Ik sta (gelukkig nog maar een maand) op een stal waar iedereen alles zelf moet doen. Er zijn 5 paarden en pony's die op de wei gaan. Nu hebben we 3 paarden en 2 pony eigenaren. De pony eigenaren willen onze paarden niet meer in de wei zetten. Ik heb me daar heel druk om gemaakt maar me er maar bij neer gelegd. Wij doen ook alleen nog maar de paarden naar buiten en laten de pony's op stal staan. Ik heb een hele tijd gewoon alles buiten gezet maar mijn paard stond gerust binnen als ik op stal kwam en werd dus niet door mn stalgenoten buiten gezet, dus maar mee gestopt.
Nu kwam ik vanavond om 6 uur op stal en Inja was erg onrustig en heb dr gevoerd en dacht ga zo nog mesten en kijk dan wel even. Om 7 uur weer op stal en dr maar even los in de bak gedaan en ze liep niet rad. Beetje raar vond ik het want gister was er niks aan de hand. Na het mesten belde mn stalgenootje (1 van de paarden) of ik de paarden buiten had gezet. Ik zo van nee moest de hele dag werken. O? Ze stonden nog met zn 2en in de wei in het donker en waren helemaal overstuur. Ik natuurlijk pissig en andere meisje met paard gebeld, die had ze buiten gezet en alleen haar paard binnen gehaald en onze paarden en de pony's buiten laten staan.... Nu hebben de eigenaren van de pony's die van hun binnen gezet en de 2 paarden alleen laten staan. Terwijl ze gewoon op stal waren toen mn stalgenootje op stal kwam.
Ik ben nu eigenlijk best een beetje pissig maar weet niet zo goed wat ik nu moet doen. Er zijn al vaker enorme ruzies geweest op stal omdat 1 van de pony eigenaren voer stal van anderen en ander aso gedrag vertoonde. Laatst ook al ruzie met dr man gehad omdat de kruiwagen weer eens vol met mest stond en ik op het bord had geschreven dat ze de kruiwagen moesten legen (voor de zoveelste keer)
Over 1 maandje gaat Inja naar een andere stal waar ze volledig verzorgt wordt en ik me ook niet druk meer hoef te maken wat er gebeurd als ik moet werken. Zouden jullie er nu nog wat van zeggen en drukte om gaan maken terwijl het nog een paar weken is?
Tigra_
Geplaatst: 15-11-11 21:44
Voor die paar weken zou ik er geen woorden meer aan vuil maken. Als je het al vaker gezegd hebt zal het voor die paar weken ook weinig zin meer hebben.
Sneeuw88
Geplaatst: 15-11-11 21:46
Nou lekker dan, ben je klaar mee.. Wat ik alleen niet helemaal begrijp, zijn er wel afspraken gemaakt tussen jullie? Want het komt een beetje zo over alsof jullie het op zijn beloop laten wie de paarden buiten -en binnen zet, net wie er maar toevallig is op dat moment. Als je met elkaar afspreekt wie wanneer de paarden (of met z'n tweeen) de paarden binnen zet, gaat het dan ook zo? Zoja, dan zou ik er zeker wat van zeggen. Als er geen duidelijke afspraken zijn, zou ik die toch proberen te maken. Dat scheelt je wellicht nog meer ergenis. Anders ga je helemaal met een rotgevoel weg.
als eerste: goed dat je van stal veranderd, zulk asociaal gedrag is niet vol te houden. Jammer, want het lijkt me wel een mooi concept.. Ikzelf zou persoonlijk op mijn tanden bijten en vooral zorgen dat je paardje goed verzorgd is. Nog een maand en je bent er van af, het heeft weinig zin om nu nog kwaad te worden, je raakt er zelf alleen maar gestresst van.. tenzij ze iets misdoen aan jouw paard natuurlijk.
belle_boef
Geplaatst: 15-11-11 21:50
Ik zou me er niet meer druk om maken. Deze maand nog lekker voor je eigen paardje zorgen en de rest laten voor wat het is.
Froemel
Geplaatst: 15-11-11 21:51
Ben ik blij dat er bij mij op stal goede afspraken zijn. Degene die het eerst op stal komt: alle paarden voeren. Het voer wordt 's avonds klaargelegd zodat je niet aan andermans voer hoeft te komen. Ook hooi dat op de wei moet worden gegeven staat klaar. Wij werken in tweetallen (4 paarden, 4 eigenaren). Maar als er één van de twee niet kan, kun je het altijd nog aan een ander vragen. Dit gaat altijd goed. Nog nooit dat een paard te lang op de wei heeft moeten staan of onnodig op stal heeft moeten staan.
MarjanB
Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-11 21:51
We hadden idd afspraken maar na een aantal aanvaringen heb ik geprobeerd iedereen bij elkaar te krijgen en een keer te praten. Vooral 1 iemand wou dat niet en laat dat nou net de grootste onruststoker zijn.. Nu hebben we van de paarden eigenlijk afgesproken alleen de paarden buiten te doen en verder niet. En ook dat diegene die ze buiten zet ze ook binnen zet. Verder mag er nooit 1 paard/pony alleen in de wei blijven staan. Maargoed als ik op stal kom tegen het donker pak ik gewoon alles mee naar binnen omdat ik het zelf vervelend vind dat ze nog buiten staan in het donker. Vind het vooral vervelend dat Intje nu niet fijn loopt..
