Voor mensen op een pensionstal: Komt jou paard ook buiten in de winter? Hoelang? Op gras? In een bak/paddock, met hooi?
Voor mensen op een weide + schuilstal, hit actief stal, etc: Hebben jullie paarden ook een stuk weide voor in de winter? Met gras nog? Mogen ze dit kapot lopen, hebben ze lang nog wat gras om aan te knabbelen of is dit zo stuk gelopen? Of hebben jullie een paddock voor de winter?
_Karin
Geplaatst: 11-11-11 19:29
Mijn pony's staan op een pensionstal en in de winter lopen ze van 8 uur tot 18 uur in een paddock van 6m x 27m met voor ieder een eigen wis voordroog (Nu lopen ze nog van 8 uur tot 16:30 uur op het weiland zolang het niet te nat wordt mogen ze op de wei blijven lopen.) Vanaf 18 uur tot 8 uur de volgende dag staan ze in hun eigen aparte stalletje, schoten zijn zo hoog dat ze er met gemak overheen kunnen kijken en nog kunnen kroelen met elkaar.
LisErm94
Geplaatst: 11-11-11 19:30
De paarden komen bij ons in de winter zoveel mogelijk buiten, als de wei slecht is kunnen ze om de beurt in de bak. Er staan bij ons ook maar weinig paarden
Laatst bijgewerkt door LisErm94 op 11-11-11 19:31, in het totaal 1 keer bewerkt
boooo
Geplaatst: 11-11-11 19:31
Mijn pony staat van 8 tot 5 op de paddock, en als het gesneeuwd heeft op het land. 's Nachts op stal
Nibbit
Geplaatst: 11-11-11 19:32
Mijn paard staat van 8-17u in de wei (op zandgrond) En ik pas net als in de zomer stripbegrazing toe
Sjors
Geplaatst: 11-11-11 19:34
Hebben jullie paarden ook een stuk weide voor in de winter? Gewoon hele wei, lopen ze niet kapot Met gras nog? Jawel, maar of ze er van eten Mogen ze dit kapot lopen, hebben ze lang nog wat gras om aan te knabbelen of is dit zo stuk gelopen? Zoals eerder aangegeven, ze lopen het niet kapot. Of hebben jullie een paddock voor de winter? Nee Ze staan 's nachts op stal
smurffie
Geplaatst: 11-11-11 19:35
24/7 buiten in de paddock met schuilstallen waar ze eventueel wel in kunnen blijven staan maar dat gaan we niet doen (zijn gewone boxen van 3,5 bij 3,5) zolang het weer mooi blijft hebben ze een giga stuk waar ze op spelen en raar doen, als het weer het straks niet toelaat mogen ze alleen in hun eigen stukje paddock.. maar dat is nog niet klein. Hooi krijgen ze gewoon uit de hooibak, s'ochtends s'middags en s'avonds, Ze vermaken zich altijd wel.
gras kunnen ze s'winters niet op, dan hebben we in de zomer niks. Maar ze hebben genoeg ruimte om te ravotten en ze krijgen meeeer dan genoeg eten (mijn merrie waren de ribben op 20 meter afstand te zien op mijn voirge stal. Nu alleen netjes te voelen en het sportlijntje netjes te zien)
Es_ther
Geplaatst: 11-11-11 19:36
Mijne staat aan huis met schuilstal.
In de wei, ja maar niet meer hele dagen zoals in de zomer, meestal maar een paar uurtjes(4 op een dag) maar vooral mijn Haf kan lekker stuiteren. Ze krijgen dan ook niet alle weilanden in 1 keer, gewoon 1 wei, en als die helemaal kaal is gaat die dicht en de volgende. Rest van de dag staan ze gewoon lekker buiten met altijd lekker veel hooi en 's avonds kuil. En 's morgens brokken.
En 's nachts mogen ze kiezen, buiten of binnen, ophokken heeft geen zin, dr houd er eentje niet zo van stalling .
merithshadow
Geplaatst: 11-11-11 19:37
mijn pony's staan dag en nacht buiten, hebben een grote wei en schuilstal. waarschijlijk wisselen we van de winter nog wel van wei. gras en hooi hebben ze genoeg!
