Wedstrijdpaarden nu ook 24/7 buiten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tine10

Wedstrijdpaarden nu ook 24/7 buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 14:15

Zijn er hier mensen die hun wedstrijdpaarden/ponys ook in de winter 24/7 buiten houden?

Ze staan hier in de zomer 24/7 buiten, maar nu zou ik ze graag in de winter ook 24/7 buiten houden (ze staan nu nog buiten hier). We hebben geen schuilstal, wel een schuiltent, dus weet niet of dat voor de paarden te doen is. Ze staan uiteraard inmiddels wel met een deken buiten.

Graag jullie ervaringen.

Alvast bedankt.

Imker

Re: Wedstrijdpaarden nu ook 24/7 buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 15:05

Nee, niet 24/7, maar met dit weer een uurtje of 8 per dag buiten.
Wanneer het straks onder 0 wordt, gaan ze een uur of 4 naar buiten.
Omdat wedstrijdpaarden vaak dunner in het haar zitten + natuurlijk zweten door het werk, verbruiken ze meer energie om warm te blijven. Opdat ze niet de hele dag buiten staan te eten, staan ze bij mijn 's winters op stal. Verbruiken ze minder energie om zich warm te houden, welke ik dan weer kan gebruiken in de trainging.
In de zomer vind ik het ook prettig als ze 24/7 buiten staan.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 16:00

Bedankt voor je reactie. Ik heb er geen probleem mee dat ze de hele dag buiten staan te eten, daarmee kunnen ze zich dan weer warm houden. Ze krijgen onbeperkt hooi bijgevoerd.

Afgelopen jaren heb ik ze in de winter zo'n 12 uur per dag buiten gehad, ook toen met de sneeuw.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 17:15

Sneeuw op zich vind ik geen probleem, het grootste probleem vind ik dat ik er ééntje heb die het echt heel snel koud krijgt en wat een echt (top)sportpaard is, die is ook niet gewend om veel/lang buiten te staan. De ander zou het wel kunnen (iets robuuster KWPNpaard), die heeft ook meer vacht en afweer.
Het nadeel van de hele dag eten (voordroog/hooi) is dat ze daar weer een grasbuik van krijgen wat hun beweging beperkt.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 17:20

Hier geen last van grasbuiken gelukkig, ook van de zomer niet. :D Hier zijn ze allemaal gewend aan lang buiten staan, in de zomer staan ze dus al 24/7 buiten (nou ja, minus de tijd van training en wedstrijd)

Els_175

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 17:23

Ik heb 2 wedstrijdpaarden en beide heb ik gewoon met een deken op 24/7 buiten staan. Wel hebben ze een inloopstal maar staan het liefste gewoon buiten. Alleen als 't 's winters heel hard vriest (-10/15) 's nachts dan zet ik ze in de inloopstal en die doen ik dan dicht. Verder mogen ze van mij het zelf bepalen en ik merk dat ze graag buiten staan. Ze staan wel in een soort van zandpaddock (1,5x 20x40m bak) met voldoende beschikking over hooi.
Dit doen we al jaren en ik heb er nog nooit last van gehad, wel zet ik mijn paarden vroegtijdig al in de dekens en kan ik ze best goed kort in hun vacht houden.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 17:28

Bedankt voor je antwoord. Ze staan hier op een halve hectare weide, met daarbij een groot hooinet, zodat ze onbeperkt kunnen eten. Nu eten ze nog nauwelijks van het hooi, gras is blijkbaar toch lekkerder. :Y) Wij hebben helaas geen schuilstal (we zijn er wel mee bezig, maar vergunning wil nog niet lukken), wel een tent, maar dat is toch wat tochtiger. Ze staan er eigenlijk nooit in, alleen bij regen heb ik de pony er wel eens in betrapt. Maar als ik het zo lees zou het wel moeten kunnen.

Welke dikte dekens heb jij nu en straks als het echt winter is op?

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 17:32

Mijn wedstrijdpaard blijft in de zomer (vanaf april/mei tot oktober/november) 24/7 buiten, met schuilstal. Daarna gaat hij 's nachts op stal. Ik zet hem rond 18u 's avonds op stal (eventueel nog rijden, dan is het later uiteraard) en 's morgens mag hij rond half 7 weer buiten. Gaat prima zo. Hij is helemaal geschoren in de winter, dus wel dikke winterdekens op met hals en veel ruwvoeder. Hij voelt zich opperbest zo, hij gaat zelden in z'n stal staan, in de zomer staat hij meer binnen ter bescherming tegen de insecten.

Els_175

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 17:33

Heb nu 200 grams liggen.. en tegen de 5 graden snachts al de 300 grams (equitheme met fleece aan de binnenkant! Geweldige dekens lekker warm en ze komen er zowat schoon, stofvrij en glimmend onder vandaan!). Ik wissel dus veel met dekens en vorige week scheen het zonnetje smiddags heerlijk warm. Dan zet ik ze paar uur lekker zonder deken buiten. Ik doe het voornamelijk op gevoelswerk die dekens, maar als 't overdag niet boven de 10 graden is krijgen ze hier de 300 grams op. 's Winters (rond vriespunt of tijdens t vriezen) krijgen ze er nog een redelijk lang fleece deken onder, deze schuurt niet en beschermt hun buik en benen nog wat extra.
En als het echt heel hard vriest houd ik ze snachts toch even binnen. Om mijn vachtje toch nog kort te houden, aangezien ze het liefst buiten slapen!