Jup.. Het is verder wel heel gezellig hoor Heb met een aantal wel heel veel lol maar dit is gewoon k*t,,
Aukelizzy
Geplaatst: 15-11-11 21:55
Heel vervelend dat je er niet van op aan kunt dat de anderen hun afspraken nakomen. Vooral als je paard daarvan de dupe wordt. Is er met geen van je stal genootjes goede afspraken te maken? Als je daar dan een duidelijke afspraak(verzorg rooster) mee kunt maken over de verzorging zou dat fijn zijn. En anders misschien een vriendin of bekende die je paard kan verzorgen op de momenten dat je door je werk echt niet kunt..
Ja heb met 1 stalgenoot de afspraak dat als ze vrij is ze onze paarden doet en andersom. Dat betekent dat Inja 2 dagen niet in de wei komt maar goed dan rij ik dr altijd als ik terug kom van het werk. Verder ken ik hier niemand die het kan doen (kom hier niet uit het dorp)
We gaan nu verhuizen omdat mn vriend hier niet kan wennen, en heb daar nu een leuke stal gevonden waar ze lekker naar buiten wordt gezet!
Kun je niet eerder op je nieuwe stal terecht of is dit te ver uit de buurt van je huidige woning?
Froemel
Geplaatst: 15-11-11 22:07
Kun je niet voor het werk al je paard naar buiten doen?
Omdat ik 's morgens en 's avonds op maandag en dinsdag mijn paard niet naar buiten kan doen, doen andere het voor mij. Maar dan doe ik wel 's morgens voeren om kwart over 6. Ik kan het niet begrijpen dat ze niet alle paarden buiten zetten, dan ben je geen paardenvriend?
Bij mijn stal komen mensen die een half uur van stal wonen trouw 2x per dag om hun paarden binnen en buiten te zetten. We hebben ook een schema wie 's morgens voert, wie buiten en binnen zet. Gewoon in hokjes zodat je je naam erin kan zetten.
MarjanB
Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-11 22:09
Ja is 3 kwartier rijden.. en zijn nu heel druk met voorbereidingen voor verhuizen zou dat net te gek vinden. Als er een keer wat is dan kan ik er niet zo heen
@ Michelikuh, nee ga ik niet redden, ze worden rond kwart over 7 gevoerd (dat is het enige wat wordt gedaan) en om die tijd ga ik meestal ook al weg en ben pas om kwart over 6 thuis en staan ze alsnog in het donker.
Je kan vragen aan de eigenaresse van het paard die de paarden heeft buitengezet waarom ze de andere 2 paarden niet binnen heeft gezet aangezien dit was afgesproken. Ik zou duidelijk maken dat wanneer ze 1 paard binnen zet, ze de andere 2 paarden ook binnen moet zetten of je anders een bericht moet sturen dat je paard nog buiten staat en of je hem zelf binnen wilt zetten of dat zij ze meteen mee naar binnen neemt als ze haar paard uit de wei gaat halen.
Angeliekje
Geplaatst: 16-11-11 12:12
Jemig wat een egoistisch zooitje daar! Ipv aan de paarden en pony's te denken, denken ze alleen maar aan zichzelf.... Ik zou daar ook behoorlijk chagerijnig van worden! En wat gezegd wordt, is er geen kans om eerder naar die nieuwe stal te gaan?
Ik zou het voor die paar weken ook aten, het i ntresseert ze toch niks en uiteindelijk ben jij de enige die zich druk maakt en er stress van heeft ik weet precies hoe dat gaat!!
Probeer het zoveel mogelijk te negeren en hou vol, je bent bijna weg!
wat een gezeur jammer dat het zo gaat Ik zou er geen woorden aan vuil maken. Je kan misschien vragen als je paard word buiten gezet dat ze je paard ook weer binnen zetten. maar gewoon aardig. Met de mensen waar je wel mee kan opschieten regel samen die maand nog wat dingen? Als hun zien dat je paard buiten staat of nog binnen of iets anders dat hun eht dan even regelen. En jij hun ook weer helpt Verder laat het. Het heeft geen zin
Waar ik help met verzorgen gaat het gelukkig allemaal heel anders. iedereen denkt mee en helpt elkaar.
Jeetje wat een rot stal! Ik zou het inderdaad wel even benoemen maar het verder laten. Je komt er toch niet verder mee. Maar erg kinderachtig van je stalgenoten. Kijk, als het om 30 paarden zou gaan .. maar 5 lijkt me toch snel gedaan.
LLusitana
Geplaatst: 16-11-11 15:44
Nee, geen energie aan verspillen. Gewoon kruisjes zetten op de kalender en eventueel vragen aan de nieuwe stal of je misschien al wat eerder kunt komen (als de stal toch al vrij is).
Vanavond had ik springles, mn instructeur even laten kijken of ie goed liep en dat deed ze gelukkig
Verder waren er 3 van de 4 stalgenoten en heb er toch even kort wat van gezegt en nu met de 3 paarden afgesproken dat als je de paarden buiten zet ze ook binnen zet. Kan dat niet eerst even smsen of 1 van de anderen kan Nu gelukkig wat duidelijkheid voor de laatste weken.
Bedankt allemaal voor de reacties! (weet ik dat ik toch wel spoor haha)
Mutskke
Geplaatst: 22-11-11 21:54
norski schreef:
Ik zou me er niet meer druk om maken. Deze maand nog lekker voor je eigen paardje zorgen en de rest laten voor wat het is.