Opfok- of pensioenstal in het buitenland, doen of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zouden jullie je paard in de opfok of met pensioen in het buitenland zetten?

Poll eindigt op

Ja
11 (34%)
Nee
15 (46%)
Misschien, als er.. (graag toelichten)
6 (18%)

Totaal aantal stemmen: 32

fransje23

Opfok- of pensioenstal in het buitenland, doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-11 00:03

Vorige week zijn we op visite geweest bij het paard van een stalgenoot die met pensioen in Midden-Frankrijk staat. Paard staat daar op een schitterende plek in een kudde met andere ruinen/ hengsten, enorm veel weiland en een grote loopstal. Paard leek het er erg naar zijn zin te hebben. Dat was echt zo een plek die je in Nederland moeilijk kan vinden. Ondergrond en klimaat zijn ook aangenamer voor het paard om 24/7 buiten te blijven, bovendien is het prijstechnisch ook nog wel interessant.

Nu was dit een paard op leeftijd maar ik kan mij voorstellen dat het voor jonge paarden ook een goede plek om op te groeien is. Vooral in de kudde met veel paarden van verschillende leeftijden lijkt mij goed om van je jonge paard een sociaal dier te maken. Het glooiende terrein en alle frisse lucht en ruimte lijkt mij erg fijn voor de lichamelijke ontwikkeling.

Nu ben ik benieuwd: zouden jullie je paard met pensioen of in de opfok in het buitenland zetten?
Zo ja, waarom wel of juist waarom niet?

Ervaringen van mensen zou ik trouwens ook graag horen.

Ik zelf twijfel over het idee. Kan mij goed voortstellen dat ik het zal missen om naar haar toe te gaan maar het feit dat ik haar dan een leven kan bieden wat in Nederland niet te vinden is weegt misschien wel tegen dat nadeel op. Paard zal mij waarschijnlijk ook niet missen als zij daar gewoon lekker paard kan zijn. ;)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 00:06

De derde optie, ik zou het enkel overwegen als ik de mensen behoorlijk goed ken en ook vertrouw en als het prijstechnisch flink gunstiger zou zijn dan in NL, dan denk ik aan een tarief van ruim onder de 100 euro per maand (daarvoor stond mijn vorige veulen/jaarling namelijk een tijdje geleden in een opfok). Ik denk overigens niet dat dat ook echt te vinden is.

Paint_Lover

Re: Opfok- of pensioenstal in het buitenland, doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 00:39

Ja, mijn hengstveulen staat nu in de eifel in duitsland... Voor mij is het erg belangrijk dat hij 24/7 buiten staat en ook het ongelijke gebied heeft daarin meegespeeld, dat vind je hier niet en is erg goed voor het beenwerk. Verder vind ik het niet erg dat ik niet telkens erheen kan gaan want zo blijft het een leuk uitje.

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 09:43

Als er hier weer een veulen zou komen zou die hoogstwaarschijnlijk ook naar de Eifel gaan. Zelfde redenen als CubraLibre.

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 10:04

Maya (volgens mij ook de boktnaam) heeft haar paard in het buitenland in de opfok staan, misschien kun je haar eens pb'en?

ellennn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 19:14

Ik niet, het is mij net wat te veel gesleep en gesleur.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 20:16

Hangt er natuurlijk vanaf wat buitenland is. Als ik een uur naar het oosten rijd, zit ik al in Aken, anderhalf uur naar het noorden is Eindhoven. Dat zou ik (mits het een hele goede plek is, quasi perfect) nog geen ramp vinden.
Maar verderweg, nee, dat zou ik niet willen. Grofweg gezegd: ik heb geen paard om 3 keer per jaar te even te aaien en terug naar huis.

Mijn echte voorkeur zou uitgaan naar een plek dichtbij (absoluut max. halfuur rijden). Vaak vindt je wel iets in je eigen buurt hoor. Zolang er weide is, voldoende toezicht, en bijvoedering in de winter is het toch goed?

