Hoe doen mensen dit met alleen een eigen weide?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ANOUKIEE

Hoe doen mensen dit met alleen een eigen weide?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 08:56

Hallo allemaal,

Hoe doen mensen dit met alleen een eigen weide en verder weinig fassiliteiten zoals bak, poetsplekken etc.
Waar doen jullie je paardje poetsen? Ik kan hem namelijk niet in de wei ergens vastzetten en poetsen want er zijn nog meer paardjes, en dat gaat niet zo goed werken dan staan ze er allemaal met hun snufferd omheen. Helaas is de wei aan een drukke weg dus aan de andere kant van de wei is ook niet echt een optie.
Waar doen jullie verder alle dingen? (behalve rijden) Grondwerk,longeren etc?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 09:00

Ik heb enkel een eigen weide (gehuurd stuk) en poets gewoon in de weide. Mijn paarden weten dat ze moeten stilstaan als ik kom borstelen (moet ik ze af en toe nog eens aan herinneren hoor ;) ) en de andere paarden komen idd wel eens kijken wat je aan het doen bent, maar dat vind ik niet storend :)

Paard wassen doe ik wel vaststaand, dan maak ik hem gewoon vast aan een paal van de omheining, of ik neem een prikpaaltje (speciaal hiervoor er enkele aangeschaft), prik dat in de grond waar ik hem wil hebben, en bind daar het touw aan vast. Longeren doe ik in een afgezet stuk weide, maar soms ook gewoon in de grote weide tussen alle andere paarden. Die gaan wel uit de weg, en de weide is ook groot genoeg (1,5 hectare) om niet in elkaars buurt te komen. Grondwerk doe ik gewoon tussen de andere paarden in de weide, dat is nog een stukje extra 'uitdaging' dat hij dan op jou gefocust moet blijven.

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 09:03

ik weet niet of je bomen in de wei hebt maar anders zou je hem daar kunnen vast maken. wij hebben ook alleen een wei, waar we zelf een stal opo geplaatst hebben. ook wij staan aan eeen drukke weg. poetsen moet ik ook met de snufferds van twee andere erbij en dat neem ik op de koop toe. dit is ook het geval met longeren. rijden doe ikk zelden of nooit in de wei, dan ga ik meestal de hei op en de bossen in. mijn dochtertje rijdt wel in de wei, maar dan zet ik een stuk af zodat ze gewoon rustig kan rijden.

ANOUKIEE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 09:16

Dankjewel voor de reactie's. Bomen heb ik helaas niet maar van die prikpaaltjes is wel om over te denken! En anders idd maar accepteren dat de andere met zijn snufferd erboven op zit haha!

Duhelo

Re: Hoe doen mensen dit met alleen een eigen weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 09:50

een poetsplaatsje afzetten met prikpaaltjes en stroomdraad?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 10:11

De andere paarden kunnen wel erbij willen staan met hun snufferd maar dat wil nog niet zeggen dat jij dat toe moet laten. Je kunt ze ook simpelweg wegsturen. Jij bent de baas en bepaald wat jij toelaat. Dat zal dan in het begin wat minder subtiel moeten (zwaaien met je armen, desnoods dreigen met een zweeptje of halstertouw) omdat ze nu gewend zijn dat ze erg dicht bij jou mogen staan maar geloof me dat leren ze snel en dan heb jij voldoende bewegingsvrijheid. Als je klaar bent kun je ze weer bij je roepen dmv je houding om ze nog een aai te geven als je dat belangrijk vindt, het verschil tussen wel of niet mogen komen snappen ze vlug genoeg.

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 10:19

Aan een prikpaal zou ik mijn paard dus echt nooit vast gaan zetten. Als de andere paarden een keer wegrennen en jouw paard wil mee, dan is die prikpaal zo uit de grond en wat voor schade dat allemaal aan kan richten als die achter je paard aan hangt... Dan zou ik nog liever een stuk afzetten, zodat je daar rustig kan staan. Of een groot stuk hout een paar meter de grond in slaan, zodat je daar je paard aan vast kan binden. Als ik snel moet opzadelen heb ik het halstertouw in mijn ene hand en poets ik hem met de andere hand.... snel gebeurd.

ANOUKIEE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 10:45

troi schreef:
De andere paarden kunnen wel erbij willen staan met hun snufferd maar dat wil nog niet zeggen dat jij dat toe moet laten. Je kunt ze ook simpelweg wegsturen. Jij bent de baas en bepaald wat jij toelaat. Dat zal dan in het begin wat minder subtiel moeten (zwaaien met je armen, desnoods dreigen met een zweeptje of halstertouw) omdat ze nu gewend zijn dat ze erg dicht bij jou mogen staan maar geloof me dat leren ze snel en dan heb jij voldoende bewegingsvrijheid. Als je klaar bent kun je ze weer bij je roepen dmv je houding om ze nog een aai te geven als je dat belangrijk vindt, het verschil tussen wel of niet mogen komen snappen ze vlug genoeg.

Hier heb je helemaal gelijk in, is ook echt de beste oplossing, maar zijn weidemaatje is een jaarling dus daar zijn we nog hard mee aan het oefenen.
Hier ga ik wel mee aan de slag :)!

ANOUKIEE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 10:48

Nog een vraagje: Waar zetten jullie je spullen van de paardjes?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 11:18

Ik poets gewoon los, tussen de andere paarden. Verder rij ik in een rijbak, maar daar moet ik met de trailer heen. Af en toe rij ik op de wei, en dan ook gewoon tussen de andere paarden. Je moet gewoon rekening houden met de rangen en standen, en niet op een paard af rijden waarvan je weet dat het hoger in rang staat als je eigen paard.

