Misschien een domme vraag. maar is het wel mogelijk om je pony te wassen met dit koude weer. Wij gaan a.s. zondag voor het eerst op concours met onze e-pony, en hij is toch wel vrij zanderig. Hoe goed je ook poetst echt vrij van zand krijg ik hem niet. Is het met dit weer wel verantwoord om hem te wassen ? Met warm water ofzo en dan zweetmes en zweetdeken erop en dan droogstappen ofzo ? Kan dat wel of is dat vragen om een verkoudheid. Gevoelsmatig lijkt het me te koud, maar misschien zie ik het verkeerd ? Wat doen jullie ?
Warm water, daarna zweetdeken op en even droogstappen en dan in stal zetten. Doen wij ook en de pony heeft er nog geen last van gehad.
Wel als het alleen écht nodig is.
FriesWytske
Geplaatst: 21-11-11 15:07
Ik zou het met dit weer niet doen. Wij hebben als regel dat er beneden de 10 graden niet gewassen wordt voor wedstrijd o.d. We willen ze dan nog wel eens op stal met een spons afnemen en dan weer goed afdrogen.
Ollie23
Geplaatst: 21-11-11 15:09
Goed droog maken, zweetdeken erop en onder het solarium. Dan droogt hij ook mooi op. Als je geen solarium tot je beschikking hebt, dan zou ik hem of droogstappen in een tochtvrije ruimte of op stal zetten met de deuren dicht. Zo doe ik het altijd.
yplusb
Geplaatst: 21-11-11 15:14
Ik vroeg me dus precies hetzelfde af! Bedankt voor jullie behulpzame reacties!
bulck
Geplaatst: 21-11-11 15:17
Uiteraard kan je wassen, maar buiten de praktische kant moet je ook beseffen dat je paard de eerstvolgende dagen minder beschermd is tegen bvb regen ivm de talglaag op de vacht die je mee afspoelt. Als je paard dan veel buitenstaat zal ik hem de eerstvolgende dagen wel een deken opleggen en dan op stal afdoen, na enkele dagen is dat normaal wel over.
Paarden worden niet ziek van gewassen te worden en ook niet door verschil van warm of koud water. Zolang je zorgt dat ze uit de tocht blijven en even goed drooggeraken komt dat wel in orde.
jiperdepip
Geplaatst: 21-11-11 15:22
als de pony na het wassen even op stal kan staan met een zweet denkentje op is het geen probleem als je hem onder een solarium kunt laten drogen ook niet
als hij daarna weer in zijn bloot kont het land op moet zou ik het niet doen
tine10
Geplaatst: 21-11-11 18:43
Hangt ook een beetje van de kleur van je pony af. Wij hebben hier veel wit, dan ziet het er op wedstrijd wel netter uit als ze ook wit zijn. Nu hebben ze hier dekens op, dus die delen blijven wel schoon. Staart, manen en benen was ik wel, tenzij het overdag ook vriest. Dan wordt het namelijk een ijsbaan op de wasplaats. Wel goed laten drogen voor je ze weer naar buiten doet.
Myrthee_
Geplaatst: 21-11-11 18:44
Wassen kan wel ja, met warm water is dan het prettigst voor het paard denk ik. Ook zal ik een zweetdeken op doen, of als je een solarium hebt, 'm daar even onder zetten.
Kescali
Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-11 22:33
Dank je wel voor jullie antwoorden. Ik denk dat ik het dan toch maar niet doe. Je ziet het inderdaad niet omdat het in zijn vacht zit. Hij is een stekelvosje. Alleen zijn staart is wel vies, die kan ik wel doen. Verder is het gewoon een prachtige pony en poetsen we hem wel lekker schoon voor zondag.
staart kun je gewoon soppen met een emmer lauwwarm water. even droogzwaaien en dan hopen dat het schoon blijft
Tooske
Geplaatst: 21-11-11 22:36
Ik deed het altijd hoor maakte niet uit hoe koud als je de benen en staart ook wil doen deed ik eerst het lijf daarna gelijk zweetdeken op en dan de benen en staart evt later solarium.
Wij wassen het hele jaar door, hebben een schimmel en rijden daarmee wedstrijden. We wassen ook gewoon buiten, tuinslang via raam naar binnen en wordt dan aangesloten op de douche mengkraan. We beginnen eerst gauw met de benen en staart. Dan hals en rug, zweetmes erover en zweetdekens erop. Dan gaat ze op de poetsplaats en wordt haar hoofd gewassen. Dit doen we al ruim 4 jaar en , laat ik t afkloppen, nog nooit ziek geweest.
Kescali
Geplaatst door de TopicStarter: 22-11-11 13:17
minikatje schreef:
niet alleen naar jou hoor lees best veel solarium.
maar als ze de paarden net zoals de mijne heeft staan dan heeft ze alleen zomers een lekker warm solarium
Ik heb inderdaad alleen zomers een heerlijk solarium
Onze paarden staan aan huis in een buitenstal en mogen overdag op de wei met de mogelijkheid om hun stal weer in te lopen. Is wel een zooitje met stro voor de stal, maar heb ik er graag voor over. Ik merkte dat onze e-pony het gewoon fijn vindt om soms binnen te staan en sinds we het zo gemaakt hebben dat de staldeuren overdag gewoon open staan en ze dus zelf kunnen bepalen of ze in de wei of in de stal staan, zie je hem gewoon genieten. Hij is nu in zijn geheel veel relaxter. Maar zo luxe dat ik een solarium kan aanschaffen , nee dat heb ik niet.
Als het echt nodig is kan het wel hoor, met lauw warm water daarna zweetdeken op en lekker droogstappen.. Ik zou ook niet met een vies paard op wedstrijd gaan;)
Met koud water zou ik het zeker niet doen, evt met 2 emmers warm water met spons de ergste plekken wassen en gelijk droog maken (als je zoals wij geen warm water in de slang hebt). Staart is geen probleem.