slowfeeder maken, help

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

slowfeeder maken, help

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 20:32

Ik voer 3 paarden uit een 1000 litervat waar de bovenkant vanaf is gehaald
Ze krijgen 2 x per dag voordroog hieruit en staan sinds deze week niet meer op de wei, alleen op een flinke paddock en de bak. Nu bedacht ik dat ik dit jaar iets wilde maken zodat ze niet na een uur niks meer te eten hebben

nu heb ik een rooster gehaald met mazen van 5 x 5 cm, en dat op het hooi gelegd en vastgezet met 4 kettingen met karabijnen rondom

Het probleem, ze trekken door de kleine mazen het rooster omhoog en durven niet meer te eten.
Nu heb ik wel een vrij dun rooster ( 2 a 3 mm dik)
op internet zie ik overal 5 x 5 staan als mazen maat, maar ik heb het idee dat dit echt te klein is met voordroog.
ben alleen bang dat nmet grotere mazen het slopw feed effect weg is.

Hoe hebben jullie dit gemaakt? Ik dacht al om in de bodem een ketting te maken met karabijn, zodat het niet omhoog getrokken kan worden, maar als ik het hooi erin gooi, hoe vind ik het kettinkje weer?

Zwaarder rooster kopen? grotere mazen? kettinkje op de bodem? hoe hebben jullie het gemaakt
help!!

joyce B

Re: slowfeeder maken, help

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 20:50

Een net in plaats van een rooster ;)
Maakt minder lawaai, kun je opspannen met musketons/paniekhaken/karabijnhaken en valt soepel over de restjes zodat ze die ook op kunnen eten ;)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 20:54

hoe wil je dat in zo`n vat voeren? wat voor een net en hoe moet ik dat vastzetten?
qua lawaai hoefg ik me geen zorgen te maken, niemand die last van ze heeft

ik vraag me alleen af hoe ik dat moet bevestigen en waar ik een net in die maat ( 1 meter x 1.20) kan krijgen

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 21:56

de musketons kun je gewoon met bouten met ring vastmaken door de wand heen (zo laag mogelijk in de bak met plaatjes/ringetjes aan beide kanten zodat het niet door de wand heen kan schieten)
het net kan een dik aanhangernet zijn, eventueel dubbelgevouwen of dubbel dichtgeknoopt zodat er maar 1 opening over blijft. Opspannen simpel door net zo strak mogelijk vast te maken aan de musketons.

Je kunt ook een trailer net of Large (1 bij 1,50?) hooinet van www.hooinet.nl (of de Duitse site) te gebruiken.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 22:00

ik begrijp niet helemaal hoe je het rooster vast hebt zitten?
http://i183.photobucket.com/albums/x95/ ... CF2998.jpg
als je op deze foto goed kijkt zie je vanuit elke hoek van de bak een ketting met karabijnhaak vertrekken.

Voorheen werd ook bij deze slowfeeder gevoerd met een rek erop. rek eruit, hooi erin, rek aan 2 kanten vast met haken, andere haken zoeken en rek helemaal vastzetten. Ging prima, paarden trokken het wel iets omhoog, maar eten won het toch echt van ''eng''

Nu voeren we met hooinetten zoals je kunt zien :) Rek bleek niet heel handig ivm scherpe randen, stuk gaan, en niet te repareren te zijn :)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 22:12

een hooinet vullen en uit de bak voeren wil ik niet, Ik moet hoeveelheid voer klaarzetten en dan moet ik al flink wat aantal netten hebben als ik uit vaste netten ga voeren

Hoe had je de haken toen je nog met een ijzeren rooster werkte? ik heb nu aan de bovenkant 4 kettingen met karabijnen, maar ze trokken het rooster zeker 80 cm omhoog en bijna over de rand heen omdat de plukken niet goed door de mazen kwam, ( vrij compact voordroog)
ik zou dus ook een ketting mnet haak via de onderkant moeten hebben om dit tevoorkomen, maar hoe?

een net spannen zou evt wel nog kunnen

Maar heeft niemand een ijzeren rooster in gebruik?
of een duidelijke foto?
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 21-11-11 22:24, in het totaal 1 keer bewerkt

