Beste strooisel op stalmatten......wat???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Woody2015

Beste strooisel op stalmatten......wat???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-11 17:08

Ik heb sinds kort stalmatten, hierop ligt in het midden een beetje vlas zodat ze iets zacht liggen en heb een hoek met vlas gestrooid als WC idee.
Helaas lopen mijn stallen iets af en neemt de vlas de urine niet snel genoeg op waardoor het bij mijn buurpaarden in de stallen loopt :o

Ik wil niet veel strooisel gebruiken aangezien ik de matten heb gekocht om uit te sparen, maar nu gebruik ik dus veel vlas om het zo goed mogelijk op te vangen........wat is nu het beste strooisel in combinatie met matten?

Ik heb het nu dus apart, de matten met een beetje vlas, en een soort WC plek ernaast, mss ist het beter om juist alleen strooisel op de matten te doen en juist niets ernaast en dan iets meer strooisel op de mat??
Wat denken jullie?

Welk strooisel zuigt het meeste en het snelste op :D

Odysseus

Re: Beste strooisel op stalmatten......wat???

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 19:59

Ik heb ringmatten waar de urine doorloopt en wegloopt in een gat in het beton.
Daarover heb ik gewoon een dikke laag stro.

Doordat de urine direct door de matten wegloopt wordt het stro veel minder nat.
Eerst haalde ik er iedere dag 1,5 a 2 kruiwagens uit (nat stro en mest). Nu 0,5 a 1 en het meeste is dan nog mest en maar 2 kleine plekjes nat stro.
Ik moest altijd 1,5 a 2 plakken opstrooien en nu 0,5 plak, soms een keer 1 plak als het wat leeg lijkt. En ze staat altijd dik op het stro omdat er zo weinig uit hoeft en staat helemaal droog.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 22:04

Ik heb ook stalmatten, de echte officieele...maar ik doe daar gewoon de normale hoeveelheid stalstrooisel op vroeger vlas, nu strokorrels, werkt perfect.
Stalmatten heb ik zodat ze lekker van de betonvloer afliggen warmer, minder kans op blessures, maar zeker niet om strooisel uit te sparen.

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 23:16

De matten zijn eigenlijk gemaakt om er niets op te doen.
Ik gebruikte ze eerder zonder strooisel.. daarna wat stro erop om wat te knabbelen.
Omdat we een veulen hebben, ligt er nu wel stro in, maar niet heel veel.
De kleine deeltjes, gerste/tarwe/stukjes steel enz, van de stro blijft op de mat liggen en 'koekt' vast. Daardoor loopt de urine natuurlijk niet meer goed door en verbruik je uiteindelijk meer strooisel. s'Morgens is het ook een bende bij mij en dagelijks haal ik alles eruit (met hark en riek). Het schoonspuiten moet je hierom goed bijhouden.

Vlas is nog fijner en zal ook aan gaan 'koeken' schat ik zo. :j

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-11 08:44

Ik heb matten die geen vocht doorlaten, omdat ik geen afvoer in mijn stal heb zitten.

Dus ik moet ook gewoon wel iets van strooisel gebruiken om het vocht op te zuigen, stro lijkt me niet goed werken en vlas zuigt ook niet snel genoeg omdat mijn stallen aflopen.
Ik ga eens kijken wat er gebeurt als ik het mng met houtkrullen, dat zuigt sneller geloof ik.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 12:49

Ik snap de reden van je matten dan niet echt. Ze zijn niet urinedoorlatend, dus hebben geen afvoerende functie. Als je ze in een inloopstal hebt zoals wij hebben gaat er niets op, want dat wordt alleen maar vies. Maar voor een paard wat de hele nacht op stal op geen urinedoorlatende matten staat lijkt het me niet diervriendelijk, en ook gewoon onzinnig. Stro uitsparen, en daardoor je paard op kale matten? Verkoop dan 1 paard zodat je het andere optimaal kunt verzorgen....

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 12:54

Vlas heeft een betere vochtopname dan houtkrullen/zaagsel.

Alleen rubber zorgt niet voor veel minder gebruik (je kunt bv wel het gedeelte bij de deur/voerbak vrijhouden), want de urine moet toch ergens in.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-11 13:20

@Caira , nou en bedankt, jke bent een onvriendelijk.......ten eerste bespaar ik niet omdat ik het niet kan betalen, dan had ik geen paard, ten tweede zijn dit speciale matten die ervoor gediend zijn in een stal zonder afvoer te gebruiken met strooisel maar wel om het te reduceren.

