stalling sobere pony's/ overwegingen... wat wel/ wat niet...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

stalling sobere pony's/ overwegingen... wat wel/ wat niet...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 14:39

Sinds een klein jaar heb ik mijn beide 'sobere' pony's op een weiland met inloopstal.
Dit weiland ligt letterlijk op 1 minuut wandelen van mijn huis.
Het ligt tegen het bos. Er is geen rijbak, maar die ligt op 10 min stappen afstand. Het bos ligt ook binnen een bereik van 10 min.
Het weiland zal in totaal een derde van een hectare zijn (nu schat ik even....).
De sfeer is er goed, de paarden zijn blij, en de boer is ronduit geweldig. Ik ben de enige, dus 'eigen baas' en heb niets te maken met allerlei andere 'klanten'... die zijn er dus niet.

Het weiland ligt op bosgrond/ zand met een zeer 'losse/ brosse' structuur. Het weiland wordt ook flink geteisterd door mollen en lijkt soms op een scène uit de 2e wereldoorlog.
Mollen om zeep helpen werkt tijdelijk.

Nu mijn dilemma: mijn merrie trekt door de losse structuur van de ondergrond de pollen met zand uit de grond en eet deze in zijn geheel op. Ze heeft nu 2x een week in Emmeloord gestaan (ook nog vanwege een baarmoederontsteking, maar de zandkoliek was ook evident).
Na de behandeling is er een foto van de buik gemaakt, helemaal schoon.
Nadat ze 4 dagen thuis was kreeg ze weer koliek, weer zand.
Dit ondanks beperkt grazen (hooguit 5 uur per etmaal), en veel ruwvoer en een gebalanceerd dieet.
Een 'kaal' (dus echt helemaal zand) deel van de wei heb ik tot paddock omgetoverd, en ik heb ontdekt dat ze gelukkig geen zand eet.... 4x pd tong gechecked: schoon. Verder ook geen koliek als ze daar staat dus.

Nu weet ik even niet meer waar ik goed aan doe. Ik heb ze beide op een paddockje staan van zo'n 15 X 6 (+ inloopstal voor haar), en zo'n 20 x 6 (voor hem... ze staan nog niet altijd samen op beperkte ruimte omdat ze hem dan alle hoeken van de paddock laat zien).
1 x per dag mogen ze een half uur scharrelen op het land. Verder voer ik ze 4x per dag ruwvoer.
Ondanks dat ik hoop dat met de komst vh voorjaar het gras weer aangroeit en het weiland wellicht beter wordt, denk ik dat dat ijdele hoop is. De ondergrond zal heel 'bros' blijven. Het is immers niet alleen zandgrond, maar ook echt bosgrond/ een soort humuslaag met grasjes erop...
Op zich ideaal omdat het niet heel voedzaam is, en dus geschikt voor sobere paarden. Maar als zij zich zo gedraagt, kan ze eigenlijk bijna nooit meer het weiland op... Of alleen met graasmasker, en ik vraag me af of er genoeg zal komen te staan om in ieder geval in de zomer zo'n 5 uurtjes te kunnen grazen met graasmasker.
Ik betaal zo'n 300 euro voor beide paarden. Dit is incl hooi, waarvan de kwaliteit van de huidige balen wat terugloopt en we weldra wellicht over moeten op voordroog.

De paddockjes zijn natuurlijk eigenlijk geen echte paddocks en dus niet gedraineerd. Nu is het nog droog, maar als het straks nat wordt zal het daar wat modderig worden. Maar op het land is, wanneer het nat is, nog minder een optie... want dan zit het gras nog veel 'losser'.
Ik zou dan de paddocks deels kunnen bedekken met rubber platen.

Nu mijn vraag: what to do?
Momenteel ligt mijn vader in het ziekenhuis (aan de andere kant vh land), en dat heeft me flink aan het denken gezet. De mate van zorg die ik moet geven aan de paarden doordat ze niet kunnen grazen is intens (4x per dag hooi) en maakt dat ik flink in de knel zit qua tijd (ook omdat alles 'do it yourself' is).
Dit is hopelijk van voorbijgaande aard.... maar ik moet toch eens alles op een rij zetten.