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 22:15

nou, wij haalden de ketting met karabijn omhoog, en klikten die gewoon vast aan het rooster :)) Geen hogere wiskunde voor nodig :)

overigens red ik met 2 volgepropte hooinetten nu de hoeveelheid die toen ook in een hooibak ging. Nou heb ik ook wel héél fijne netten, dat geef ik toe :)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 22:27

waar had je die kettingen in de bodem dan aan vast gemaakt, had je een gat erin gemaakt? endan een plaatje aan de onderkant zodat het niet doorscheurt?
ik moet eens kijken of ik bij de bodem kom van de buitenkant af aangezien er nog ijzer onder zit

en ik probeer me dat nu voor te stellen, 2 of 4 kettingen op de bodem en dan het rooster erin, maar als het rooster op het hooi ligt kom ik toch niet aan de kettingen? zijn 5 x 5 cm breede mszen dus ik kom er niet tussen en ik kom er niet onder met mijn handen denk ik, als de ketting niet te lang is
Of lukt lukt dit wel als ik het rooster schuin houd?
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 21-11-11 22:35, in het totaal 1 keer bewerkt

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 22:34

uiteraard zitten er vele gaten in de bodem! anders blijft alle regenwater erin staan! :)

In de hoeken zijn dmv een grote bout die kettingen gewoon aan de bodem verankerd :)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 22:36

ik heb geen gaten ik heb een 100 liter vat met een handvat wat ik open kan zetten waar normaal het water doorkomt, deze staat dus gewoon open
ik ga morgen eens kijken hoe de bodem is en als ik daar kettingen aamkaan of ik deze ook kan vastzetten als het rooster erop ligt

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 22:38

sja je zult om kettingen aan de bodem vast te maken toch aan een gat of iets dergelijks moeten geloven hoor...

en excuus, maar ''100liter vat met handvat'' sorry, visueel vast niet zo goed onderlegd, maar daar kan ik me niets bij voorstellen ;)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 22:40

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 22:46

ah *lampje*
ik zou alsnog gaten in de bodem maken.. Anders krijg je alsnog een zomp in je bak :j
dat hebben wij zelfs nog een beetje, en bij ons zitten er over de gehele bodem om de 3 cm gaten! :)
verder kun je wel hetzelfde te werk gaan als in onze accubak geloof ik (dat blauwe geval van de foto) ik ga even zoeken naar een foto met het rek erop!

jee!!
gevonden :))
Afbeelding
hier bijna leeg.
De kettingen zijn zo lang dat het rek ook tot 5 cm onder de bovenrand kan. Tot zo ver kunnen ze hem dus omhoog trekken met het hooiplukje mee :)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 22:58

ik gebruik het al meerdere jaren en nog nooit zompig hooi gehad gelukkig
bedankt voor de foto, hield je het rooster schuin om de haak vast te zetten aangezien je niet langs de randen kan komen met je handen
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 21-11-11 22:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Adrienna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 22:58

Wij hebben een tijdje gevoerd met metalen roosters bovenop het hooi, op de maat van de bak, met houten balken langs de randen tegen scherpe punten etc.
Na een tijdje kregen ze ineens allemaal wondjes rond de lippen en neusgaten.
Wat bleek, door het eten en het speeksel van de paarden was het metaal gewoon weggesleten, met als gevolg hele nare scherpe punten die in neus en lippen bleven hangen als ze hooi er tussenuit wilden plukken.

Dat doe ik dus nooit meer.

Wij hebben nu hooinetten van hooinet.nl, superdingen, ze gaan al 4 jaar mee nu, makkelijk te vullen en groot genoeg om de paarden lekker lang bezig te houden.
We hadden eerst 5x5 mazen, maar daar aten ze binnen een maand net zo uit alsof het op de grond lag. Die gebruiken we nu voor het knabbel-stro, en de kleinere (3x3?) voor het hooi, werkt prima! Ze doen er lekker lang mee, en als er wat op de grond valt eten ze het meteen op, en dat in tegenstelling tot in de slowfeeder-bakken die we hadden, dat werd ondanks genoeg afvoer-gaten toch een slurrie met de regen, en schoonmaken van die bakken was nou niet echt mijn hobby...

