Nieuwe stal. Tips zijn welkom

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dreamgurliee

Nieuwe stal. Tips zijn welkom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-11 20:33

http://a6.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/388707_267127719999472_100001067377170_760121_95418102_n.jpg
http://a1.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/376148_266595966719314_100001067377170_758768_1166122811_n.jpg
http://a4.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/390651_265512690160975_100001067377170_756115_835239495_n.jpg
Ter informatie ik werk hier pas aan sinds zaterdag en het is bij mij thuis
de stallen zijn opgemeten geworden
wat ik heb gedaan voor de paarden is:
1. Aan de achterwand een grote plank gezet (het witte onderste gedeelte is een uitgestoken stuk fundering en daarachter een muur die iets dieper naar achterzit ) dit voor het voorkomen van schuren
2. Omdat de spijlen aan de windkant en regenkant zitten hebben we besloten om plexiglas voor de vaste spijlen te zetten (hier mee bedoel ik de wand, en niet de deur)

ik zou graag wat advies willen over wat ik op de vloer moet leggen aangezien dit gewoon beton is,
en ook opmerkingen, vragen of tips zijn welkom :j

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 22:04

Dat ziet er keurig uit!! Persoonlijk zou ik er niet voor kiezen om plexiglas ervoor te zetten. Ik zie dat je dak een flink stuk oversteekt, dus voor het inregenen hoef je het niet te doen.
Je nok is niet open van boven, dus zo haal je al snel alle ventilatie uit de stal. Daarnaast zal het maar een paar dagen per jaar zijn dat je de wind vol op de stal hebt staan, dan zou ik er nog eerder voor kiezen om aan de voorzijde tussen de spanten een windbreekgaasgordijn te hangen wat je bij echte koude wind kunt dichttrekken.

Op de bodem kun je gewoon strooisel naar keuze gebruiken. Omdat je geen putje hebt of gaatjes ihebt in het beton, zal je wel wat vaker de natte plekken moeten verwijderen, maar dat lijkt me geen probleem. Hoe ga je de paarden voeren en/of water geven? Met losse of vaste bakken? Mocht je kiezen voor een vaste wateraansluiting: wij hebben zelfdrinkers met een staafje ipv een lepel en dat bevalt erg goed!
Laatst bijgewerkt door suffie op 16-11-11 22:37, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Re: Nieuwe stal. Tips zijn welkom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 22:23

Zijn die tussenwanden nu geheel dicht? Mag dat eigenlijk wel ivm nieuwe regelgeving?

Qua bodembedekking zou ik ivm hoge prijzen kiezen voor hitmatras en vlas daar omheen. Er op komt niks, dan maken ze het ook minder snel vies. Ze hebben dan altijd een zachte ligplek en mits ze braaf op het vlas plassen en poepen ook een droge en schone.

Mijn eerste reactie is trouwens dat ik dit net een cellenblok vindt, maar ik heb mijn pony's buiten lopen en die 2 zijn ook net jut en jul tot klef aan toe soms. Die breken de box af als ze elkaar niet kunnen zien.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 22:59

mijn paard heeft ook een poosje in een soortgelijke box gestaan op de windkant en wij hadden er in de winter ook plexiglas voor, das wel zo fijn.
Verder vind ik het er netjes uit zien, ik zou strooisel gebruiken wat je zelf het prettigste vind en wat je het beste kan afvoeren.
Worden het inloopstallen? Ik kan niet zo goed beoordelen of het een soort uitloop/paddock achtig iets is wat ervoor zit, dat de stallen zeg maar open staan en ze in en uit kunnen lopen, als dat wel zo is zou ik wel een drempel maken om in en uitlopen van strooisel te voorkomen.

dreamgurliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-11 12:34

uhm, omdat wij op een boerderij midden op de berg wonen.. en we een windvangend erf hebben,
staat hier meer dan de helft van het jaar de wind op.. de tussenwanden zijn dicht omdat mijn 2 paarden totaal niet met elkaar kunnen opschieten als de een voer krijgt en de ander niet of minder is er meteen ruzie.. ook zijn ze heel erg jaloers op elkaar.. wat opzich wel jammer is .. wel is er boven de stal nog een ruimte van 20 tot 30 cm opening,
we hebben gekozen voor geen waterleiding te plaatsen want het water bevriest hier in de winter.. dus we doen het gewoon met emmers in houders
uhmm het is geen uitloopstal. de paarden worden laat op de avond binnen gehaald en s'ochtends na buiten
dit is maar voor 2 van mijn paarden want die zijn niet gewend in de winter dag en nacht buite nt e staan
mijn 2 fjorden en shetlander hebben buiten een inloopstal

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 13:49

Keurige stal!
Ik zou ook eerder voor windbreekgaasgordijn gaan dan plexiglas omdat je zo´n mooie overkapping hebt scheelt dat toch wel met inwaaien en inregenen en als je daar het gordijn voor spant, blijft je stal mooi open en met veel ventilatie.

Ik heb zelf wel gelijk veiligheidsglas in de stalwanden laten maken (net nieuwe stal) maar dat is vooral tegen het inregenen en sneeuwen omdat ik alleen een dakgoot heb daarboven en tussen wand en dakgoot zit nog zo'n 70 cm wat nu nog gewoon open is, maar waar nog een windgaasgordijn moet komen tegen het inwaaien en regenen.
Afbeelding

Er zitten luikjes in de wanden, dus op die manier kunnen de paarden wel visueel contact hebben als ze willen. Als ze verder braaf zijn en er geen moeite mee hebben apart te staan, en ze staan er alleen voor de nacht dan lijkt me dat niet zo'n probleem. Als de paarden het wel een probleem vinden merk je dat snel genoeg O:)

Strooisel maakt niet zoveel uit, als de paarden maar droog staan en je de mest met strooisel ergens kwijt kunt. Ik zelf vind strooisel wat veel opneemt, of stro met daaronder zaagsel of ander veel opnemend strooisel wel zo prettig zodat de paarden droger staan.

Tips voor losse wateremmers als je ze niet hoog op wilt hangen: kleine speciekuipen in een autoband. Vallen minder makkelijk om en kan meer in dan in een emmertje. Mijn merrie kreeg heel vaak er emmer, soms met houder en al, er uit. Daar heb je met die kuipen en autoband minder last van. Wel eerder strooisel (of evt. mest) in de waterbak (dus zet hem niet in de poephoek) maar wij controleren en verversen het toch elke dag.