Mijn pony eet veel stro

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MaartPaard

Mijn pony eet veel stro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-11 11:23

Hoi,

Mijn pony staat overdag de hele dag buiten en 's winters 's nachts ook op stal. Nu eet hij alleen echt heel erg veel stro en vindt dit geloof ik ook erg lekker want hij laat zijn normale voer ervoor staan. Nu hoor ik altijd van die spookverhalen over koliek maar daar is hij totaal niet gevoelig voor. *klopt het even af*. Hij krijgt er in principe niks van behalve en enorme buik! Hij wordt er echt enorm dik van. Hoe slecht is het stro eten nou werkelijk? Kan het veel kwaad of valt dat allemaal wel mee?

In principe is vlas of houtkrullen geen optie helaas.

Groetjes,
Maartje

Silence

Re: Mijn pony eet veel stro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 11:25

Wat bedoel je met zijn normale voer? Krachtvoer of ruwvoer?

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 11:26

Hier even een stipje, die van mij laat haar voordroog staan voor haar stro :')

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-11 11:28

Nou meestal zijn krachtvoer (ofwel muesli), en zijn hooi soms ook, dan eet hij eerst een hapje stro en dan wat hooi dan blijf ie gewoon weer stro eten, maffe pony

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 11:28

Wat voor ruwvoer krijgt je paard dan(hooi, voordroog of kuil)? Misschien dat het slechte kwaliteit is?

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-11 11:32

Gewoon hooi, nee dat is zeker geen slechte kwaliteit, het komt van eigen land. Maar dat eet hij ook wel op hoor! Hij combineert het gewoon met stro, en hij eet eerst liever stro dan zijn muesli waar dan ook wel vieze magnesium doorheen zit maar normaal at hij dat gewoon. Maar als het op is eet hij snachts gewoon zowat zijn stal leeg..

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 11:33

Ik zou toch eens ander soort ruwvoer proberen.
Jij kunt het goede kwaliteit vinden, maar je paard blijkbaar wat minder ;)
Normaal gesproken laten ze hun ruwvoer echt niet staan voor stro.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 11:33

Misschien een ander soort stro proberen. Het ene vinden ze lekkerder als het andere stro.

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-11 11:35

Nou ik sta op een pensionstal dus ik kan moeilijk ander stro proberen, dat is aan de eigenaren. Nee het ruwvoer eet hij ook gewoon op hoor, als ik 's avonds kom dan heeft hij het hapje van 6u al wel op maar hij vindt het stro ook gewoon heel lekker. Maar goed dit was mijn vraag niet echt, ik vroeg me meer af hoe schadelijk het nou werkelijk is..

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 13:33

Hier eten ze al jaren stro, niet overdreven veel zolang ze geen baal per dag eten zie ik persoonlijk het probleem niet hoor. Ook nog nooit een paard gehad dat daardoor koliek gehad heeft.
Anders kun je overwegen om iets op het stro te spuiten maar dat zou ik niet gauw doen als je er een vies luchtje over heen moet spuiten en je paard moet daar de hele nacht in staan lijkt me niet echt prettig.

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-11 13:40

Nee precies. Ik vind het juist eigenlijk wel fijn dat hij dan wat te doen heeft op stal. Het enige waar ik van baal is die enorme buik, dat zit hem in de weg tijdens het trainen..

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 13:41

Vriendin d'r paard deed dit ook heel veel, iedere keer ook koliek (ook wel eens zandkoliek).
Zij hebben 1 grote stal in de schuur (3 haflingers) met de deur altijd open en een bak als uitloop, waarbij ze ook nog een paar uur per dag op de weide mogen.
Omdat de staldeur altijd open staat, is het te duur om vlas/zaagsel in de box te leggen want ze lopen zoveel naar buiten dat dat ook zonde is dus staan de paarden nu op rubberen matten als bodembedekking.
Hooi eten ze uit een ruif.

Je zou ook kunnen proberen om de stal iets 'viezer' te laten dus als er gemest/opgestrooid is, er dan een laagje wat vieze stro er overheen te doen, zodat het paard wel een schone stal heeft maar het niet zo lekker is om ervan te gaan eten.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 13:46

Gewoon lekker laten eten. Stro is gewoon ruwvoer, net zoals hooi en kuil. Alleen zitten er weinig "calorieën" in. Ze kunnen het dus lekker eten als tijdverdrijf of als lekkernij. Er zit veel ruwe celstof in wat nog wel eens wil ontbreken in hooi, dus zo vullen ze dat ook meteen mooi aan.
Het moet natuurlijk niet de spuigaten uitlopen, maar zolang hij het er goed opendoet hoef je je er geen zorgen om te maken.
Alleen als hij te weinig beweging krijgt kam het voor een verstopping zorgen, maar als ik hoor dat hij alleen s nachts op stal staat zou ik me daar niet druk over maken :) sterker nog, doordat de darmen nu goed gevuld zijn heb je weer minder kans op koliek waarbij de darmen in elkaar gedraaid zijn.
Dat is ook de oorzaak van die dikke buik. Doordat de darmen vol zitten met eten (zo hoort dat eigenlijk constant te zijn bij een paard) is er geen ruimte voor de darmen om te draaien. Helaas krijgt ie daarmee een strobuik van.

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 13:58

Als het echt een probleem wordt, gewoon anders uit mesten. De mest er uit halen, hele natte plekken ook, dan het "oude"stro aan de kant schuiven, nieuw stro onderop, oude stro er over heen. Als het oude stro ietsjes viezig is, dan eten ze een heel stuk minder. Als je elke dag super netjes uitmest en er vrijwel alleen schoon stro in de stal ligt, dan zal je het probleem niet op kunnen lossen. En verder heel veel ruwvoer geven voor de nacht. Wat stro eten is geen probleem, flinke hoeveelheden stro eten kan wel degelijk tot verstoppingen leiden met ernstige gevolgen. Stro is namelijk in vergelijking met kuil of hooi veel slechter verteerbaar.

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-11 13:58

Goed te horen dat het niet zo slecht is want zoals ik al zei heeft hij daardoor wel veel meer plezier in zijn stal. Enig probleempje is dat hij een heel slechte darmwerking heeft, gewoon zwakke darmen en hij eet altijd teveel. Kan er niks aan doen, probeer het echt goed te managen maar hij graast ook zo snel dat het gewoon niet in de hand te houden is. Daarom denk ik vn ja als er dan ook nog een hoop stro bij komt. Maar goed, als dit caloriearm is zal het allemaal wel meevallen. Hij doet het inderdaad verder gewon prima!