paard in weiland zetten met veel gras, slecht of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BELIZE

paard in weiland zetten met veel gras, slecht of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 11:16

Even ter verduidelijking: wij hebben 1 paard van 2.5 jaar en een oud paard van 24 jaar. Het jonge paard hebben we nu bijna een maand en kwam hiervoor rechtstreeks van het land en is altijd gras gewend. Het oude paard staat altijd in het weiland naast ons huis, maar dit weiland is erg schraal en ze krijgen hier dus ook altijd onbeperkt hooi.

Maar omdat ik merk dat ons jonge paard zich verveeld en ik merk dat ze het korte gras eet (en er dus met wortel en al uittrekt, waardoor ik bang ben voor zandkoliek), wil ik ze graag bij ons achter (we hebben een melkveebedrijf) in de weilanden zetten. Nu staat daar behoorlijk veel gras nog, al hebben de koeien daar al wel overal op gelopen. We willen ze op het eerste stuk hebben lopen (in totaal 3 ha), maar dat willen we doormidden delen, dus 1,5 ha.

Nu dus mijn vragen, kan dit kwaad of niet. Klopt het dat de kans op hoefbevangenheid klein is, omdat het gras in principe weinig voedingswaarde meer heeft? Maar kunnen ze dan ook kans op koliek krijgen? Is het dan misschien beter om de stukken wei nog een keer op te delen ivm met volvreten? Daarentegen is de kans op het stuklopen van het weiland natuurlijk kleiner als het stuk groter is, want dat willen we ook niet.

Even over de verveling bij het jonge paard: ik wandel regelmatig met haar.

Humphry

Re: paard in weiland zetten met veel gras, slecht of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 11:22

Hmm lastig,

Ik zou het zelf eerst even maaien, en de 1,5 ha nog even delen.
Zo is de kans op koliek of hoefbevangenheid minimaal.

( wij hebben dit ook zo gedaan op de boerderij waar mijn pony 24-7 op het land staat )

ownwise

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 11:22

Op dit moment is de kans op hoefbevangenheid juist erg groot, je kunt het dagelijks in de gaten houden via deze site http://www.hoefnatuurlijk.nl/cgi-bin/fructindex.cgi
Zoals je ziet is het risico op dit moment erg hoog, vanwege nachtvorst en zon/hogere temperatuur overdag. Kan dus zeker kwaad als je ze 24 uur per dag op de wei wilt zetten. Voor een paar uur is niet direct gevaarlijk.
Over een paar weken is het waarschijnlijk wat minder erg, alleen zit je dan met bevroren grond denk ik.

BELIZE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 11:26

O ja, nog vergeten erbij te vermelden, ze staan niet 24 uur per dag op het land, maar zo rond 9.00/9.30 gaan ze naar buiten en rond een uur of 17.00 komen ze weer op stal.

ownwise

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 11:29

Is wel erg lang, het risico is zeker hoog op dit moment. Als je paard nooit eerder hoefbevangen is geweest of IR geconstateerd is kunnen ze wel een aantal uur op de wei. Wij zetten de pony's van 12.00 uur tot 17.00 op de wei. Maar ik ben erg voorzichtig geworden met gras :j

BELIZE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 12:12

Ze zijn allebei idd nog nooit eerder hoefbevangen geweest.

ownwise

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 12:17

hmm... ja ieder zijn ding, ze kunnen dan best een paar uur op het land. Maar van 09.00 tot 17.00 uur zou ik zeker afraden. Weet niet waar je woont, maar hier schijnt de zon nu. Het fructaan in het gras schiet werkelijkwaar omhoog daardoor omdat het bij de grond al vriest 's nachts. Vandaar dat onze pony's vandaag niet het land op gaan maar extra hooi krijgen. Ook 2 van onze pony's zijn nog nooit bevangen geweest maar het begint altijd ergens en ik wil dat risico niet lopen :n
Succes met je beslissing :)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 12:20

Nooit eerder bevangen geweest wil niks zeggen, een paard kan zo maar ineens bevangen zijn.Ik zou het eerst maaien.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 12:24

Ik heb op dit moment exact dezelfde situatie als jou. Wij huren 2,5 ha bij naast ons huis. Van t zomer gebruikt voor ruwvoerwinning. Nu zit er draad omheen en kunnen de paarden er dus op, gedeeld in 2 stukken. Het betreft een oudere pony die recratief wordt gereden en wedstrijd paarden.

Als ze geen gras gewend zijn is het sowieso belangrijk om het aantal uren op te bouwen. Ik ben begonnen met 1 uurtje per dag erop en weer op de kale weide. Nu gaan ze er rond half 9 op en tussen de middag haal ik ze er weer af. Ze staan er dus zo'n 3 uur per dag op en dat hou ik iig voorlopig zo en misschien wel de hele winter.

