Waarom hebben jullie je paard niet verzekerd?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NancyFjorden

Waarom hebben jullie je paard niet verzekerd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-11 03:59

(Ik hoop dat het hier goed staat).

Hoi Allemaal,

Ik vroeg mij af er zijn hier echt heel veel mensen op dit forum zoals ik dat lees die hun paard niet verzekerd hebben.
Mag ik aan jullie vragen waarom jullie dit niet hebben gedaan?
Ik lees ook vaak dat er dan volgens jullie meer nadelen dan voordelen aan zitten.
Zouden jullie mij willen vertellen waarom?
Ben wel erg nieuwschierig daar naar.

Groetjes Nancy

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 04:06

Ik heb een potje voor nood, geen verzekering. Goede keus ook achteraf, in meer dan 10 jaar tijd is er weinig geks gebeurd. Wel eens 500 euro gehad, maar dat kan uit het potje.
Ik heb zelf een risico analyse gemaakt en daaruit kwam dat ik liever de gok nam.
T was een gezond sterk dier en ik rijd alleen buiten. Geen wedstrijdambities etc. En de pot voor onvoorziene kosten is ruim. Je hebt niet alles in de hand natuurlijk, maar voor mij waren de maandelijkse extra kosten het niet waard.

Overigens is geen enkel dier thuis verzekerd.

Een weloverwogen besluit.

Zou ik het bij een nieuw paard het anders doen? Dat weet ik niet.

Sleeper

Re: Waarom hebben jullie je paard niet verzekerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 04:15

Omdat de verzekering mn paard te oud vond en daarom geen ziektekosten meer verzekerd. Mn jongere paard heb ik niet verzekerd maar wel een potje achter de hand.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 04:32

Ik wil graag zelf zeggenschap over mn eigen paard.

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 04:49

Soms verzeker ik het eerste jaar
verder altijd een potje er voor kom ik ruim met wenst uit
mede dat ik zelf kan beslissen en niet de verzekering
verzekering moet ook verdienen dus waarom zou ik iets verzekeren wat ik zelf kan betalen
of zo veel procent toch zelf moet betalen en niet zelf mag kiezen

in het verleden 1x een paard lang moeten sollen van de verzekering wat dier onwaardig was dat nooit meer

labionics

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 06:04

Omdat je meer aan je verzekering betaald dan aan de kosten voor je paard.
Ik hoor steeds dat behandelingen niet onder de verzekering valt dus moet je nog betalen.
Heb een spaarrekening voor mijn paard mocht er iets gebeuren, en sinds ik mijn paard rij volgens de instructie van AdB hebben mijn paarden nooit een dierenarts gehad voor been-/ rugproblemen.
En daar lopen de meeste voor bij een dierenarts.

NancyFjorden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-11 06:59

Bedankt voor jullie antwoorden!
Ik ben benieuwd wat de anderen erover zeggen.

Maar wat ik alleen niet snap als je een paard wel verzekerd heb dan heb je dus geen zeggenschap als het dier wat mankeerd?
Wat raar zeg.

(Komt ik wil me hier even graag in verdiepen vanwege dat ik een eigen paard met de toekomst wil nemen).

Maar als ik dit zo lees is het beter om dus een potje geld opzij te zetten zonder het paard te verzekeren.
Maar hoe doen jullie het dan als het echte grote bedragen worden dan?
Ik kan me voorstellen dat je iets van zeg maar even wat bv 3000 euro apart houd en elke maand erbij geld spaard maar wat nou als de kosten duurder worden dan dat?
Of zijn daar weer andere oplossingen voor.
Wat een vragen he' hahaha.
Maar wil goed op de hoogte zijn van alles. ;)

lennylenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 07:51

Slim dat je goed op de hiigte wilt zijn!

Ik heb mijn paard alleen verzekerd tegen de dood.. Mocht ze door de bliksum, koliek, aanrijding, gebroken been of wat dan ook moeten worden ingeslapen, is ze voor een bepaald bedrag verzekerd. Gewoon omdat het paard kostbaar is..

Voor alle andere ziektekosten staat er genoeg geld op de spaarrekening. Een paardenverzekering vind ik persoonlijk erg duur, je kan beter dat geld op een spaarrekening zetten, krijg je er nog wat rente over :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 10:48

Je moet bij verzekeren twee zaken heel goed voor ogen houden:
1) verzekeren doe je datgene waarvan je de kosten niet kunt overzien en/of dragen.
2) een verzekeringsmaatschappij is geen filantropische instelling; die willen aan het einde van het jaar een positief saldo op hun bankrekening zien.

