Spaarpotje voor je eigen paard vraag

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NancyFjorden

Spaarpotje voor je eigen paard vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-11 06:30

Hoi ik had een vraag hoop dat deze hier goed staat.

Ik hoop dat ik het zo duidelijk uitleg:

Ik vroeg mij af mensen die een eigen paard hebben en hun paard verzekerd hebben.
Hoeveel sparen jullie per maand voor je spaarpotje voor jullie paard/en?
Zeg maar het geld wat je opzij legt voor als er een veearts bv moet komen.

Of als ik dat mag vragen hoeveel geld houden jullie in ieder geval appart voor onverwachte veearts kosten?

Komt ik vraag dit omdat ik wil in de toekomst een eigen paard wil hebben en ben al druk aan het sparen.
Heb al het geld om een paard te kunnen kopen die ik dan ook zou willen heb al 3000 euro aan de kant gezet.
Maar ben nu druk aan het sparen voor een flinke spaarpot.
Ik vraag me daarom af zeg maar wat een goed bedrag is als spaarpot achter de hand te hebben en dan echt puur voor onverwachte kosten.

Wand de stallings kosten hoefsmid etc. dat betaal ik gewoon van me maandelijkse salaris.

Nou ik ben benieuwd.
Ik snap deste meer deste beter natuurlijk.
Maar ik vroeg het me gewoon af.

;)

monica08

Re: Spaarpotje voor je eigen paard vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 07:29

Ik zelf heb een paar honderd euro achter de hand voor onverwachte kosten, maar waar nodig springen mijn ouders bij :)

LucasM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 08:19

elke maand pin in 50 voor in het potje
maar heb dan ook maar een shetlander

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 08:45

bedenk nu voor jezelf hoe ver wil je gaan en ga dan even van de ergste gevallen uit. Weken op een kliniek moet staan, operatie, ect.

En kijk hoe duur dat word. Heb daar ong. 75% van staan (voor de andere 25% kan je vaak wel een regeling trevvem)

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 08:52

Wij sparen iedere maand gewoon een bedrag. Niet specifiek voor het paard, maar indien nodig kan het daar wel voor gebruikt worden.
Wij sparen iedere maand tussen de 250 en 400 euro.
Jarenlang heb ik amper ons potje aan moeten boren voor paarden, maar zo ineens kun je 1000 euro of meer kwijt zijn.
Een paard blijft een dier en daar kan heel vaak iets mee zijn, maar misschien heb je op de entingen en andere vaste kosten na, nooit een veearts nodig...

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 12:50

Ik heb €1000 opzij staan voor zulke zaken :j
Verder zet ik standaard elke maand zo'n €1000 op de spaarboek voor algemene zaken,
van heel die spaarboek staat er €1000 'vast' voor als er iets met de paarden gebeurd.

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 12:54

Ik heb op dit moment nog geen spaarpot, maar mijn ouders springen nu bij mocht er iets gebeuren. Reden dat ik nog geen spaarpotje heb is omdat de koop een stuk vervroegd was, ik dus sowieso al een beetje achterliep op de kosten (mijn ouders schieten dan voor) en nu sta ik gewoon gelijk en betaal ik in principe alles maar ik heb dus nog niet kunnen sparen dat gaat vanaf heden gebeuren. Hoeveel dat wordt weet ik nog niet maar ik hoop toch wel zo'n 100 a 150 euro per maand opzij te kunnen leggen..

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 13:24

chipieke schreef:
Verder zet ik standaard elke maand zo'n €1000 op de spaarboek voor algemene zaken,
van heel die spaarboek staat er €1000 'vast' voor als er iets met de paarden gebeurd.

Algemene zaken?
Ik hou na al mijn vaste lasten geen 1000 euro over om te sparen.
Daarbij betaal ik geen 1000 euro aan lasten voor mijn paard.
Hoe moet ik dit zien?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 13:31

Ik heb 5000 euro op een aparte rekening staan voor "noodgevallen", voor alles. Nieuwe wasmachine, DA kosten paarden, etc. Alles wat ik daar vanaf haal betaal ik netjes aan mezelf terug, per maand. Zodat de rekening niet leeg raakt. En dan nog 100 euro per maand standaard opzij voor de terugkerende kosten aan hoefsmid, katten etc. Nu ben ik weer een paar maanden "flink" aan het terugbetalen, omdat ik geld van mezelf geleend heb voor een trailer. Normaal gesproken geen "noodzaak", maar de 1,5 paards trailer van stal zou verkocht worden om een 2 paards ervoor in de plaats te zetten. En die mag ik met mijn auto niet trekken. Ik wil toch een trailer voor de deur hebben staan die ik zo zelf even kan aanhaken, voor noodgevallen. Dus heb ik de 1,5 paards van stal gekocht.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 13:33

Tendance schreef:
chipieke schreef:

Algemene zaken?
Ik hou na al mijn vaste lasten geen 1000 euro over om te sparen.
Daarbij betaal ik geen 1000 euro aan lasten voor mijn paard.
Hoe moet ik dit zien?