SaraB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 20:30

Onze nieuwe aanwinst (3 jarige arabier, sinds 2 dagen ruin!) is in de opfok in de Eiffel geweest (24/7 buiten). Hij is gefokt voor endurance. Voor endurance paarden worden er vaak voor een opfok in de Eiffel, Ardennne of bergen in Frankrijk gekozen om zo veel mogelijk het paard(je) goed te laten uitharden en goed op heuvels / stenige ondergrond te leren omgaan. Afgelopen zomer, tijdens zijn laaste maanden daar heeft hij in een grote, steile weiland gestaan met een merrie om te dekken. Toen ik hem daar zag heen een weer schuren dwars over de weiland had ik het goed door waarom zulke omstandigheden goed voor de ontwikkeling zijn :)

Cartouche11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 20:33

Kan me voorstellen dat sommige mensen ervoor kiezen, ik zelf heb juist gekozen voor een opfok adres in de buurt met de juiste mogelijkheden voor mijn paard. Ik ben erg blij met mijn stal en ik ga er ook iedere dag naar toe. Mijn voorkeur gaat dus ook voor een plek dichtbij waar ik makkelijk naar toe kan gaan en waar ik de ontwikkeling goed in de gaten kan houden.

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 20:38

mocht ik ooit een (jong) paard krijgen zal ik deze ook naar het buitenland doen. dit omdat daar meer ruimte is. Ook wil ik graag dat mijn pony goede spieropbouw krijgt wat je vaak in de bergen toch wel krijgt. ik vind het in nl gewoon te klein en wil niet dat een veulen in een stal komt te staan. volgens mij liggen de prijzen ook lager in het buitenland dan in nl.

Papaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 21:29

Ik zou in eerste instantie niet voor het buitenland kiezen. Vanwege de afstand. Ik heb er voor mijn veulen wel naar gekeken en 2 adressen gezien waarin ik hem zou toevertrouwen en wat goede plekken leken, maar ik heb teveel plekken gezien waar waar ik hem absoluut niet heen zou brengen (o.a. vanwege te grote groepen op te kleine oppervlakte en belabberd toezicht). En een aantal negtieve ervaringen van mensen die paarden in de opfok hadden staan hebben bij mij ook een rol gespeeld. Ik heb gekozen voor dichtbij, glooiend terrein, 24/7 buiten met schuilstal en een goede groepssamenstelling.

Zolang er in Nederland goede adressen zijn met veel ruimte en toezicht zou ik persoonlijk niet voor het buitenland kiezen.
24/7 buiten was voor mij een vereiste. En een goede groepssamenstelling. Voor mijn veulen werd het een groot glooiend terrein met meerdere drachtige merries/opvoedsters, wat jonge ruinen en soortgenootjes van dezelfde leeftijd. M.b.t. buitenland vind ik bergachtig terrein met hardere ondergrond absoluut een pluspunt voor het harden van het beenwerk en ik zou om die reden dan ook niet gauw in de natte klei of andere zachte bodem laten opgroeien. Op de vlakte opgroeien vond ik wel een minpunt hebben in de zin dat ze weinig kennismaken met de 'mensenwereld' . Ik heb 1 'ouder' paard wat op een bergachtige vlakte is opgegroeid en waarvan ik het opgroeien helaas gemist heb omdat ik hem op latere leeftijd gekocht heb. En 1 paardje waarbij ik bij de geboorte was en die ik zien opgroeien en ik heb daar elke dag van genoten. Beiden hebben denk ik goede leefomstandigheden gehad en ogen kerngezond. Alleen voor mijzelf heeft het zien opgroeien een heel belangrijke meerwaarde gehad. Mits er een goed adres is in Nederland zou ik nu weer de keuze maken van dichterbij i.p.v. opgroeien in het buitenland.

Chantal33

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 22:11

Jong paard nee wel opfok maar graag in de buurt voor het opzien groeien van me veulen..
Oud paard ja zodat ie een mooie oude dag heeft
en krijgt waar ik vind waar die recht op heeft....
En soms moet je dan je eigen gevoel uitzetten en denken in het belang van je dier
Zal er wel eerlijk bijzeggen dat als ik zelfde hier zo kunnen vinden dat ik dat zou doen
Maar ik vind dat er weinig is voor oudere dieren
Daar liepen wij teminsten tegen aan!

Kayleigh__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 23:43

Ik zou het niet doen. Ook in Nederland zijn goede mogelijkheden met veel ruimte. Vlak over de grens zou ook nog wel gaan. Ver weg vind ik het teveel gesleep.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 23:56

Ik ken alleen mesnen die HIER een paard kopen en dan laten staan, in laten rijden en castereren en dan pas naar nederland laten komen. Dat is dus ook "opfok in buitenland", maar van een paard dat daar hoort.