Caroline1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 11:22

Ik heb 2 palen in het weiland geramd en daarboven op een paal plat zeg maar geslagen zo een soort Western geval :-P. Als ik een paard wil poetsendan zet ik prikpaaltjes er omheen met lint zodat de andere er niet bij kunnen. Klaar! ;-)

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 13:33

Ik heb geen eigen weide, maar mijn paard staat wel in een weide zonder faciliteiten. Ik haal haar uit de wei en zet haar vast aan het hek om te poetsen, dit is een stevig ijzeren hek. Alle spullen die ik nodig heb gaan mee in de kofferbak van mijn auto, het zadel over de leuning van de achterbank. Ik heb er zelfs een opvouwbaar opstapje in.
Naast dit weiland is een grasveldje met wat net groot genoeg is om te longeren of in stap/draf te rijden. Verder rij ik buiten en ik evt bij de manege nabij in de bak kunnen rijden, maar dat heb ik nooit gedaan.
Als ik mijn paard bijvoer doe ik dat buiten de weide maar dan zet ik haar niet vast, ze gaat toch nergens heen als er wat te vreten valt.
Vorig jaar stond ik op een andere weide zonder veldje ernaast en reed ik naar een soort openbare rijbak, maar dan was ik wel een halfuur onderweg. Longeren deed ik toen niet echt bij gebrek aan geschikte ruimte, wel grondwerk aan de hand, dit deed ik gewoon in een rustige straat.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 15:17

Ik zou gewoon een vierkantje afzetten (zeker met een jaarling erbij) dan kan je daar rustig poetsen zonder dat de jaarling er met je spullen vandoor gaat (die van mij is nu 2,5 en leert eindelijk dat niet alles eetbaar is) Sla daar dan ook 1 stevige paal (of je kan aan de omheining palen als de stroom eraf is als dit erop staat) om je paard aan vast te zetten

Met spullen (wij hebben wel een schuurtje waar boorstels ect liggen. Maar zadel/dure spulen gaan mee op de fiets (is even oefenen maar dan kan je zelf met een westernzadel op je stuur fietsen en veilig op en af stappen)

amber_steph

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 15:25

Ik ga per 1 dec naar een eigen weide die ik huur.
die is 3600 m2, met alleen een stalletje.
Ik wil proberen zon ringetje aan de stal te bevestigen, en anders 2 houten palen, waar ik ze aan vast kan zetten.

De spullen die ik nodig heb, neem ik mee in mijn auto, behalve mijn poetsspullen en kleine spulletjes, die laat ik daar liggen(heb ook een klein zadelkamertje).

Bak heb ik zelf niet, maar met een paar palen een stuk wei afzetten, en als het heel slecht word, kan ik altijd naar een buitenbak van de ponyclub die ik kan huren per half jaar.

Grondwerk doe ik er gewoon tussen in. of zet een klein stuk af.

enriqo09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 10:38

ik heb een stuk land met dan wel stalletjes en een opslag hok erbij en het land was groot genoeg om een stuk af te zetten voor de bak dus opzich kan ik me eigen makkelijke uit leven daarzo, maar ik zou een paal de grond in slaan en hem dan daar aan vast zetten en eventueel een stukje afzetten waar je in alle rust wat kan doen

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 10:45

Bij het weiland waar mijn shet nu ook bij in loopt hebben ze als poort twee bielzen (en daar tussen dus het hek), en aan die beide bielzen een ring gemaakt, waaraan je een pony kan vastzetten.

De spullen, nouja mee op de fiets.

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 11:59

Zo'n ringen kan je makkelijk bevestigen ja. Ik zette vorige zomer mijn paard in mijn achtertuin op de oprit om haar te poetsen en zadelen (mn huis is vlakbij de wei waar ze toen stond), toen heb ik ook zo'n ring in de muur gemaakt.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 12:01

Een sluisje maken in de wei. daar kan je paardje gewoon in staan als jij aan de slag gaat.

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 13:34

ik heb toen een dikke weidepaal als zijnde poetspaal in de grond geslagen. Idd met een ander nieuwsgierig paard erbij staan te neuzen. Ach, vergt wat opvoeding, maar zo geleerd. Tegenwoordig staan ze aan de boom. En idd, alles in de auto. Mijn auto is zo'n beetje mijn zadelkamer. Verder rijden we alleen in het bos en heel soms in een bak, aan de andere kant van het bos.

Heb een eigen weide zonder verdere faciliteiten. Alleen maar bos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 13:37

Uhmm, ik zou je paard uit de wei pakken en dan eruit halen om te poetsen. Al is het maar naast het hek. De paarden kunnen je niet omsingelen.

PLK

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 15:37

je hebt al een hoop goeie tips gekregen waar ik niet veel meer aan kan toevoegen. Ik vroeg me wel af hoe en vooral waar je in de winter gaat rijden als de grond bevroren is?? Dat probleem hebben we hier ook nl
alvast dank voor je reactie

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 16:43

Paal in de grond, vastzetring eraan en klaar. Eventueel tegels, zand of iets anders erom heen en je staat droog.

Ik zet hem in de zomer vast aan het hek. Verder of rijden in de wei bij droogte en verder gewoon op buiten rit. Nieuwsgierige paarden? Geen last van, die van mij is de leider haha dus geen enkel paard daar nadert zonder toestemming. Andersom geven mijn seksegenoten mijn pony gewoon wat eten en dan hebben ze daar ook geen last meer van.
grond bevroren? Geen probleem, gewoon rustig stappen. Ze lopen in de wei er ook op, zijn wel wat gewend.