Dekens met dit rare weer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kescali

Dekens met dit rare weer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 13:35

Ten eerste: We hebben onze ponies pas een maand of 5 zelf, dus ik ben nog lerende. Ik heb altijd gereden, maar nooit zelf paarden thuis gehad, dus ik zal vast en zeker nog beginnersfouten maken. Maar onthoud dat ik het allerbeste voor heb met mijn ponies.

Nu heb ik de volgende vraag: Ik heb voor onze ponies een all weather deken van weatherbeeta. 200 grams. Maar... als ik ze overdag op de wei heb, ( ze staan ongeveer van 8.00 tot 17:00 in de winter op de wei) merk ik dat als de zon gaat schijnen dat ze gaan zweten onder hun deken. De e-pony heeft altijd dekens gehad, maar de c-pony niet. De wintervacht van de e-pony is ook vrij dun , maar van de c wat dikker. 's nachts staan ze in een buitenstal en krijgen ze zowieso de deken op , omdat ze stil staan en het toch wel koud is 's nachts, maar wat is nu wijsheid overdag. Met de e-pony wordt vanaf deze week concours gereden, dus hij moet er toch wel een beetje netjes uit zien in het weekend, maar ik wil hem ook gewoon lekker paard laten zijn. Dus hij mag ook na het rijden altijd lekker even rollen en voordat de 's nachts de deken er dan op gaat, wordt hij eerst uitgebreid geborsteld. De c-pony ook overigens als ze heeft gerold. Ik wil ze liever niet scheren als het even niet hoeft.

Maar ik vind het lastig. Ik wil ze niet te warm op de wei hebben staan, maar ook niet dat ze niet schoon te krijgen zijn als we op concours gaan. Iemand tips ??
Ze hebben overigens overdag altijd een inloopstal, ze kunnen dus op stal wanneer ze willen.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 13:39

Dekens hou je altijd op. Paarden kunnen hun vacht ook niet afschudden als de zon schijnt. Bovendien gaan paarden met wintervacht ook zweten als het zonnetje eens goed schijnt.
Wat je wel kunt doen is, zodra het warmer word afbouwen naar een regendeken (maar wel dag en nacht). Regendekens ademen niet en daardoor zijn ze dus wel relatief warm, ze houden de warmte iets binnen.

Waarom heb je gekozen voor dekens? In principe hebben gezonde weidepaarden, zeker sobere ponies geen dekens nodig.

Wij hebben er 3 van de 10 met deken staan, 2 vanwege ouderdom en 1 omdat hij geen wintervacht aanmaakt.

ownwise

Re: Dekens met dit rare weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 13:49

Tja met dit rare weer is het voor mensen ook lastig... je kan gaan lopen wisselen met verschillende diktes (grams) maar dat is een hoop gedoe en i.m.o. niet nodig, een paard wat wintervacht aanmaakt kan op een warme dag ook niet de helft er af halen. Dus de deken er af halen lijkt me niet verstandig in ieder geval. Ze zijn het nu gewend! Dat ze een keer zweten is geen probleem, tenzij het van hun lijven afdruipt, maar dat lijkt me niet het geval.

max66

Re: Dekens met dit rare weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 16:45

ik vind het ook lastig. Toen nu toe stonden onze merrie's zonder deken overdag buiten en s'nachts op stal (vanwege de veulens kon er nog geen deken op). Nu zijn zaterdag de veulen erbij weggehaald en de merrie's hebben nu dag en nacht de deken op (keus van eigenaar), terwijl ik denk: het vriest nog niet en tot zaterdag hebben ze helemaal nog geen deken op gehad, van mij hoeft het eigenlijk nog niet....
Ze hebben inmiddels ook al flink een wintervachtje aangemaakt.