachts op stal?
- iets meer afgelegen/ misschien iets 'saaier' voor de paarden?
- iets verder van de bak
- nog steeds alles zelf doen, alhoewel iets minder vaak, maar wel iets verder van huis
- geen voorzieningen zoals rijbak e.d.
* optie 4:
Kijken of ik op stal 2 kan 'overwinteren' totdat mijn vader hersteld is, ik even alles op een rij kan zetten en het land mogelijk weer wat hersteld. Zal ik wel extra kosten hebben (om ook de oude plek aan te houden)... maar wellicht is dat het waard.
Ik denk sowieso eerst even rustig na, maar denk wel dat het verstandig is alles eens op een rij te zetten.
Ik hoor graag van, met name eigenaren van sobere pony's, wat jullie zouden doen.
Het is met dat type pony altijd balanceren tussen veel of weinig vrijheid om te kunnen eten......, en schrale weiden om enge dingen te voorkomen, maar schrale weiden die dan weer zandkoliek veroorzaken.... altijd balanceren....
Graag jullie input