manen knippen???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Herve

manen knippen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 12:49

hoi allemaal,

mijn pony heeft het afgelopen jaar veel geschuurd.
nu heb ik dat eindelijk weten te stoppen, maar zijn manen zien er niet meer uit.
heb zijn allemaal korte sprietjes (ong 10 cm) met af en toe een lange pluk erdoor.
nu wil ik het dus een beetje op één lengte knippen, zodat het weer mooi aan kan groeien, maar ik weet niet precies hoe ik dat zou moeten aanpakken.
ik heb wel eens eerder manen geknipt, maar dat was van een pony met hele lange manen (mocht ook maar een klein stukkie af ;) )
als iemand mij dit een beetje zou kunnen uitleggen; heel graag.

groetjes

Nijnteee

Re: manen knippen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 12:52

Goed borstelen en dan proberen op dezelfde lengte af knippen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 13:05

Ik zou eerder de manen wat bijsnijden. Dan krijg je niet zo'n rechte lijn. Heb dit pas ook gedaan bij een pony waarbij ze de manen op 1 lengte hadden geknipt. Knippen vindt ik niet mooi. Heel weinig mensen kunnen dat op de juiste manier.

Herve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 13:54

oke, hoe moet dat snijden dan?? kan dat gewoon met een schaar of keukenmesje of zeg ik nu iets heel raars :0

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 14:19

Een keukenmesje is niet scherp genoeg om daarmee te snijden. Een schaar kan maar dan moet je wel heel handig zijn en de schaar erg scherp.
Verder pak je de manen tussen je vingers en dan snijd je net boven je vingers op de hoogte die je ongeveer wil de manen. Heel voorzichtig als het een nieuw mesje is als je te snel te werk gaat hak je er een stuk uit. Mesje heel goed schuin houden en het mesje naar beneden halen en je vingers dus ook naar beneden schuiven. Dat is de manier die ik doe. Verder kan je het ook pluk voor pluk doen dus een plukje pakken die langzaam aan bij snijden tot de juiste lengte. En zo verder werken.

Je zou een mesje zoals hier onder kunnen proberen:

Afbeelding
http://www.divoza.com/collectie/paard/gezondheid---onderhoud/huid---verzorging/5130_manen-trimmesje--inklapbaar.html

Zelf gebruik ik daar een feather mesje voor maar dat is een stuk duurder is een kappersmesje. Bovenstaand mesje heb ik nooit gebruikt dus ik weet niet hoe die snijd dus moet je even uitproberen.

Herve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 15:21

is dat niet zo'n verdun mesje??
iig bedankt voor de uitleg! ik ga het volgend weekeind proberen

Chantal33

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 15:58

of een efileer schaar of de mannen treken met een kammetje das ook erg mooi

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 16:27

Ik zou het knippen in jou geval. Als je het gaat bijsnijden of trekken heb je eerder de kans dat het niet vol lijkt of dat het juist dunner word. Gewoon lekker kort en laten groeien. Af en toe was bij knippen en dan krijgt ie vast weer zijn oude model terug

MachoP

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 16:31

Ik zou zeggen knippen, maar houd er rekening mee, dat je pony volgend jaar weer gaat schuren. Waarschijnlijk heb je namelijk te maken met zomerexceem.
Het is Jou dus niet gelukt om het schuren te stoppen, maar het schuurseizoen is voorbij.
Volgend jaar voorzorgsmaatregelen nemen!

mmarrjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 16:37

Mijn paardje heeft lange manen, en die knip ik ook soms,
ik doe altijd gewoon de manen nat maken, dan helemaal recht kammen dat er geen klitten in zitten, dan knip de doodde puntjes eruit, of gelijk lengte, en als alles dan mooi recht is knip ik soort driehoekjes( ik weet niet hoe moet uitleggen je schaar gewoon omhoog punt, en dan kleinstukjes eraf) zo krijg je weer natuurlijke uitstraling en ziet het er niet zo geknipt uit.

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 16:41

Ik zou het ook knippen, heb het bij mij eigen paard gedaan en in het begin is het altijd lelijk, maar na een week of wat ziet het er veel beter uit en het is veel makkelijker en sneller dan trekken. Ik probeer altijd evenwijdig aan de manenkam te knippen, maar dat is nog best lastig. Succes ermee!

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 17:05

MachoP schreef:
Ik zou zeggen knippen, maar houd er rekening mee, dat je pony volgend jaar weer gaat schuren. Waarschijnlijk heb je namelijk te maken met zomerexceem.
Het is Jou dus niet gelukt om het schuren te stoppen, maar het schuurseizoen is voorbij.
Volgend jaar voorzorgsmaatregelen nemen!

Mijn merrie heeft nog steeds jeuk, dus ook nog een exzeem deken op.
Maar zou idd heel goed kunnen dat de pony exzeem heeft.

Bij mijn paard ben ik ook van plan om het te knippen, maar dan helemaal kort en dan wil ik een fjordenboog maken.

MachoP

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 17:17

Hangt ook sterk van de plek waar je woont af, of je nu nog last hebt of niet. Zuiden heeft nog een warmere periode gehad dan het noorden bijvoorbeeld.

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 18:23

Snijden vind ik persoonlijk veel mooier dan knippen. Maar mss dat als je hele lange plukken hebt, dat je het langste eraf kunt knippen en dan kunt snijden?

MachoP

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 18:28

Dat afknippen en inknippen geeft hetzelfde effect als snijden, maar gaat sneller.

Herve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 19:31

oke, dus knippen is toch de best optie in mijn geval??
volgens mij heeft hij geen zomer exzeem, maar als hij te veel suikers binnen krijgt, krijgt hij gewoon jeuk.
vandaar dat hij nu geen appels en peren ed meer krijgt. tot nu toe gaat het goed, maar als hij van het voorjaar weer gaat schuren weet is dus dat het wel zomerexeem is.

crystal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 18:50

ik snij de manen altijd, ik vind het veel mooier dan een super strakke rechte lijn.
en de puntjes doe ik nog altijd even met een uitdunschaar, krijg je een heel mooi resultaat.

PaardKjeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 12:53

snijden kan ook met wegwerp scheermesjes...werkt best handig
bij trekken dun je ook uit dat is zonde als de manen niet dik zijn.

crystal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 13:09

PaardKjeld schreef:
snijden kan ook met wegwerp scheermesjes...werkt best handig
bij trekken dun je ook uit dat is zonde als de manen niet dik zijn.

dan moet je oppassen dat je jezelf niet snijd denk ik ;)

tjerkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 14:15

hoi,
ik zou t gewoon afknippen en dan beetje puntjes schuin afknippen waardoor t niet zo recht geknipt lijkt.
of gewoon een keer t scheermachine erover halen heb ik zelf ook weleens gedaan dan groeit t ook weer mooie terug is effe niet mooi maar je krijgt er wel weer mooie manen voor terug ;)