Rijbak, grond laten keren.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BRN

Rijbak, grond laten keren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-11 12:09

Wie heeft er nog meer een rijbak aangelegd door de grond te laten keren?
Ik wil graag weten hoelang het ongeveer gaat duren voor het zand een beetje zakt.
Volgens mij gaat het helemaal goed komen, maar de bak is nu nog erg los en dus lastig te rijden.
Ik heb al een keer beregend en dat lijkt wel te helpen, verder ga ik er na het rijden even met de hark doorheen om de diepste hoefsporen dicht te trekken. Nu is het natuurlijk ook al een hele poos mooi weer, als het weer omslaat zal het wel anders worden.

s0173957

Re: Rijbak, grond laten keren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 12:11

Eens een keer echt nat maken helpt heel goed, tenminste als het zavel is zoals hier (gele zand dus).

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 12:24

Bij ons is afgelopen februari de rijbak helemaal opgeknapt. dit duurde echt wel een paar weken voordat de rijbak prettig te rijden was. Heel veel slepen etc versneld het gebruiksgemak.

BRN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-11 12:53

oké, bedankt voor jullie antwoorden!
Dan ben ik al wel goed bezig en verder moet ik gewoon maar even geduld hebben. :P

KelEnLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 13:09

wij hebben de grond na het keren een beetje door de loonwerker aan laten duwen met een laadschop. Dat versnelt het een beetje.

BRN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-11 14:53

@KelEnLuna
dat hebben wij ook laten doen ja. De loonwerker is ook nog terug gekomen met tractor en sleep en heeft de bak een hele poos aangereden.
Dat scheelde wel, nu verdwijnt er niet meer een half been in het zand, maar nog wel een hoef. Ik denk dat we gewoon een paar flinke
regenbuien nodig hebben.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 14:58

misschien dagelijks sproeien?

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 15:05

wij hebben ook laten omkeren ben zelf wat met trekker overheen gereden en daarna 2 x per week slepen met iets zwaars achter trekker zodat het goed aanduwt na een 2 weken was de bak heerlijk te rijden

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 15:11

denk dat het ook veel verschilt met wat voor grond je hebt?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 20:59

ja, als je verkeerd zand hebt wordt ie niet fijn ;)
Als je goed zand hebt, en je laat hem goed aanrijden en er komen een paar flinke buien overheen, is ie met een paar weken goed te rijden.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 21:15

Ik heb ergens in juni de grond laten keren...en er 3wkn later koko's doorheen laten frezen. Was lang goed totdat de NL regenzomer toesloeg :-) toen had ik well op verschillende plekken kuilen waar de bak niet meer goed was. Nogmaals zand op gekapt (ik had nog een "oude" bak waarbij de grond door de vorige eigenaar gekeerd was) en nu bijna perfect, moet op de plekken waar er extra zand op is gekomen nog de resterende kokosbaal in verwerken!

Dus....aangezien jij het pas net gedaan hebt, het gaat niet zozeer om de tijd...maar om de hoeveelheid regen die de bak daarna gehad heeft, althans mijn ervaring.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 09:07

Wij konden vlak na het keren en daarna slepen al rijden. Ligt helemaal aan het zand wat je naar boven haalt.

Majken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 19:31

wij hebben afgelopen vrijdag laten doen. zonder drainage.
wij hebben geluk dat we op maar een klein laag zwart zand hadden. op het uigegraven zand is een of ander speciaal wit doorlatend zand gestort. ik heb de bak nog niet uitgeprobeerd.

BRN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-11 22:04

Majken schreef:
wij hebben afgelopen vrijdag laten doen. zonder drainage.
wij hebben geluk dat we op maar een klein laag zwart zand hadden. op het uigegraven zand is een of ander speciaal wit doorlatend zand gestort. ik heb de bak nog niet uitgeprobeerd.

Ben ik heel benieuwd naar, laat je hier wat horen als je van de week een keer gereden hebt?

