Ervaringen verschillende soorten strooisel stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pivanti

Ervaringen verschillende soorten strooisel stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-11 16:26

Hoi,

Ik ga m'n paard half december verhuizen. Ik moet daar dan zelf strooisel enz regelen. Nu dus aan het kijken wat ik dan voor strooisel zal nemen.
Mijn vorige paard heeft op stal altijd op vlas gestaan. Vond dat op zich wel fijn. Maar hij was dan ook best netjes. Ik weet niet hoe mn merrie is. Heb haar nu namelijk 24/7 buiten in een hit actief stal staan.
Ik heb even gevraagd hier bij een diervoederbedrijf in de buurt, dat op die stal altijd levert wat een aantal verschillende strooisels kosten + 0,30 bezorgkosten per baal.
Vlas is wel duurder geworden, was eerder 5 euro volgens een toekomstige stalgenoot.
Ik heb geen ervaring met Rapsodi, maar kennissen zijn daar erg enthousiast over. Aubiose heb ik ook geen ervaring mee. En misschien zijn er nog wel meer soorten strooisels.....

Vlas 21 kg € 7,25
Rapsodi 20 kg € 8,85
Aubiose 20 kg €10,25

Ik hoor graag jullie ervaringen!!

Anoniem

Re: Ervaringen verschillende soorten strooisel stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 16:30

Ik ben denk ik vreselijk ouderwets, maar ik vind stro nog altijd de fijnste bodembedekker.

Vlas vond ik troep. Niet fijn in onderhoud, veel hoefproblemen, bodem bleef niet mooi vlak liggen, en glad als je teveel nieuw erbij gooit.
Nu staan we op houtkrul en dat werkt op zich wel fijn. Mest makkelijk, bodem blijft goed liggen, absorbeert goed. Maar niks te knabbelen eraan. Ik mis dat toch...

manonnetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 18:08

mijn paard staat op vlas en dat bevalt mij heel goed.
Het neemt heel goed vocht op en is makkelijk mesten.

Het is nu helaas wel erg duur deze periode maar ja hopen dat de prijzen snel
weer zakken.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 18:11

Onze paarden staan op vlas met een rubber vocht doorlatende tegel eronder. bevalt wel.. paarden maken er alleen een troep van.
Binnenkort proberen we stro ook uit.

Laux

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 18:12

Wij gebruiken Rapsodi, vind het geweldig! Houdt ook heel makkelijk schoon. :)
Ik haal altijd elke dag de natte plekken en drollen eruit en vul het eventueel bij.
Eens in de twee weken haal ik alles eruit.
Maar moet zeggen dat mijn pony en paard van zichzelf ook wel heel netjes zijn.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 18:13

waarom overweeg je geen stro? Dan hebben ze altijd wat te knabbelen dat voorkomt maagzweren. Zelf heb ik een combi van vlas met stro. Vlas absorbeert goed en met stro altijd iets te knabbelen!

Majken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 19:18

ik heb ook gewoon de oud vertrouwde, stro. :+

niks mis mee vind ik.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 20:31

Ik gebruik mijn stallen niet meer, maar toen ik ze nog wel gebruikte vond ik strokorrel ideaal.
Vlas vond ik ook wel fijn en stro alleen als er vlas of iets dergelijks onderligt wat goed vocht opneemt.
Alleen stro vind ik waardeloos(snel smerig)

marjor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 20:35

Mijn paard staat op stro. Waar hij plast, ligt onder het stro een laagje vlas. Met 1 baal vlas doe ik 4 weken. Op zondag mest ik uit en dan krijgt ie nieuw laagje vlas en 3 tot 4 plakken stro. Woensdag krijgt ie nog 2 plakken stro. Zijn stal ziet er altijd superschoon uit. Wel haal ik iedere ochtend de poep weg. Mijn mini shet staat op vlas, deze stal wordt ook gebruikt als eetplaats overdag. De stallen staan namelijk de hele dag (08:00-18:00 uur) open.

xJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 20:37

Ik heb zaagsel onder, heel erg fijn! En daaroverheen een beetje stro, heeft hij ook wat te knabbelen :)

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 20:42

Ik vind zelf stro het fijnste, vooral omdat mijn paarden te snel te dik worden en met stro kunnen ze altijd wat knabbelen zonder daar dik van te worden en daarbij vind ik het mooier en het lijkt mij comfortabeler voor het paard om te liggen.

Vlas vind ik te glad de eerste 2 dagen, tenzij je het een beetje mengt als je al een bodem hebt. Vlas vind ik ook viezer eruit zien (al is het wel gewoon droog) dus voor het oog vind ik ook stro fijner. Met andere bodembedekking heb ik geen ervaring al lijken mij stalmatten ook wel praktisch.

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-11 23:34

Bedankt voor de reactie... Stro zou kunnen, weet niet wat de baaltjes bij de staleigenaar kosten.
Maar ik vind stro minder goed vocht opnemen...
Kan ik er wel weer vlas oid onderleggen, maar wordt dat dan geen rotzooi door elkaar....

