Ik had een vraag over het betalen van jullie paarden, Betalen jullie het allemaal zelf? en wat komt er allemaal bij kijken, stalling, hoefsmit, eventueel dierenarts wat nog meer? En misschien een hele bijdehandte vraag hoeveel per maand zijn jullie kwijt?
Het bedrag voor stalling hangt ook wel een beetje van de regio af, op het platteland ben je dan vaak minder kwijt dan dat je dicht bij de stad zit. Dierenarts kosten zijn denk ik moeilijk te zeggen want als je paard altijd gezond is blijven deze beperkt tot entingen maar als je paard iets krijgt kunnen de kosten soms flink oplopen!!
DeandyBoy
Geplaatst: 08-11-11 21:13
de smid komt 1x per 2mnd hier 16 euro per pony./paard wormenkuren 1x per 3mnd 15 euro per pony/paard enten 30euro per jaar
stalling binnen 185per maand , buiten 125 per maand of op de wei voor mijn shetten 50 per maand.
Ik betaal alles zelf. 180,00 voor de stalling, inclusief voer etc. Daarboven op komen natuurlijk nog alle andere kosten, smid, dierenarts, tandarts, wormenkuur, etc.
Misty12
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.
Geplaatst: 08-11-11 21:22
Ik betaal 200 euro per maand aan stalling, komt bij 10 euro voor een zak muesli (is extraatje), 4x per jaar een wormkuur van ongeveer 15 euro (gemiddeld), 4x per jaar hoefsmid: 2x bekappen à 30 euro en 2x voor beslaan en bekappen à 60 euro, 1x per jaar tandarts ongeveer 100 euro 1x per jaar DA voor enten ongeveer 50 euro En dan komen er nog dingen bij die weleens stuk gaan zoals een nieuwe deken, hoofdstel, peesbeschermers. En dingen voor de fun zoals een nieuwe shabrakje. Hou ook rekening met de dingen die plotseling kunnen gebeuren, dat je met spoed een DA nodig hebt ('s avonds , in het weekend) als je paard plotseling ziek wordt. Oja ik heb ook nog een verzekering voor mijn paard. Omdat ze nu wat ouder wordt, betaal ik minder. Nu ongeveer 75 euro per jaar. eerder was dat 170 euro per jaar. En ja eigenlijk betaal ik alles zelf. alleen als ik een keer van alles achter mekaar heb, wil mijn man wel eens bijspringen.
ik betaal alles zelf wat ik betaal voor 2 paarden en een A-pony: stalling 325 p/m 125/125/75 euro hoefsmid 1 keer per 10 - 12 weken 30 euro per paard/pony wormkuur 4 x per jaar 10 euro per paard enting 1x per jaar 100 euro per keer voor 3 paarden brokken 15 euro per maand voor 3 paarden tandarts 1x per jaar 180 euro voor 3 paarden
Ik betaal alle kosten voor de paarden zelf en wat er sowieso bij komt kijken is elke maand stalgeld en bodembedekking. Verder hoefsmid (8-10 weken), jaarlijkse entingen, 2-3 x per jaar ontwormen incl. mestonderzoek. Daarnaast laat ik jaarlijks de osteopaat en tandarts komen. Verder wekelijks les, en 'extra's' zoals muesli en slobber.
DA kosten kun je je niet echt op voorbereiden. Vorig jaar heb ik ontzettend veel DA kosten gemaakt, dit jaar gelukkig minder.
Wat ik per maand kwijt bent verschilt echt per maand, gemiddeld toch al gauw rond de 750 - 800 euro.
Er zijn hier al meerdere topics over..... Gebruik de zoekfunctie eens Ik was zonder medische kosten 800 euro p.m. kwijt.
Immelicious
Geplaatst: 09-11-11 11:19
Ik heb 1 paard waar ik alles zelf voor betaal. Stalgeld is 200 euro per maand, zelf mesten de rest incl. Hoefsmid 1x per 8-10 weken €60,- (voor ijzers) Verder doe ik 2-3x per jaar mest onderzoek en 1x per jaar grote wormkuur. Moet zeggen dat mijn paardje (gelukkig) nooit ziek is
Marian01
Geplaatst: 09-11-11 11:25
€285 stal inclusief all elke 8-10 weken €100 hoefbeslag tel daar even de wormenkuurtjes, snoepjes, borstel hier halster daar, deken zus en dekje zo... Leg wat weg voor dierenarts kosten.. Plus moeten wij vergoeden als paard door de draad gaat. (doet ie niet, maar kan ook nog wel eens oplopen als je een kalf hebt wat niet onder de indruk is van stroom) Gemiddeld ~ €400. mag je denk ik wel rekenen..
Stalling kan in allerlei soorten en maten. Wat ik het belangrijkste vind is dat paarden het naar hun zin hebben. Soortgenoten, genoeg weidegang, veel licht. Kosten hier in zijn ook verschillend, de ene stal heeft alles inclusief en de andere weer niet. Het is maar net wat jezelf wilt.
