stro eten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

shetjet

stro eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-11 14:34

hallo allemaal

1 van onze ponnys eet al t stro in de box op...terwijl ze juistw at op rantsoen moet...
ik heb als een dikke laagz aagsel liggen en elke dag eoverheen strooi ik wat stro
herkennen jullie dit? hebben jullie alternatieven?
greetz

TurdusMerula

Re: stro eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 14:35

Stro eten is niet zo kwalijk, daar zit niet zoveel in.

Je paard wil iets te knagen te hebben, dus zorg ervoor dat je je hooi-eet-tijd langer maakt, bv door netten met kleine mazen.

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 16:23

Stro eten is wellicht niet zo kwalijk voor het aankomen, maar kan zeker wel kwalijk zijn voor de darmen. Sommige paarden zijn erg gevoelig voor stro eten, kunnen dit slecht verteren en koliek door krijgen. Een paar plukken is niet erg, maar meer zou het ook niet moeten worden. Verder ben ik het met Turdus eens, zorgen dat ze langer met het hooi kan doen

RustyK

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 16:25

Ik lees even mee, die van mij verkiest het stro boven het hooi!! Iemand nog ideeen wat je daar aan kan doen?
Ben geen /3 maar volgens mij is het hooi toch wel goed :j

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 16:27

Wat stro eten kan geen kwaad als je paard genoeg beweging krijgt. Dus staat je paard lekker een paar uur buiten de stal te huppelen? Dan hoef je je geen zorgen te maken als het om een plak of 2 à 3 per dag gaat. Hooinet met kleine mazen in de stak hangen kan helpen om de hooi inname te vertragen :)

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 16:40

Persoonlijk zou ik er toch mee uitkijken. Mijn paardje staat van 10.00 tot 19.30u buiten en in de zomer 24 uur en heeft dus toch echt voldoende beweging (daarnaast rijden we ook nog). Ook hij heeft weleens koliek gehad van het sto eten. Stro bevat nu eenmaal meer ruwe vezels wat makkelijker gaat verstoppen binnen de darmen. Ik neem het risico niet meer en zorg dat hij ruim de nacht doorkomt met hooi eten en dat dus onbeperkt heeft. Als het paard stro boven hooi verkiest zou ik toch de kwaliteit eens nakijken. Over het algemeen vinden paarden hooi toch echt lekkerder. Probeer eens een ander pak, dat kan soms het verschil al maken.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 17:22

Mellis86 schreef:
Stro eten is wellicht niet zo kwalijk voor het aankomen, maar kan zeker wel kwalijk zijn voor de darmen. Sommige paarden zijn erg gevoelig voor stro eten, kunnen dit slecht verteren en koliek door krijgen. Een paar plukken is niet erg, maar meer zou het ook niet moeten worden. Verder ben ik het met Turdus eens, zorgen dat ze langer met het hooi kan doen

Die ervaring deel ik niet met je. (gelukkig)
Misschien dat het verschil daar inderdaad in de beweging zit, ik redeneer vaak vanuit buitenpaarden. :)
Sterker: wij voeren zelfs stro bij.

Het enige waar je voor moet opletten is de verhouding binnen het voer, ik dacht van calcium-fosfor, maar dat gaat vooral op als je grotere hoeveelheden voert. :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 17:29

Klopt, bijna alle koliekgevallen ging om stal paarden.
Paarden die de 24/7 buiten staan zullen daar amper last van kunnen krijgen ivm beweging van de darmen. Sterker nog, ook ik gebruik het op aanraden van de dierenarts als deel ruwvoer! :)
Plak 2 à 3 is niet ongezond. Eet een paard een heel pak op, dan kan ik mij het voorstellen dat dat minder gunstig is... Maar dan verwacht ik ook dat het hooi niet toereikend is.

Juultjejuul

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 11:38

Paarden die genoeg kunnen bewegen hebben geen problemen met stro eten, tenzij het extreme vormen aanneemt. De dierenarts adviseerde me stro door het hooi wat ik buiten voerde te mengen. Ik denk dus niet dat het kwaad kan.