* Blijf ik hier en ga ik die situatie zoveel mogelijk optimaliseren?
kosten: € 300,- (voor beide paarden incl hooi/ verder alles zelf doen/ geen voorzieningen)
Voordelen:
- 1 minuut van huis
- zeer fijne mensen
- veel rust
- paarden zijn blij
- vrijheid om mijn eigen ding te doen
- wel altijd buiten/ frisse lucht
- geen onrust van andere eigenaren/ of paarden met stalondeugden e.d. (unhappy paarden dus)
Nadelen:
- weide die het niet echt toelaat soms iets intensiever begraast te worden
- 4x pd voeren
- geen echte paddocks, en dus wellicht erg nat straks (kunnen dan wel 's nachts op stal)
- geen mogelijkheid zorg over te dragen aan staleigenaar/ zelf alles doen/ opvang regelen

* Andere mogelijkheid in de buurt bij kennis:
€ 425,- (voor beide paarden/ incl hooi + voorzieningen + volledige zorg)
Voordelen:
- buitenbak
- binnenbak
- zorg wordt volledig gedaan
- direct aan bos
- kunnen overdag op de 'schrale' wei met veel voordroog
- door meer paarden meer 'maatjes', dus meer 'vermaak?'
Nadelen:
- 2x pd ruwvoer (wel veel)
- moeten 's nachts op stal (van 17:00 tot 08:00)
- 15 minuten vanaf mijn huis met de auto
- meer mensen, is ook een manege (wordt geloof ik wel beperkt les gegeven/ maar 3 dagen pw geloof ik)
- door meer paarden misschien meer 'onrust'?
- leren loslaten, stukje zorg uit handen geven
- duurder per maand
- geven voordroog, is voedzamer, eten met de pot mee, dus eerder 'te dik'

*Optie 3:
- Ik ben in gesprek met iemand in de buurt die 1 paard heeft, en een tweede overweegt. Deze mensen hebben bijna 2 hectare land + inloopstal.
Bodem is beter, en dus kan er beter/ meer gegraasd worden. Eventueel met graasmasker om overgewicht te voorkomen.
Dit is wel heel prematuur, moet nog kijken of het iets is.
Het voordeel zou dus kunnen zijn dat je ze meer laat grazen en dat je dan dus iets meer vrijheid hebt, en niet 4x pd heen en weer hoeft.
Verder zou het dan wel weer 'do it yourself' zijn.
Voordelen:
Nog geen idee wat de kosten dan evt zouden zijn.
- ih dorp/ 5 min met de auto
- meer land/ betere ondergrond/ betere mogelijkheid om te grazen
- tegen het bos
- iets betere stallen waarschijnlijk
- rustig/ zelfstandig
Nadelen:
- door meer gras juist ook weer opletten dat ze niet veel krijgen/ graasmasker/ 's nachts op stal?
- iets meer afgelegen/ misschien iets 'saaier' voor de paarden?
- iets verder van de bak
- nog steeds alles zelf doen, alhoewel iets minder vaak, maar wel iets verder van huis
- geen voorzieningen zoals rijbak e.d.

* optie 4:
Kijken of ik op stal 2 kan 'overwinteren' totdat mijn vader hersteld is, ik even alles op een rij kan zetten en het land mogelijk weer wat hersteld. Zal ik wel extra kosten hebben (om ook de oude plek aan te houden)... maar wellicht is dat het waard.

Ik denk sowieso eerst even rustig na, maar denk wel dat het verstandig is alles eens op een rij te zetten.
Ik hoor graag van, met name eigenaren van sobere pony's, wat jullie zouden doen.
Het is met dat type pony altijd balanceren tussen veel of weinig vrijheid om te kunnen eten......, en schrale weiden om enge dingen te voorkomen, maar schrale weiden die dan weer zandkoliek veroorzaken.... altijd balanceren....

Graag jullie input :-)

Lusitana

Re: stalling sobere pony's/ overwegingen... wat wel/ wat niet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 14:53

Naast het feit dat het eten van zand een probleem is, kunnen mollengangen lelijke peesblessures en breuken veroorzaken.
Het gras bij bos is over het algemeen ook van een kort, dun soort, terwijl grovere grassoorten beter zijn voor paarden, helemaal voor sobere ponies.