De strokwalitit is dermate slecht dat ik dat niet kan opstrooien, plus de een vreet zich koliek, ten tweede word ook het vlas steeds minder dus is het niet gek om een idee te hebben waarmee je ergens bespaart.
?Verder strooi ik genoeg op zodat ze zacht genoeg kunnen liggen, maar wil wel graag het beste strooisel ervoor gebruiken.

Als je geen verstand hebt van de hele boel bemoei je er dan niet mee met van die onvriendelijke opmerkingen!!

De matten zorgen er ook voor dat de kou minder optrekt, mijn beide paarden liggen graag en zo trekt de kou minder op.

@Brainless, ja mijn bedenkingen zijn er omdat ik dacht dat houtkrullen mss sneller vocht opnemen?
De urine kan gewoon weglopen, e plassen beide ook op het daarvoor bestemde plashoekje zeg maar, maar de stallen lopen behoorlijk wat schiner af waardoor de vlas het niet snel genoeg opzuigt........vandaar dat ik dacht dat mss houtkrullen sneller zuigen?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 13:25

Ik ben niet onaardig, ik ben gewoon reeel. Als jouw paard 8-10 uur in een box moet staan dan moet hij ook gewoon lekker kunnen liggen en geen urine kletterend tegen zijn benen aan krijgen. Je geeft zelf al aan dat de bewuste matten met strooisel gebruikt moeten worden.

Maar als dit geen centenkwestie is is het probleem toch zo opgelost, koop wat extra strooisel in en strooi de box gewoon lekker op.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 13:32

Ik heb al meer dan 10 jaar van die hele dikke, rubberen staltegels ( 1mx1m) in de stallen. De tegels zijn goed waterdoorlatend. Heb van alles gebruikt van stro tot en met vlas, zaagsel en strokorrels, maar hetgeen mij het beste beviel is fijne houtkrullen. Dat neemt goed vocht op ( beter dan vlas of stro) en ligt lekker warm.
Mijn paarden staan nu overigens nooit meer op stal, heb een mooie schuilstal e ze kunnen daarom 24/7 buiten zijn. De beste besparing ooit op stalstrooisel!

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-11 13:36

@Ciara, ze plassen dus beide in het 'natte'hoekje, hier ligt strooisel/vlas, maar doordat mijn stal dus afloopt loopt de urine eerder weg als wanneer de vlas allees heeft opgezogen, snap je wat ik bedoel?
Het grootste gedeelte word opgezogen, de rest loopt bij mijn buurpaard in de stal doordat de stal dus afloopt.

Ik bedoel dus eigenlijk meer dat ik opzoek ben naar een strooisel wat dus en snel genoeg urine opzuigt voor het natte plashoekje, er klettert dus geen peis tegen de benen doordat ze daar plassen, en waarvan ik in het midden van de mat iets kan opstrooien waar ze liggen, de stal is dus niet geheel belegt met matten, alleen het stuk waar ze liggen, stallen zijn 3x4 m.

De besparing heeft er meer mee te doen dat de kwaliteit steeds slechter en stoffiger word, zelf heb ik een ernstige stofallergie........eigenlijk mag in niet eens in een stal komen ;( door de matten kan hoef ik minder te strooien, dus minder stof, voor mij nzeijn er meerdere redenen geweest om matten te kiezen.
Ik wilde eerst de dikke vochtdoorlatende matten, maar die zijn mij afegraden omdat ik dus geen afvoer heb in de stal, maar du strooisel moet gebruiken om de urine op te vagen.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 13:39

hier geen stalmatten,de mijne werden te glad in het gebruik.
wel paarden die erg nat zijn,ik kom toch steeds terug op houtkrul om de ergste natte plekken op te vangen. [bij mij onder het stro]
vlas werkt zeker wel goed maar alleen bij een dikke laag.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 13:40

Met vlas maak je normaal gesproken een dikke onderlaag waardoor de urine direct door deze laag wordt opgenomen. Om absorptie te bevorderen en gladheid/stof te verminderen kun je ("hoort" ook) enkele liters water per nieuw pak er overheen te sproeien.