Milan_lover
Geplaatst: 11-11-11 19:38
Ik heb ze aan huis lopen en heb 3 hectare land, van de zomer heb ik maar 2 kleine pony's thuis gehad en hebben we het gras lekker bij laten komen en opgespaard, nu hebben we dus nog ruim 2,5 hectare land dat we ze langzaam kunnen geven en weer af kunnen sluiten als het kaal is... Ze lopen 24/7 buiten met een schuilstal.
moppielover
Geplaatst: 11-11-11 19:41
Hier lekker 24/7 buiten met schuilstal. Nu nog dag en nacht op de wei maar wanneer het nat word gaan ze 's nachts in de paddock en overdag op de wei. Dan lopen ze van 9.00 tot 16.00 op de wei. Ze komen iig de hele winter gewoon in de wei. We hebben 2 stukken en 1 daarvan mogen ze kapot lopen. De andere houden we netjes zodat ze van het voorjaar ook nog gras hebben. En het stuk wat kapot mag doen we door de midden zodat het achterste stuk daarvan ook nog netjes blijft en daar mogen ze dan op de droge dagen op.
vuurneon
Geplaatst: 11-11-11 19:46
Voor mensen op een weide + schuilstal, hit actief stal, etc: Hebben jullie paarden ook een stuk weide voor in de winter? Met gras nog? Mogen ze dit kapot lopen, hebben ze lang nog wat gras om aan te knabbelen of is dit zo stuk gelopen? Ik heb al jaren een stukje weiland opgeofferd in de winter. Het is kleigrond, dus daar blijft niet veel meer van over haha. Staat wel een stal op met tegels helemaal rondom. Dus ze kunnen droog staan. Is het land bevroren of zoals nu droog? Gaat de wei erachter open en hebben ze ook gras te eten.
Of hebben jullie een paddock voor de winter? nee, helaas niet! Had het stukje winterland graag omgetoverd tot paddock.... Maar ja, je kan niet alles hebben.
Mijn pony staat zonder deken 24/7 buiten op wei, geen schuilstal wij hebben eventueel een buitenstal, een binnenstal en paddock voor hem. Maar waarom? Ik denk dat ik hem een groot plezier doe met zoveel ruimte
joey2010
Geplaatst: 11-11-11 20:05
Bij ons staan ze 24/7 buiten in de winterwei met een grote schuilstal de ondergrond hiervan is verhard. Ja de weide wordt modderig na verloop van tijd. Waneer de ondergrond bevroren is dan mogen ze op de zomerweide staan. Ze krijgen in de winter hooi. Er staan 5 paarden met 1 winterwei, en 5 zomerweides waar ze zoals ik al zei 24/7 buiten mogen staan. Dus in de zomer hebben ze altijd gras Waneer het te slecht weer is dan kunnen we ze binnen in de stal zetten, ieder heeft zijn eigen paardenbox.
Mijn paarden staan op een kleinschalige pensionstal, en ze gaan in de winter ook gewoon naar buiten. Ze staan (in twee groepen van ongeveer 5 paarden) de ene dag op de wei, en de andere dag in de paddock (allebei met schuilmogelijkheid), van 9 uur 's ochtends tot ongeveer 5 uur 's avonds. Ze krijgen ook altijd hooi, als ze op 't land staan, en als ze in de paddock lopen. Alleen als het écht slecht weer is (ijzel, meer dan een halve meter sneeuw en andere winterse ongein) blijven ze wel binnen.
utopia33
Geplaatst: 11-11-11 20:22
M´n paardjes staan overdag lekker in de wei waar meer dan voldoende gras staat (en word gegeten), ruimte genoeg voor een gekke galop , zand en soms modder om lekker in te rollen (zien er regelmatig uit als een stel varkens ) en s´nachts lekker op stal. Als de wei kort gegeten is schuiven ze op naar een andere wei. Heb de weides voor het uitzoeken en lekker bij huis
kjoetie
Geplaatst: 11-11-11 20:23
mijn paarden staan thuis, komen behalve bij extreem slecht weer 8-12 uur buiten iedere dag, in de winter op een kleine weide die ze stuk mogen lopen. er staat nauwelijks gras op en ze krijgen dan hooi bijgevoerd. savonds gaan ze op stal.