Algemene zaken: als er bij de paarden wat stuk gaat, als er in huis iets vervangen moet worden en dergelijke, dan wordt het van deze spaarboek betaald.
In die spaarboek zit tevens ook mijn spaarboek in om aan mijn huis bij te bouwen :j

Dus stel dat ik €5000 op de rekening heb, dan staat daar €1000 van vast voor de paarden, €4000 'kan en mag' geïnvesteerd worden in het huis,
in de paarden, een wagen etc. Elke maand komt er €1000 bij dat spaarboekje bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 13:38

Als ik jou was zou ik inderdaad als je geld krijgt een deel ervan appart leggen.

Jodyy93

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 13:41

ik zou 1000 euro standaard opzij hebben een heel redelijk bedrag, er vanuit gaande dat je zelf nog wel redelijk wat zou kunnen hebben in noodgevallen om bij te springen. ik zou gaan kijken voor een paard, en als je wat opverhoud van bijvoorbeeld de koop, of als je iedere maand nog wat overhoud kan je het er altijd bij zetten voor de zekerheid. ik weet ook niet of je van plan bent je paard te gaan verzekeren? maar dit kan natuurlijk ook nog wel verschillen daarmee!

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 13:45

ondanks een verzekering heb ik thuis ook een potje.ik werk twee halve dagen per week extra.een gedeelte is voor het stalgeld en wat ik over houd is o.a voor onvoorziene kosten.Per maand is dat toch minimaal 100 euro in de pot.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 13:46

Ik heb vooral vooraf flink gespaard en daarom op voorhand al een buffer gecreëerd (niet direct voor de paarden, maar ook voor als ik het huis uit zou gaan, auto etc.). Nu spaar ik niet zoveel meer. Wat overblijft van mijn salaris gaat sowieso naar de spaarrekening, maar de spaarrekening is er dus niet speciaal voor de paarden.

Onverwachte kosten die ik niet van mijn salaris kan betalen, gaan dan ook van de spaarrekening, maar wel onder de 'voorwaarde' dat de spaarrekening weer terug aangevuld wordt naar dat bedrag. Dan is het dus af en toe even afzien en op een houtje bijten (bij wijze van) omdat ik die zekerheid gewoon voor mezelf wil hebben.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 13:53

Ik moet wel even toevoegen dat ik een "dikke spaarpot" heb voor noodgevallen, omdat ik mijn paarden niet in de verzekering heb (tenminste, geen medische verzekering, natuurlijk wel de verplichte verzekering!). En dat ik afgelopen jaar van dichtbij een koliekoperatie heb meegemaakt, hoe het paard in kwestie er aan toe was, maandenlang, opgesloten in z'n box, pijn, verveling.... is er uiteindelijk bovenop gekomen, maar ik denk dat ik hierdoor mijn instelling "als er een kleine kans is, gaan we ervoor" een beetje aangepast heb. Want paardje is nu wel weer happy, maar ik zou mijn paard niet door 3 kwart jaar ellende heen willen slepen. Koliekoperaties vallen daardoor dus af.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 14:12

Ik moet zeggen de 1.000 euro waar iedereen het over heeft vindt ik toch wel wat weinig als potje. Dit was ik kwijt na 1 dag dierenarts en kliniek met het nare eind toch nog inslapen van merrie.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 14:15

@ Gamblerscup: Ik snap je wel. Mijn instelling is het laatste jaar ook wat veranderd door enorme kosten ivm luchtweg troubles. Ik ben nog steeds bereid ver te gaan, maar als ik op voorhand al weet dat ik een paar duizend euro aan kosten ga maken bij de kliniek, weet ik ook zo net nog niet of ik dat wel ga doen.

1000 euro is idd erg weinig. Een kliniek bezoekje en wat medicijnen en je bent al een kwart kwijt..Ik zou toch richting de 5000 euro apart laten voor de noodgevallen en evt. extra's zoals een zadel wat vervangen zou moeten worden.

