Gevoelig voor koliek - wat voeren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ElineS

Gevoelig voor koliek - wat voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-11 13:32

Mijn paard heeft ondertussen al drie keer koliek gehad in het korte tijdsbestek van circa anderhalve maand. De DA is gisteren weer langs geweest en aangezien het nu overdag was, had die wat meer zicht op waar het misschien door kon komen.

Ze krijgt 's avonds driekwart kilo bix en wat musli. Als ik niet vergeten ben lijnzaadolie te kopen, gooi ik daarvan ook een scheut er doorheen. Voor de rest krijgt ze 's avonds twee plakken hooi.

Hij kwam tot de conclusie dat het waarschijnlijk het hooi was. Het is prima kwaliteit hooi, droog en stengelig, maar het is te droog voor mijn paard. Ze heeft iets nodig met meer vocht. Kuil zou een betere keuze zijn voor haar.

En inderdaad, het klopt aardig, want bij haar vorige eigenaren kreeg ze altijd kuil opgevoerd en geen hooi. Nu ze op deze stal staat en ik haar hooi ben gaan voeren heeft ze drie keer koliek gekregen. Aan het gras ligt het niet, want bij haar vorige eigenaar stond ze op een paar hectare weiland, vol in het gras en hier staat ze op een kleiner stuk. Dat het aan het hooi ligt lijkt daarom best aannemelijk.

Maar nu, ik ben een leek wat betreft hooi en kuil en pfft, zoveel advertenties en ik heb geen idee wat goed is en wat ik moet kopen. Waaraan kan ik goed kuil herkennen? Het moet niet al te droog zijn, maar ik vind dat nogal lastig te beoordelen van een advertentie :') . Dan, kuil schimmelt sneller en aangezien ik maar één paard heb, kan ik niet al te groot inkopen. Moet ik kleine balen kopen? (dan kom ik veel duurder uit) of kan ik zo'n grote baal kopen van 40,- en die neerplanten? Geen idee hoelang ik daarmee doe met één paard en of ik het wel kan opvoeren voordat het gaat schimmelen. Heeft iemand daar ervaringen mee?

Daar komt ook nog bij dat ik nog heel wat balen hooi heb staan. Die kan ik wel verkopen, zeker nu is het wel makkelijk kwijt te raken, maar zou ik het ook nog kunnen opvoeren, maar dan nat? Maakt dat enig verschil?

heidi1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 19:42

paard van mijn vriendin is daar ook gevoelig voor
en zij kreeg toen het atvies van de dierenarts om flink wat zonnebloemolie over der hooi te gooien
en ze heeft sins dien geen last meer van gehad

DubbelFun

Re: Gevoelig voor koliek - wat voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 12:05

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 12:55

gewoon je hooi weken? Pak je direct het stof er uit, en je hooi is nat :D

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 14:33

Als je ruimte hebt om een groot pak kuil aan te schaffen en je maakt hem helemaal open (dus alle folie eraf) en je legt hem open, zodat het verder kan 'drogen' valt het wel mee met het schimmelen. Zeker als het droog en van de grond af ligt.

Evt. hooi nat maken is ook een goede, maar niet alle paarden vinden het even lekker en het is behoorlijk arbeidsintensief (wat het eigenlijk ook weer duurder maakt).

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 14:35

Ik zou dan kuil aanschaffen en dan langzaamaan over gaan op hooi. Blijft toch beter voor je paard en je hebt het toch al staan :j

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 14:38

Voor een koliekgevoelig paard hoef je het niet uren te weken...alleen even goed losmaken in een schone kruiwagen en dan met de gieter besproeien. Daarna kan het direkt gevoerd worden.
Als het stevig vriest niet de meest prettige oplossing, dan kun je beter stomen :D

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 10:57

Bij een grote baal vind ik het wel tricky met schimmelen, soms gaat het evengoed broeien als je m uit elkaar trekt, maar de ervaringen zullen vast verschillen.

