Wij zijn een beetje ten einde raad. Ik heb een verzorgshetlander deze had altijd mooie lange manen. En nu is er niks meer van over. Hij heeft deze zomer erg last gehad van zomerexceem. Nouja meer exceem want zelfs nu schuurt hij zich. Hij had een dikke wintervacht nou scheren is niet nodig want die vacht is gewoon weg geschuurd. De dierenarts is al een aantal keer gekomen, hij heeft een prik gehad wat maar voor even hielp, in de zomer werd hij elke dag met spul gewassen toen ging het iets beter maar hij bleef schuren, met deze kou kan je hem niet dagelijks wassen. Hij wordt overgens wél gewoon gewassen minimaal 1 keer per week omdat die zichzelf anders wegschuurt.
Hij schuurt manen en vacht tot bloedens toe kapot, de dierenarts zegt dat er zo niks meer aan gedaan kan worden maar om hem nou in te slapen dat is totaal niks. Heeft iemand een idee wat we wel kunnen proberen? Hij heeft dus echt alles al gehad.. een spuit.. verschillende shampoo's en creme's. Geen resultaat.
jee als hij zich helemaal kaal schuurt lijkt het alsof er meer aan de hand is. Luizen misschien?
Saaams
Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-11 16:30
lines schreef:
jee als hij zich helemaal kaal schuurt lijkt het alsof er meer aan de hand is. Luizen misschien?
Ik denk het niet. Hij is al zovaak gewassen metvan allerlei shampoo's. Dan zou het toch meer en deels al weg of over moeten zijn.
lines
Geplaatst: 05-11-11 16:35
die luizen planten zich voort als konijnen en voelen zich bij deze temperaturen opperbest
ellentjes
Geplaatst: 05-11-11 18:30
Mijn shet schuurde ook tot bloedens aan toe. En nu staat ze op een schraal land waar net genoeg opstaat voor haar en het is gewoon weg. Nu gaat ze Niet meer schuren en krabben.
Kan het bij jou zo zijn dat ze iets te veel gras heeft?
ellentjes
Geplaatst: 05-11-11 18:33
Ik heb trouwens ook jeuk en schuurgel gebruikt wat ook heel goed holp. Maar nu hoef ik dat niet meer te gebruiken gelukkig. Heb je dat al eens geprobeerd?
Mijn 2 eczemers schuren nu ook als ik ze hun deken niet op doe. Met dit weer is het niet gek dat eczeempaarden nog last hebben van de mugjes. Bij mijn paarden helpt de deken dus erg goed, en sinds ze geen gras meer krijgen is de eczeem nog meer venminderd. Ze hebben de buikflap van de deken niet meer nodig.
Hmm, zouden al die shampoos geen averrechts effect hebben gehad? Shampoos werken altijd ontvettend en een ontvette huid is prikkelbaarder en gevoeliger dan een gezonde vette huid. Verder helpt tegen echte zomereczeem waarbij de hele vacht wordt kaalgeschuurd maar één ding en dat is een goede eczeemdeken. Je moet echt voorkomen dat je pony wordt gestoken en in een vicieuze cirkel van schuren, jeuk, kapotte huid, nog meer jeuk, nog meer schuren terechtkomt. Het ziet er niet uit, maar paarden (of ponies) met ernstige zomereczeem zijn er vaak heel blij mee. Eindelijk van die jeuk af. Voor het paard verbetert dat de kwaliteit van leven enorm.
Omdat het steeds warmer wordt zijn ook de eczeemveroorzakende knutten er langer. Zo'n deken zou je al in februari moeten opleggen en er pas eind november afhalen. Er zijn tegenwoordig eczeemdekens die erg comfortabel zijn voor het paard. Die zijn wel duur maar meestal ook duurzamer (goede kwaliteit gaat langer mee)
Te voedzaam voer kan ook een factor zijn. Zeker bij sobere rassen zoals Shetlanders. Overleg met je DA. Die kent jouw paard. Succes.