Hoe houd ik mijn stal schoon-vlas dilema

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fairytail

Hoe houd ik mijn stal schoon-vlas dilema

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-11 13:40

Sinds ik op mijn nieuwe stal sta ben ik al aan het puzzelen wat nu de beste methode is op mijn stal schoon te houden.
Ik heb een betonnen vloer en mijn paard kan twee kanten uitkijken (buiten en binnen). Wat ik ook probeer mijn stal wordt
ontzettend vies. Wat ik al geprobeerd heb:

- Matten met toillet achterin van 3 bij 1m --> urine liep soms naar de buren en ik kreeg maden in de zomer
- Geheel vlas en 1 maal per week plekken eruit--> 1 pak per 3 dagen nodig en mijn merrie schopt alles alle kanten uit
- Stro en vlas en natte plekken bij zicht eruit --> al het stro eet ze op en wat over blijft gaat enorm stinken in een plakaat van a 10cm dik
- Voorste meter matten en vlas, 2 maal per week plekken eruit en stro op de matten--> Binnen 1 week heb ik een smerig plakaat van 10 cm dik zijk nat en het stinkt

Elke keer heb ik 4/5 start pakken gebruikt dus daar zou het niet aan mogen liggen maar als die 4 pakken na 1 week al smerig zijn weet ik het ook niet meer.
Mijn paard poept door de hele stal en loopt het midden altijd kaal. Plassen doet ze achterin waar dus erg snel een vies dik plakaat ontstaat wat ik ookal strooi ik er een baal bij
niet droog kan houden (max 3 dagen).

Wie heeft er de tip om mijn stal enigsinds schoon te houden maar de kosten niet enorm te laten stijgen. 5/6 balen per maand moet toch haalbaar zijn? Ik ben niet zo bekend met vlas dus wie weet zijn er nog andere systemen. Wij werken op stal met stro en vlas een andere bedekking zou ik moeten informeren of dit mag.

nikki19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 13:44

hoi,

mijn pony loopt het vlas en de poep ook door de hele stal..
ik heb smorges een hele heuvel achterin haha

ik laat de natte plekken zo lang mogenlijk liggen dus vaak een week of 2.
tja en verder 1x per maand een pak erbij... mijn vlas kijkt niet zo schoon als dat van mn buurpaard maar daar heb ik me bij neergelegd..
ik heb gewoon een draaikont.

maar is jouw vlas dan vies van het plas dus rood of is het gewoon bruin?
want ik denk dat je je daar gewoon het beste een beetje bij kan neerleggen..
mijn buurpaard poept altijd keurig op 3 hoopjes en dat vlas kijkt na 3weken nog alsof het nieuw is.

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 13:48

Op een van de stallen waar ik gewerkt heb stonden alle paarden op vlas en deden wij in plaats van potten elke dag mest en zeik eruit. Dan alles omscheppen, kanten hoog houden zodat er wat schoon vlas overblijft en daar elke dag een beetje van over de rest leggen. 1x per week ging er dan een nieuwe baal in en verder soms een kwart of een halve als het echt nodig was.

Sowieso zorgden we ervoor dat in de stallen een niet te dik pak lag. Zeker als je een enorm vies paard hebt betekent veel vlas scheppen en dus een dooie rug. Bij ons werkte deze manier super. Paarden stonden elke dag schoon en mesten is maar 5 minuten werk.

Maar voor sommige paarden geldt trouwens gewoon dat het viespeuken zijn. Die deden we op dezelfde manier mesten maar haalden we soms wel een halve kruiwagen per dag uit.

Trouwens, wat nikki al zegt; het maakt niet uit als een vlasstal er bruinig uit ziet. Vlas kan heel veel vocht opnemen. Het is dus wit als het de box in gaat en wordt hoe meer water het opneemt steeds bruiner. Pas als het echt donkerbruin/rood is dan is het helemaal verzadigd en klaar om eruit te scheppen. Dus niet bang worden van een beetje bruin vlas ;)

Fairytail

Re: Hoe houd ik mijn stal schoon-vlas dilema

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-11 13:56

Bedankt voor de snelle reacties. Jitske wat jij beschrijft heb ik geprobeerd maar dan red ik het echt niet met 1 baal per week eerder 1 per 3 dagen. Dat het bruinig mag zijn weet ik maar de stinkende plakaat achterin is echt diep bruin en rood van onder. Je herkent er ook geen vlas meer in het is gewoon bruine smurrie. En dat dus al 1 week na het starten met een schone stal.