Daarnaast heb ik de hoeveelheid hooi/ruwvoer hier ook op aangepast en kijk ook uit met krachtvoer.

edit: normaal zijn onze weides dus ook vrij kaal.
Laatst bijgewerkt door rowo op 22-11-11 12:28, in het totaal 2 keer bewerkt

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 12:25

Sowieso zou ik het paard rustig aan laten wennen aan een grote hoeveelheid gras en de wei niet al te groot maken. Op het moment is het fructaangehalte erg hoog, dus je zou even moeten uitvogelen wanneer deze op z'n laagst is en je paard dan op de wei zetten. Of anders wat speelmateriaal in de schrale wei neerleggen of hooi op meerdere plaatsen neerleggen?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 12:26

ik zou het juist niet eerst maaien, want fructaan komt juist vrij in kort gras dat dus nog wil gaan groeien.
We hebben hier de pony's op de winterwei, een heel grote wei waar in het begin het gras hoog stond,
wel 3e snee hoor, het is een paar keer gemaaid geweest voor hooiwinning.

We hebben de pony's er zo op gezet, ik heb wel gewacht tot een periode zonder nachtvorst,
ze hebben nu het hele land al vlak gegeten samen.
Meer boeren uit de omgeving zetten de pony's in de winter op een groot stuk wei waar anders de koeien of schapen stonden.

BELIZE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 12:44

Wij hebben hier al dagen geen zon meer gezien.... Alleen mist.

ownwise

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 13:19

Eerst maaien is inderdaad niet slim, verhoogt het fructaan gehalte aanzienlijk.
Wij hebben hier ook 1,5 week mist gehad, toch is het fructaan gehalte erg hoog, vandaag hier zon en dus fructaan gehalte skyhigh. Het heeft niet enkel met zon te maken, ook de nachtvorst is een killer en de tijd van het jaar. Als je ze er op wilt zetten vooral doen, maar je bent inmiddels door meerdere gewaarschuwd...

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 14:02

Die van mij lopen er nu zo'n 2,5 week ong. 3 uur per dag op. En merk er tot nu toe nog niets aan....

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 14:47

Mijn paarden gaan juist alleen in de "wintermaanden" op het land. Ook wij hebben een melkveebedrijf en zomers heb ik wel her en der kleine stukjes weiland, maar bij elkaar niet meer dan zo'n 0,5 ha. Vanaf september is het weiland achter ons huis (7 ha) volledig voor de paarden. Ik zet meestal een stuk af van zo'n 1,5 ha en hier gaan dan alle paarden op van Haflinger, Westfaler, tot Shet en Welsh. Hier blijven ze dan lopen tot ongeveer april. Dit doen wij al jaren en ik heb nooit problemen gehad met hoefbevangenheid oid. Hier staan ze allemaal op het land van 06.00u-19.00u. Wel pas ik de brokken en het hooi op stal aan, want er staat immers nog genoeg gras in het land.

ownwise

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 16:41

Zijn deze paarden in training suffie? Wellicht is er een paard weleens bevangen geweest maar is dit niet geconstateerd?

Daarnaast wil het niet zeggen dat ze het krijgen, het risico is alleen erg groot. Wat veel mensen niet weten is dat hoefbevangenheid vanuit de darmen komt. Door een 'verkeerd' darmflora worden paarden hoefbevangen, dit kan veroorzaakt worden door een verhoogd fructaan in voedsel o.a. gras.
Met een vorig paard had ik ook nooit lastgehad, ging al 6 jaar op rij zo goed als 365 dagen per jaar, de hele dag het land op, helaas ben ik haar toch door hoefbevangenheid verloren. Vandaar mijn voorzichtigheid.
Het kán goed gaan ja, maar ik zou dat risico niet meer willen nemen. Vandaar dat ik zeg beperk het tot een paar uur en vul de ochtend en avond aan met hooi. De keuze is verder ieder voor zich :)

BELIZE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 20:43

Ik loop liever inderdaad geen risico. Vandaar dat ik ze gewoon op het stuk laat lopen en hooguit ter afwisseling eens 1,5 uurtje ofzo op het stuk achter ga zetten.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 21:06

Deze paarden, behalve de Shet en Welsh staan idd in training, ongeveer 5x per week. Straks komt er een 2-jarige bij en die staat natuurlijk niet in training. Zij loopt overigens nog volop op het land bij de opfok.
De paarden zijn nog nooit bevangen geweest, ook niet ertegen aan. De hoefsmid komt hier elke 8 weken en heeft ook nog nooit iets opgemerkt.