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 23:01

ik heb zo`n netten al bekeken maar heb helaas niks om ze aan vast te zetten als ik niet zo`n bak gebruik
ik heb een stuk betegeld van 6 x 6 ? maar kan daar niks van palen oid aan maken omdat daar dus ook een auto langs moet aangezien mijn hooiopslag aan de andere kant ligt

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 23:06

Lynn_Nikita schreef:
ik gebruik het al meerdere jaren en nog nooit zompig hooi gehad gelukkig
bedankt voor de foto, hield je het rooster schuin om de haak vast te zetten aangezien je niet langs de randen kan komen met je handen

ja
hierbij dus ook de paarden geleerd, nee.. gewoon ingepeperd dat ze op 5 meter afstand stonden te wachten
want als op dat moment een lolbroek op dat rek kwam duwen was het gewoon krak geloof ik ;)
en met koude handen was het echt een hel :=

ook inderdaad, toen de lasnaden van de # kruispunten van de mazen zegmaar het gingen begeven en het dus gevaarlijk werd.. eruit gegaan dat spul.. Het was ook niet te lassen, was gegalvaniseerd, vriendlief is daar erg beroerd van geworden toen die dat toch probeerde. Komen vieze gassen bij vrij geloof ik

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 23:38

je hoeft de netten ook niet te vullen, je kunt ze ook dubbel over het hooi vast maken en het hooi eronder leggen. Of zo´n dubbel net doormidden knippen en dan opnieuw netjes afwerken, maar dat is zo´n gedoe, vandaar het eventueel dubbelvouwen als het net veel te groot is. Die hooinet.nl netten kun je overigens heel gemakkelijk vullen, desnoods in de hooibakken zelf. niet tijdrovender dan een rek naar boven halen, prutsen met kettinkjes tussen strak afgemeten gaaswerk en weer vastmaken van dat rek. Bij zo´n hooinet maak je alleen de open kant los (dichte kant laat je gewoon vast zitten in de bak, dan het bovenste deel aan de kant trekken (open doen) vullen met het hooi uit je grote kruiwagen en dan weer de bovenkant er overheen trekken en spannen aan de musketons.

Ik moet ook over naar 3 bij 3 maas omdat 5 bij 5 te makkelijk gaat. En de Nicky's keet hooinetten met 3 bij 3 maas zijn van erg dun materiaal wat rekkend geknoopt is, dus dat gaat nu ook al te makkelijk.
Maar goed, iets is beter dan niets. Heb er ook stronetten bij hangen om ze langer iets te knabbelen te geven en als je liever niet dubbele netten of bakken hebt, kun j onderop het stro leggen en daarboven het hooi zodat ze er vanzelf bij komen als het hooi op is. Zo doe ik het met de paarden die 's nachts in een box staan.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 10:21

Ik ga straks eens kijken naar een net en 4 ringen om ze te bevestigen

Met het net dubbelvouwen, krijg je dan niet het probleem dat de mazen dubbel lopen en ze niet genoeg eruit krijgen?

en heb je met voordroog grotere mazen nodig dan bij hooi?

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 15:59

ipv van een metalen raster heb ik een metalen frame met een net erin. Heeft een bokker gemaakt voor mij. De mazen zijn 4,5 x 4,5 maar ik geef wel hooi. Ik heb onder in de bak in de hoeken een gat in de bodem geboord en hier zware elastiek doorgehaald. Als het net vol is zit deze strak gespannen, als deze bijna leeg is zit deze vrij laag bij de bodem omdat ik een korte lijn hiervoor heb gebruikt. Je wilt immers niet dat er een hoef tussen komt. Hierdoor trekt het ook niet echt terug door de spanning. voor mij werkt dit ideaal.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 16:39

Ik heb gewoon zo'n hooinet met kleine mazen, werkt ook fijn.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 16:46

ik heb een houten palletbox gemaakt en daarin een slowfeeder van dit bedrijf

http://www.bedafstallenbouw.nl/nl/news/artikel8.aspx

werkt ideaal op alle 4 de hoeken en strotouwtje van boven naar beneden gespannen en aan de slowfeeder een paar karbijnhaken vastgemaakt rek is vrij zwaar dus zakt vanzelf naar beneden. het rek kan je in alle maten bestellen en zit dus totaal geen scherpe randjes aan. ik heb nu zelf de 7,5x7,5 werkt prima