2 vraagjes! ijzers en zweetprobleem?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bianca23

2 vraagjes! ijzers en zweetprobleem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-11 21:38

hoi bokkers,
ik heb 2 vraagjes voor jullie!
ik heb sinds een maand een super lieve tinker en hij doet het echt super goed, ben er super blij mee!
maar hij loopt op blote voeten zonder ijzers nu heb ik de hoefsmid gebeld en die komt woensdag waarschijnlijk ijzers erop leggen want ze slijten erg hard, ik rij zo'n 3x in de week buiten en dan moet ik in totaal 40min over de weg/berm naar het bos en terug.
hebben jullie ijzers en hoe zie je of het nodig is? de binnenkant (straal daar loopt hij nu mee op)

vraag 2.
als ik lekker met hem heb gereden dan is hij altijd lekker nat van het zweet, logisch met dit weer een dikke wintervacht en nog niet echt koud maar in zijn wei waait het meestal toch wel aardig, ik zet hem meestal een uurtje op stal om een beetje te drogen maar echt droog word hij daar niet van! hoe doen jullie dit? een fleecedeken voor een uurtje erop ofzo???

alvast bedankt
groetjes bianca

Caira

Re: 2 vraagjes! ijzers en zweetprobleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 21:41

Ik heb geen ijzers en rijd gerust dik een uur over de weg, gewoon een vijltje eroverheen halen en ze zijn weer netjes.

De paardenvacht is de beste zweetdeken.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 03:13

Ik heb nog nooit een Tinker op ijzers gehad, en met aardig wat toch wel behoorlijke stukken over het verharde gereden. Geregeld naar de hoefmid en goed onderhoud (betekent NIET elke dag uitkrabben) maakt hoeven sterk, eventueel idd bijvijlen.

Zweten is niet erg. Het is niet gek dat het dier door de dikke vacht lang nat blijft. Het beste is om uit te stappen tot het dier op adem en op de huid weer op temperatuur is. Ik voel meestal even op de borst of paardlief nog warm is. Daarna gaan ze altijd (zonder deken, tenzij ze gevoerde deken ophebben) weer het land op, heb er nog nooit een ziek gezien daardoor.

annelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 07:07

Hier wel op ijzers gehad. Ryon zijn voeten sleten best wel snel en werden zo dus gewoonweg te kort, dus ijzers er onder en weer lekker rijden. Ze kunnen dus echt niet allemaal op "blote" voeten lopen hoor! Momenteel rij ik niet zo heel veel dus staat hij nu zonder ijzers.

Zweten heeft Ryon ook ontzettend erg! Ik scheer Ryon altijd, hij is nu ook weer kaal. Als ik rij zweet hij altijd snel en veel. Als ik hem niet scheer dan valt hij heel erg terug in conditie, hij word dunner, en gaat er best heel veel voer in. Het kost hem nml heel veel moeite om te zweten maar daarna ook om weer droog te worden. Als ik hem scheer heeft hij aan alleen ruwvoer en af en toe wat lekkers genoeg.

En als ik niet zou scheren zou ik hem een uurtje met een fleece dekentje op stal zetten, dan gaat het vocht op de deken liggen en is het van je paard af. Daarna gewoon weer lekker naar buiten.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 07:13

Kijk eens op paardnatuurlijk.nl - daar staat exact antwoord op je vraag bij het tabje kennis.
Het is niet dat ik het niet wil uitleggen, maar ik zou het niet beter kunnen. :)

En kort: nee, ijzers zijn niet nodig, en een deken/stal ook niet. Een paard kan een heleboel zelf. :)
Ik rijd lange stukken over het harde zonders ijzers en ik gebruik nooit een zweetdeken. :)

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 10:43

vraag anders even aan je hoefsmid of ze niet te kort worden en hoe ze dus nu zijn. Ik denk ook wel eens ze zijn te kort/lang maar dan zegt hij soms ook het is nog prima.

Hier wel meestal even een half uurtje zweetdeken op in de stal met een pluk hooi. Daarna af en even aan de huid voelen of ze droog is.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 11:33

Ijzers daar ga ik geen commentaar op geven, alleen dat niet ieder paard geschikt is ze zonder te laten, praktische ervaring.