Anja_Joost

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 17:37

Tja, wat is een wedstrijdpaard?
Ik rijd gemiddeld een keer per maand een proefje. In de zomer iets vaker, in de winter iets minder vaak.
Paard staat minimaal 12 uur per dag buiten (zomer én winter).

Ben van mening dat je in de B en L best 's winters met een 'haarbal' in de ring kunt verschijnen.
(Paard draagt overigens wel een deken, maar is niet geschoren).

Els_175

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 17:42

Tja een wedstrijd paard, verschilt idd voor iedereen wel. Denk dat je het beste kan vergelijken met hoe vaak je een paard per week traint, hoelang en op wat voor manier. Ik heb bijv. een M2 paard en sinds kort een nog groene (vorige week eerste winstpunt behaald in de B). Beide train ik 6 dagen in de week meestal rond 1 uur: springen of dressuur en minimaal 1 keer per week een buitenrit van minimaal 2 uur (veel draf en galopwerk).

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 17:48

Wederom bedankt voor jullie antwoorden.

Ik train 6 of 7 dagen in de week, rijd zeker 2 keer per maand wedstrijden (paard Z, pony L)
Ik heb ze wel geschoren, want wil niet met haarbalen in de ring verschijnen, maar daarom dus goede dekens op (met halsstuk). Nu 200 grams. Maar als ik Els zo lees, ga ik het gewoon deze winter maar eens proberen. Voor de paarden lekker buiten en voor mij scheelt het veel zwaar werk. De stallen uitmesten vind ik namelijk veel zwaarder dan de wei uitmesten :D

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 18:31

Dan wel geen paarden, maar New Foresters,geschoren en wel, maar lang leve Bucas dekens, dat gaat prima.
Ze zijn(bijna) iedere dag of onder het zadel of aangespannen, nu komen de indoor marathons en dressuur/vaardigheid er weer aan, dus veel wedstrijden in de weekenden.

We hebben een schuilstal en een paddock,maar ze staan het liefst buiten, ik vindt het ideaal zo, en lekker veel bewegingsvrijheid.

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 22:50

Waarom zou het niet kunnen? Kijk gewoon naar je paarden...gaat het niet dan zet je ze s'nachts binnen. Gaat het wel..dan hebben ze een ideaal leven!

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-11 00:00

Ik zeg ook niet dat het niet zo kunnen, vraag juist naar ervaringen, vooral ook ivm het goed warm kunnen blijven van de paarden. Juist ook omdat ik geen echte schuilstal heb.

In mijn omgeving vindt men het vaak al gek dat ik ze in de zomer 24/7 buiten heb staan, dus laat staan in de winter.

Zoals het weer nu is, gaat het prima denk ik. Als het veel gaat regenen en de bodem wordt blubber, dan zal ik ze denk ik wel op stal halen. Maar goed, we gaan het gewoon proberen. Zo lang het gaat is in ieder geval meegenomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 13:34

Hallo TS,

Hoe doen je paarden het inmiddels? Staan ze 24/7 buiten? Ben erg benieuwd naar je ervaring!

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 13:37

Paarden doen het super. Helaas heb ik ze wel een tijdje binnen moeten halen in de nacht, omdat de wei echt vreselijk nat was en ze dus geen droge plek hadden. Sinds eerste kerstdag staan ze gewoon weer lekker 24/7 buiten. Heb helaas door al dat water ook niet zo goed kunnen trainen (ben wel door blijven trainen hoor, maar in die blub lukt dressuurmatig niet heel veel. Maar goed, is leuke training van de achterhand zullen we maar zeggen), maar ik merk wel aan de paarden dat ze blij zijn dat het weer droog is. Toen het zo regende wilden ze ook graag naar binnen, nu niet meer.

Marien_Zathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 22:52

In theorie kan een paard prima 24/7 buiten staan. Maar vergeet niet, dat de sportpaard die wij nu gefokt hebben niet meer zo hard zijn als de paarden van vroeger.
Ikzelf ben geen voorstander van 24/7 buiten in de winter, tenzij de een goede schuilstal hebben met een droge bodembedekking.

Ik heb laatst onze veearts van de kliniek gevraag of een paard ook mag rillen. Want van het zomer heb ik dus twee van onze paarden zien trillen in het land. Maar een paard mag absoluut niet rillen!! Dat was volgens hem uit den boze. Ik heb nog een andere veearts gevraagd en die vertelde mij hetzelfde.
Maar aangezien deze paarden al met regen in de zomer rilde, kan ik ze zeker niet in de winter dag en nacht buiten zetten.

Mijn mening, rilt je paard niet (dit geld ook voor een paard dat onder een deken staat, want die kan even goed rillen), beschut en ook heel belangrijk, droog kan staan moet het geen probleem zijn.

jkuipers5

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 13:44

ik heb zelf geen sportpaard, maar denk dat die wel op stal moet.
wel vind ik dat ze elke middag ff lekker de wei in moeten, elk paard moet ff kunnen rennen en spelen.

tdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 19:23

ik zal mijn paard zoizo ieder avond binnen doen vooral voor je eigen gevoel dat hij droog en veilig staat en denk ook niet dat het altijd goed is om je paard buiten te hebben
ik zelf lig ook niet graag de hele dag in de regen of kou daarom vind ik snachts op stal