Mijn ene stal loopt ook sterk af, maar de urine loopt niet weg door deze bodem.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 04-11-11 13:41, in het totaal 1 keer bewerkt

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 13:41

zaagsel,neemt snel vocht op sneller dan vlas,vlas kan wel weer meer op nemen dan zaagsel

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 13:46

Rubber matten zijn in eerste instantie niet bedoeld om te minderen in stalbedding, maar om te zorgen dat een paard niet op het koude beton komt te liggen.
Als je wilt dat een paard zacht ligt (wat ook een paard echt fijner vindt ;) ) dan zul je óf een zachte matras a la HIT moeten hebben óf bedding gebruiken.

Het is maar net wat voor jou en je paard het beste werkt.
Als ze bedding eten, blijft er eigenlijk alleen houtkrul over.
Qua vochtopname wint Strokorrel het val alle soorten bedding (neem wel de goede van Strovan).

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-11 13:49

Ik had het vroeger ook nooit, dat de vlas niet opnam, maar ik denk doordat het en door het aflopen omt en de grote van de plek, die is ongeveer 2x2........de laag is dik genoeg, wel nieuwe vlas, mss idd met wat water proberen.

Ik vind het gewoon vervelend dat het bij het buurpaard in de stal loopt ;)

@Dubbeldun, ik heb die matrassen niet, maar mijn beide gaan toch graag op de matten liggen die ik heb in combi met heet beetje strooisel....ik ga eens even kijken naar die Strovan, en of het hier te krijgen is!

alcootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 13:49

Ik heb ook stalmatten erin liggen (die ook weinig of geen vocht doorlaten).
Ik heb er een flinke laag vlas overheen liggen. Ik haal elke dag de mest en de natte plekken eruit.
Mijn stallen zjn ruim 3.5 x3.5 en er gaat gem. 1x per week (soms 1.5 week) een pak vlas bij.

Met die flinke laag krijg je niet dat de urnine weg kan lopen.
Best lastig.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 13:50

Loes'sCorner schreef:
Ik vind het gewoon vervelend dat het bij het buurpaard in de stal loopt ;)

Dat scheelt jou weer strooisel ;)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 13:56

Loes'sCorner schreef:
@Dubbeldun, ik heb die matrassen niet, maar mijn beide gaan toch graag op de matten liggen die ik heb in combi met heet beetje strooisel....ik ga eens even kijken naar die Strovan, en of het hier te krijgen is!

Die van mij lagen vroeger ook wel gewoon, maar kregen wel kale hakken op den duur.
Bokker Pieteritus1 bezorgt aan huis (mits enigszins in de buurt :D )

jana79

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 13:57

Sinds kort staan mijn paarden op een andere stal en daar gebruiken ze strokorrels.
Ik vind het tot nu toe wel een fijn product en heb wel het idee dat het snel urine opneemt.
Ziet er in het begin uit of je er een gewoon een zak brokken in hebt gegooit dat lopen ze kapot in een paar dagen en dan heb je een mooie laag strooisel.
En ze eten het niet op en mijn paarden hebben altijd op gewoon stro gestaan maar ze blijven er van af.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 14:38

ik gebruik een dun laagje vlas over de matras en veeg m elke avond helemaal leeg en dan weer nieuw laagje, zo gebruik ik ongeveer 1 pak vlas in de 10 dagen en hou ik dus steeds over want we krijgen een pak per week. Mn stalgenoten nemen die pakken wel eens over of ik sla ze thuis op, ik betaal ze in de stalhuur dus neem ze dan ook gewoon. Ik hoef in ieder geval niet zuinig te doen met mn vlas :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 15:00

@cissy: ben je niet bang dat ze met een dun laagje uitglijden met opstaan ??
Zeker (vers) vlas wil nog wel eens glad zijn, mede reden waarom ik het niet (meer) gebruik.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 15:10

DubbelDun schreef:
@cissy: ben je niet bang dat ze met een dun laagje uitglijden met opstaan ??
Zeker (vers) vlas wil nog wel eens glad zijn, mede reden waarom ik het niet (meer) gebruik.

Als je nieuw vlas besproeid met wat water is het niet meer glad.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 16:00

Maar met een heel dun laagje gaat dat niet werken denk ik :D

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-11 21:54

Ik heb er nu een dikke laag vlas gemengd met houtkrullen opliggen, nu loopt de pis erlangs en onder de matten en dat stinkt en werkt niet. Io heb nu de matten verplaatst, een beetje meer op de plek waar ze pissen, dan liever op de mat met flink wat stooisel als ernaast.......het is gewoon k#t dat de stallen zo aflopen.....