ik ben al een beetje bezig met mijn jonge paardje (2.5) laten wennen aan het hoofdstel en van die dingetjes! Oke ik weet dat sommige mensen daartegen zijn en zeggen van: laat hem lekker in de wei staan tot de 3 ofzo... maar daar heb ik nu liever geen commentaar op, ik weet inmiddels wel hoe iedereen daarover denkt.
Maar in ieder geval: ik had hem dus het bitje in gedaan om eraan te laten wennen enzo. Ik heb ook al een keer met haar gewandeld (over de weg) met bit in, en dat ging opzich wel goed!
Nu wilde ik haar mennen (zonder kar, maar alleen ik er wandelend in stap achter zeg maar
), om het sturen haar vast zachtjes aan te leren... Dit heb ik op 2 manieren gedaan:
1. ik heb haar het bit ingedaan, omdat ik haar daar uitendelijk ook mee in wil rijden en ze daar toch aan moet wennen. Nou, ik kan je zeggen het ging echt niet lekker, misschien dat ik ook wel te voorbarig was.... maarja hoe leer je het sturen met bit anders??? (misschien tips...?)
2. de keer erop had ik het dus geprobeerd met halster... nou het ging ech zooo super goed!! ze liep mooi alle bochtjes die ik wilde en nou super was het gewoon
Dus een vraagje... wat zeggen jullie als jullie dit lezen: zal ik kiezen met inrijden voor een bitloos hoofdstel... (zoals, sidepull, vosal, hackmore, wat heb je nog meer?) En zoja... welke en waarom?
Of zal ik hem gewoon met bit rijden... ook beargumenteren graag!
(ohja wat er nog ff bij moet denk ik... heb gehoord dat je voor hackmore enzo zachte hand moet hebben enz... dat heb ik wel... dat lijkt me niet het probleem!)
groetjes