paard verhuisd, hoe lang aanpassing, hoe lang rust?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

paard verhuisd, hoe lang aanpassing, hoe lang rust?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 10:06

Ik heb onlangs mijn verzorgpaard gekocht, beestje rijd ik ruim 8 jaar en stond bijna 10 jaar op de vorige stalling.daar stond ze zomsers 24/7 buiten, en swinters op stand met enkele uren weidegang.
eigenaars verhuizen, vandaar de koop en nu verhuis naar andere stal.
daar komt er het gehele jaar door 24/7 buiten, krijgen voer van de staleigenaar.
Hoe lang moet ik rekenen voor ze omgeschakeld is?Buitenritten laat ik nog effe wachten (paard is erg stalgebonden zeg maar, en het is in dezelfde omgeving, dus ik vrees dat ik problemen zal hebben in het begin)
ik kan een stukje weide afsluiten om dressuurmatig te trainen, kan ik bv vrij of zaterdag er al op, of is het het beste om ze een tijd te laten rusten?

in de groep gaat het vrij goed, gisteren werd ze wat opgejaagd, vandaag stonden ze al samen, dus ik veronderstel dat ze vlug haar plekje vind :)

Silence

Re: paard verhuisd, hoe lang aanpassing, hoe lang rust?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 10:07

Ik zou kijken wat je paard aangeeft.
Mijn paarden gaan regelmatig mee op vakantie dus zijn altijd heel snel gewend, maar sommige paarden hebben weken nodig om te wennen. Ik denk niet dat je daar een vaste termijn op kunt zetten.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 10:10

ik zou er gewoon opstappen en kijken hoe het gaat, gaat het niet geen punt van maken en na een paar dagen gewoon weer eens proberen. Of je longeert eerst eens en kijkt hoe ze dan reageert, reageert ze daar als altijd op dan gewoon eens opzadelen en rijden

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 10:14

Oke, bedankt!
ik twijfel ook wat over mijn gedrag naar de andere paarden toe.
op de vorige stalling hadden we alle paarden van veulen af (4 bij ons geboren, eentje gekocht als veulen) en die kenden mijn "regels" (maw: ze mogen komen begroeten, maar als ik bij mijn paard kwam moesten ze afstand houden) mijn merrie was daar ook de baas dus ik kon netjes passeren.
nu staan er twee tweejarige bij van een manege, en een volwassen ruin, die zo te zien de baas van het spel is.
de drie paarden zijn erg nieuwsgierig maar ook jolig, en ik zit niet te wachten op een schop oid.
kan ik die drie paarden gewoon wegjagen van mijn paard(als ik ze uit de weide haal uiteraard), ook al zijn het de mijne niet of?

shetjessweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 10:25

Als je dat op een nette manier doet lijkt het mij heel normaal als je ze op afstand houdt. Hoe moet je anders je paard de wei uitkrijgen zonder dat zij er ook uit rennen. Denk niet dat de staleigenaar op ontsnapte paarden zit te wachten. Bovendien zijn ze vrij brutaal begrijp ik: de eerste keer is hij alleen maar wat opdringerig, de volgende keer loopt hij je omver. Gewoon ruimte maken dus. Je kunt overleggen met de staleigenaar, dan weet je zeker hoe hij er tegenaan kijkt.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 11:55

Ga er de eerste keer niet op, maar ga eens lekker wandelen, of longeer je paard. Dan kan je zien of ze "als vanouds" reageert. Is dat het geval? Dan lekker zadelen en in de wei gaan rijden. Naar buiten zou ik gezien je verwachtingen eerst een paar keer aan de hand doen, en dan een keertje met een ander paard erbij. Daarna gewoon lekker alleen gaan, en zorgen dat je ook een halstertouw bij hebt om eventueel rustig aan de hand verder te kunnen gaan als het even spannend wordt.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 14:04

zolang je de andere paarden niet in elkaar mept/schopt kan je ze gewoon wegjagen lijkt me. niets is vervelender dan overhoop gelopen te worden door een paard. Wij hadden bij mijn vorige stalling een paard in de groep lopen die mijn merrie echt aanviel ook als ik met haar liep. Daarvoor nam ik op den duur dus wel een longeerzweep mee om hem op afstand te houden (mijn merrie raakte volledig in paniek door dat paard)

ik zwiep meestal wat met mijn touw en zet een duidelijke stem op om de huidige kudde bij me weg te houden. komen me als ik zonder paard loop ook gewoon begroeten, maar als ik er langs wil moeten ze aan de kant.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 16:37

Ik ga gewoon als altijd aan het werk. Jij bent het enige vertrouwde voor je paard, dus ik zou je oude routines zoveel mogelijk behouden om hem tot steun te zijn.
Aanpassingstijd wisselt, sommige paarden voelen zich eigenlijk direct wel overal thuis, andere paarden zijn maandenlang onzeker of rusteloos.

Inge_Zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 16:41

Ik ben van mening dat het gemiddeld wel bijna een half jaar duurt voordat het paard écht 'thuis' is. Natuurlijk reageert de ene extremer op een verhuizing dan de ander (net als mensen eigenlijk!)
Ik zou gewoon rustig beginnen met dat te doen wat je eerder ook deed. Het is het beste om zn vertrouwde dingen weer op te pakken. En geef hem verder gewoon lekker de tijd om te wennen, ook aan de andere paarden.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 16:46

Ik zou ook kijken naar wat je paard aangeeft. Paarden verschillen daar heel erg in. Ik heb mijn paard in een jaar tijd helaas 3x moeten verhuizen. De eerste keer was spannend, omdat dit haar eerste verhuizing was in haar hele leven. Ze kon zich vrij snel aarde daar, maar ook door het zadelmak maken etc kon ik niet goed peilen hoe zij reageerde op de verhuizing. De 2e keer stonden we niet zo prettig op de stal waar we noodgedwongen heen moesten. We zijn dan ook binnen no time weer verhuisd. Ik merkte na de laastte verhuizing dat mijn paard op haar plekje stond. Nu staat ze hier ale en half jaar, maar sinds dag 1 staat ze daar prima, paard is rustig, kijkt rustig uit haar ogen, heeft geen spanning met rijden. Dat zijn voor mij tekenen dat mijn paard op haar plekje staat :j