Een volledige ziektekostenverzekering kostte enkele jaren geleden ongeveer 15% premie (op jaarbasis) van de verzekerde waarde. Ik zie dat bedrag steeds vaker richting de 18% gaan. Oftewel, de premies gaan omhoog (omdat het banksaldo niet voldoende positief was).

mellen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 10:54

Ik heb mijn dieren niet verzekerd.Vrienden van mij wel en op de 1 op andere manier komen ze toch vaak onder betalen uit.
Even afkloppen ik heb nu 11 jaar eigen paarden en er is en totaal 3x een dierenarts bij geweest(natuurlijk wel inenten en de tanden).
En zelfs die rekeningen waren goed te doen.
Nu heb ik niet de duurste paarden maar ze zijn mij dierbaar.
Ik kan me voorstellen als het je werk is(b.v. fokker of hengstenhouder), maar zelf zie ik er geen heil in

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 10:54

Ik heb mijn paarden ook niet verzekerd.
Waarom niet.... omdat het nogal moeilijk bleek om een goede verzekering te vinden die datgene dekt waarvoor je die verzekering wilt. Altijd hebben ze wel kleine lettertjes met wat er allemaal buiten valt.

Daarnaast vind ik het doodzonde om premie te betalen,
Als je paard niks krijgt ben je gewoon al die tijd voor niks aan het betalen en ben je je geld kwijt.
Achteraf ben ik super blij dat ik dat niet gedaan heb. Als je ziet wat ik aan kosten heb gehad de laatste 5 jaar zou ik heel veel geld 'weggegooid' hebben.

In plaats daarvan zet ik elke maand een bedrag opzij zodat ik het kan betalen als mijn paarden iets krijgen.
En dat is na 5 jaar een aardig potje geworden, kunnen mijn paarden heel wat voor krijgen.

mellen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 10:57

Een volledige ziektekostenverzekering kostte enkele jaren geleden ongeveer 15% premie (op jaarbasis) van de verzekerde waarde. Ik zie dat bedrag steeds vaker richting de 18% gaan. Oftewel, de premies gaan omhoog (omdat het banksaldo niet voldoende positief was).[/quote]

Dan heb ik mijn paarden al anderhalf x aan verzekering betaald. En heb het nagekeken de extra kosten was in totaal 554 euro.
Dat zou 1 jaar premie zijn.

jellie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 11:01

Ik heb mijn paard wel verzekerd. Nu heb ik 2 keer iets gehad en dat viel weer net niet onder de verzekering. Ik heb mijn verzekering daarom eind van dit jaar opgezegd.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 11:10

Ik heb inderdaad ook een potje voor nood. De premie vind ik best hoog, en mijn paard is eigenlijk niet veel waard (Haflinger, geen keuringen gelopen, wel vol papier, geen wedstrijden gelopen, loopt nu B/L niveau).
Ik kan haar tegen een hoog bedrag verzekeren, zodat een operatie niet duurder is dan de waarde van mijn paard (anders betaald de verzekering alsnog niet, of ik moet haar 'inleveren'). Ik wil geen geld of en ander paard als Mone wat overkomt. Dus dan neem ik het risico wel, en betaal ik zelf alle kosten.
Veel dingen vallen ook niet binnen de basis verzekering, en de uitgebreide verzekering vindt ik een te hoge premie hebben. Zoals hierboven staat, ik heb mijn paard nu 5 jaar, en ik heb nu meer geld bespaard door haar niet te verzekeren omdat ze nog nooit veel gekost heeft qua ziekte kosten. Dus ik heb een flink bedrag kunnen sparen nu.

__Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 11:19

Toen ik nog studeerde heb ik mijn paard verzekerd zodat zeer hoge kosten eventueel vergoed werden.
Heb de verzekering nu opgezegd omdat er teveel dingen niet verzekerd werden en bij hoge kosten ik alsnog een groot deel zelf zal moeten betalen aangezien de verzekerde waarde van mijn paard niet zo hoog is.
Heb nu gewoon een potje voor dierenartskosten.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 11:31

Ik vind een verzekering gewoon erg duur. Had 'm voorheen volledig in de verzekering, maar vorig jaar besloten om 'm voor een veel lager bedrag, nml. € 2500,00 in de verzekering te zetten. Scheelt mij een hoop aan premie. Stel dat hij overlijdt, dan kan ik met spaargeld wel meteen een ander paard kopen.
Verder het voordeel dat levensreddende operaties wel grotendeels vergoed worden.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 11:39

Na 20 jaar een eigen paard te hebben kan ik je zeggen: de kans dat je veel te veel aan de verzekering betaald is vele malen groter dan dat je een keer ongelofelijke pech met je paard hebt.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 12:18

noviceh schreef:
Ik wil graag zelf zeggenschap over mn eigen paard.

Zelfde keus. Heb ze wel verzekerd gehad maar dat heb ik stopgezet.
1 is er inmiddels toch al te oud om te verzekeren.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 12:21

Omdat er bij een basis verzekering meer niet gedekt is dan wel :+ Ook ik heb een potje voor noodgevallen. Heb sinds 5 jaar een eigen paard & ben in totaal 400 euro kwijt geweest aan dierenartskosten.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 12:24

NancyFjorden schreef:
Bedankt voor jullie antwoorden!
Ik ben benieuwd wat de anderen erover zeggen.