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 12:39

Waarom laat je je pony niet alleen op zaagsel staan? Dan kan hij ook geen stro eten :P En voldoende hooi, waar hij een beetje moeite voor moet doen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 15:29

---
Laatst bijgewerkt door Nikass op 23-10-23 13:03, in het totaal 1 keer bewerkt

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 15:45

Stokoliek bestaat niet? Strokoliek (verstoppingskoliek) is de meest voorkomende vorm van koliek samen met gaskoliek. Hier wat achtergrond van de paardenkliniek in de Veluwe.

"Bij een verstoppingskoliek heeft er zich een prop mest in (meestal) de dikke darm gevormd die de doorvoer verhindert. Vaak gaat dit gepaard met milde koliekverschijnselen zoals gestrekt staan (lijkt niet te kunnen plassen) en stil en plat op de zij gaan liggen. Pas in een later stadium gaat de patiënt minder mest produceren. Dit komt omdat achter de verstopping vaak nog vele meters darm zitten die nog met mest gevuld kunnen zijn.

De meest voorkomende oorzaak is veel stro eten en we zien deze vorm van koliek dan ook vaak in het najaar als de paarden op vers gedorst stro komen te staan. Ook een tekort aan beweging (bijv. gedurende een periode een bevroren bodem van de buitenmanege) kan een verstopping veroorzaken. Beweging stimuleert namelijk ook de darmwerking".

Het klopt uiteraard dat beweging heel goed is voor het darmgestel, maar aangezien TS het over een 'stalpaard' heeft (want hij eet tenslotte de stro uit zijn box), kan hij dus wel degelijk koliek krijgen van het stro eten, omdat wanneer hij stro eet, stil staat en niet kan bewegen.

Hier ook een link over de verschillende vormen van koliek (en ook strokoliek)
http://www.dierenkliniekwinsum.nl/files ... se_Rey.pdf

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 15:55

---
Laatst bijgewerkt door Nikass op 23-10-23 13:02, in het totaal 1 keer bewerkt

sanne1221

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 16:00

zoals in dat artikel naar voren komt: de koliek komt dus bij paarden die van de wei naar stal gaan en dan in plaats van gras stro gaan eten: je moet de weidegang dan ook altijd afbouwen.
Verder lijkt mij dat je je paard in verhouding tot zijn eten moet laten bewegen en niet 23 uur op stal: beweging bevordert de darmperistaltiek.

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 16:03

Stalpaard, of paard wat op stal staat, what's in the name daar bedoelen we denk ik hetzelfde mee. Paarden kunnen stro wel verteren, maar enkel wanneer je dit langzaam opbouwt en het toevoegd aan het rantsoen. Ook een paard wat beweegt kan koliek van stro krijgen als ze het ineens teveel eten. En positief bijdragen is of meer naar buiten, of onbeperkt hooi geven (wat ik in mijn eerste post al zei). veel mensen hebben nou eenmaal niet de mogelijkheid hun paard 24u naar buiten te doen (en veel mensen willen dit zelf ook helemaal niet).

Niemand zegt hier volgens mij dat de zaken worden omgedraaid. Al met al denk ik dat we het aardig met elkaar eens zijn.

poekie68

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 23:14

Ik vermeng hooi met gerstestro om te eten, afgelopen dagen had ik nieuw hooi, maar het stro op, dus heeft ie 3 dagen alleen (waarschijnlijk) te eiwitrijk hooi gehad en een beetje aan de schijt.
Nu weer stro dus maar weer mengen om het sober te houden voor onze haflinger.

shetjet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-11 02:17

bedankt voor de vele reakties, het is een sht dus een paar balen hooi gaan me te ver. ze is al wat te dik
ze staat samen met haar dochter op stal, ik doe nu als ondergrond zaagsel en elke avond strooi ik 3 plakjes stro rond, ze krijgen vers hooi en staan zon 6 tot 8 uur buiten overdag.

LauraZanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 13:00

helaas eet mijn pony ook stro en dit is sinds wij onze ruif weg moesten halen. onze pony heeft zomereczeem en ja helaas schuurt ie met grofgeweld tegen de ruif deze heb ik dus verwijderd en ook alle ophang mogelijkehden:( ik ga toch proberen om weer een hooinet op te hangen zodat hij wat meer tijd heeft voor zijn hooi en of kuil. en ja de poný's krijgen meer dan genoeg hooi komen elke dag buiten en ja doen 4 x per week wat actiefs ( 3x rijden en 1x longeren)

Disc0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 01:16

azijn over het stro wil nog wel eens helpen en anders meer ruwvoer voeren