Schapen bij paarden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

armanike

Schapen bij paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 00:16

hoi,

ik zou graag twee schapen aanschaffen voor bij mijn paarden te zetten in de weide.
Zodat mijn weide schoon blijft.

Kan dat?

Lusitana

Re: Schapen bij paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 00:19

Ja, prima oplossing tegen ongelijke groei van het gras en hun kleine hoefjes trappen de weide goed aan. Ze zijn niet vatbaar voor elkaars parasiten zover ik weet.
Schapen kunnen wel goede ontsnappers zijn, de omheining moet deugdelijk zijn en gewoon schapengaas is te gevaarlijk voor paarden omdat hun hoeven daar in passen, dus je zult moeten kiezen voor een fijner gaas of extra (laag) schrikdraadje onder bestaande omheining.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 00:53

Er zijn paarden die zulk klein grut leuk speelgoed vinden en gaan jagen of zelfs doelgericht platstampen. Voor je grasmat zijn schapen goed, maar zet ze niet zomaar met je paarden in dezelfde wei.

armanike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 00:58

Wij hebben zo van die groene Bekaert draad. En Vijf draden schrik draad :p ik heb een hoedinie merrie veulen.
Oke dus het is niet aan te raden?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 01:07

Niet om ze zonder vluchtweg en zonder toezicht de eerste tijd bijelkaar te zetten. Je kan ze wel veilig achter elkaar aan weiden, dus als je paarden op andere wei zet de schapen op de oude wei laten ipv met de bloter er over voor de lange pollen gras.

armanike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 01:09

hmm oke, ja nou dat zou niet de bedoeling zijn helaas. Een vluchtweg zou wel kunnen maar ik vrees dat mijn jaarling ook gebruik maakt van die vluchtweg dan haha

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 01:14

Wij hebben ook schapen en paarden door elkaar, gaat prima :j We hebben wel voor het geval dat een heel klein stukje weiland afgezet met draad waar wel een schaap onderdoor kan, maar een paard/pony niet. Een soort van poortje op schaapniveau zeg maar. Maar over 't algemeen laten ze elkaar prima met rust, zeker nu ze al een paar jaar bij elkaar staan. Schapen kunnen gerust onder de benen en alles doorlopen :D

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 01:15

Als ik je profiel lees zijn al je paarden dik boven de 1.55. Schapen zijn kleiner dan een flinke shet en kunnen dus onder een veel lager draadje door vluchten dan waar je paarden onder door kunnen kruipen. Zeker met een forse klap stroom er op.

armanike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 01:16

Oh maar voor mijn paarden maak ik mij geen zorgen :p mijn jaarling is nu 1.55 en die kruipt onder een draadje door van 70 cm ;) vraag me niet hoe. Daarom dat ik daar even over na moet denken.

armanike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 01:18

ik had gehoord dat er iets aan schapen hun wol was waar paarden niet goed tegen konden ofzoiets? Klopt dat?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 01:19

Schapen kunnen door schrikdraad heen omdat hun vacht het niet doorlaat ofzo. Mijn verzorgpaard stond in de weide waarbij elke week de prikpaaltjes verzet werden. Omdat er ook brandnetels enzo groeide waren er ook wat schapen los gelaten (4) en deze hadden dus ook de mogelijkheid om achter de prikpaaltjes en schrikdraad te grazen zodat ze veilig waren. Het ging in principe prima, het waren alleen wel dondersteentjes :P Maar er waren geen conflicten tussen de lammeren en het paard, heb in elk geval niks gezien. Hij kan wel eens opjagen maar dan kunnen ze achter het schrikdraad komen :P

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 01:29

Het kon toch problemen geven met leverbot, luizen, en nog iets?

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 10:21

inderdaad opletten op leverbotbesmettingen bij je paarden.
ondanks wat veel dierenartsen denken/beweren kan leverbot wél worden overgedragen op andere dieren dan schapen en koeien. Ook paarden kunnen last hebben van deze parasiet dus! :)

Hazna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 10:27

Bij ons staan de paarden en schapen ook samen. Gaat prima, maar inderdaad de schapen gaan zo onder het schrikdraad door, zelfs als het draadje 20 tot 30 cm boven de grond zit! Schapengaas is echt een must voor deze dieren, anders hou je ze niet binnen de omheining. Wij hebben de grote wei in 3-en gedeeld. De paarden lopen op 1 stuk en de schapen kunnen gaan en staan waar ze willen. Het schapengaas zit om de hele wei, zo kunnen de schapen toch vluchten naar een ander stuk wei als de paarden het in hun bol krijgen. ;)
Laatst bijgewerkt door Hazna op 02-11-11 10:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 10:32

