mijn paard sopt met zijn hooi/kuil in zijn waterbak maar omdat hij dat doet lukt drinken niet meer.. elke keer halen we het er wel uit maar zodra ik hem gaat poetsen buiten zijn box trek die me mee naar de wasplaats.. geef hem dan wat water niet veel o,dat het koud water is en niet goed is om in 1 keer emmer leeg te drinken
Als je nu zo'n grote cementton met water vult? Dan heeft hij altijd wat te drinken. Wat je ook eens kunt proberen, is om het hooi van te voren nat te maken.
DaiskeLover
Geplaatst: 11-11-11 22:54
misschien moet je nog een 2de waterbak erbij zetten/hangen en anders vaker gaan kijken bij je paard om dat eruit te halen en misschien ook nog aan andere mensen vragen
hij heeft een automatische waterbak daar sopt ie in en een emmer gooit die om zat te denken. kan miss ook het hooi net ophangen met kuil/hooi erin ? of niet?
Dan het hooi natmaken. Dit hielp bij mijn merrie wel, was alleen het schattige sop sop effect weg nu mag ze weer vrolijk soppen, we hebben 3 waterbakken voor 2 paarden en 2 automatische. Moet dr vast wel 1 goed blijven.
gekoppaard
Geplaatst: 11-11-11 23:06
Mijn paard soptook graag en normaal heeft ze een automatische waterbak en dat gaat zonder problemen,maar in de winter als de leidingen bevroren zijnheeft ze een grote cement ton en daar sopt ze dan ok in. maar er blijft dan genoeg water over vor te drinken dus als een automatische bak geen optie is zou ik een cementton pakken. kosten mis. 10 euro bkj de bouwmarkt.
MoBi90
Geplaatst: 11-11-11 23:13
Een merrie bij bij op het werk doet dit ook, ze vult haar waterbak tot de rand toe en kan dan ook niet meer drinken.. Ook haar voerbak gooit ze echt tot de rand toe vol en drukt dit aan, als ik het vergeet met voeren rollen al haar brokken meteen op de grond.. Ik heb er ook niet niet echt een oplossing voor aangezien we veel paarden hebben staan.. Haal het altijd smorgens en smiddag eruit en meer kan ik niet voor haar doen, buiten doet ze het overigens niet! Misschien toch maar zo vaak als je kan controleren en ik merk wel dat ze hier wel zoveel schuift en duwt met haar neus tot ze net kan drinken, ze weten toch wel dat het water daar vandaan moet komen.. succes er nog mee..
Naaoommii
Geplaatst: 12-11-11 16:40
Misschien het hooi uit de buurt van de waterbak leggen zodat hij/zij de kans niet heeft om het te soppen met het water Ik weet niet of jullie een automatische hebben? Zo niet is dat ook een handige oplossing.
Is er dan niet medisch wat aan de hand? Mijn paard had een ontstoken kieswortel en die at zijn hooi niet meer. Hij probeerde het wel nat te maken in zijn drinkbak. Toen ben ik nat hooi gaan voeren en at hij het weer.. Toen is de diagnose gesteld dat hij een ontstoken kieswortel had..
Hoeft niet hoor. Sommige paarden houden gewoon niet van droog voer. Ik heb op een stal gewerkt, en er zijn er meer die het doen. Door het soppen lijkt het hooi meer op gras, en het smaakt anders. Ze vinden het lekkerder. Er zijn er die het met hooi wel doen en met kuil niet, andere doen het met allebei. Voor de paarden die het deden zette ik vaak 2 speciekuipen neer: een met hooi/kuil, en een met water. En die dan haast tegenover de waterbak. Dat werkte altijd prima, en de paarden vonden me heel aardig
Roselie
Geplaatst: 21-11-11 08:15
Dit doen mijn oudste fjord ook, altijd al. Hij heeft een grote speciekuip in zijn stal en soppen maar. Hij drinkt er ook nog van. Hooi van te voren na maken is niet leuk, hij wil zelf soppen
gewoon het hooi in een cement bak doen.water eroverheen en dan nat in de stal leggen. jij blij paard blij,
gr_roos
Geplaatst: 21-11-11 08:58
Mijn paard en pony doen het ook, gelukkig kunen ze wel blijven drinken en is de waterbak 's morgens gewoon schoon. Enige nadeel is dat ik onder de waterbak altijd een drijfnatte plek heb. Mijn paard doet het wel erger dan mijn pony.
nou emmer werkt dus niet we doen nu voor het voeren en na het voeren waterbak cheaken en tussen door heb ik ook aan stal genoten gevraagd om het hooi/kuil uit zijn waterbak te halen asl ze er zijn.. gisteren DA geweest. zijn gebit was goed. nisk aan gedaan...
Je moet ook niet 1 emmer hebben. Je zet 2 cementkuipen/speciekuipen neer.1 met hooi.1 met water. Die zet je zo ver mogelijk van de waterbak vandaan. Probleem opgelost.
Mijn fjord heeft gewoon een bak, doet ie het maar mee en gaat al 14.5 jaar goed hoor
Zilfstar
Geplaatst: 22-11-11 17:25
Hier een pony die zeer wijs is. Ze is naar een andere box verhuisd waar ze de waterbak niet kan / durft te gebruiken (zo'n lepelding, die krijgt ze niet ingedrukt). Zou een paar dagen duren voor pensionhouder de waterbak van haarzelf erin kon hangen. Dus in die tussentijd zo'n grote weide-waterbak erin gezet. Elke avond krijgt ze een hooinet met kuil. Gaat een kilo of 3 a 4 in. ELKE avond direct nadat ze die kreeg pakte ze hem op, tilde hem naar de waterbak en gooide hem erin.... om vervolgens lekker gesopt kuil te eten
Inmiddels is de waterbak opgehangen en de kuip weg. Volgens mij vindt ze dat best jammer En nee met pony is niets mis.
Dus miss is dit een oplossing voor je? hooi in hooizak en een flink grote kuip neerzetten
Anoniem
Geplaatst: 22-11-11 19:22
zavander schreef:
zijn stal is 3 bij 2,5
Dat maakt toch niet uit?
Die nemen niet zoveel ruimte in, en zijn perfect om te soppen
Heeft mijn fjord ook een speciekuip en die heeft ook een stal van 3 bij 2.5
mirgino
Geplaatst: 22-11-11 19:45
mijn paard is ook sopper ,maar niet altijd hij heeft het heel lang niet gedaan maar nu met wat drogere voordroog vinden we weer stukjes in de waterbak zijn water ziet er niet meer drinkbaar uit s`ochtends als hij de paddock ingaat gaat hij vaak eerst drinken,maar dat doen ze eigenlijk alle 3 wel lekker vers water hij is verder ook gezond,maar schijnt het lekker te vinden.