BRN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-11 22:07

Er is hier wel prachtig zand naar boven gehaald; een mix van grof en fijn zand met kiezels erin. Heel vroeger heeft hier de maas gelopen.
Wel elke dag even de grootste stenen eruit rapen, maar dat houdt vanzelf een keer op.

@aslo Was de bovenlaag bij jullie dan niet heel los in het begin?
@Mist Kokos is zeker een optie. Ik ben een paar weken geleden naar een bak met kokos van een bokker gaan kijken en vond het een mooie verende bodem.
Hier in de straat hebben meerdere mensen de grond van de bak laten keren en die zijn eigenlijk allemaal heel tevreden vandaar dat ik het eerst zo wil proberen.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 22:31

Nee helemaal niet. Er zit bij ons heel iets leem door.

Majken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 22:32

ja ik zou iets laten horen als ik erin heb gereden. :)

Maaiike94

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 11:02

Je kunt ook spoor aan spoor aanrijden met de trekker, en natuurlijk heel veel slepen.

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 11:12

Bij ons was de bak na het aanleggen ook vrij zwaar en heb hem toen dagelijks goed na gesproeit en iedere dag gesleept dat werkte echt super.
Het vele regenwater van afgelopen zomer heeft eigenlijk ook meer goed dan kwaad gedaan want hij ligt nu mooi vast en bij nat weer is hij zo weer droog.
Wat voor zand er ingegaan is weet ik niet precies ik weet dat er ooit een bak gelegen heeft dmv grond keren en daarna is er weer zwarte grond overheen gestort dus toen ik hem weer wilde gaan gebruiken hebben ze een stuk afgegraven en hebben ze heel wat vrachtwagens zand gestort.
Dus geen drainage en geen dure bodem ik was voor nog geen 1000 euro klaar en ben erg blij met mijn bakje :)

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 11:24

Wij hebben de bak vorig jaar laten omkeren.
In oktober.
Daarna zelf de bak een aantal keren gesleept, en na een week reed mijn dochter er al in met haar pony.
Ook de rest stond er na een week weer in (we gebruiken hem ook als paddock)
Die man heeft hem na het omgraven nog wel aangereden met de graafmachine.
Daarna hebben we zelf nog goed gesleept.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 16:10

Wij hebben het ook 3 jaar geleden laten doen, zonder enige drainage. De bak is tot 1 1/2 meter diep afgegraven en gekeerd. We zitten hier op prachtig wit zand. Na het keren een uurtje met zo`n zware trekker van de loonwerker er overheen gereden en op zich kon er toen al in gereden worden. Hij was de eerste tijd wel wat zwaar, maar niet té zwaar. We hebben hem iedere week netjes gesleept, eerst met een weidesleep maar dat werkte toch niet fijn, dus na een half jaar hebben we een manegevlakker gekocht en dat werkt super. Na ongeveer een jaar was de bak pas echt perfect. Tot die tijd kon je er prima in rijden hoor, maar was gewoon wat zwaar.

De paarden hebben de afgelopen drie jaar altijd in de bak gestaan als uitloop, dus zijn er ook wel twee toiletten ontstaan. Ondanks dat we uit die hoeken iedere keer de drollen hebben geschept zijn die hoeken toch wat harder ingeklinkt, waardoor er steeds plassen kwamen. Omdat na bijna drie jaar het water toch wat moeilijker wegzakte, hebben we deze nazomer een lichte cultivator gekocht en hebben we de bak tot op 25/30 centimeter goed los getrokken. De bak is nu weer perfect, met uitzondering van die twee hoeken, daar moet nu wat zand bovenop eigenlijk.

BRN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-11 20:05

Bedankt voor alle tips!
Hoe slepen jullie? Hebben jullie allemaal een trekker of zet je je paard voor de sleep?

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 20:57

Hoi,

Wij hebben een grote zitmaaier en de verkoper van de zitmaaiers heeft een sleep gelast dat werkt echt perfect :)

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 21:00

wij hebben een oldtimer trekker (Ford Dexta) waarmee we de bak slepen.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 16:11

ik volg even, ze zijn hier op dit moment bezig de bak te keren :)