Wat heb je allemaal nodig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dreamerzz

Wat heb je allemaal nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 16:32

Als je een eigen wei krijgt?

Ik kan een wei gaan huren waar wel bomen om te schuilen op staan maar geen stal oid.
Afrastering is in orde dus daar hoef ik niks aan te doen behalve elke week/dag even controleren.
Ik mag zelf iets plaatsen van schuilstal/opberghok maar ik weet niet of dat van de gemeente mag, dat moet ik eerst nog even uitzoeken.
Wat voor spullen moet je hebben bij een eigen weide en waar moet je allemaal rekening mee houden.

Pippaa

Re: Wat heb je allemaal nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 16:37

Stroomkastje, watertoevoer, waterton, voerton, emmer, mestbult, kruiwagen, riek oid, hooi (+opbergplaats), zadelkast misschien?
Dit is een kleine greep :) Heb geen eigen wei, maar heb even bedacht wat er bij ons in de wei allemaal is ;)

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 16:39

Hoe is het met bijvoeding geregeld, moet je zelf zorgen voor bv hooi? Dit dat nu zo spoedig mogelijk regelen. Komt je paard alleen te staan, dan ook zorgen voor een 2e maatje.

dreamerzz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 16:43

Stroom regelt de wei eigenaar voor mij, dus daar hoef ik niks aan te doen.
Water moet ik van thuis meenemen dus daar zal ik een jerrycan voor moeten hebben.
Hooi en eventueel stro moet ik allemaal zelf regelen, zal dus ook daarvoor iets van opslag nodig hebben want het lijkt mij duurder te zijn als ik per baal afhaal toch?
Een maatje moet er inderdaad ook komen!

dreamerzz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 16:44

O en zadelkast doe ik niet, vind dat veel te link want dat is zo weg gehaald....

amber_steph

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 17:21

mag je ook een schuilstal maken?
En dan misschien een gootje maken, om het regenwater bij op te vangen.. en dan in een IBC container..

Marengogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 18:07

opslag voor het hooi/stro etc.

Je hebt nodig: kruiwagen, riek, mestboy?, aanhanger voor je mest?waar laat je dit?
Hoe neem je je spullen mee? laat je dat daar? neem je dat elke keer mee?

dreamerzz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 19:48

Mijn zadel-hoofdstel-poetsspullen gaan elke keer mee naar huis.
Kruiwagen en mestboy is de bedoeling dat dat daar blijft.
Voor mestafvoer heb ik nog geen idee.....
Iemand bekent met hoe dat werkt?

PippaLuca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 19:53

Wat je nodig hebt? Best veel.

- Stroom, ( als je nog een stroomkast moet kopen, gaat dat best veel geld kosten.)
- mesthoop, en waar je die laat als het teveel word, ( bij ons gaat de mest naar de moestuinen naast ons.)
- Hooi, ( Wij geven alleen in de winter hooi, als er weinig tot geen gras staat.)
- Water. ( Jerrycan idd, let er wel op dat dat heel veel werk is, elke dag water mee nemen.

Ik zou eerst even naar de gemeente gaan, of je een stal erop mag zetten, want dat is wel makkelijk of zo'n zeecontainer.:)

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 11:13

Voor de mestafvoer kun je een aanhanger neerzetten waar je de mest in doet en dan elke week wegbrengen en legen. Dit zal alleen wel een aardige kostenpost worden.
Evt. kun je ergens een hoekje maken waar je het zelf laat composteren en later kan uitstrooien over je weiland, zodat je zelf kunt bemesten.

Als je een schuilhok oid mag plaatsen, check dan voor de zekerheid ook even of je een vergunning nodig hebt vanwege de grootte. Het lijkt mij bijv. ook handig als je schuilgelegenheid kunt combineren met opslag en dan heb je wel een groter hok nodig natuurlijk.

Elke dag water meenemen lijkt mij ook 'lastig'. Je komt al gauw water te kort en je kunt niet echt inspringen op 'noodsitauties' zoals het afspuiten van een dik been of schoonmaken van een wond. Als het mogelijk is, zou ik dan ook een waterleiding aan leggen.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 12:25

en als je een schuilstal mag maken, zorg dan voor een "goed" dak met een dak goot, die je weer uit kan laten komen in een regenton :)

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 16:33

Wat voor paard heb je? Hoeveel paarden heb je?

Ik heb een tijdje voor 4 Shetlanders water in jerrycans meegenomen op de fiets. Ik was blij dat ze toen nog op 5 minuten fietsen van ons huis af stonden! Op warme, droge dagen moest je zo 60 L water brengen. Ik kon 20 L per keer meenemen, dus 60 L betekend 3x fietsen. Steeds als je dan weer bij het land terug was, was de eerste 20 L verdwenen. Vreselijk irritant en ontzettend slopend.

Onze pony's staan nu in de uiterwaarden bij de IJssel. We geven ze het water uit de IJssel, wat we gewoon met emmers halen. Het water is schoon genoeg en stroomt goed door.

Nog iets over het slepen met water in jerrycans. Ben je van plan dit op de fiets te gaan doen of met de auto? In de winter werkt het slepen met jerrycans niet zonder dat je nog een thermosfles heet water meeneemt, want de opening van de jerrycans bevriezen en dus krijg je het water er nooit meer uit zonder het eerst te ontdooien.

Verder heb je stroom nodig (accu is sterker dan batterij), opslag voor hooi, evt ander voer en stro, kruiwagen+mestvork.

Dat is zo'n beetje wel wat je minimaal nodig hebt.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 23:11

reserve draad, als er een keer iets kapot is kun je het gelijk dichten.

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 14:06

ik heb een weide met schuilstal. Mest ligt op een hoop, en de buurt haalt er geregeld wat weg voor hun tuintjes. Water heb ik met de weidepomp, Ik heb een put midden in het land, is dus grondwater, als er water in de buurt is, zeker een aanrader, zolang het niet vriest heb je er eigenlijk gaan omkijken naar. Stroom is al geregeld, dat is fijn.
Denk er aan dat het savonds heel donker kan zijn bij de weide als je je paard verzorgt, een goede lamp is dan fijn.
Hooi ligt bij mij in grote balen op een apart stuk, Zit in folie, dus kan lekker liggen blijven.

Ik neem iddzadel en hoofdstel altijd mee naar huis anders is het vast zo weg. Kruiwagen ed blijft wel op het land. IS een keer gebeurt dat iemand vond dat hij meer recht op mijn kruiwagenwiel had en ik dus een ander moest halen. Maar verder gaat het prima.

denk ook aan het maaien van de weide als de paarden eraf zijn, anders heb je binnen de kortse keren een boel onkruid. Ik spaarde altijd een stuk land voor de reetjes, die er elk jaar een of 2 jongen kregen (vorig jaar 2). Maar dat doe ik niet meer, wat een bende wordt dat.

Verder heel veel plezier met je weide, lekker als je alles zelf in de hand hebt.