hoe de nok dichtmaken van de stal...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fiero6

hoe de nok dichtmaken van de stal...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-11 18:02

Hoi allemaal,

Ik zit met een probleem.
Mijn stal is aan 1 kant bedekt met golfplaten en de andere kant met dakpannen. ( dus een echt dakvorm met 1 wat langere kant)
Nu moet ik de nok dichtmaken, maar hoe kan ik dat het beste doen?
Vaak kan ik wel materiaal vastmaken op de golfplaten maar niet op de dakpannen en andersom..
Snappie?

Hebben jullie ideeën hoe ik het dit kan oplossen??

Dankjewel!

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 18:03

Het best zou zijn als je hem helemaal niet echt dicht maakt, maar een gewoon nokprofiel boven de dakpannen en golfplaten uit laat steken. Zo komt er geen water in en hou je wel een goede ventilatie.

Zoiets:
Afbeelding

Fiero6

Re: hoe de nok dichtmaken van de stal...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-11 18:06

even wat vergeten er bij te zetten: het is een buitenstal en de voorkant is open, dus ventilatie genoeg.
Met welk materiaal kan je dat dan doen? en hoe kan je het vastmaken aan de dakpannen?

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 18:15

Ah. Dat maakt het verhaal weer anders.
Maar als de profielen verschillen dan heb je daar geen standaardoplossing voor. Dat zou je alleen kunnen oplossen met iets wat flexibel is. En eerlijk gezegd denk ik dat dat een rommeltje wordt.
Als je echt wilt dat het dicht is denk ik toch dat je op een "zwevende" nok uit komt of het gewoon laten zoals het is.

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 18:21

ik kan me niet helemaal voorstellen hoe het er uit zien, maar roeger werden dit soort kieren ook wel met stro opgevuld.

Sanniejtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 18:25

Misschien dat een foto het wat duidelijker maakt...
En waarom wil je het precies dicht maken?? Of lees ik daar nu overheen?

Fiero6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-11 18:32

Het gaat nu schemeren, morgen maak ik een foto.
Maar het gaat ongeveer om zo'n stal ( maar dan eigen bouw)
Met 1 kant golfplaten en 1 kant dakpannen. De kant van de golfplaten is ongeveer 2 meter, de kant van de dakpannen 1,5 meter ( stal zelf is 3 bij 3)
Afbeelding

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 18:38

geen idee hoe je stal opgebouwd is, maar ik zal een balk onder tegen/in je spanten schroeven.
Bovenop het dak twee planken in een omgekeerde V erop, die je verankerd in de balk aan de binnenzijde,
door middel van draadeindes ofzo.
Vervolgens van die flexibele shingles erop.
En voor de rest, lekker purren :+

Misschien kun je hier wat mee:
http://www.easyshingle.nl

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 20:17

Wij hebben hier een zelfde soort dak, maar wel aan de binnenkant geïsoleerd met platen. De nok is afgedekt met hetzelfde materiaal. Zoiets: http://www.isolatiemateriaal.nl/dakisol ... 31610cf683. Er zit zelfs een soort klik-systeem in zodat je net als laminaat de platen in elkaar schuift. Vastzetten doe je in de houten balken waar het dak op rust, of je plaats houten balken onder het dak, waar je het isolatiemateriaal aan vast slaat. Het dak is schuin en de afdekplaat onder de nok ligt horizontaal. Ramen staan open dus het tocht niet en ook geen last van condens. Bij interesse wil ik wel een foto voor je maken. Het betreft hier een houten stal, dus ook fris genoeg met de ramen open. De dierenarts en de paardentandarts waren hier afgelopen week erg enthousiast over begreep ik. :D
Laatst bijgewerkt door Bravura op 10-11-11 20:23, in het totaal 1 keer bewerkt

pieps

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 20:22

Flinke loodslab er overheen vouwen?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 02:23

normaal gesproken bij pannen heb je nokpannen/vorsten. Dat zijn half ronde pannen die over de top heenvallen en de eerste pannen vanaf boven overlappen. Aan de zijkanten/kopse kanten heb je dan speciale pannen die de punt afdekken en zo zorgen dat het niet via de zijkant in kan regenen.

Ik weet niet of je dit ook kunt gebruiken bij een combinatie van pannen met platen, maar een stallenbouwer of ander bouwbedrijf of professionele bouwmarkt/materialenhandel moet je dat kunnen vertellen.