in de winter op wei

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Franneke7

in de winter op wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-11 19:06

Mijn haflinger staat 24/7 op wei, altijd.
Hij is 4 jaar en heeft een wintervacht.
In de wei is er een inloopstal, maar zonder stro op de grond. Er ligt gewoon zand.
Toen ik vandaag terugkwam van het rijden ( ik rij altijd buiten, 2 keer in de week, recreatief ) was hij heel nat. Normaalgezien zet ik hem meteen na het rijden op wei maar nu heb ik hem even in de stal gezet en drooggevreven met stro. Nu was ik van plan om een deken te kopen voor in de wei zodat hij niet gaat hoesten en zo. Maar op een site op internet staat dat dat niet goed is. Er staat dat paarden gewoon veel stro of hooi nodig hebben om zich warm te houden. Nu is mijn vraag dus: hoeveel stro en hooi moet ik hem geven? Hij staat samen met 6 shetlanders in de wei. Moet ik een hooinet hangen waar alleen hij aankan? Moeten de shetties ook stro en hooi? Moet ik ook stro op de grond in de stal leggen? Is het wel een goed idee om een deken te kopen? En hoeveel stro/hooi moet hij krijgen? Hoe doen jullie het??

Groetjes van Franne en /3 Astor <3

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 20:37

Je paard hoeft niet per see een deken op. Een paard is prima in staat om zich zelf warm te houden.
Na het rijden goed uitstappen en als je nog twijfelt zet je hem nog even in de stal om verder op te drogen.

Zand in je schuilstal is prima. Als de stal goed droog is zou je daar ook je hooi neer kunnen leggen.
Stro is op zich niet zo nodig, zelf zou ik dat alleen maar lastig vinden want het word al snel een bende. Schoon zand is voldoende.

Staat er nog veel gras op de wei? Zo ja dan hebben ze in principe de hele dag door wat te eten maar nu het winter word is het gras niet voedzaam meer dus moet je bijvoeren. Ook je shetten zullen wat extra hooi nodig hebben.
Je zou bv een groot fijnmazig hooinet in de stal kunnen hangen en dan 3 plakken(of hopen) buiten de stal neer kunnen leggen voor de shetten.

Mijn paarden staan ook buiten op de wei. Kunnen deze winter over een paar hectare lopen en hebben altijd gras te eten of riet van de sloot kanten. Daarnaast voer ik ze bij met een 1 flinke kruiwagen vol kuil aangevuld met wat subli priores.
Dit is het 3e jaar dat ik het zo doe en ze komen prima de winter door. Ik voer ook wel een beetje op het oog, zijn ze dik of juist dun en als het echt heel koud word(vriezen) dan ook wat extra.
We staan nu nog met meerdere paarden maar deze gaan straks weer op stal en dan blijven de mijne buiten lopen.

nynke55

Re: in de winter op wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 21:19

Let wel op met de netten, mijn shet zat er voortdurend met zijn voeten in ook al hingen ze een halve meter van de grond. De mazen moeten dus echt zo klein zijn dat er geen hoefje inpast.

Franneke7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-11 14:02

oke zal ik doen maar nog even:
ligt er bij jullie voortdurend stro en/of hooi in de wei of enkel als jullie pas gevoert hebben?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 17:23

Alleen hooi, verder niks anders word het een grote bende.

Franneke7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-11 17:37

bedankt!