Als je daar wilt blijven, en dat lijkt het beste, is het wellicht beter om al het gras weg te nemen en zand te storten, daar zullen dan geen wormen in zitten ergo, de mollen zullen geen gaten meer maken.
Paarden eten niet zomaar zand, het zand komt binnen met gras.
Zorgen dat het hooi opgenomen wordt van een harde ondergrond waar geen zand is.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 18:33

Mijn pony's (waarvan eentje ook een érg sober dier) staan ook op een aantal bosweides. Eén van de weides is voornamelijk mos met bosgras, de tweede is ingezaaid met BG11, en de derde met Barenbrug Horsemaster. Ik heb gemerkt dat het gras in de derde wei minder snel met pol en al wordt uitgetrokken dan het gras uit de eerste twee weides (en dat terwijl de 3e wei vrij recent opnieuw omgeploeg en in ingezaaid). Die wei heeft wel kunstmest gehad, speciaal voor paardenweides.
Misschien is het te overwegen om de weides waar je de pony's nu hebt lopen, volgend voorjaar opnieuw in te laten zaaien met een sterk grasmengsel? Kost wel een boel natuurlijk. Goed bemesten helpt ook voor uitstoelen en wortelgroei, waardoor een sterkere grasmat ontstaat (al heb je dan weer last met dik wordende pony's natuurlijk).

Een tweede ding waar ik aan dacht: hoe voer je je pony's hooi? Met een slowfeeder? Ze nee, dan kun je daar nog aan denken zodat je niet 4 keer p/d hoeft te voeren. Ook is graszaadhooi een optie, maar ik veronderstel dat je dat zelf zou moeten betalen? (Overigens vind ik 300 euro erg veel voor wat je ervoor krijgt!)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 18:55

Dank voor jullie input!
Het hooi eten ze uit een fijnmazig net. 3x3 cm, zo'n 7 kilo pp per dag. De merrie eet dat id loopstal van een schOne ondergrond. De ruin eet het van een schone met rubber platen bedekte ondergrond.
Het weiland onder handen nemen betekent wel dat ze dan voorlopig alleen in die paddock Es' kunnen blijven, hetgeen weer betekent dat die wel aangepakt moeten worden. Het is echt een landschapsboerderij, erg idyllisch... Dus het is even de vraag wat er mogelijk is.
De prijs is absoluut fors. Maar vrijwel alles is hier toch knap duur. Vrije uitloop is sowieso schaars, en dat gunde ik ze heel erg.
Het is erg jammer dat ik ze niet kan verweiden, dat had wellicht nog gescheeld... Dan kun je de andere weide tussentijds even opknappen....

Het blijft lastig... Maar zij heeft nu vaak koliek gehad, en hij ook al 1x ... Dus voorlopig mogen ze niet grazen. Ik troost me met de gedachte dat hun vrijheid nog ver boven het landelijk gemiddelde zit... Maar toch....

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 20:31

Indien je hier met veel plezier staat zou ik niet zo snel verhuizen. Is er momenteel niemand die tijdelijk kan voeren, dan maar minder voerbeurten en meer qua hoeveelheid? Gaan ze niet dood aan en geeft jou misschien wat lucht. Waar woon je misschien er er bokkers die je kunnen helpen.

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 20:39

Ik weet niet of je naast je paarden ook nog een baan hebt, vrienden en een relatie waar je zo nu en dan wat tijd aan wilt besteden? Ik zou lekker voor stal 2 gaan! Is het extra geld wel waard... Wat als je morgen je been breekt ofzo? Is toch wel fijn dat je paardjes dan verzorgd worden. Zo ook als je bijvoorbeeld een op vakantie wil, of bij je vader wil overnachten.

Ik heb mijn paard voor de hobby. Daarnaast werk, en is er in het weekend ook nog wel eens iemand jarig. Ga het liefst elke dag naar paardlief maar heb daar normaal gesproken echt geen tijd voor. En ook al had ik de tijd wel, was ik maar al te blij geweest als ik af en toe eens een dag over kan slaan omdat ik even tijd voor mezelf , mijn vriend, of mijn vriendinnen wil.

Bij mij worden ze gevoerd, binnen en buiten gezet, dekens gewisseld etc.

Een schuilstal is natuurlijk het allermooiste. En ze zullen vast even moeten wennen aan snachts opgesloten zijn. Maar ik denk dat ze dat wel overleven ;)

friesje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 15:56

Mijn merrie 2 jaar geleden hetzelfde probleem.
Ik zit met mijn weide ook in de boskant.
Opeens ook koliek met als gevolg weekje kliniek erop of eronder.
Mijn dame herstelde zich gelukkig zeer goed en bleek zo'n 40 kilo zand in haar buikje te hebben.!!!(te dikke friese dame dus viel niet op )
Op advies van de DA voer ik nu op de tijd "zand weg" en lijnzaad door elke maaltijd.
Dat zorgt ervoor dat ze het zand ook weer eruit poept.
Gelukkig geen problemen meer gehad.

Karriebarrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 18:06

Even een vraagje he.. waar koop je nou eigenlijk lijnzaad in grote hoeveelheden om zelf te koken?

friesje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 00:06

Ik koop lijnzaad olie :j

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 01:05

Tja kun je niet wat meer in 1x voeren? En Sandclear gebruiken? Verder klinkt het niet zo gek, je huidige stalling.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 10:18

Meer hooi in 1x en niet meer in een net of andere vorm van slowfeeding voeren. Als ze gewoon zich vol kunnen proppen met hooi zullen ze minder gras eten en dus minder pollen... ik heb zo'n 15-20 paarden overdag op 1,5 ha nu zo'n 9 maanden en het gras is nog niet op ;) Ze zijn meer aan het spelen en slapen dan aan het grazen, en het grazen is meer knabbelen en zoeken naar de lekkerste sprietjes dan echt grazen om te eten. Ik voer maar 1x per dag hooi, in een hele grote hoeveelheid zodat er bij de volgende voerbeurt na 24 uur nog steeds hooi ligt. Even het oude hooi weghalen voor je nieuw voert, wat nog goed is bovenop en wat nat of vies is geworden uiteraard weg.

Bij 24/7 buiten kunnen heeft mijn voorkeur een ronde baal neer te zetten zodat ze daar onbeperkt van kunnen eten. Evt. kun je ook andere dingen naast het hooi aanbieden zoals snijmais (zie melkveebedrijven). Snijmais is goedkoper dan hooi en bevat veel ruwe vezels, dus bij veelvraten kan dat heel handig zijn om erbij te geven.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 13:42

Karriebarrie schreef:
Even een vraagje he.. waar koop je nou eigenlijk lijnzaad in grote hoeveelheden om zelf te koken?

Zo heel grote hoeveelheden hoef je er niet van te kopen om het te koken, hoor. Wij kopen het bij de fouragehandel, daar kun je gewoon laten afwegen hoeveel je wil hebben. Meestal doen wij iets van 5 kg en doen daar dan gerust de hele winter mee.
Per paard een kopje lijnzaad (met 3 kopjes water) koken is ook zat.

TS, ik zou in ieder geval voor de winter die 2e stalling overwegen. Zeker omdat je nu toch ook wat andere dingen aan je hoofd hebt. Dan zijn de paarden in ieder geval verzorgd, ook als je een keer wat langer bij je vader wil zijn. Paarden kunnen dan ook normaal sociaal contact hebben met andere paarden in plaats van apart in een eigen paddock. Als ze inderdaad de hele dag buiten zijn op die schrale wei met voordroog dan is het zeker geen verkeerde plek, in mijn ogen. Daarnaast is een binnenbak in de winter echt wel handig.....

Als je graag bij je huidige stal wil blijven dan zul je moeten zorgen dat het weiland een goede zode heeft, zodat je paard er niet meer de pollen uit kan trekken. Maar dat heb je op zulke grond niet gemakkelijk voor elkaar, dat vergt tijd en inspanning en waarschijnlijk ook de nodige investeringen aan zaad, (kunst)mest en wellicht begrazing door schapen (heining). En dan heb je geen garantie op succes......

Bij ons op stal krijgen de buitenpaarden ook 2x daags ruim voordroog en daar doen ze het goed op. Ze krijgen ook echt voldoende, dus het is niet in een uurtje op. Stalpaarden krijgen het ruwvoer nu verdeeld over 3 voerbeurten, omdat wij dat 's avonds zelf doen (uiteraard in overleg met de stalbaas).

Anjamv4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 19:48

Je kunt ze toch ook tijdelijk 2x per dag voeren.
en zorgen dat er wit zand in de uitloop ligt dan word het niet zo modderig.

een graasmasker is ook aan te raden als je bang bent dat ze zand zal eten.
en als je pony's straks weer in het land kunnen ( ong april) zal daar toch meer gras staan ipv alleen pollen.

succes !

Anjamv4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 19:50

snijmais zou ik niet aan beginnen.
als dat warm word en gaat broeien kunnen ze koliek krijgen !