De dominante hengst die vroeger achter ons huis stond smeet inderdaad met schapen :\ Maar ik ken ook iemand die zo'n 10 schapen en 5 paarden in een weiland heeft staan en daar zijn nooit problemen mee geweest. Hangt ook een beetje af van je paarden denk ik :j

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 10:38

Ik heb de schapen apart staan van de paarden met een schrikdraadhek ertussen. Ieder zijn eigen kant. Lekker rustig. En geregeld wisselen ze van weiland. Zo houden de schapen de weide netjes en lopen niet het risico door de paarden lastig gevallen te worden, of andersom. :j

MerelBormans

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 12:28

volgens mij moet je de schapen ook op een andere manier ontwormen als je deze bij paarden zet, maar als je er meer over wilt weten dan zou ik dat even aan je DA vragen, die kan je het antwoord zeker geven.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 16:03

ik hoor wel geregeld dat mensen geiten als gezelschap bij hun paarden zetten...

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 16:14

Leverbot kan idd problemen opleveren. In de 1e plaats is dat een uitzondering en in de 2e plaats is daar een combinatie van natte wei bij nodig. Zou me dus niet zo snel zorgen maken, de gevaren van een typische paardenwei zijn groter.

@TS: hoeveel volt heb je op de draden staan? Sinds wij een stroomklok op het vaste net hebben, is er echt geen 1 meer die er onderdoor kruipt. Een flinke klapper stroom erop en ze doen het echt nooit weer. Afgelopen zomer hebben wij de schapen van m'n vader een paar weekjes gehad. Er waren een paar Boudi's bij, die een draadje van 30 cm omhoog drukten en eronderdoor kropen. Schapen hebben veel minder snel last van stroom. Met 3 draadjes stroom op 10, 30 en 50 cm mopperde schaaplief wel, maar bleef wel in de wei.

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 16:26

Ik ken mensen die ook gewoon schapen bij hun paarden in hebben lopen, bij hun gaat het altijd gewoon prima :) ligt denk ik ook gewoon aan het karakter van je paard ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 16:40

Ik denk dat het erg aan je paard ligt, daarmee bedoel ik het karakter. De 1 kan het prima vinden en de andere ziet het als speelgoed...

dewittehemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 11:30

denk je er ook aan dat schapen ook verzorgd moeten worden en de hoefjes te snijden is niet zomaar iets.
Scheren moet je ook doen en voor 2 schapen komt er geen scheerder uit de polder....Ziektes zoals blauwtong en enten, ik kon daarom geen klanten meer op mn erf ontvangen want tijdens bv blauwtong mag dat niet....

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 00:09

Zeker waard om genoemd te worden, maar hoeft geen struikelblok te zijn.
Wij deden zelf de hoeven, maar dat kun je ook je smid vragen, die heeft het gereedschap, en ontwormden ook gewoon zelf (schapen moeten ook ontwormd, dan heb je dius ook geen besmettingsgevaar).
Je kunt ze naar een plek brengen waar een scheerder is (maar dan riskeer je wel besmettingsgevaar) en zelfs met een schaar knippen (doen de keuterboeren hier in portugal) of zelf scheren. Het is op zich niet moeilijk en het maakt niet uit als het lelijk gebeurt als de wol er maar af is. Je kunt zelfs elk jaar je schapen verkopen en geschoren schapen terugkopen of ze ruilen tegen geschoren schapen bv.
Er is wel een mouw aan te passen.
Ziektes komen ergens vandaan. Als je zorgt dat je uit besmette gebieden blijft,zodat je het niet kunt overbrengen via je kleding ofzo, is de kans erop dus niet zo groot. Het komt niet uit de lucht vallen. Met 2 schapen is de kans op een uitbraak van iets ook nog eens veel kleiner dan als je een behoorlijke en wisselende kudde hebt. Bij goede verzorging is er ook nog eens een hogere weerstand dus kleinere kans op problemen en twee schaapjes kun je bv prima bijvoeren (deden wij ook).
Wel raad ik aan om sowieso je te verdiepen voordat je tot aanschaf over gaat, er zijn goede boeken over schapenhouderij ook voor de hobbyist en online is ook het een en ander te vinden, dacht ik.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 10:48

Mijn pony's hebben vroeger een tijd met een kudde schapen gelopen. Die schapen waren van de buren en ze konden via de sloot naar hun eigen weiland. Mijn pony's konden daar niet door, dus als de schapen de paarden beu waren rende ze snel naar hun eigen weiland. Het ging overigens altijd goed, de wei was groot genoeg. Een schaap vonden mijn pony's speciaal, die lag altijd gezellig tussen mijn pony's te slapen in onze stal. Een erg lief gezicht :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 10:52

De schapen houden je wei mooi egaal zonder rare hoge stukken, een aanrader dus.