Over dekens, paard op stal laten drogen etc etc, imo allemaal onzin. Een paard heeft een perfect functionerend vachtmechanisme. Dwz. De haren zijn zo gemaakt dat ze het zweet naar de puntjes transporteren zodat het daar kan verdampen, en daar hebben ze alleen de lichaamswarmte voor nodig. Als jou paard voor jou nog lang nat lijkt, is hij op zijn huid al lang droog. Gewoon je paard de normale 5 - 10 min droogstappen en daarna kan die gewoon op de wei, zonder deken.

Een deken verstoord zwaar dit prachtige mechanisme, omdat het verdampte zweet niet weg kan, maar zich eerst weer moet aanzetten aan de deken dwz van aggregatietoestand veranderen, om dan weer te moeten verdampen aan de buitenkant van de deken. De deken probeert hetzelde te doe als de vacht, dus waarom dubbel? En onder die deken broeit het maar lekker, en paardlief kan die warmte niet kwijt door de deken.

Nee echt als je paard zij natuurlijke deken nog heeft maak je daar dan geen zorgen meer over. Zou je paard nu geschoren zijn moet je hem recht geven op alle functies van zijn eigen vacht. Dwz warmte, het vachtmechanisme, bescherming etc etc.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 13:24

Ook ik rij rustig een uur, tot anderhalf uur buiten zonder ijzers met mijn tink. Ze heeft ook nog nooit ijzers ondergehad.

Dekens doe ik ook niet aan (behalve vliegendeken). Die van mij gaat bezweet weer terug de stal of wei in. Ik stap haar wel heel goed uit zodat ze goed op adem is en zorg dat het zweet koud aanvoelt. De vacht regelt het zelf (dus geen zweetdeken erop doen, want dat verpest die functie weer!). Er zijn heel veel topics over wel of geen dekens, maar het is niet nodig (wel bij uitzonderingen zoals bijv oud paard).

James2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 17:54

hoi een ieder moet weten wel of geen ijzers.
Ik heb mijn tinker bijna 8 jaar nooit ijzers, aantal dagen dat ik rij 3 aantal uur dat ik weg ben met hem 1 tot 3 uur en soms gewoon 6 uur onder weg. We lopen overal over heen en hij bepaalt zelf asvalt of berm.
Wat al eerder geschreven is zelf even een vijltje langs zijn hoef en hij kan er weer maanden tegen.
Mijn smid zeg altijd ijzers kunnen altijd nog eronder.
Mijn smid is na 1 jaar eens komen kijken en zelf dan zei hij gewoon ja er hoeft eigenlijk niets vanaf.
Kijk zelf naar de hoeven van je paard, train hem op buiten ritten asvalt steen, zand ect.
Mijn vriendin haar tink heeft ruim 8 jaar op ijzers gestaan ze heeft mij als voorbeeld gebruikt en haar merrie is nu 5 jaar ijzer vrij en kei harde hoeven.
Maar nogmaals gelukkig is niet iedere tinker(paard) het zelfde dus kijk goed.
En de vacht, ja ook die van mij zweet heel erg alleen hij is nu de helft van zijn vacht kwijt nek/hals buik zodat de meeste warmt gelijk verdwijnt. Ik vindt het perfect, zweet wel maar is ook snel droog.
Maar ook wat hier boven als staat een paard regelt heel veel zelf.
suc6 met de keuzes die je maakt

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 19:01

Hier ook een verhaaltje over ijzers.
Het zijn dan wel geen Tinkers maar Quarters.
Een Quarter in de wedstrijd staat op ijzers, achter de mooie slide plates.
Voor naar keuze, laatste jaren bloot.
Nu valt het mij op dat bij de quarters op alleen slide plates en voor blote voetjes de slide plates harder slijten dan de voorhoeven.
Ook lopen deze quarters regelmatig een uur tot twee uur een rondje door de polder op de asfalt weggetjes.
Om de minimaal 8 weken komt de smid langs om de flinterdunne plates te vervangen door nieuwe.
Voor wordt ook wat gekapt, maar in verhouding heel weinig.
Mijn Tinkers staan allemaal zonder ijzers en hebben keiharde hoeven.
(Als ze gekapt worden hoor je het geluid wat een beitel maakt in Slavonisch eikenhout.)

