paard schuurt met staart

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

crystal1

paard schuurt met staart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-11 18:56

Mijn paard schuurt met zijn staart. Ik heb het nog niet zien gebeuren , maar er is een begin.
Gelukkig is het nog niet zo ver, daarom wil ik het ergste ´voorkomen´.
Mijn vraag aan jullie is wat gebruiken jullie voor anti-schuren?
En zie je resultaat?

Alvast bedankt !

Fleur787

Re: paard schuurt met staart

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 19:15

Mijn shet schuurt ook en ik heb gewoon bij een paardenwinkel gevraagd of ze iets hadden ervoor... Toen kreeg ik een spulletje en nu schuurt hij niet meer;) dus gewoon even vragen.. Ik weet helaas niet meer hoe het heet...

linda4you

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 19:18

Mijn pony schuurt ook met dr staart, ik smeer er bio-oil (weet niet precies hoe het heet) op, heb ik bij agradi.nl besteld. Bij mijn pony helpt het!

juudii5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 19:19

Nou ben toch wel benieuwd hoe het precies heet ;)

gelukzoeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 19:23

Misschien heeft ie wormen?? Heb gehoord dat dat ook een oorzaak kan zijn..
En anders flink antiklit er in dan is het gladder en schuurt het niet kapot..
Laatst bijgewerkt door gelukzoeker op 09-11-11 19:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 19:27

mijn haflinger schuurde ook erg zijn staart. Nu geef ik Nova-mix van mijten. Is een muesli voor exceempaarden en het schuren is helemaal over!

crystal1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-11 19:39

Bedankt voor de tips!
Nee hij heeft geen wormen.
Ik kan wel vanalles gelijk gaan kopen, maar wilde even weten wat iedereen zijn ervaringen zijn.
Ik had iets ook gelezen over azijn...maar ik weet niet...dat ga ik ook niet zomaar doen.

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 19:42

Misschien kan je een achterkand van een bezem ergens in je paddock ophangen, veel paarden vinden het ook errug lekker om te schuren!

dandie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 20:13

ook onze pony schuurt zijn hele staart kapot en heb er ook bio olie op gedaan, maar dat moet je 3x per dag doen zeiden ze.
Maar het helpt voor geen meter. Ik heb het nu gewassen met betadine shampoo. Maar werkt ook niet.
Dus ik hoop het gouden antwoord hier te vinden.

ymkeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 20:37

ik zou wel willen weten waardoor het komt zodat je de echte oorzaak kan vinden en zo kan behandelen.

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 20:48

leovet in de staart,, eerst de staart of manen wassen, en dan leovet erin doen (ze hebben een speciale tegen het schuren.. ) dit heb ik ook bij mijn paard gebruikt.. was een hele kale bovenkant nu 3 maand later is het weer een volle bos :D

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 23:27

Voordat je dure middeltjes gaat kopen en smeren, zou je eerst eens zijn staartwortel goed uit kunnen kammen met een trekkammetje. Misschien heeft hij veel losse haren die er eens lekker uitgekamd moeten worden.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 23:29

Sammyoo schreef:
Voordat je dure middeltjes gaat kopen en smeren, zou je eerst eens zijn staartwortel goed uit kunnen kammen met een trekkammetje. Misschien heeft hij veel losse haren die er eens lekker uitgekamd moeten worden.

Precies, wat is de oorzaak van het schuren? Staart en manen verharen ook (iets later dan de vacht) Mijn paard loopt nu ook met een pleeborstelstaart rond, moet 'm weer eens uitkammen zodat de losse haren eruit gaan.

Ziviaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 14:44

linda4you schreef:
Mijn pony schuurt ook met dr staart, ik smeer er bio-oil (weet niet precies hoe het heet) op, heb ik bij agradi.nl besteld. Bij mijn pony helpt het!

Is dat hetzelfde als Bio-oil wat je bij de drogist koopt? Ik gebruik het zelf nog wel eens als ik droge benen heb...

LLusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 15:03

Meteen ingrijpen. In principe werken alle anti-schuurmiddeltjes wel maar niet allemaal bij elk paard. Kwestie van uitproberen. Wordt het erger dan zou ik toch redelijk snel een dierenarts laten kijken. Ieder paard schuurt wel eens, maar als het structureel wordt dan houdt het probleem zichzelf in stand (jeuk=schuren=kapotte huid=nog meer jeuk=nog meer schuren). Als je eenmaal in die vicieuze cirkel zit dan kun je die moeilijk doorbreken. Zorg dat het geen echte zomerexceem wordt. Paarden die daar gevoelig voor zijn krijgen vaak de eerste symptomen juist in het najaar. Nu dus. Ben je er snel bij dan is veel leed te voorkomen.

LLusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 15:19

Oh ja, gebruik alsjeblieft geen azijn of afwasmiddel (sommige mensen adviseren Dreft bij schuren). Azijn verstoort de PH-waarde van de huid (want is heel zuur, te lage PH-waarde) en afwasmiddel werkt sterk ontvettend en een paard heeft zijn vette talglaag juist nodig. Beide producten maken het probleem alleen maar groter want jouw paard is juist gebaat bij een zo gezond mogelijke huid van de staartwortel. Bij mensen die beweren dat dit soort producten geholpen hebben, maak ik mij sterk dat het paard ONDANKS deze producten toch is opgeknapt, en niet dankzij.

polly26

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 15:37

goed uitkammen zo als al gezegt is
spoelen met lauw water
daarna babyolie in de staart
heeft heel goed geholpen bij pony

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 18:29

Soms kan het ook door de voeding komen. Mijn paard is helemaal van het schuren af sinds hij muesli krijgt met laag suiker en zetmeel, hij schuurde daarvoor zijn heel staart kaal. Het kan door heel veel dingen komen.....

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 18:31

juudii5 schreef:
Nou ben toch wel benieuwd hoe het precies heet ;)

Ik gebruik het ook en het is van leovet helpt prima en ruikt lekker.
Ik gebruik het bij mjin hafinger met omer eczeem.

Elynkwpn_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 22:52

Ik heb ooit gehoort om azijn te gebruiken dus als ik merk dat ze schuurt doe ik er een KLEIN beetje op waar ze schuurt.

crystal1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-11 23:14

Bedankt voor de tips!

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 23:26

Mijn paard deed het vorig jaar ook, en die bleek een ontstoken talgklier te zijn.

crystal1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-11 23:30

Hmm dat is niet zo fijn.. Hoe kwam je daar achter en wat deed je er aan?

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 23:34

bij de boeren bond iets van antie ich gel gekocht. weet niet presies hoe het heet, maar dat vind je wel. dat schijnt heel goed te werken

LLusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 00:51

Ik heb verschillende middeltjes, maar die Itch Free gel van de Boerenbond (in een witte pot met groen etiket) werkt bij mijn paarden het beste. Nog een voordeel: hij is niet zo vet als veel andere middelen. Bij die olieachtige middeltjes wordt de staart na een keer rollen erg smerig en dat lijkt me juist niet goed voor de jeuk. Maar bij alle anti-schuurmiddeltjes geldt: wat bij het ene paard wel werkt, werkt bij het andere niet. Uitproberen dus.