Wat een groot deel van nederland niet heeft, is ruigere natuurlijke landerijen. Veel paardenweides zijn polderland.
De natuurlijker landerijen zorgen , dat is eerder genoemd, ervoor dat paarden goed vast ter been worden en dat op zich verkleint blessure kansen. Het prikkelt ook meer de hersenen als ze moeten klimmen, dalen, springen, door water waden etc. Dus ook de hersenen ontwikkelen anders. Het gras is grover, ook gezonder. Er zijn vaak natuurlijke schuilplaatsen en de wind wordt gebroken.
Ik kan me dus wel voorstellen dat er mensen zijn die daarvoor kiezen.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 00:04

Duitsland zou ik nogwel overwegen, is relatief dichtbij en het land is daar gewoon hoger dus ze kunnen daar makkelijker 24/7 lekker buiten blijven met alle ruimte, hier in de randstad is dat toch redelijk beperkt allemaal, ik weet dat er ook opfok in oa Polen, Tsjechie en Frankrijk is maar ik zou mn dieren toch af en toe willen zien en met zo'n afstand gaat dat gewoon niet.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-11 13:57

Bedankt voor de antwoorden!

Kayleigh__ schreef:
Ook in Nederland zijn goede mogelijkheden met veel ruimte.

Veel ruimte is natuurlijk relatief, wat is veel? Een paard per hectare, meer of minder?

Wat mij bij de opfok in Nederland vaak tegenstaat is het feit dat de paarden groepen met dezelfde leeftijd en geslacht zijn ingedeeld. Voor de ontwikkeling van een paard lijkt mij een gevarieerdere samensteliing met ook volwassen dieren met levenservaring beter. Bovendien staan ze in de winter vaak binnen in een groepstal met een paddocks, maar geen groot stuk weiland.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 19:10

Ja hoor, mijn twenter staat ook in de Eiffel. Ik weet zeker dat zoiets niet in Nederland te vinden is. En veel gesleep? Een keer brengen en een keer halen over een periode van zo'n 3 jaar moet wel te doen zijn lijkt me.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 20:04

Nee ik zou het nooit doen, mijn pensioenpaard staat redelijk dicht bij mijn huis ook 24/7 in grote weides.
Ik wil er elke dag heen en zelf alles in de hand houden, ik zou hem veel te veel missen ;)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 20:11

ik zou het wel doen, mits het prijstechnisch goed te doen is.
Zie liever een paard gelukkig en verder weg met alles wat een paard zich kan wensen, dan dichterbij alleen maar omdat ik hem dan af en toe kan aaien.
Moet zeggen dat ik het alleen met goed gezonde dieren zou doen, want je wilt niet risico lopen dat je oudje daar staat en ineens achteruit gaat en jij niet stel op sprong naar Frankrijk kunt vertrekken om het paard bij te staan!
Ook zou ik met name ivm oudjes goed kijken hoe de veterinaire voorzieningen zijn, net als hoefsmid.
Dat is in sommige landen toch beduidend minder goed geregeld / minder makkelijk (of vanzelfsprekend) voorhanden als in hier in NL.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 21:12

Pensioen weet ik zo net nog niet. Ik denk dat ik hem liever bij mij thuis zou willen houden dan. Maar als het qua klimaat beter is misschien toch wel.

Opfok is in Nederland niet makkelijk te vinden zoals ik dat graag zou willen. En dat is 24/7 buiten, ook in de winter. Die van ons staat in de Eifel, en dat is voor ons dichterbij dan bijv. Groningen/Friesland waar je ook wel opfok tegenkomt die aan mijn eisen voldoet.
Opfok die qua reisafstand te ver weg is zou ik dan niet kiezen. In Tsjechie bijvoorbeeld heb ik ook een leuke opvang gezien maar ik ga niet mijn veulen 8 of 9 uur op een trailer zetten daarvoor.

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 22:07

voor pensioen wel, voor opfok niet.

Ik vind het erg fijn voor het paard, maar voor een veulen wel erg veel gedoe. eerst een hier, hele reis, dan daar een paar jaar, dan weer zoon lange rit terug, en vervolgens weer hier aan wennen.. lijkt me niet goed.

voor pensioen blijft het paardje daar, en heb je dus het gesjouw maar 1x

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 22:57

maar als je je veulen heenbrengt als hij afgespeend is, en ophaalt wanneer hij 3 is, dan ben je dus maar 2 x onderweg in die 2,5 jaar. Dat is wel te doen toch?
Moet je alleen wel zorgen dat ze goed trailermak zijn ;)