Little Bit hooitas of toch gewoon fijnmazig hooinet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Little Bit hooitas of toch gewoon fijnmazig hooinet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 13:12

Ik zit heel erg te twijfelen!

Ik wil het hooi niet los voeren zodat ze er zo lang mogelijk mee doen. Er wordt 3x gevoerd op stal en anders staat ze (in de paddock) enige tijd zonder voer.
Ik zoek dus een slowfeeder die niet teveel ruimte in neemt en makkelijk te vullen is.

Nu kwam ik uit op de Little Bit Hooitas
Kost ongeveer 60 euro en zou zorgen voor langzaam eten
Ik hoor alleen veel verhalen dat hij snel kapot is, en dat ze alsnog snel eten.

Mijn paard is een rustige eter en geen sloper dus ik weet niet of dit ook voor mij gaat gelden

Afbeelding

Een alternatief is een zeer fijnmazig hooinet
Afbeelding

Kost ca een tientje en zou net zo goed werken.

Wat ik belangrijk vind is:
Zo min mogelijk verspilling (hooi op de grond) en zo'n lang mogelijke tijd eten. Het liefst 8 uur met 1 keer vullen
De prijs is in principe niet belangrijk tenzij de Little Bit tas echt al na een maand stuk is, dan is het natuurlijk een nutteloze investering.

Andere alternatieven zijn ook welkom

Odysseus

Re: Little Bit hooitas of toch gewoon fijnmazig hooinet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 15:51

Ik ben net op de hooikliko gestuit. Dat lijkt me ook wel wat aangezien het dan goed droog blijft. Iemand hier ervaring mee?

One_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 15:53

ik heb gewoon een fijnmazig 2 paards hooinet. Rond 4 a 5 uur smiddags vul ik die helemaal. Er past ong een grote kruiwagen met een kop erop in. Ook leg ik nog wat hooi op de grond en sochtend is het pas op.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 15:59

De Little Bit hebben wij gehad; viel erg tegen. De paarden doen absoluut niet zo lang met de tas als gezegd wordt; die van ons hadden hem na een paar uur al leeg; ze deden er bij lange na geen 8 ( of 12!) uur mee. Daarbij vind ik de levensduur veel te kort, na ca. 3 maanden gingen er al naden los en nog een maand later was er i helemaal gesloopt, voor zo'n duur produkt erg slecht.
De kliko ken ik niet.
Edit; net even de kliko opgezocht; dat lijkt me een beter, steviger en goedkoper alternatief!

Onze paarden zijn geen slopers bij uitstek, we hebben 1 snelle eter en 1 langzame. Maar ook de langzame eter had de tas echt na zo'n 4 uur helemaal leeg.
Laatst bijgewerkt door ElCid op 21-11-11 16:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 16:01

Mijn littlebit hooitas hangt half uit elkaar. Wel een 2e handsje, was 1,5 maand geleden nog heel toen ik hem kreeg. Nu lijkt het nergens meer naar.

Heb ook een fijnmazig hooinet hangen, die voldoet beter en blijft wel heel.

Zodra de hooitas helemaal stuk is gaat hij de kliko in en hou ik het bij hooinetten en mjin hartog voorbox (van die laatste wil ik er nog wel 2 bij).

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 16:02

Ik heb een aanhangernet van 1.40x1.00 m. en daar doet ze zo'n 8 uur over en dan is er 's ochtends nog wat over. Werkt super :j

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 17:26

Ik ga even volgen ik ben ook op zoek naar netten die lang meegaan en waar ze lange tijd mee bezig zijn voordat het op is , ik heb nu wel een fijnmazig net gekocht nog geen idee hoe lang ie ermee gaat doen

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 18:04

De netten van mijn weidegenootje uit mijn link in onderschrift werken fijner en zijn duurzamer dan de hooitas :)

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 18:08

Ik heb de onderste voor mijn fjord en vind het een fijn ding. Ik heb hem in een badkuip vastzitten.
Maar hij eet er nog best wel snel mee hoor. Heb hem nu zo'n drie maanden in gebruik en heb wel knaagsporen, maar heb al een reserve gekocht. Verwacht er zo'n half jaar mee te doen. Ik had eerst een aanhangernet voor hem en die had hij binnen een week gesloopt dus ik ga erop vooruit. Voor mijn shet heb ik wel een aanhangernet. Deze heb ik dubbel gedaan zodat ze er langer over doet. Zij eet wel heel netjes en rustig en is geen sloper.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 18:48

Nog een nadeel van de hooitas is dat hij nu enorm nat, zwaar en vies is met die rare mist.

Nixxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 19:04

Ik ben heel tevreden met de hooitas !

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 23:43

die onderste hooinetten zijn van dun materiaal en rekken uit bij gebruik. Ze zijn dan grotere dan 3 bij 3. Dan kun je beter die gehaakte/gebreide netten nemen zoals Pmarena haar vriendin knutselt en je kunt kopen bij bijvoorbeeld www.hooinet.nl Die rekken niet omdat ze niet "geknoopt" zijn en zijn van dikker materiaal wat minder snijdt. Er kan wel heeeeeeeeel veel in die duo-gekleurde hooinetten! (voor onze van lucht dik wordende paarden echter niet handig, die kunnen beter lang doen over een beetje dan onbeperkt snoepen uit zo'n net.

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 23:52

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 10:11

De little bit hooitas houdt het bij ons al 5 maanden vol. Ik had hem voor een geblesseerd paard in de stal, maar nu ligt íe gewoon los in het weiland. De tas wordt het hele weiland doorgeschoven, maar vertoont totaal geen slijtage. Ik heb ook een groot, fijnmazig hooinet aan het hek hangen. Werk heel fijn, maar de paarden trekken het hooi daar niet veel lastiger uit dan bij een gewoon hooinet. Wel past hier meer in. De hooitas blijft langer gevuld, omdat ‘ie moeilijker is. Maar mijn paarden eten er toch nog verrassend gemakkelijk hooi uit. De shet is er helemaal handig in, maar voor haar kleine mondje is het ook minder moeilijk. Ik heb de tas een weekje uitgeleend aan een vriendin, maar dat paard vond het te lastig, stampte op de tas en at vervolgens maar gewoon niet. Het is dus wel afhankelijk van het karakter van je paard hoe de hooitas werkt.
De hooitas zorgt bij ons nauwelijks voor verspilling, maar onder het fijnmazige hooinet ligt een hele bult hooi (en dat versmeren ze gewoon).

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 10:27

Ik denk dat ik toch voor de hooikliko ga. Lijkt me toch iets sloopbestendiger en kan veel in (zeker als je een kliko koopt van 240 liter) en hooi blijft droog in de regen.
En als je m koopt is hij even duur als de Little Bit tas. M'n vader wil m zelf maken, dan kom je ongeveer op 45 euro uit. (kliko hier in de buurt kost 25, draadwerk 10, houtenplank 5, wat spul om t draad vast te maken 5 en je bent zo goed als klaar!)

Arizona

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 10:33

Ik heb ook een tijdje een kliko gehad toen mijn paard geblesseerd was en in d'r eentje in een paddockje stond. Echt ideaal!
Ik had em wel met spanbanden aan een stevige paal vastgesjord, want anders ligt ie in no-time om.
En de klep vastzetten is ook wel handig, want die van mij kon de klep optillen en at het hooi er van boven uit....

Check even op Marktplaats voor een kliko, ik had er eentje voor nog geen 10 euro.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 12:08

Ja hij moet wel goed vast idd. Ik weer nog niet wat voor een paddock ik
Krijg, dit kan of van draad en kleine dunne palen zijn of me een echt hek.
Mocht ik nou een krijgen met draden dan wil m'n vader wel paal in de grond slaan om hem daar aan te maken. Of we graven hem een stuk in en vullen tot de grond aan met tegels en daarop (op grondniveau) hooi en dat daar de opening begint.

Ik heb idd al op MP gezocht en de meest dichtbije kliko is een half uur rijden en 25 euro. Goedkoper kan ik z ook vinden maar dan al snel langer dan een uur rijden.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 12:09

Zit op telefoon dus let niet op de typfouten! :+

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 23:01

ik zou voor het hooinet gaan. gewoon los of in een bak/kliko, net waar zelf je voorkeur naar uitgaat.
maar ik zou zeker niet zoveel geld uitgeven aan zo'n tas.

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 00:57

Ik ben heel tevreden met mijn fijnmazige hooinetten.
Heb er twee voor mn shetten,en ze zijn lekker lang bezig ermee :D