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 14:19

Ik heb zo'n 2300 euro staan. Maar mijn ouders hebben altijd gezegd, mocht je paard erg ziek worden, betalen we ook er aan mee. Onderhoud is ook voor mijn rekening. Heb net mn rijbewijs gehaald, auto gekocht en een nieuw zadel gekocht, had veel meer staan. Spaar rond de 400/500 per maand nu, dus het wordt snel meer.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 14:20

Maar momo_lover, niet iedereen kan even 5000 euro opzij zetten. Ik heb er ook lang over gedaan dat voor elkaar te krijgen. En ik denk dat de meeste mensen bij ineens hoge kosten wel wat weten te regelen, bij ouders, of de bank.
Bovendien kun je bij veel DAen en klinieken een betalingsregeling treffen. Je zal je potje maar hebben moeten gebruiken, en dus langzaam weer aan moeten vullen... ik denk dat 1000 achter de hand in ieder geval prima is, als je dus bij onverwachte hoge bedragen wat anders kunt regelen.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 14:26

Ik kon het ook niet en de rekeningen gingen tot 2 jaar geleden naar mijn ouders en nu naar mezelf. Ik heb me aan een bepaalde grens gehouden voor aanschaf zodat ik nog een X bedrag (dit hoeft vindt ik niet openbaar) voor onverwachte omstandigheden over had dat meer was dan 1000 euro. Die ik dus ook bij de aanschaf van mijn paarden had kunnen plakken maar niet gedaan heb.

En heb je het geld niet dan kan je of in de verzekering zetten of bij je ouders/bank/kliniek vragen voor een lening betalingsregeling ect. Maar daar kies ik niet voor en weet ook hoever ik wil gaan (heb zelf ook de knoop doorgehakt bij overleden merrie terwijl utrecht door wilde) in kosten en in hersteltijd na ziekte.

Kan ik het niet betalen en zijn de genezingskansen zo dermatisch laag dat ze niet meer als grasmaaier op de weide kunnen staan, altijd op moeten letten wat ze eten ect. Dan moet ik een vervelende keuze maken voor een dier dat niet kan praten. (maar dat is een andere discussie)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 14:36

Ik hoef echt niet bij mijn ouders aan te kloppen om voor mijn dieren te betalen (ze zien mee aankomen, ha ha ha!) en mijn paarden heb ik al jaren... heeft dus ook niets met aanschafprijs te maken. Ik denk dat veel mensen dat hebben, paard is er al jaren, kost maandelijks een hoop geld, dus erg hard sparen om "even" 5000 euro opzij te zetten is niet mogelijk. Ik vind niet dat deze mensen dan geen paard mogen hebben ofzo ;)
Verzekering vind ik een hoop weggegooid geld (altijd weer die kleine lettertjes als puntje bij paaltje komt, en je betaald behoorlijke bedragen en als het zo`n grote operatie wordt dat het duizenden euro's gaat kosten dan denk ik niet dat het het paard erg gelukkig maakt dus dat wil ik dan niet). Bij DA hier is altijd wat te regelen en bij de kliniek ook. Mocht het erg uit de hand lopen. Dan is er nog de bank, of bedrijf wat zonder rente geld uitleent aan medewerkers. Ik denk dat veel mensen of dezelfde mogelijkheden hebben, of toch in nood moeten kiezen voor inslapen wegens de kosten.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 14:40

Jemig mensen!
Mijn vriend en ik hebben allebei een goede baan! Docent en ingenieur, we hebben 2 paarden, 2 katten een hond, een shetlander en mijn vriend doet aan wielrennen.
Wij hebben een eigen huis met hypotheek en een auto voor de deur en moeten iedere week voor de innerlijke mens zorgen, maar wij houden maandelijks echt geen 1000 euro extra over om te sparen.
Hoe komen jullie aan dat geld?
Bij ons is de max echt 500 euro en over het algemeen maar 250 euro per maand.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 14:47

Sparen Tendance ;-)

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 14:49

Ja dat bedrag om te sparen! Maar na aftrek van alle andere kosten heb ik echt niet meer dan tussen de 250 en 500 euro ver om te sparen hoor!

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 14:54

Wij zijn ook 2 fulltime verdieners, hebben 3 paarden, 3 honden en een kat.
2 auto's, een lening voor een huis lopen en zetten elke maand €1000 opzij, soms zelfs €1250.

Het gaat er vooral om 'hoe je leeft', dat doet bij ons enorm veel :j

Als je natuurlijk 2 paarden op een pensionstal hebt staan, je neemt les, dure afbetaling voor het huis etc,
ja dan hou je uiteraard niets over...