Oorzaak, veel buitenlopen en een goed voertje.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 15:26

TI-->VSW

zorroensofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 01:22

Hoi,

Mijn haflinger haar hoeven slijten ook heel snel, vooral haar achter voetjes heb er dus ijzertjes onder laten zetten want ander slijten ze gewoon te hard en krijgt ze pijn in haar voetjes volgens de hoefsmid. Als ze erg zweet laat ik haar idd een uurtje met een zweetdeken op staal staan, is gewoon beter omdat ze ook snel verkouden is en dergelijke. Je kan het beste je hoefsmid om advies vragen, want ik wilde ook het liefst blootvoets met haar naar buiten maar dat was dus geen optie.

Groetjs xx
Laatst bijgewerkt door zorroensofie op 14-11-11 01:23, in het totaal 1 keer bewerkt

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 01:23

Slijten de voeten te snel, of verwácht je dat? :)

zorroensofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 01:24

@me?

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 01:24

Sorry, dat vroeg ik aan jou ja. :)

zorroensofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 01:25

Ik heb er op aanraden van de hoefsmid ijzers onder laten zetten... ik volg het advies maar op, want ja zoveel verstand heb ik niet van hoeven en ik zie wel dat ze behoorlijk afbrokkelen zonder hoefijzers...

xx

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 01:32

Ik schrijf dit niet op om te drammen of jou persoonlijk aan te vallen, maar omdat het overlap heeft met de situatie van de ts en daarom informatief kan zijn. - Dat dat even duidelijk is! :)

Hoeven brokkelen vaak af als de hoefwand te lang is (er staat dan immers relatief veel druk op die plek) - je hoeven zijn dan dus eerder te lang dan te kort.
Er wordt vaak verwacht dat de hoeven te snel zullen slijten en daarom worden er 'preventief' ijzers onder gedaan. Uiteindelijk valt het mijns inziens vaak mee met de slijtage van de hoeven. De meeste mensen maken niet zo een extreem lange ritten dat de hoeven te snel slijten en als ze dat wel doen dan bouwen zij dat vaak ook geleidelijk op.
Men is vaak bang voor hoeven die te snel slijten en daarom komen er naar mijn mening vaak ten onrechte ijzers. :)
Vandaar dat ik benieuwd was naar jouw situatie. :)

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 01:35

Soms ontkom je niet aan beslaan. Paarden die de voeten scheef afslijten worden alleen nog maar schever wanneer je veel op harde ondergrond moet werken.
Ik rij wekelijks aangespannen rond de 15 km per dag over verschillende ondergronden en dan ontkom je er echt niet aan. Dan liever beslaan dan een paard kreupel laten worden. Bovendien kun je kleine foutjes zoals raken echt oplossen met goed beslag.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 01:37

Ts rijdt 3x/week buiten over de weg en in de berm voordat zij in het bos is - in die situatie verwacht ik niet dat zij ijzers nodig heeft of dat die haar extra voordeel zullen opleveren.

Daarbij denk ik dat de meeste voorbeelden die jij noemt vooral rijtechnisch opgelost zouden moeten worden. :)

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 01:59

Nou als dat zou kunnen? Een franse stand rijtechnisch oplossen, of een toontredende stand? :D
Als jij even zegt hoe dat moet scheelt mij dat momenteel de kosten voor eens in de zes weken twee paarden voorzien van nieuwe ijzers en zou ik je zeer dankbaar zijn.

Wanneer de hoeven van het paard van de TS sneller slijten dan ze aangroeien zie ik niet in waarom zij haar paard niet op ijzers zou zetten......
Oh, ik heb nog geen antwoord gegeven op het zweetprobleem! Dat los je het beste op door het paard even af te spoelen met koud water en dan drogen met een zweetmes. Na een uur onder een zweetdeken is het paard dan kurkdroog. Gebruik je warm water, dan gaat het paard nazweten.

zorroensofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 02:05

Ik rijd heel erg vaak buiten en mijn paard staat ook voor de wagen (in totaal gaat mijn paard wel 5 x per week naar buiten), als ik nou alleen maar in de bak zou rijden zou ik er inderdaad geen hoefijzers onder laten zetten, maar door het asfalt slijten ze behoorlijk snel, erg jammer maar ik en mijn paard vinden lekker buiten rijden veel leuker dan in de bak dus dan maar ijzers, zeker als de hoefsmid het beter vindt, van de winter ga ik ze er wel weer af halen want dan gaan we weer vaker in de bak rijden.

xxx <3

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 03:50

Niet alle paarden zijn hetzelfde en hebben dus ook niet allemaal hoeven met gelijke kwaliteit. Het ene paard loopt keurig recht en heeft behoorlijk harde hoeven, terwijl het andere paard scheef loopt en niet zulke beste hoeven heeft.