Wat noem jij overigens niet teveel?

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 14:06

Een laag die dik genoeg is om op te liggen wanneer je hem 'rechtgetrokken' hebt. Ongeveer 10-20 cm schat ik (maar ik ben slecht in cm schatten). Nadeel daarvan is dat als ze veel lopen dat het midden kaal komt te staan, maar dat kun je eventueel oplossen door er een mat in het midden in te leggen voor het geval je paard af en toe ligt. Als ze niet ligt dan maakt het op zich niet zoveel uit, het vlas is toch alleen maar op de mest en zeik op te vangen.

Maar als ik jouw verhaal lees dan denk ik eigenlijk dat die van jou onder de noemer 'smerige paarden' valt. En daar heb ik helaas ook nog geen oplossing voor gevonden. Alleen het hoognodige eruit halen en geen hele baal per keer erin gooien. Liever pas als het echt heel hard nodig is een kwart of een halve erin dan 1x per paar dagen een hele.

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 14:15

Hier alleen drollen eruit, en dan 1x in de zoveel tijd wat pisplekken eruit.
Scheelt ook dat ze nu nog hele dagen buiten staan...
Denk dat we 2 balen p week gebruiken.
Is ondertussen wel een flinke laag geworden (steeds schoon bovenop), maar vind een wat dikker bedje wel fijn voor de winter. Gaat er daarna meteen uit en nieuw vlas erin.

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-11 15:01

Wederom bedankt :)
Jantine ik vind 2 balen best veel als de leverancier zegt 1 per week. Een baal is toch 7 euro.
En zelfs als ik dus met veel start komt de natigheid naar boven. Ik kan de toplaag niet droog houden.

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 15:39

Dat betekend 1 baal per week = 28 euro per maand. Dat is toch werkelijk niks qua stalbedekking?
Ben voor dit paard nog goedkoper uit dan de paarden die op stro staan :oo

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-11 15:41

Je hebt twee stallen dan neem ik aan, je had staan 2 balen p week dat vind ik namelijk veel voor 1 stal.
Maar met drollen eruit en de plasplek een keer in de zoveel tijd red ik het niet. Ik heb vorige week 3 balen boven op denk ik 1,5 oude baal gedaan en nu heb ik dus een vieze natte plakaat achterin na 6 dagen.

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 15:44

Ik rekende het even voor jou uit :) Nee 1 stal met vlas, ik kom op 56 euro uit. :j

Wow dat is wel heel heftig. Staat 't paard wel buiten of hele dag op stal? Denk dat dat ook scheelt. Hmm. ik ga hier even over nadenken!

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 15:45

Mijn tip is echt zorgen dat je er niet teveel in gooit. Dan staan ze maar wat dunner. Maar je schept je een ongeluk en een hele baal helpt toch niet veel. Vlas wat al een beetje bruin is neemt volgens mij ook veel gelijkmatiger op.

Misschien zeg ik nu iets heel raars, maar heb je meer paarden die op vlas staan? Dan zou je ook eventueel daar wat (bruin maar nog niet doorweekt donkerbruin/rood) vlas uit wegpakken en bij jou gooien. En die ander dan een beetje schoon vlas erbij. Dan heb je toch een bodempje maar verpest je niet direct nieuw en schoon vlas.

