Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Fairytail schreef:Bedankt voor de snelle reacties. Jitske wat jij beschrijft heb ik geprobeerd maar dan red ik het echt niet met 1 baal per week eerder 1 per 3 dagen. Dat het bruinig mag zijn weet ik maar de stinkende plakaat achterin is echt diep bruin en rood van onder. Je herkent er ook geen vlas meer in het is gewoon bruine smurrie. En dat dus al 1 week na het starten met een schone stal.
Wat noem jij overigens niet teveel?
Jitske schreef:Mijn tip is echt zorgen dat je er niet teveel in gooit. Dan staan ze maar wat dunner. Maar je schept je een ongeluk en een hele baal helpt toch niet veel. Vlas wat al een beetje bruin is neemt volgens mij ook veel gelijkmatiger op.
Misschien zeg ik nu iets heel raars, maar heb je meer paarden die op vlas staan? Dan zou je ook eventueel daar wat (bruin maar nog niet doorweekt donkerbruin/rood) vlas uit wegpakken en bij jou gooien. En die ander dan een beetje schoon vlas erbij. Dan heb je toch een bodempje maar verpest je niet direct nieuw en schoon vlas.
fargo schreef:Fairytail schreef:Bedankt voor de snelle reacties. Jitske wat jij beschrijft heb ik geprobeerd maar dan red ik het echt niet met 1 baal per week eerder 1 per 3 dagen. Dat het bruinig mag zijn weet ik maar de stinkende plakaat achterin is echt diep bruin en rood van onder. Je herkent er ook geen vlas meer in het is gewoon bruine smurrie. En dat dus al 1 week na het starten met een schone stal.
Wat noem jij overigens niet teveel?
Hoeveel balen pak jij als basis voor jouw box? Je moet met vlas je box een beetje als een kattenbak beschouwen![]()
. Ligt er te weinig grit in je kattenbak, dan blijf je aanvullen want de grit kan de binnenkomende ellende niet verwerken/absorberen en alles is dus vies. Als er genoeg grit in ligt, dan wordt alles goed geabsorbeerd.
Dus de basis is starten met genoeg vlas, anders blijf je achter de feiten aanlopen en wordt alles te vochtig en vies! Ik weet niet hoe groot jouw balen zijn, maar je hebt zomaar 3 (a 4) balen nodig om goed te starten.
Bij vlas moet je wel dagelijks (alleen) de mest verwijderen, ik haalde elke dag weer het schonere vlas van de randen van de box naar binnen zodat er een schone(re) bovenlaag ontstaat. Iets bruine vlas is prima, dat is niet vies en hoeft niet verwijderd te worden. Veel mensen halen gewoon elke dag (te veel) vlas uit hun box, terwijl eigenlijk alleen de mest verwijderd moet worden zodat er een goede basis laag overblijft. De echte natte plek één keer per week verwijderen, de viezere vlas weer als onderlaag gebruiken en de schone vlas zorgvuldig erboven op aanbrengen en goed mengen met het niet zo vieze vlas (daarmee gaat dat vlas weer beter absorberen en droger worden waardoor een goede toplaag ontstaat).
Bij mijn behoorlijk plassende ruin, gebruikte is meestal standaard 1 baal per week en dan deed ik om de week een extra baal erbij doordeweeks. In echt slechte tijden zou je elke week een halve baal tot een hele baal extra kunnen gebruiken, maar je zult zien als er eenmaal een goede onderlaag/basis bestaat dat je box schoner en beter blijft. Succes!
ikke20 schreef:als tip kan ik je wel geven mest je stal helemaal goed uit goede dikke laag erin en bewaar wat oude drollen gooi die in 1 hoek op die manier gaan de meeste paarden die hoek gebruiken als toilet