Nog wel een goede tip: geef je paard regelmatig een dosis Colosan, ik heb daar al heel veel goede verhalen overgehoord, en geef het sinds kort ook. Sommigen geven het eens per maand, maar bij problemen zou je het ook even tijdelijk bijv. om de week kunnen geven. Het is een natuurlijk middel en het helpt de darmen op gang te komen/blijven.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 11:00

Ik denk dat het ook goed is dat je het hooi goed verspreid over de hele dag. Dus dat hij de hele tijd wat te knabbelen heeft.

mylene32

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 11:02

haal alle krachtvoer weg en geef eens onbeperkt ruwvoer. het is een paard, geen mens. Een mens eet normaal 3 keer per dag, een paard hoort de hele dag door kleine beetjes ruwvoer te krijgen. Met die twee plakjes hooi kom je er niet.

mayke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 11:07

Het hooi nat maken hoef niet zoveel extra tijd kosten.
Goed het hooi los van elkaar maken en dan met een gieten besproeien of onder dompelen in het water.
Met de winter gebruikte ik vaak warm water om het hooi in te dompelen.
Kuil ben ik zelf niet zo'n fan van voor paarden en om dan zon grote baal te kopen voor 1 paard is wel veel.

Door de brokken lijnzaad/zonnebloem olie doen is ook niet verkeerd.

Voeldoende beweging voor het paard is ook goed en je kunt het beste meerder malen per dag een beetje voeren zodat je de stoelgang aan het werk houd.
In koude tijden zijn paarden vaak wat meer koliek gevoelig zeker de stal paarden.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 11:25

Ik ga mee met Mylene32, heeft hij nog wat hooi liggen 's ochtends? Grote kans dat hij te lang zonder ruwvoer is 's nachts. Succes!

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 11:31

ik zou ook eerst eens krachtvoerweg laten en onbeperkthooi/voordroog geven.en dan op het begin je hooi nat maken en dan steeds minder hier in.of goede kuil die bijna droog is voeren

Bucke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 12:29

TS, er zijn ook kleine kuilpakjes op de markt. Deze pakjes zijn heel geschikt als je één of 2 paarden hebt; het pakje is op voordat het kan gaan schimmelen. :j Zo'n klein kuilpakje kost €8,-.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-11 20:47

Bedankt iedereen voor de tips! Ik heb zonnebloemolie en lijnzaadolie, ook maak ik het hooi wat nat. Ze heeft 's ochtends soms nog wel wat plukjes liggen, dus in principe heeft ze de hele nacht hooi.

3x per dag apart voeren ga ik helaas niet redden, kan er niet 3x per dag heen qua tijd.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 20:50

ze wordt wel goed ontwormd?

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-11 20:53

Ja, ze is paar maanden geleden voor het laatst ontwormd. Heb een mestmonster opgestuurd naar Het Woud en daarvan terug gekregen welke ik het beste kon gebruiken, aangezien ze toen wel wormen had.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 21:05

wat voor wormen had ze toen?Vaak komt koliek toch door wormen of door de beschadiging van de darmwand van de wormen.
Waar heb je haar toen mee ontwormd,weet je dat nog?

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-11 21:15

Ik heb twee kuren gebruikt, ook één tegen lintworm, omdat ze lintworm had en nog wat anders, maar ik heb geen idee meer wat. Ik kan op zich wel een mail sturen naar het woud, die hebben vast hun bestellingen nog wel in de database staan.

liess1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 21:21

weet niet of ze nog op de wei loopt, maar ik heb er hier ook eentje op stal die gevoelig is en die laat ik in het najaar niet teveel op de wei lopen ivm het natte gras wat hij dan eet. En zeker niet als de wei een beetje opgevroren is zoals vanmorgen het geval was, daar kan hij echt niet tegen. Ik geef hem dan op de wei gewoon hooi/voordroog te eten en op stal weer een paar keer en dan gaat het goed.