Wildgirl
Geplaatst: 11-11-11 20:24
Van zonsopkomst tot zonsondergang op de wei in de kudde, krijgen hooi en voordroog bij, evt op stal krachtvoer. Shetlander staat hele jaar rond dag en nacht op de wei met voordroog in de winter. Mijn haflinger staat in een kudde van 6 belgen en nog 1 haflinger dus ja, land gaat wel kapot maargoed dat is 1x mesten en paar maanden laten rusten en we hebben weer gras. Pensionhouder heeft zo'n 6 hectare voor 8 paarden en 10 koeien.
de mijne staat in de paddock, en als het gaat vriezen, en sneeuwen en de padock is ongelijk, dan in de molen
Amyyy
Geplaatst: 11-11-11 20:28
Mij paard gaat in de winter gewoon op de wei! (sta op een kleine pensionstalling) Ze gaan rond half 9 naar buiten en om half 6 naar binnen!
Het is het eerste jaar (nieuwe stalling) en ik weet dus niet of er nog gras gegeten word. En er word wel hooi bij gegooit:)
Laatst bijgewerkt door Amyyy op 11-11-11 20:43, in het totaal 1 keer bewerkt
monique4
Geplaatst: 11-11-11 20:31
Voor mensen op een weide + schuilstal, hit actief stal, etc: Hebben jullie paarden ook een stuk weide voor in de winter? Ja, ze staan van ongeveer 10.00u tot 17.00u buiten, s nachts binnen Met gras nog? Mogen ze dit kapot lopen, hebben ze lang nog wat gras om aan te knabbelen of is dit zo stuk gelopen? Staat gras op voor te knabbelen, gooi ook vaak hooi in het weiland, vooraan is de wei stuk gelopen, de rest is nog prima. Of hebben jullie een paddock voor de winter? Als het erg nat is dan staan ze overdag in de paddock, met hooi
Paperboy
Geplaatst: 11-11-11 20:46
Ik heb 1 paard in pensionstalling, die komt zomer en winter op de weide de hele dag en s'nachts op stal. En ik heb 1 paard met pensioen die staat in een groep 24/7 in de wei, en in de wintermaanden vanaf dec. tot en met febr. ongeveer s'nachts in de groepsstal en overdag in de wei. Beiden staan op dezelfde accomodatie, ideaal
Er is nu nog gras, en mijn pensioenpaard krijgt hooi in de weide erbij (staat nu nog 24/7 buiten door het droge weer). En mijn paard in de pensionstal krijgt op stal eind van de middag hooi en brok etc.
Bravura
Geplaatst: 11-11-11 23:56
Zit hier op zandgrond. 4 winterweiden, dus wisselen van wei als het begint te dooien en glad wordt in de wei waar ze staan. Lopen van 09.30 tot 16.30 buiten. Gras voer ik op voor de eerste vorstperiode zodat ze alleen kort gras hebben en hooi. Einde winter is wel alles kaal, maar dat groeit in het voorjaar wel weer. Geen mogelijkheid om te rijden in de buitenbak bij sneeuw of flinke vorst. Waterleidingen bevriezen soms. Waterbakken buiten ook. Van mij mag het een kwakkelwinter worden.
mijn oudste paard staat 24/7 buiten in groep van 4, op de gehele weide, met een grote schuilstal + betonplateau ervoor, en een kleinere schuilstal. weide is zo gigantisch groot dat het niet kapot gelopen wordt en ze altijd gras hebben. ook in de winter leven ze voornl op gras.
mijn jong paard staat 24/7 buiten samen met een andere merrie. zij hebben een schuilstal waar er altijd hooi beschikbaar is. voor de schuilstal hebben ze een weide van 20*50 ong, die ze mogen kapot lopen, en waar er niks meer opstaat van gras. dit is de weide voor de natte periodes. als het enigszins droog is of vriest mogen ze op het grotere stuk (ong 20 X de paddock). daar staat er wel nog een scharreltje gras op, maar niet genoeg om te overleven (is in het najaar de nachtweide voor een 50 tal koeien) Momenteel staan ze snachts nog op het gigantische koeienweide, zolang het enigszins droog is mogen ze daar snachts op. verder krijgen ze nog 1 X per dag kuil en brok gevoerd, naast hun onbeperkte hooitoegang.