stalbedekking

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

willem_roxan

stalbedekking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 12:38

hey,
ik heb een klein probleem.
mijn paard staat namelijk op stro maar hij eet al het stro op.
gisteren had ik de hele stal uitgemest en er 3 plakken stro ingegooid kom ik vandaag terug aan ligt er bijna alleen nog maar in de hoek stro al de rest was opgegeten.
nu dacht ik om hem op vlas,... te zetten maar aangezien hij heel de dag binnenstaat kan hij niet kauwen.
ik heb ook eens gehoord dat het niet goed is om een ruin op vlas te zetten maar ik weet niet of het waar is.
nu dacht ik om hem mischien op vlas met stro te zetten.
heeft er mischien iemand hier ervaring mee of weet iemand anders een goeie andere oplossing?

alvast bedankt. :)

Babsie_Flash

Re: stalbedekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 12:41

Zelf geef ik elke dag een plak stro tegen verveling(paard staat op vlas); maar het beste werkt om het paard zoveel mogelijk in de wei te zetten.

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 13:12

Het beste werkt inderdaad om je paard gewoon de hele dag buiten te laten staan! En anders proberen azijn over sto te spuiten? Heb ooit ergens gehoord dat dat zou werken, maar dat weet ik dus niet zeker. En anders vlas/zaagsel met een beetje sto om te knabbelen. Je moet wel even kijken met het afvoeren, vlas en zaagsel mag niet bij stro.

Helentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 17:53

Misschien zaagsel met een beetje stro...

Bucke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 12:11

TS, wat vervelend dat je ruin stro eet; hopelijk krijgt hij er geen strokoliek van!
In principe kan een ruin gewoon op vlas staan. Mijn hoefsmid is minder fan van vlas; volgens hem kan je paard sneller een hoefzweer oplopen, wanneer hij op vlas staat. Vlas is namelijk wat "stekelig" en als het de hoef binnen dringt, dan kan er een zweertje ontstaan.
Ik heb zelf mijn paarden op hennepvezel (Hempbed) staan. Bevalt goed en ze eten er niet van. Is ook nog goedkoper dan vlas :+

mika11Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 12:20

Je kunt hem op vlas zetten.
Hooi in een hooinet of slowfeeder geven, dan heeft hij het ook niet zo snel op.
En je kunt ook wel een plakje stro erbij geven, bijvoorbeeld voor de nacht, zodat hij wat te kauwen heeft.
Maar het beste is ook, als hij niet altijd binnenstaat.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 12:21

Denk dat als je het echt wil oplossen je 2 opties hebt dat is 1 je paard buiten zetten of 2 zorgen voor meer hooi, zodat hij niet van het stro hoeft te eten. Je kan wel zeggen zet hem op vlas maar dan heeft je paard te weinig eten waarschijnlijk, je paard zou eigenlijk de hele dag moeten kunnen eten anders heb je kans op een maagzweer.

gupje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 12:31

je zou eventueel ook het natte (eventueel van een ander paard) over het schone stro kunnen doen! dat vinden ze vaak vies waardoor ze het niet gaan eten. zodra je stro over houdt dat elke dag na het mesten op het schone nieuwe stro verspreiden

Ik weet niet hoeveel kuil/hooi je paard krijgt maar het kan er ook aan liggen dat hij gewoon onvoldoende voedsel krijgt.

Quinty1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 12:22

Ik vind zelf strokorrels ideaal. Alleen kauwen/eten de paarden dit niet op, maar zijn ook geen voorstander van gewoon stro. Maar misschien is dit voor je paard een oplossing.

Elynkwpn_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 22:56

Hooi zal dit probleem wel oplossen!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 22:58

Een paard heeft een aantal kauwbewegingen per dag nodig. Kan hij hier niet aan voldoen, loop je een grote kans op een maagzweer. Krijgt hij wel genoeg hooi?

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 23:00

Ik kon mijn paard hooi voeren wat ik wilde, ze at eerst het stro op en het hooi bleef over. Azijn erover werkte ook niet, minder schooi hooi ook niet en ze stond overdag toch buiten toen. Ze staat daarom nu op vlas. Dat eet ze gelukkig niet en dat gaat prima. Vind het ook veel fijner schoon houden dan stallen met stro, maar ik pot dan ook niet op.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 23:01

Begrijpelijk, maar in jouw geval heeft het paard wel de mogelijkheid om te grazen.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 15:37

Dat is waar :P. Het is ook niets om een paard alleen op vlas te zetten, heeft hij niets te knabbelen en te doen de hele dag. Tja, buiten zetten dus, maar als dat geen optie is, meer hooi voeren inderdaad en als dat niet werkt, op vlas en er stro bij in doen zodat die wat te doen heeft.

Silver_Bolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 19:09

Mijn paard at eerst ook erg veel stro. Nu staat ze op zaagsel en krijgt ze wel elke dag wat stro om te knabbelen. Werkt voor haar perfect!

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 23:42

Ik heb de mijne nu op koolzaadstro gezet.
Mijn pony at ook wel wat stro (niet zoveel als de jouwe) en van het koolzaadstro nam hij een hap en hij spuuwde het gelijk weer uit.
Ik geef hem wel voldoende hooi, je kan beter teveel geven dan te weinig. Bij mijn pony ligt er ook altijd een overschotje van hooi, maar dat eet hij dan wel de volgende dag op (staat wel een hele dag buiten!)

xAnnabel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 23:56

Je kan gewoon zaagsel of vlas gebruiken en dan met genoeg hooi voor de hele dag.

Jessx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 15:28

xAnnabel94 schreef:
Je kan gewoon zaagsel of vlas gebruiken en dan met genoeg hooi voor de hele dag.

Precies, ik zou van het stro afstappen en alleen wat stro gebruiken om te knabbelen of meer hooi aanbieden.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 11:22

Silver_Bolly schreef:
Mijn paard at eerst ook erg veel stro. Nu staat ze op zaagsel en krijgt ze wel elke dag wat stro om te knabbelen. Werkt voor haar perfect!

Bij ons op stal doen we het ook zo: zaagsel als bodembedekker en dagelijks een beetje stro voor het knabbelen. Een (wilgen)tak op z'n tijd kan ook een bezigheid zijn. Niet teveel geven en ook niet te vaak. Verder zoveel en zolang mogelijk buiten zetten. ;)

Tinker11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 11:35

Mijn paard eet ook zn stro op. Heb nu gewoon zaagsel erin en gooi er elke dag een plak stro in. Heeft ie toch wat om te knabbelen. Maakt bij hem ook niet uit hoeveel ik m voer want zn stro eet ie zoiezo op.

Tinker11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 11:35

Staat btw elke dag buiten van 7.30 tot 20.00

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 12:19

Je kunt hem gerust op vlas zetten máár zorg voor voldoende ruwvoer! Dwz aantal x per dag wat hooi en geef elke dag mintens een plak stro erbij.

Wat betreft die ontsteking ,je paard is er gevoelig voor of niet....

Ik heb mijn pony al 5,5jr op vlas en nooit ergens problemen mee of gehad, ik ben het tegenwoordig wel aan het vermengen met houtkrullen dan is de bodem gewoon wat zachter.
Hij krijgt dus 2x per dag hooi en 1x per dag een halve plak stro (is een A-pony)

suz68

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 23:40

je zou ook een eco stalbedekking kunnen starten, mijn paarden staan ook op deze bodembedekker.
info kan je vinden bij bio-ron. daarbij geef ik elke dag voldoende hooi en min 1 plak stro om op te eten.