Ze krijgt 's avonds driekwart kilo bix en wat musli. Als ik niet vergeten ben lijnzaadolie te kopen, gooi ik daarvan ook een scheut er doorheen. Voor de rest krijgt ze 's avonds twee plakken hooi.
Hij kwam tot de conclusie dat het waarschijnlijk het hooi was. Het is prima kwaliteit hooi, droog en stengelig, maar het is te droog voor mijn paard. Ze heeft iets nodig met meer vocht. Kuil zou een betere keuze zijn voor haar.
En inderdaad, het klopt aardig, want bij haar vorige eigenaren kreeg ze altijd kuil opgevoerd en geen hooi. Nu ze op deze stal staat en ik haar hooi ben gaan voeren heeft ze drie keer koliek gekregen. Aan het gras ligt het niet, want bij haar vorige eigenaar stond ze op een paar hectare weiland, vol in het gras en hier staat ze op een kleiner stuk. Dat het aan het hooi ligt lijkt daarom best aannemelijk.
Maar nu, ik ben een leek wat betreft hooi en kuil en pfft, zoveel advertenties en ik heb geen idee wat goed is en wat ik moet kopen. Waaraan kan ik goed kuil herkennen? Het moet niet al te droog zijn, maar ik vind dat nogal lastig te beoordelen van een advertentie
. Dan, kuil schimmelt sneller en aangezien ik maar één paard heb, kan ik niet al te groot inkopen. Moet ik kleine balen kopen? (dan kom ik veel duurder uit) of kan ik zo'n grote baal kopen van 40,- en die neerplanten? Geen idee hoelang ik daarmee doe met één paard en of ik het wel kan opvoeren voordat het gaat schimmelen. Heeft iemand daar ervaringen mee? Daar komt ook nog bij dat ik nog heel wat balen hooi heb staan. Die kan ik wel verkopen, zeker nu is het wel makkelijk kwijt te raken, maar zou ik het ook nog kunnen opvoeren, maar dan nat? Maakt dat enig verschil?