Paard zonder stro

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Killed

Paard zonder stro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-11 17:31

Hooi,

Ik plaats hier een topic omdat ik twijfel over aldan niet stro of iets dergelijks leggen nu de winter eraan komt.

Even wat achtergrond informatie:

Ik heb sinds april mn eerste paard, een tinker.
Ze staat in de polder waar het wel erg koud kan zijn, ze heeft een grote inloopstal van ongeveer 5op10 met als grondbedekking redelijk los zand.

Tot nu staat ze dus gewoon zonder stro of iets, ze slaapt in een kuiltje in het midden van haar stal.

Mijn twijfel

Normaal zou ik voor deze winter stro leggen omdat ze dat wat warmer zou hebben?
Maar intussen ben ik gaan twijfelen, de andere paarden opstal kakken en pissen enkel in hun stro of eten het op, waarom zou je dan nog stro nemen?

Ik ben zowizo zeker dat dotje stro zou gaan opeten wat ik dan ook maar nutteloos vind.

Wat zouden jullie doen in mn plaats? Heb ik uberhaupt wel ander grondbedekking nodig voor deze winter? Met welk nut?

Hopelijk kunnen jullie me wat wijzer maken, ik weet namelijk niet wat te doen

Alvast bedankt!

aisie

Re: Paard zonder stro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 17:32

Hoe maak je nu de stal schoon dan? Haal je elke keer dat zand eruit en doe je er weer schoon op? Lijkt me een zware klus.

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-11 17:33

Neen, ik schep gewoon de bollen eruit, zand valt terug op de grond :)

ArankaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 17:33

mn paard staat op rubbere matten en een klein laagje vlas, dus ik heb ook geen stro

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 17:35

Wij hebben de paarden ook op rubber matten staan (doorlatende). Ze krijgen altijd een pluk stro, niet zo zeer om op te liggen, maar om iets te knabbelen te hebben.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 17:37

Stro is zeer goed isolerend, dus voor de winter om op te liggen ideaal.
En dat zou betekenen dat je soms er mest ballen en wat natte plekken eruit moet halen. Stro is voor de meeste paarden geen probleem.
Bij ons krijgen ze standaard hooi om te eten.

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-11 17:39

Heb zeker geen probleem met de mestballen eruit te halen, mest zowizo elke dag uit.

En wat als ze het opeten? dan kunnen ze er niet meer op liggen?

kimberley82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 17:40

De mijne hebben ook geen stro in hun schuilstal (wel zand).
Zolang de randen maar goed afgesloten zijn en het niet tocht door de stal heen is
dat niet erg. Ik zou inderdaad ook gaan voor Vlas, mocht ik wat extra's erbij willen gooien.
Stro gaan ze toch opeten.

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 17:40

Ik denk dat je geen stro hoeft te gebruiken, als je paard droog kan liggen in stal op het zand is er toch geen probleem? Het is een tinker, dus die krijgt vanzelf een goede winterjas.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 17:43

Ik heb ook wel eens zand in de stal gehad maar dat werd een vreselijke stinkboel als ze er op gingen plassen. Bovendien was het loodzwaar om het uit de stal te kruien. Als je paard er alleen in mest en niet in plast dan lijkt het me wel te doen maar anders zou ik er toch een laagje strooisel op doen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 19:09

aisie schreef:
Ik heb ook wel eens zand in de stal gehad maar dat werd een vreselijke stinkboel als ze er op gingen plassen. Bovendien was het loodzwaar om het uit de stal te kruien. Als je paard er alleen in mest en niet in plast dan lijkt het me wel te doen maar anders zou ik er toch een laagje strooisel op doen.

Als je er onder een dichte vloer hebt is dat inderdaad een ramp om schoon te houden. Maar als zand je hele ondergrond is en het vocht dus goed kan weglopen is dat geen probleem. Stro er op zou ik dan juist niet doen, want dat lopen ze door elkaar wat juist de smeerboel maakt. Voor de stank kan je er het makkelijkste een emmertje water met flinke scheut keukenazijn in gooien. Azijn is een goede geurneutralisator en het vocht ben je toch zo kwijt.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 19:11

Ik denk dat het in de winter toch wat koud is om gewoon op het zand te gaan liggen en stro isoleerd ook.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 19:17

Ik zou eerst rubber matten in een deel van de stal leggen (plekje waar ze normaal ligt) dat is ietsje zachter.
Verder misschien laagje zaagsel of vlas, maar dan moet je wel zorgen dat er niet teveel in of uitloop is dus even een randje van 15 cm voor het uitstappen van de stal..

Het is ook wel een hele grote stal, hoeveel paarden staan erin? is het niet mogelijk om de voorkant bijvoorbeeld zo'n 6 van de 10 meter dicht te maken? komt er wel minder licht maar ook minder wind en kou..