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-11 15:50

Ze staat overdag buiten voor enkele uren. Jitske ik vind 4 balen niet enorm veel eigenlijk en ze ligt graag dus echt bijna kaal zetten vind ik ook zo wat ik zat al te twijfelen aan een mat inderdaad maar er zijn zoveel types dat ik daar nog niet uit was. En wat betreft het bruinige vlas daar was ik de afgelopen week inderdaad mee begonnen maar helaas ook geen succes. Ik heb een draaikont die ook nog is veel plast volgens mij :P

Jantine andere mensen hier redden het ook met 4/5 balen per maand na een start van 4 balen. Ik vind 2 per week persoonlijk toch wel veel.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 15:58

Fairytail schreef:
Bedankt voor de snelle reacties. Jitske wat jij beschrijft heb ik geprobeerd maar dan red ik het echt niet met 1 baal per week eerder 1 per 3 dagen. Dat het bruinig mag zijn weet ik maar de stinkende plakaat achterin is echt diep bruin en rood van onder. Je herkent er ook geen vlas meer in het is gewoon bruine smurrie. En dat dus al 1 week na het starten met een schone stal.

Hoeveel balen pak jij als basis voor jouw box? Je moet met vlas je box een beetje als een kattenbak beschouwen :j :D . Ligt er te weinig grit in je kattenbak, dan blijf je aanvullen want de grit kan de binnenkomende ellende niet verwerken/absorberen en alles is dus vies. Als er genoeg grit in ligt, dan wordt alles goed geabsorbeerd.

Dus de basis is starten met genoeg vlas, anders blijf je achter de feiten aanlopen en wordt alles te vochtig en vies! Ik weet niet hoe groot jouw balen zijn, maar je hebt zomaar 3 (a 4) balen nodig om goed te starten.
Bij vlas moet je wel dagelijks (alleen) de mest verwijderen, ik haalde elke dag weer het schonere vlas van de randen van de box naar binnen zodat er een schone(re) bovenlaag ontstaat. Iets bruine vlas is prima, dat is niet vies en hoeft niet verwijderd te worden. Veel mensen halen gewoon elke dag (te veel) vlas uit hun box, terwijl eigenlijk alleen de mest verwijderd moet worden zodat er een goede basis laag overblijft. De echte natte plek één keer per week verwijderen, de viezere vlas weer als onderlaag gebruiken en de schone vlas zorgvuldig erboven op aanbrengen en goed mengen met het niet zo vieze vlas (daarmee gaat dat vlas weer beter absorberen en droger worden waardoor een goede toplaag ontstaat).
Bij mijn behoorlijk plassende ruin, gebruikte is meestal standaard 1 baal per week en dan deed ik om de week een extra baal erbij doordeweeks. In echt slechte tijden zou je elke week een halve baal tot een hele baal extra kunnen gebruiken, maar je zult zien als er eenmaal een goede onderlaag/basis bestaat dat je box schoner en beter blijft. Succes!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 15:59

Jitske schreef:
Mijn tip is echt zorgen dat je er niet teveel in gooit. Dan staan ze maar wat dunner. Maar je schept je een ongeluk en een hele baal helpt toch niet veel. Vlas wat al een beetje bruin is neemt volgens mij ook veel gelijkmatiger op.

Misschien zeg ik nu iets heel raars, maar heb je meer paarden die op vlas staan? Dan zou je ook eventueel daar wat (bruin maar nog niet doorweekt donkerbruin/rood) vlas uit wegpakken en bij jou gooien. En die ander dan een beetje schoon vlas erbij. Dan heb je toch een bodempje maar verpest je niet direct nieuw en schoon vlas.

Te weinig vlas is echt de slechtste tip die je voor vieze paarden kunt verzinnen, zie mijn post met de vergelijking tot kattenbak/kattengrit.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 16:00

Ik heb voor de echte smeerkezen hier rubbermatten en dan achterin (zeg maar 1/3e) een flinke laag vlas. Elke dag drollen eruit en 2x per week halve baal vlas er bij. 1 x per week natte plek eruit.

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 16:01

Als ze graag ligt zou ik inderdaad voor een mat gaan met een laagje vlas. Paarden vinden het toch niet erg om op een platte ondergrond te liggen, maar de mat maakt het in ieder geval iets warmer. Zo'n koude vloer lijkt me nooit fijn. Ook niet voor de spieren.

