Afrastering voor shetlander zonder stroom

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Poekiemansss

Afrastering voor shetlander zonder stroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 20:10

Hallo bokkers,
Wie heeft hier suggesties voor een afrastering voor shetlanders zonder stroom?
Mijn ouders willen er geen stroom op ivm de buurkindertjes..
Groetjes Joke

Dennis

Re: Afrastering voor shetlander zonder stroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 20:11

Heel stevig houten hek.

Gaas drukken ze plat als er geen stroom langs zit. Bij hout moet je wel uitkijken dat ze niet te veel met hun hoofd er tussen door staan, dan houden ze geen manen over.

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 20:16

is het de bedoeling dat je buurkindjes de wei in mogen / kunnen?
Anders is het een optie om inderdaad een houten hek te plaatsen (vinden sommige ook heerlijk om aan te knabbelen) en daarvoor op ongeveer 30 cm een stoormdraad met stroom te plaatsen (gewoon met prikpaaltjes).

Alleen hout zonder stroom zou ik niet doen ivm schuren, eten, uitbreken (ja, t zal de eerste shet niet zijn die uitbreekt, als er geen stroom is)

Hout is echter wel vrij prijzig, dus wellicht kun je iets met 2 draden naast elkaar (met 50cm ertussen, zodat de kans op uitbreken kleiner wordt) en zodat de buurkinderen geen optater krijgen als ze gaan aaien oid.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 20:17

Een Shetlander zonder stroom binnen houden valt niet mee....als je wilt dat je hekwerk wel netjes blijft , want een beetje koudbloed-achtig dier sloopt echt àlles waar geen flinke klap stroom op staat :=

Een hekwerk van gaas is een tijdje leuk , maar door er tegenaan te duwen en schuren wordt het snel lelijk en gaat uiteindelijk ook kapot. Hout hetzelfde , daar knagen ze aan , duwen en schuren ze tegen....en sowieso vraagt hout best wel wat onderhoud , anders wordt het snel lelijk.

Wil je een hekwerk dan is het altijd verstandig om daar nog een stroomdraadje langs te laten lopen om het hekwerk tegen de ponies te beschermen en netjes te houden :)

Moeten de kinderen uit de buurt per-sé bij die ponies kunnen komen dan :?

Als ze niks bij die ponies te zoeken hebben denk ik : ze leren snel genoeg dat er stroom op de draadjes staat , ze schrikken er eens goed van en dan weten ze het voor de volgende keer , als ze niet naar hun ouders willen luisteren dat ze er af moeten blijven :o

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 20:17

Je kan inderdaad stevig hout gebruiken zoals kastanje hout.
Wij hebben voor de paarden Post&Rail en voor de geitjes van die schapenhekjes. Die zouden ook geschikt kunnen zijn voor shetjes als je maar genoeg paaltjes gebruikt om ze stabiel te krijgen.
Kastanje hout smaakt niet lekker en hier gaan de paarden dus niet op knagen. Daarbij is het erg duurzaam en sterk.
Laatst bijgewerkt door Leonieke op 31-10-11 20:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 20:18

Een hoog Heras hekwerk :) of sloten en een dammetje met een ijzeren hek :)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 20:21

Stroom is niet zo slecht hoor voor kindertjes, doen ze maar 1 keer.. En ja ik ben zelf ook moeder die zielsveel van haar prachtkind houd maar ook realistisch is..

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 20:21

Een houten hek is wel leuk, maar vergeet niet dat dat echt heel veel prijziger is dan stroomdraad. Waarom geen stroom? Kinderen snappen echt wel dat stroomdraad gevaarlijk is en dus niet aan moeten gaan zitten. Desnoods bordje erbij, of even langs en heeeel duidelijk uitleggen dat ze niet aan het draad moeten zitten tenzij er iemand bij is/stroom eraf is.

Poekiemansss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 20:22

het nadeel van hout is dat het zo duur is, de grond is niet van mij en daarom vind ik het zonde om er zoveel in te investeren omdat ik geen zekerheid heb dat ze daar kunnen blijven staan..iemand een goedkopere oplossing?

mijn ouders willen geen stroom omdat ze bang zijn dat die kinderen een schok krijgen..

