Heel af en toe laat ik mijn bijrijdpaard na het rijden even rollen in de bak. Met name als ie hard heeft gewerkt en dus bezweet is. Gevolg: Het zand blijft ontzettend kleven.
Meestal spoel ik hem dan af, of ik borstel hem gewoon goed, maar er blijft altijd nog veel zand tussen de vacht zitten.. Vooral nu in de winter het dek erna weer opgaat, vind ik dit voor mijn bijrijdpaard erg vervelend, lijkt mij iig niet lekker zitten. Maar hij vindt het rollen wel erg lekker!
Heeft iemand hier een handige tip voor mbt het zand goed wegkrijgen? Was wel benieuwd!
het best lijkt mij je paard eerst laten opdrogen het zand eraf halen, en dan pas zijn deken terug op doen, of misschien eerst goed droog stappen, of gewoon niet laten rollen, of hem met zijn deken op laten rollen
Ik zou ook wachten totdat het zand opgedroogt is, dan kan je het er zo vanaf borstelen!
kleinvosje
Geplaatst: 01-11-11 17:24
Ik laat in de winter niet rollen, aangezien ze dat dan toch niet wil. Afspoelen en dan nat onder de deken zou ik niet doen, wordt nooit goed droog. Met zand in de vacht een deken op kan gaan schuren, ook geen optie dus!
In de zomer laat ik het zand gewoon lekker zitten!
inderdaad lekker laten zitten dat zand, veeg je er gemakkelijk af na opdrogen.
vmw
Geplaatst: 01-11-11 18:26
Hi ik laat mijn paard ook meestal rollen na het rijden. Hij vindt het niet alleen lekker, maar het is ook heel goed voor ze. Rollen maakt meer spieren los dan een fysiotherapeut kan, dus dat is na een training wel lekker en een goed modderbad is goed voor vacht en huid.
Daarna stap ik hem aan de hand droog. Eenmaal opgedroogd borstel je het zand er zo vanaf en glimt hij je tegemoet. Het beetje zand dat er dan nog opzit kan echt geen kwaad.
Na het rollen nog een keer afspuiten is wat dat betreft redelijk onzinnig met een mooi zandlaagje wordt die schimmel van mij mooier dan als ik hem gewoon op laat drogen. Afspuiten doe ik eigenlijk alleen voor het zweet en daarna laat ik hem alsnog door het zand rollen.
Tancreda4
Geplaatst: 01-11-11 20:54
Mijne mag regelmatig bloto rollen in de winter, vind het sneu als ze dat niet meer in haar blote kont zou kunnen, want ze vind het zo heerlijk. En ja, zit dan idd wel soms met een nat paard en zand, en daarna weer een deken... Voor de zweetdeken op gaat borstel ik het zand eraf met een borstel met lange haren, dat is een enorm goede ontstoffer. Of ik borstel het af en stap daarna nog een wandeling uit om te drogen. Daarna zet ik haar weg onder zweetdeken, en als ik naar huis ga wissel ik met haar gewone deken, maar borstel ik wederom nog een keer goed. De volgende dag vind ik eigenlijk nooit veel zand terug onder de deken hoor dat nog in de vacht zit. maar ze heeft dan ook geen enorm lange vacht.
senna21
Geplaatst: 01-11-11 20:57
Datr zand valt er vanzelf af, ook als er een dek op ligt. Rollen is gezond voor een paard!
Ik laat haar in de winter niet rollen, omdat je dan inderdaad het zand niet fijn weg krijgt.. In de winter krijgt ze een dekentje, in de zomer mag ze rollen en spoel ik haar af
MyrtheJ
Geplaatst: 01-11-11 23:00
Wat een gemis voor de paarden die niet meer mogen rollen in de winter.
Ik zou gaan voor toch laten rollen, even laten drogen en dan is het droge zand er zo af halen met een harde borstel. Pas daarna de deken er weer op.
Javayo
Geplaatst: 01-11-11 23:02
Ik laat ook altijd mijn paard rollen na het rijden. Super voor de spieren en hij vindt het heerlijk volgens mij werkt het nog polijstend ook, want hij glimt als een spiegel. Daarna borstel ik de grootste hoeveelheid zand eraf, zweetdeken erop en dan stap ik hem droog, of eventueel poosje in z'n stal met die deken. Als hij droog is dan poets ik hem weer helemaal voordat z'n staldeken erop gaat. nog nooit problemen gehad dat hij dan te nat of te zanderig bleef voordat de deken erop moet.
Hier mogen ze gewoon lekker rolle bollen in de winter, geschoren of niet, gewoon omdat het even lekker is om uit te waaien en te rollen.
Als het echt koud is en ze zijn geschoren, dan wel snel genoeg weer deken erop uiteraard.
Ik mik vaak genoeg mijn dekens over een gepanneerde pony, zand is volgende dag vaak gewoon verdwenen. Of ik veeg er een keer overheen en gooi de deken erop.
Tancreda4
Geplaatst: 02-11-11 07:59
MyrtheJ schreef:
Wat een gemis voor de paarden die niet meer mogen rollen in de winter.
Idd :/ Kost misschien wat meer tijd droog & zandvrij weer te krijgen, maar om haar het bloot rollen te ontnemen, nee echt niet. Dat vind ze veelte heerlijk!
Bij ons mogen ze na de les even rollen, en zijn ze dan nog heel nat, dan gaan ze gewoon even de stal op totdat ze droog zijn.omdat het buiten nogal waait... Als ze droog zijn gaan ze het weiland op. Waar ze soms ook nog gaan rollen...
coli_flower
Geplaatst: 02-11-11 14:35
Ik laat in de winter ook gewoon rollen. Wanneer het lekker weer is laat ik haar 'bloot' rollen, even wachten totdat ze droog is en dan even met de borstel er over en deken weer op. Wanneer het wat minder weer is of wanneer ik geen tijd heb om te wachten tot ze droog is, laat ik haar lekker rollen met deken op.
gewoon inderdaad even wachten tot het paard opgedroogd is en dan kun je het zand er echt heel gemakkelijk vanaf halen. en daarna weer lekker onder de deken Of inderdaad zoals hierboven aangegeven met deken laten rollen. die van mij rolt zich ook met deken op in de wei bijv.
Ja hoor, lekker laten rollen en wachten tot ze droog zijn, liefst in deze tijd wel binnen natuurlijk maar het rollen doen ze juist om losse haren weg te krijgen en plekjes waar ze jeuk hebben even lekker schuren. Als je daarna ook nog lekker borstelt hebben ze een dubbele schuurbeurt, heerlijk
MissJeanny
Geplaatst: 02-11-11 17:55
Ik laat ze zomer / winter ook altijd rollen. Ze vinden het heerlijk en het is goed voor hun vacht en spieren.
Meestal schudden ze ergste zand er zelf wel af en de rest poets ik er zo goed mogelijk af met een harde borstel. Dat werkt prima en van het beetje wat er blijft zitten hebben ze nog nooit schuurplekken gekregen.
Ik laat met een beetje acceptabele temperaturen mijn paard na het rijden ook even zonder deken de wei in om te rollen, en zodra hij dan wat droger is en afgekoeld het zand eraf borstelen en de deken erop. Midden in de winter gaat meteen de deken erop om kou op zijn bezwete lijf te voorkomen, en dan rolt hij met deken in de wei.