Paard in 's nachts stand overdag wei, erg?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Jolien_

Paard in 's nachts stand overdag wei, erg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 21:14

Hoi,

Graag jullie mening hierover. Tuurlijk is een box het beste, maar wat vinden jullie hiervan:

een paard die overdag om half 10 buitengezet wordt in de wei en om half 6 weer binnen gezet wordt (en dan in een stand moet). Echter zou het paard dan 's avonds ook vaak nog gereden worden.

Zou dit erg zijn? Dat het paard ongeveer 13 uur per dag (dus 's nachts) op stand staat?

Zomers zou het paard volledig in de wei staan..

Aangepast, ik bedoel ongeveer 13 uur op stand. Het zijn brede stands (aan beide kanten heeft het paard ruimte over en het paard staat niet vast aan een halster touw... Maar dus los in de stand (met een touw achter hun kont zodat ze er niet uitkunnen..
Laatst bijgewerkt door _Jolien_ op 01-11-11 21:22, in het totaal 1 keer bewerkt

BullyCotton

Re: Paard in 's nachts stand overdag wei, erg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 21:16

Wat is een stand..?

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 21:17

Stands zijn toch van die dingen waar ze met een halster en touw vaststaat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 21:17

BullyCotton schreef:
Wat is een stand..?

Een 'stal' waar ze vast aan staan.

Ik ben niet zo'n voorstander van stands maar het moet kunnen natuurlijk.
Zolang ie maar kan gaan liggen / niet te hoog vast staat moet het geen probleem zijn.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 21:18

Zelf zou ik er nooit voor kiezen. Half 10 tot half 6 is maar 8 uur. Stel dat hij 's avonds dan nog een uurtje gereden wordt dan is ie ongeveer 10 uur buiten de stal. Dan zou hij nog 14 uur in de stand staan. Weet niet hoe jij aan de 8 uur komt? Dat vind ik veel te lang iig voor in een stand, ze staan dan continu op een klein stukje, kunnen niet draaien. Kunnen ze uberhaupt liggen in een stand?

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 21:18

naar mijn weten mogen stands helemaal niet meer, ik vind het echt niet kunnen. ook niet voor de nacht. uren lang tegen een muur aanstaren is imo geestdodend en vernederend voor een paard.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 21:19

Ik vind het erg zielig. Paarden hebben geen dag en nacht ritme zoals wij dat hebben. Ze maken ook korte slaapjes overdag en zijn s ' nachts veel wakker. dan staan ze in zo'n klein hokje te staan......

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 21:20

Het paard zou dan toch 16 uur per dag op de stand staan (afgezien van de tijd dat ie gereden wordt, maar dit zal neem ik aan geen 8 uur per dag zijn)?

Ik zou hier zelf nooit voor kiezen. Ik vind het veel te gevaarlijk om een paard zo lang aan een touw vast te zetten. Bovendien vind ik dat een paard meer ruimte moet hebben om te kunnen liggen en rollen e.d.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 21:20

LenaBaars schreef:
naar mijn weten mogen stands helemaal niet meer, ik vind het echt niet kunnen. ook niet voor de nacht. uren lang tegen een muur aanstaren is imo geestdodend en vernederend voor een paard.

Dat hoop ik dan maar want hoe het eruit ziet op internet :oo

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 21:22

Ik vind een stand echt "not done"
We leven toch verdorie niet in de middeleeuwen ?! :n

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 21:24

Bij mijn weten is het illegaal. Een paar jaar geleden verboden volgens de Europese richtlijnen dierenwelzijn. En met reden.
Die stalhouder kan beter gewoon de tussenwandjes eruit halen en ze veranderen in boxen, dit komt door geen enkele inspectie.

_Jolien_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 21:25

Horseware schreef:
Het paard zou dan toch 16 uur per dag op de stand staan (afgezien van de tijd dat ie gereden wordt, maar dit zal neem ik aan geen 8 uur per dag zijn)?

Ik zou hier zelf nooit voor kiezen. Ik vind het veel te gevaarlijk om een paard zo lang aan een touw vast te zetten. Bovendien vind ik dat een paard meer ruimte moet hebben om te kunnen liggen en rollen e.d.

ik heb het aangepast. Het zou ongeveer 13/14 uur zijn. Alleen van november tot aan april. Daarna 24 uur buiten. Ze kunnen liggen in de stal, maar niet rollen... Paarden kunnen elkaar wel met de neus aanraken, maar niet bij hun binnen, buik e.d.

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 21:26

mijn menig, ja kan wel, wij hadden voorheen ook 2 op stand staan, wel veel ruimte om te liggen met een schuif systeem zodat ze niet te kort of te lang aan touw zouden zitten.
Ze kwamen overdag er de hele dag uit.
Nu niet nodig omdat er voldoende gewone stallen beschikbaar waren 7 stallen 7 paarden, vorig jaar waren het er 8, anders zet ik de jonge paarden/veulens of enters op stand, dit was voor ons gelijk een goede manier om ze erg goed make te krijgen, niet dat ze dat niet zijn, maar je komt er tig keer op een avond bij langs met bix en hooi aait ze overal, zeker voor de rillerige veulens een uitkomst om ook nog eens leren vast te staan.