Overigens ben ik een onwijze beelddenker en stel me nu zo voor dat ze al sproeiend staat te tollen in haar stal :=

Oh en nog een klein puntje wat me opviel, maar wat volledig off topic is: Er staat een spelfout in je profiel bij de naam van je fotografie. Er staat Madiekfotografie ipv Madiekefotografie. Ik keek in je profiel omdat er ook een Madieke@bokt is die ook fotografeert, dus even speuren of je niet dezelfde zou zijn ;)

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 16:02

misschien zaagesel onder het sto, en gewoon iedere dag de stal schoon maken? dat werkt het beste

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 16:04

fargo schreef:
Fairytail schreef:

Hoeveel balen pak jij als basis voor jouw box? Je moet met vlas je box een beetje als een kattenbak beschouwen :j :D . Ligt er te weinig grit in je kattenbak, dan blijf je aanvullen want de grit kan de binnenkomende ellende niet verwerken/absorberen en alles is dus vies. Als er genoeg grit in ligt, dan wordt alles goed geabsorbeerd.

Dus de basis is starten met genoeg vlas, anders blijf je achter de feiten aanlopen en wordt alles te vochtig en vies! Ik weet niet hoe groot jouw balen zijn, maar je hebt zomaar 3 (a 4) balen nodig om goed te starten.
Bij vlas moet je wel dagelijks (alleen) de mest verwijderen, ik haalde elke dag weer het schonere vlas van de randen van de box naar binnen zodat er een schone(re) bovenlaag ontstaat. Iets bruine vlas is prima, dat is niet vies en hoeft niet verwijderd te worden. Veel mensen halen gewoon elke dag (te veel) vlas uit hun box, terwijl eigenlijk alleen de mest verwijderd moet worden zodat er een goede basis laag overblijft. De echte natte plek één keer per week verwijderen, de viezere vlas weer als onderlaag gebruiken en de schone vlas zorgvuldig erboven op aanbrengen en goed mengen met het niet zo vieze vlas (daarmee gaat dat vlas weer beter absorberen en droger worden waardoor een goede toplaag ontstaat).
Bij mijn behoorlijk plassende ruin, gebruikte is meestal standaard 1 baal per week en dan deed ik om de week een extra baal erbij doordeweeks. In echt slechte tijden zou je elke week een halve baal tot een hele baal extra kunnen gebruiken, maar je zult zien als er eenmaal een goede onderlaag/basis bestaat dat je box schoner en beter blijft. Succes!

zo doe ik het ook maar ik laat de natte plek langer liggen... Ik schep het er pas uit als het gaat soppen (paard staat overigens van 8 tot 20.00 buiten)
Te weinig vlas is echt funest, dan blijf je achter de feiten aan lopen (scheppen :D )

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 16:08

toen ik begon met vlas had ik ook een 4 pakken erin gegooit echter werkte het voor geen meter altijd natte stallen. heb al het vuil eruit gehaald en er nog eens 3 pakken per stal bijgegooit toen begon het te werken. heb 1 schoon paard poept netjes aan 1 kant en plast ook aan die kant. andere gooit ook zn stal om. maar die poept en plast ook wel aan 1 kant. en gooit dat dan op 1 grote berg.

ik doe nu elke dag drollen eruit 1 a 2 keer per week natte plekken (paarden lopen van half 8 sochtends tot 9 savonds buiten) dan gaat er per stal 1 pak bij. soms als de stal echt kaal wordt gooi ik halverwege de week nog 1 erbij. ook gooi ik elke dag heel dun laagje over het veze vlas zodat dat weer naar onder verdwijnt.
als tip kan ik je wel geven mest je stal helemaal goed uit goede dikke laag erin en bewaar wat oude drollen gooi die in 1 hoek op die manier gaan de meeste paarden die hoek gebruiken als toilet

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 16:13

Bij vlas iedere dag drollen en erg natte plekken eruit halen ivm lucht.