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 12:38

Als ze alles gaat opeten zou dat voor mij een teken zijn dat ze toch iets tekort heeft (niet genoeg ruwvoer) en behoefte heeft te knabbelen en op te eten. Overigens voeren wij in de winter ook stro (met mate) zodat ze wat te knabbelen hebben, amar ik heb ze op stal en op vlas. Ze lijken stro vooral in de nattere periodes te verkiezen als voer (vooral in de herfst laatste periode van de weidegang).

Ik zou zelf wel stro willen als bodembedekking, het isoleert goed en ligt toch wat warmer en droger. Dat je wat meer moet uitmesten, so be it, en dat het wordt opgegeten kan geen kwaad. Als het maar niet té is. Als ze het kaal eet, zou ik er meer in gooien. Of meer ruwvoer zodat ze geen behoefte meer heeft haar bed leeg te eten.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 12:43

Vlas op zand lijkt me geen goede optie, ik denk dat dat gaat vermengen tot een vieze zooi ;)
Dan liever stro.
Maar als het zand mooi droog is, voeldoet dat ook prima

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 12:46

Bij ons eten ze het vlas ook op trouwens.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 13:06

Vlas eten? Hoeveel ruwvoer krijgen ze dan?

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 13:08

Paarden van mijn vriendin staan op rubberen matten in hun stal, is in een boerenschuur.
De deur naar buiten staat eigenlijk altijd open.
De reden dat er geen stro meer ligt is dat 1 paard zoveel stro had en zij daar iedere keer weer koliek van kreeg.

Het zijn 2 haflingers en 1 haf x kwpn (dacht ik) en dit gaat altijd goed.

Jeanine93

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 13:12

Wij hebben stro te kort.. Paarden staan nu noodgedwongen op zaagsel wat me helemaal niet bevalt. Gelukkig staan ze zolang het droog blijft nog lekker 24/7 in de wei maar zie er al weer tegenop al ze op stal moeten staan straks. Rubbermatten lijken me ideaal. Maar als jouw paard op zand kan liggen lijkt mij dat dat ook wel prima is. Misschien dan een klein beetje stro neerleggen voor isolatie en een bezigheid.

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 13:16

casperzazoe schreef:
Ik denk dat het in de winter toch wat koud is om gewoon op het zand te gaan liggen en stro isoleerd ook.

Veel paarden liggen middenin de sneeuw zonder het koud te hebben. Als je paard gezond is hoeft het geen probleem te zijn. Mijn eigen paarden hebben een schuilstal en gebruiken deze alleen als het hard waait of als het veel te warm is. En om in te poepen als ik er wel stro in leg.

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 13:22

Ik heb in de openstaande stal wel stro liggen, maar dat is dan ook een harde ondervloer. De pony's hebben het echt niet nodig, hebben het warm zat en ze kunnen buiten prima in het zand liggen, maar aangezien ik de beide heren altijd languit snurkend in het stro betrapt, wie ben ik dan om dat stro weer weg te halen :P

Overigens mesten ze niet in de stal, alleen plassen en met 1x per week uitmesten houden ze een keurig schoon en droog bed.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 13:28

is het niet een optie om zo een paardenmatras in je schuilstal te leggen? ze worden in de hit-actief stallen gebruikt en paarden liggen er graag op. het zal niet goedkoop zijn maar uiteindelijk weegt t denk ik wel op tegen je strokosten en afvoer van je mesthoop

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 13:51

Je kunt ook die rubbermatten erin leggen die vaak onder speeltoestellen worden gebruikt,dus die grote van 50cm x 50cm en niet die kleine gladde stoeptegels he! :)*
Ze zijn er in diverse diktes.
Ik heb ze ook in de inloopstal en het werkt perfect,je veegt het uit en klaar is kees,urine loopt er gewoon doorheen in het zand.
Misschien is dat een optie voor jou ts?

Die matten kun je op Marktplaats overal krijgen voor een prikkie van mensen die hun speeltoestellen opruimen van de kids.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 21:13

Mindim schreef:
Bij ons eten ze het vlas ook op trouwens.

Alle paarden krijgen een halve baal hooi per dag. Alleen de tinkers in de inloopstal doen het. De merrie laat haar hooi er voor staan, de ruin niet, maar af en toe eet die ook een hap mee. We spuiten nu azijn en werken het goed door. Ruwvoer genoeg.

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 21:22

TinePine schreef:
casperzazoe schreef:

Veel paarden liggen middenin de sneeuw zonder het koud te hebben. Als je paard gezond is hoeft het geen probleem te zijn. Mijn eigen paarden hebben een schuilstal en gebruiken deze alleen als het hard waait of als het veel te warm is. En om in te poepen als ik er wel stro in leg.

Precies. :D Als ze willen liggen doen ze dat bij voorkeur in het midden van de wei. Stal wordt eigenlijk alleen gebruikt bij hitte en veel ongedierte.