Ik wil graag weer stalmatten in mijn stal. maar ik twijfel tussen wel vochtdoorlatend of niet. Vroeger had ik vochtdoorlatend en dit werkte prima, maar nu heb ik geen putje meer in mijn stal en helaas is hier ook geen mogelijkheid toe. Dat ik dus toch bodembedekking aan het gebruiken kom,staat buiten kuif. Ik gebruik strokorrel. Alleen nu vraag ik mij af. Kan ik dan niet beter niet-vochtdoorlatend nemen? Anders gaat mij misschien plas onder de zware matten zitten en daar worden we denk ik niet zo vrolijk van.
Bij een dichte bodem (beton) kun je best niet-doorlatende matten nemen. Bij een semi 'open' bodem (stoeptegels/straatstenen) kun je vochtdoorlatende nemen. Als je iets wilt dat écht zacht is en waar je geen bedding meer op hoeft te gebreuiekn zou ik de HIT matras/softbed adviseren. Niet goedkoop, maar wel goed en mocht je eens van stal verhuizen dan vouw je hem 3-dubbel en neemt hem mee.
Amanda__
Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-11 11:15
Dubbeldun: dankjewel voor je uitgebreide antwoord. Ik heb idd stoeptegels (of je betontegels) op een zandbedje gelegd en daaronder is een hard aangestampt (van vroeger nog) grondbedje, de tegels, die liggen als een huis alsof het op een betonlaag is gelegd.Kan ik dan toch het beste vochtdoorlatend pakken? Gaat mij de urine dan niet onder de tegels zitten?
Het gaat er idd wel iets onder zitten, maar loopt wel weg*. Je moet ook niet denken dat vochtdoorlatende tegels álles doorlaten. Het meeste gaat toch in je bedding zitten (zeker met strokorrels ). Het helpt wel tegen de evt urinelucht om voordat je de tegels legt ongebluste kalk over je stoeptegels strooit.
e snelheid van weglopen heeft natuurlijk ook te maken met hoelang je paard op stal staat en officieel mag het natuurlijk niet
Amanda__
Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-11 11:41
het is wel de bedoeling om op de plekken waar ze echt plassen en poepen een geode laag strokorrel te doen, en die dan ook dagelijks bij te houden met de natte plekken eruit te halen en met een schep nieuwe strokorrel toe te voegen. ben een miep mbt schone stallen. Ze staan over t algemeen nooit heel lang op stal. smorgens tussen 6 en 8 eruit en savonds tussen 7 en 9 naar binnen. en zomers tot 10-11uur buiten. maar jij denkt dus niet, of heb je de ervaring? dat heel erg onder je tegels gaat zitten?
Ik heb mijn stallen nu dik 10 jaar staan en heb al haast net zolang matten* er in liggen op een stoeptegel ondergrond. *In één stal ligt een HIT-matras omringd door dunne matten en in de andere stal liggen de 4 cm dikke noppen matten. Mijn stal stinkt niet en de matten worden er ook nooit uitgehaald. De enkele keer dat ik eens een mat op moet tillen is het er iets nat onder, maar geen grote plassen oid.
Amanda__
Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-11 12:13
oke, Dankje voor je steeds- opnieuw reactie. En je hebt dus ook geen putje begrijp ik, puur alleen de tegel op zandbed? en met noppenmatten bedoel je gewoon de standaard staltegel neem ik aan?
Geen putje idd, maar wel zandgrond. De 4 cm matten zijn idd met die noppen aan de onderkant waardoor je een iets verhoogde vloer krijgt. Naast de HIT-matras liggen de dunnere matten, zodat die mooi aansluiten op de zijkant van de HIT.
Amanda__
Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-11 12:55
oke helemaal duidelijk dubbeldun, dankjewel voor je uitgebreide reactie's.
hmmm, hier legde toch echt de boom die bij de plasplek stond het loodje en op den duur ging het wel stinken... en dan werd er genoeg opgestrooid en lagen er grotendeels niet doorlatende matten, wel met kieren er tussen.
Ik zou kiezen voor vloeistofdichte matten, ook met het oog op het milieu. Hoe minder urine in de bodem zakt hoe beter het is.
Ik heb ooit 2 maanden van de 1x1m rubberen tegels (speeltuintegels) vochtdoorlatend gehad in een stal. Na 2 maanden de voorste 4 kapot gelopen en de tegels begonnen vreselijk te stinken naar urine. Toen de boel maar weggedaan.
Speeltuintegels zijn van een mindere kwaliteit. Die zijn minder hard geperst en die hebben grotere porieën. En idd de combinatie staltegels/strokorrels is geweldig!
Amanda__
Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-11 17:16
Pieteritus: en dan vloeistofdichte of doorlatende?
Intresant topic dit. Ook ik zit er over te denken stalmatten aan te schraffen. Echter heeft die van mij een deel beton en achter in de stal een rij stoeptegels liggen. Dan kan ik beter niet doorlatende nemen denk ik. Toch?