Dit verschil kan geen hond vanaf zijn computer zien en kan je gemakkelijk oplossen door je smid te vertellen hoe vaak en hoe lang je van plan bent om op het 'harde' te gaan rijden.

Aan de hand daarvan kan de smid beslissen of hij ijzers nodig heeft of niet.

Want, wat heb je aan een paard op blote voeten die je eerst drie weken binnen moet houden om een keer een buitenrit te maken?

Ik ben het eens dat je 's winters best zonder ijzers kan, omdat het eerder donker is en veel minder mensen een buitenrit gaan maken in de kou.

Meeste mensen met paarden hebben werk en geen tijd om overdag te rijden. :wave:

bianca23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 14:04

hoi iedereen,
bedankt voor alle reactie's de smid is geweest en ik heb er toch ijzers onder laten zetten!
de hoeven slijten echt te snel en dat denk ik niet, dat is zo!:)
idd in principe in de winter hoeft dat niet mits je overdag werkt maar ik werk veel in de nacht dus kan ook in de winter lekker door rijden.

in black: gewoon koud water om af te spoelen ook in de winter??
bedankt voor de tip in ieder geval dat is de eerste x dat ik die hoor!!
groetjes bianca

lianne74

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 19:40

Mijn tinker heeft ook ijzers......ik rijd zowel aangespannen als onder het zadel en hij heeft gewoon niet zo'n goede hoeven. Net als bij ieder ander ras zit er verschil tussen het ene en het andere paard. Met name zwaardere tinkers schijnen vaker snel slijtende hoeven te hebben omdat er meer druk op de hoeven staat. net als dat zware mensen over het algemeen eerder last van hun enkels en voeten hebben dan lichte mensen. Dus lekker beslaan als dat nodig is...

in de winter niet met ijskoud water afspoelen hoor!! gewoon goed uitstappen en een half uurtje een fleece dekentje erop; dat trekt het ergste vocht uit de vacht. Geef hem tijdens het opdrogen ook wat hooi oid te knabbelen; dat scheelt in nazweten. Vraag me niet waarom; maar het werkt wel

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 21:19

TurdusMerula schreef:
Ik schrijf dit niet op om te drammen of jou persoonlijk aan te vallen, maar omdat het overlap heeft met de situatie van de ts en daarom informatief kan zijn. - Dat dat even duidelijk is! :)

Hoeven brokkelen vaak af als de hoefwand te lang is (er staat dan immers relatief veel druk op die plek) - je hoeven zijn dan dus eerder te lang dan te kort.
Er wordt vaak verwacht dat de hoeven te snel zullen slijten en daarom worden er 'preventief' ijzers onder gedaan. Uiteindelijk valt het mijns inziens vaak mee met de slijtage van de hoeven. De meeste mensen maken niet zo een extreem lange ritten dat de hoeven te snel slijten en als ze dat wel doen dan bouwen zij dat vaak ook geleidelijk op.
Men is vaak bang voor hoeven die te snel slijten en daarom komen er naar mijn mening vaak ten onrechte ijzers. :)
Vandaar dat ik benieuwd was naar jouw situatie. :)

En juist, de ijzers belemmeren de doorbloeding van de totale hoef.
Blote voetjes worden bij een normale, goede voeding knetterhard.

Ik heb diverse smeden hier op het erf rondlopen.
De ene houdt de hoef lang bij ijzers plaatsen.
De ander houdt de hoef kort bij ijzers plaatsen.
Idem met bekappen.
Maar het beste resultaat zie ik toch elke keer weer bij de smid die kort bekapt.
Straal en voetzool goed uitsnijd.