Ik betaal voor mijn stal €65,-, dit is exclusief voer, bodembedekking. Wel is er een stukje weiland tot onze beschikking. Je moet zelf je paard buiten/binnen zetten, voeren en mesten. Voor 's ochtends heeft elke stal om de week voerdienst.
De kosten die ik ongeveer kwijt ben is: Maandkosten: € 65 stalhuur €10 stalbedekking €16 brok
Jaarlijks: 5 x ontwormen (5 x €12) 5 x hoefsmid ( 5 x €25) 1 x gebitscontrole ( €15) 1 x enting (€15)
ik betaal niks voor de stalling alleen 50 euro per maand voor voerkosten. ontwormen 4 keer per jaar: 45,- hoefsmid : 80,- per jaar enting : 15,- per jaar tandarts : 30,- per jaar ik ben per maand 50 euro kwijt en dit voor de rest van het jaar. alleen is mijn paardje een echte sloper dus moet ieder jaar nieuwe dekens en alles kopen. en veearts kosten stijgen bij haar ook de pan uit door spoedbezoekjes was ik al gauw 500 euro kwijt. en vorig jaar al over de 1000 euro. hier moet je ook goed rekening mee houden. ik leg maandelijks geld weg nu zodat ik daar niet voor kom te staan als ik weer onverwacht de veearts moet bellen.
heidi1973
Geplaatst: 25-11-11 08:33
ik betaal ook alles zef helaas niemand die het voor me wil betalen
ik heb het is uitgerekent wat ik in het jaar kwijd ben aan mijn paard en dat dan door 12 gedeeld zodat je weet wat je per maand kwijd bent en ik kom op 350 euro per maand ongeveer
en dan reken ik stalling (elke maand) wormenkuren (1x in de 3 maanden) verzekering(elke maand) tandarts (1 x per jaar ) enting (1 x per jaar) hoefsmid (om de 8 weken) Osteopat (komt 1 x per jaar)
maar kan soms ook we meer worden als je paard ziek word en de dierenarts er bij moet komen en nu komt de zadel maker weer langs om te kijken of het zadel nog wel goed licht dat zijn dan nog weer is extra kosten daar boven op
Ik betaal nu €277,50 p/m Hoefsmid komt ongeveer elke 8 a 9 weken (soms later als het nog niet nodig is) en daar betaal ik €110,- rondom beslagen voor. Dierenarts gelukkig bijna nooit nodig, alleen voor de inenting 1 keer per jaar Verzekering paard en mijn spullen (zadel, hoofdstel enz) (€60,- p/m)
€ 200,- Stalling excl krachtvoer. € 20,- Krachtvoer. Plus minus € 30,- Hoefsmid € 10,- Wormenspuit Plus minus € 20,- Inenting
tosha
Geplaatst: 27-11-11 16:35
ik betaal 750,00 per maand dit is inclusief biks, musli, wortels en andere lekkers dan elke 8 weken hoefsmidje 5x25=125,00
_Annemiek
Geplaatst: 27-11-11 16:35
Mootje schreef:
Er zijn hier al meerdere topics over..... Gebruik de zoekfunctie eens Ik was zonder medische kosten 800 euro p.m. kwijt.
hoe krijg je dat voor elkaar? Sta je in de grote stad dan met je paard? of leg je echt elke maand geld aan de kant voor DA (niet iedereen doet dat namelijlijk)
ik sta in uithoorn, moet er wel bij zeggen dat het voor 5 paarden is nee ik zet niks opzij voor de DA
Donkerblauw
Geplaatst: 27-11-11 16:47
Aan stalling, voer, stro e.d. betaal ik helemaal niets. Betaal alleen maar de wormenspuiten (zo'n 4x per jaar), hoefsmid (komt om de 8 à 9 weken), tandarts (1x per jaar) en de veearts (alleen maar entingen). En dan doen zij/wij ook alle paarden tegelijk, dus meestal is dat nog goedkoper (maar 1x voorrijkosten, die we dan met z'n allen delen). Heb wel ontzettend geluk met mijn paarden; ze zijn tot nu toe altijd kerngezond geweest en ze slopen ook amper. Heb tot nu toe 2x een deken weg moeten gooien, in de afgelopen 9 jaar.. Heb wel een aparte rekening voor eventuele (hoge) DA-kosten, maar die heb ik tot nu toe nog nooit nodig gehad.
Laura_x_
Geplaatst: 27-11-11 16:49
Toen ik nog een paard had, betaalde ik alles zelf.
_Dribbel
Geplaatst: 27-11-11 18:50
Mijn maandkosten liggen gemiddeld rond de 150 euro. Dit is inclusief hooi, brok muesli, bodembedekking, hoefsmid, wormenkuren etc..)
gemiddeld 400-450 euro per maand. 300 stalling, 70 hoefsmid iedere 6 weken dan voer je hier en daar nog eens wat bij, wormkuren, likstenen, borsteltpje, wondverzoring enz enz. dierenarts, eventueel supplementen nog....
ik sta wel op platteland maar wel op een stal waar alles op en top verzorgt is met een goede binnen en buitenbak, paarden worden binnen/buiten gezet, super voer enz enz enz.