Ik sta ook op vlas en tja dat is vaak een smeerboel is ook niet te voorkomen als ze 24 uur erop staan te draaien.
Wat ik doe is iedere dag drollen eruit en een beetje de natte plekken niet alles want dan is hij leeg (ruin) om de dag wat meer. Zo meteen voor de winter ook weer een dikke laag opbouwen ( ivm kou beton). 1x per week krijg ik een plak vlas en gooi ik aan de beide zijkanten leeg en iedere dag gooi ik wat naar het midden. Een ruin plast in het midden en hij graaft ook dus je begrijpt een plek is kaal en de andere is nat. ik trek dit terug tot het gelijk is en dan een schone laag er overheen. Ik mix dus een beetje nat met droog helemaal droog houden is gewoon GEEN doen en ga niet meerdere keren per dag mesten.
Zorg wel dat de plek waar de ammonia moet weglopen open is vlas wil nog wel eens de boel laten vast lopen. Nat vlas vol met ammonia stinkt nu eenmaal bijna niet te voorkomen de onderste laag van de stal kom ik vaak ook niet aan.

Je paard echt 100% schoon zetten is gewoon onmogelijk dan ben je de hele dag drollen en plas aan het opvangen. Dit lijk mij ook niet ideaal.

Sommige maken er nu eenmaal een puinhoop van je kan je daarop frustreren maar dat is verspilde energie.
Veel ruinen en soms ook merries plassen na het werk ik stal wat helpt is daar even een plek kaal laten en later dichtgooien.

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 16:16

mischien moet je een ander soort vlas proberen?
want ik ken echt alleen maar tevreden gebuikers en daar zitten ook een stel smeerkezen van paarden tussen....
dus het zou zou maar kunnen dat het vlas wat jij gebruikt hebt gewoon niet van goede kwaliteit was?

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 16:17

Toen ik nog vlas had deed ik om te beginnen 4 a 5 balen in een box van 3,5 x 3,5.
Daarna iedere dag de drollen eruit met een handschoen en een emmertje, zodat er geen kleine stukjes mest achterblijven, en ook iedere dag de natte plek(ken). De zijkanten trok ik met een harkje naar binnen, en harkte het hele bed egaal. Ik was hiermee nog geen 5 minuten bezig. Paarden stonden overdag zeker 5 uur buiten, maar meestal meer, tenzij het weer dat niet toeliet. Per week moest er dan 1 tot 1,5 baal bij, die destijds een euro of 5 kostten (2004/2005, geleverd per pallet van 21 stuks). Vind ik niet duur hoor, in vergelijking met stro :n Daarvan verbruik ik als ik mijn box niet oppot en elke dag drollen en pis eruit haal toch al snel 3 a 4 kleine baaltjes per week... Als ik wel een klein beetje oppot kan ik met 2 kleine pakjes uit de voeten, maar ik heb liever een schonere box, dan maar meer kwijt.

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 16:19

ikke20 schreef:
als tip kan ik je wel geven mest je stal helemaal goed uit goede dikke laag erin en bewaar wat oude drollen gooi die in 1 hoek op die manier gaan de meeste paarden die hoek gebruiken als toilet

Dan kun je beter wat drollen van een ander paard pakken, dan hebben ze eerder de neiging om eroverheen te kakken.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 16:21

inmiddels kost vlas helaas wat meer dan 5 euro. Ik betaal zo'n 7 per baal..
Ik mest gewoon met een vlasvork. Handschoenen en emmer heb ik geen zin in :D Werkt ook niet bij een paard wat 80% van de mest tot compost stampt :Y)

die tip van drollen van een ander paard kan ik nog wel eens proberen....

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 16:24

Natte plekken (mits deze in de stevige onderlaag zitten) zijn helemaal geen probleem, dit geeft stevigheid en grip (anders draait de vlas ook alle kanten op en staat je paard op een betonnen koude bodem) en ook warmte in koude wintermaanden. De onderlaag moet natuurlijk niet door en door nat zijn en rood gekleurd zijn en de toplaag moet al helemaal niet zeiknat zijn natuurlijk.

Alles staat of valt met genoeg vlas zodat je een vochtige/nattige maar compacte onderlaag hebt die nog steeds vocht kan absorberen en een goede laag daaroverheen met schoner/gekleurd vlas zodat je paard wel droge voeten heeft en kan liggen zonder nat te worden.