Vlas vind ik inderdaad wel glad als het er net nieuw in ligt

Als ik vlas of rapsodie oid erin zou leggen, zou ik wel een plakje stro er bij in doen voor t knabbelen Daarbij krijgt ze veel hooi/voordroog en een speelbal. Vind het belangrijk dat ze wat te doen heeft inderdaad

Bucke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 13:35

Ik gebruikte eerst vlas, maar nu Hempbed. Dat bevalt me super en het is ook niet zo glad als vlas.
Hempbed kost me €6,- per pak en ik heb er minder van nodig dan vlas. Om te knabbelen geef ik hooi in een hooinet, dan doen ze er langer mee en hebben ze ook wat te doen. Zo'n speelbal heb ik ook, maar daar doen ze helemaal niets mee :+

nien81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 17:30

ik heb een laag houtkrullen en daarover een laag stro. Ziet er veel gezelliger uit (vind ik dan) dan zo'n kale stal met vlas of krullen alleen + dat ze naar mijn idee ook droger staan. En ze hebben ook altijd wat te knabbelen. Elke dag wordt de mest eruit gehaald. Dan komt er weer een vers laagje stro.
1x per week worden de vieze houtkrullen weggehaald en wordt de stal voorzien van nieuwe laag krullen en stro. Persoonlijk vind ik het geen rotzooi geven.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 17:46

ik heb vroeger altijd stro gehad, vooral in de winter erg fijn voor het paard. Bij m'nhuidige paard kon ik de boel nooit droog houden, waardoor ik altijd een dun laagje vlas onder het stro deed op de plaats waar ze plaste.
Nu sta ik op houtkrul omdat de kwaliteit stro vorig jaar rampzalig was. Ik vind het veel handiger om uit te mesten, Nu strooi ik wel een bodempje strokorrel op de plasplek, anders strooi ik meer dan 2 balen per week bij nu maar 1... Ik heb wel een vrij proper paard, er zijn anderen en die lopen hun plasplek doorheen de hele stal en die eigenaars moeten bijna wekelijks de volledige stal terug instrooien. Ik daarentegen moet de natte plek 1x/week eruit halen en bijstrooien (zonder strokorrel 2x/week) wel dagelijks de mest verwijderen

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-11 20:34

Ik hoor net dat er geen stro verkoopt wordt op stal, tenminste aantal stalgenoten hebben samen stro ingekocht ofzo... en dat is al weinig begreep ik...
Dus dan moet ik zelf stro gaan kopen ofzo...
Wat kost t stro momenteel? Is het erg duur, door de slechte oogst? En hoeveel stro gebruik je ongeveer? Kleine baaltjes... Heb hier geen idee van namelijk....

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 23:26

Ik heb nu 1 box met vochtdoorlatende tegels. Waar ik een beetje stro overheen leg.
Iedere dag de drollen eruit, beetje vuil stro eruit. Gaat ongeveer 1 of 2 plakken stro per dag in.
Waarvan ook nog geknabbeld wordt.

Andere box zit zaagselkorrels van Voergezond in. Neemt super goed op. Voor de knabbel plakje stro erbij.

Vroeger stond ik op Aubiose, vond ik ook fijn.
Plospan zaagsel vind ik goed in een hele grote box, maar in een kleine box en een paard die niet zo netjes is, wordt werd dat een troep.

Prisjee91

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 10:36

Ik gebruik strokorrels, heerlijk vind ik het. Kost +/- €7/8 per zak van 20kg. En ik doe er aardig lang mee!
Hier op bokt is er ergens ook een heel topic over.

cke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 14:23

ik gebruik zelf stro. een tijdje terug stond mijn paardje op een stal waar ze srto en zaagsel door elkaar gebruikten maar persoonlijk vind ik dit verschrikkelijk uitmesten. voor het knabbelen zou je er best stro bij kunnen doen maar dit werd door elkaar geroerd als een soep van de dag.

vlas vind ik opzich ook wel fijn maar denk dat stro het beste is.

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 15:02

Vlas vind ik echt niet fijn, en kun je ook niet fijn de drollen eruit zeven. Stokorrels vind ik veel fijner, en erg makkelijk uitmesten.
Stro is alleen fijn als je een nette pony hebt die er geen natte takkezooi van maakt. Dan kun je al het droge laten liggen, strond en plas eruit en dan bijstrooien.

melissa256

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 15:33

als je paard altijd op vlas heeft gestaan zou ik hem niet terug zetten op stro want dan heb je weer kans dat hij zich zo vol eet dat hij koliek krijgt. vlas vind ik zelf heel erg makkelijk en goedkoper als stro. ik haal dan welke dag de mest eruit en de plas plekken 1x in de week. daarna trek ik heel de stal recht en als er wat vlas bij moet dan doe ik er wat vlas bij en dat is nooit meer als 1/4 van het pak. ik doe altijd ongeveer 4 weken met 1 pak ligt er maar net aan hoeveel ik in de stal erbij moet doen.

Angeline1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 15:37

Mijn paard staat op stro dat bevalt me erg goed. Op me vorige stal stond mijn pony op vlas dat beviel helemaal niet. Als ze dat gaan eten blijft het vlas in de darmen plakken. En daar kunnen ze ook weer verstoppingen van krijgen. En als je schoon vlas in de stal doet heb je ook weer kans op uitglijden, omdat het zo glad is. Geef mij maar stro.

dominiquesr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 15:40

Ze staan bij mij op strokorrels.
Ben er echt tevreden over, is zo veel makkelijker dan stro, vlas of ect.
Je haalt elke dag alleen eventjes de drollen eruit en hij heeft weer een schoon bedje.