Maar wat ik alleen niet snap als je een paard wel verzekerd heb dan heb je dus geen zeggenschap als het dier wat mankeerd?
Wat raar zeg.

(Komt ik wil me hier even graag in verdiepen vanwege dat ik een eigen paard met de toekomst wil nemen).

Maar als ik dit zo lees is het beter om dus een potje geld opzij te zetten zonder het paard te verzekeren.
Maar hoe doen jullie het dan als het echte grote bedragen worden dan?
Ik kan me voorstellen dat je iets van zeg maar even wat bv 3000 euro apart houd en elke maand erbij geld spaard maar wat nou als de kosten duurder worden dan dat?
Of zijn daar weer andere oplossingen voor.
Wat een vragen he' hahaha.
Maar wil goed op de hoogte zijn van alles. ;)

Bij zulke kosten zal het paard niet zomaar iets hebben waar hij snel boven op komt. Dan denk je al eerder aan koliek operaties. Bij zo'n situatie moet ik maar eens flink achter mijn oren krabben en heel realistisch blijven.
Als mijn halinger(20) zo'n dergelijke operatie moet ondergaan dan neem ik afscheid hoe erg het dan ook is.

CinTwiZo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 12:29

Ik heb mijn paard ook wel verzekerd Incl ziektekosten voor € 45 pm (dus helemaal niet duur zoals vele hier zeggen) Nu heb ik al heel vaak dikke pech gehad en dus heel veel kosten gehad. Ik krijg dan de factuur van de DA en die stuur ik op en krijg binnen 2 weken het geld op mijn rekening. Ik heb nog nooit contact gehad met de verzekering. Mag ook zelf kiezen welke DA ik neem ed. Ook toen ik samen met de DA besloot bij mijn vorige paard dat het genoeg was geweest heb ik vooraf geen contact gehad met de verzekering. Mijn DA heeft toen een verklaring geschreven en toen is hij opgehaald. Dit heb ik gemeld bij de verzekering en alles is netjes afgehandeld. Dus het feit dat je niets over je paard te zeggen hebt is iig bij mijn verzekering niet waar!!! Ik heb 1x gehad dat er iets niet verzekerd zou zijn. De DA vertelde dit en toen heeft hij iets anders op de factuur geschreven zodat het alsnog vergoed werd. Ik vind het echt super fijn. Hoef geen 2x na te denken of ik de DA bel. Hij kan gewoon ten alle tijden komen.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 12:34

@CinTwiZO: Maar je bent wel 540 euro per jaar kwijt...
In mijn geval zou ik dus 2300 euro 'weggegooid' hebben.
Ik snap dat als je paard vaak iets heeft het erg fijn is. Maar als ik kijk hoe vaak de DA bij ons op stal te vinden is snap ik heel goed dat er maar weinig verzekerd zijn.

oline

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 12:35

Verzekering is inderdaad voor dekking van kosten die je niet zelf kan dragen.
En denk er wel aan dat kosten vaak alleen tot het verzekerd bedrag worden vergoed. Dus als de koliekoperatie met complicaties en verblijf in de kliniek meer kost dan het verzekerd bedrag ben je alsnog een boel geld kwijt. Ik heb dat in mijn omgeving meegemaakt dat iemand een pony had van 1500 Euro. En dat de kosten ruim 5000 Euro waren. tja dan is die 1500 Euro verzekerde waarde nog steeds wel meegenomen maar absoluut niet kostendekkend.
Het is dus vooral een rekensommetje. Wat kan ik zelf financieel goed aan en wat niet.

pennie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 12:48

Heb jaren mijn paarden niet verzekerd, en alle kosten zelf betaald. Vorig jaar is mijn paard dood gegaan en ik had wel rekeningen maar geen geld om een nieuwe te kopen. Ik heb nu een duurder paard dan voorheen gekocht en gekozen voor een verzekering die alleen de extra dingen dekt. De kleine rekeningen betaal ik zelf en de grote dingen zijn verzekerd. Zo hou ik de kosten laag maar en zijn de kliniek kosten wel verzekerd!

CinTwiZo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 12:52

Citaat:
@CinTwiZO: Maar je bent wel 540 euro per jaar kwijt...
In mijn geval zou ik dus 2300 euro 'weggegooid' hebben.

Ik had haar in eerste instantie ook alleen het eerste jaar willen verzekeren. (was toen 2,5) maar toen had ik meteen al veel kosten dus maar even aangehouden.
Ze is nu 7 en heb tot nu toe elk jaar de kosten er zeker uitgehaald soms zelfs wel 2x. Een geluk bij een ongeluk zullen we maar zeggen.