Let wel: ik heb ze liever lekker in een box, maar soms moesten wij voor een winter een oplossing maken, je mag helaas niet zomaar meer bouwen en de mogelijkheid tot dag en nacht buiten is ook niet altijd aanwezig. Wanneer een verkoop mislukt tja dan moet je wat.

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 21:28

Kan je echt niks anders vinden?

Het zal waarschijnlijk meer zijn dan 14 uur. Stalhouders overdrijven altijd een beetje in de uren van binnen- en buitenzetten. En als het echt veel gaat regenen, of vriezen of sneeuwen worden ze binnen gehouden en staan ze 24 uur in die stand. Dat is écht niet goed voor een paard.

Als je niet oppast heb je er straks gratis een mooie stalondeugd bij.

_Jolien_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 21:30

Rapperijder schreef:

Het zal waarschijnlijk meer zijn dan 14 uur. Stalhouders overdrijven altijd een beetje in de uren van binnen- en buitenzetten. En als het echt veel gaat regenen, of vriezen of sneeuwen worden ze binnen gehouden en staan ze 24 uur in die stand. Dat is écht niet goed voor een paard.

Daar zou ik ook nooit meer akkoord gaan! Dat is dier onvriendelijk!

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 21:30

maar ik mag hopen dat ze die tijd dat ze in een stand staan..... wel altijd eten heeft?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 21:33

Als ik mijn paard/pony zo zou moeten houden, verkoop ik hem nog liever (en nee, ben geen NH mens oid)
Die dingen moeten verboden worden. En dat gaat binnenkort ook gebeuren ook. Niet voor niets.

Paard moet rondjes in z'n stal kunnen lopen zonder pootje over te moeten imo. En lekker kunnen liggen, rollen, omdraaien, etc. etc.

En daarnaast; 13 tot 14 uur?! Weet je wel niet hoe lang dat is?? Iets meer als de halve dag dus, gewoon dom stilstaan.

En november t/m april dat is ruim een half jaar.

Nee sorry, vind het bijna barbaars te noemen als mensen hun paard op die manier houden! :r

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 21:33

Ik wil je niet ontmoedigen, maar ik heb zelf een merrie die 14 jaar 's nachts in een stand heeft gestaan en overdag buiten.
Toen ik haar kocht was er gewoonweg niets mee te beginnen, ze had verschillende stalondeugden zoals tegen de wand schoppen, constant brullen (hinniken kan je het helaas niet noemen).
Bij mij kwam ze in een ruime stal terecht, ze was er echter zo door overstuur dat ze met het hoofd tegen de wanden aan liep. Het eerste jaar hier was ze heel erg nerveus, en soms zelfs gevaarlijk.

Nu kan ik natuurlijk niet met zekerheid zeggen dat haar extreem nerveuze gedrag te wijten is aan een stand, maar haar stalondeugden wel. Zij stond wel vastgebonden. Ik ben er zeker geen voorstander van, en wou je dit even meegeven.

parador

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 21:34

het kan wel zo zijn dat stands verboden zijn, ( ben ik het ook mee eens) alleen zijn er nog steeds bedrijven die stands hebben voor hun pony's en paarden...en dan heb ik het over grote bedrijven .

JoyCiej007

_Jolien_ schreef:
Rapperijder schreef:

Maar jij vind het huidige 'plan' wel diervriendelijk? Waarom kunnen ze 's nachts ook niet gewoon op een grote paddock/wei met schuilstal verblijven?

TinePine

Ik denk dat het vragen is naar een paard met been, hoef, rug en gedragsproblemen. Het is niet voor niets verboden.

_Jolien_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 21:35

Sjors493 schreef:
maar ik mag hopen dat ze die tijd dat ze in een stand staan..... wel altijd eten heeft?

dat weet ik niet zeker, maar ik neem aan dat die paarden hooi krijgen...

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 21:35

parador schreef:
het kan wel zo zijn dat stands verboden zijn, ( ben ik het ook mee eens) alleen zijn er nog steeds bedrijven die stands hebben voor hun pony's en paarden...en dan heb ik het over grote bedrijven .

Het wórdt verboden, is het dacht ik nog niet. En voor dat soort bedrijven komt er zowiezo een 'overgangsregeling' dacht ik.
Maargoed........ is sneu voor die bedrijven, maar wetgeving veranderd nou eenmaal (gelukkig!) en dat was natuurlijk al járen bekend dat dit er eens aan zat te komen.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 21:36

TinePine schreef:
Ik denk dat het vragen is naar een paard met been, hoef, rug en gedragsproblemen. Het is niet voor niets verboden.

Inderdaad. Onze merrie heeft arthrose in de achterbenen, een zeer gevoelige rug en gedragsproblemen waar je een boek over kan schrijven...

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 21:37

_Jolien_ schreef:

Daar hoef je helemaal niet mee akkoord te gaan. In mijn ervaring is er nooit elke dag weidegang, ook al bedoelt de stalhouder het goed.

Op de meeste pensionstallingen worden de paarden niet buiten gezet als er sneeuw ligt of als de grond keihard bevroren is. Veel plaatsen houden ze ook binnen als het teveel regent omdat de grond dan nat is en kapot gelopen wordt. Vaak is er ook 1 dag per week geen weidegang om de weide te laten rusten.

Als je paard in een gewone stal staat is zoiets al niet fijn voor hem. Als je hem op stand hebt staan en er blijft 10 dagen lang sneeuw liggen is hij zo gek als een deur.