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 20:22

Beton muur erom heen!

Die mormels die zijn zo slim pfff een shetlander op z'n weide houden of een dik belgisch trekpaard....die belg is makkelijker om erachter te houden! :D

Hekwerk (zowel gaas als hout) is heerlijk om er tegen aan te schuren waardoor je gaas uitrekt.
Hout kan erg lekker zijn voor hun.
Sloten...euhm zomers als de sloot droog is willen ze er wel doorheen gaan want ja dat ene grassprietje aan de overkant lonkt zo...

De buurtkindertje's snappen heel gauw wat een stroomdraadje inhoudt en kunnen dan ook tussen de stroomdraden door heen aaien.
Ben je niet bang dat ze beginnen te voeren en van alles gaan geven??

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 20:25

Gewoon toch stroom. Ze pakken 1 keer het draad vast en dan lern ze het wel af. Blijven ze gelijk uit de wei. Daarnaast is een schok niet bepaald dodelijk ofzo :)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 20:25

HI hi hi het is ook de bedoeling dat ze een schok krijgen, gaan ze 1 keer brullen en vervolgens komen ze nooit meer in de buurt van de afrastering (en bij jullie pony's). Is het beste en het veiligste, stel je voor dat ze op een houten hek klimmen en daar tussen vast komen te zitten, of het land niet meer uitkunnen als jullie niet in de buurt zijn en de pony's hun wilde ren uurtje hebben. Is stukken gevaarlijker..

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 20:29

Prikpaaltjes met gaas, maar hele dikke kans dat ze dan uitbreken :o
Eigenlijk is het of stroom, of houd, of iets anders met stroom

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 20:32

stroom zetten en bordjes ophagen dat je stroomdraad hebt.moeten ze maar van de pony's afblijven

Poekiemansss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 20:49

ik wil zelf ook het liefst stroomdraad, maar dit ziet er nog niet naar uit dat dit gaat gebeuren.mijn moeder stelde voor om iets van 5 stevige draden te spannen (ijzerdraad oid), zonder stroom dus.. wie heeft hier ervaring mee?

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 20:51

ijzerdraad zou ik echt niet doen, is scherp. Daarbij, als je ander soort lint of draad spant zonder stroom hebben ze dat binnen een uur door en kun je elke dag 6x je pony's gaan vangen met alle gevaren van dien. Waarom willen je ouders geen stroom op het draad? Kinderen zijn echt niet gek hoor :=

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 20:51

Ja, werkt niet en is gevaarlijk voor de pony's.

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 20:52

Daar ga je geen succes mee halen hoor. Kruipen ze gewoon tussendoor en het is link.
Of je moeder moet het leuk vinden achter haar shetten aan te vangen natuurlijk. :D
Er is niks mis met stroomdraad, helemaal niet zielig voor de buurtkindertjes en wel zo veilig voor je have.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 20:55

Gewoon stroom opzetten. Een goede omheining zonder stroom lijkt mij erg lastig vooral met shetlanders en je wilt zeker niet dat ze ontsnappen en de weg oplopen. Als je nou zo'n klein schrikkastje neemt, dan is de schok echt niet hard mochten de buurtkindjes het aanraken. En anders laten ze het echt wel na een eerste keer!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 20:56

Jooke schreef:
het nadeel van hout is dat het zo duur is, de grond is niet van mij en daarom vind ik het zonde om er zoveel in te investeren omdat ik geen zekerheid heb dat ze daar kunnen blijven staan..iemand een goedkopere oplossing?

mijn ouders willen geen stroom omdat ze bang zijn dat die kinderen een schok krijgen..

Je bent verplicht om elke 50m een waarschuwingsbordje op te hangen waar je omheining langs de openbare weg loopt als je stroom er op zet. Zo'n bordje kan je ook bv maken van gelamineerd papier op een plankje hout. Met een zelfs voor kleine kindertjes duidelijk plaatje dat hek aanraken = auw.

Nu heeft een kind (evenmin als een volwassene trouwens) niks te zoeken op andermans terrein zonder uitnodiging van de eigenaar/huurder. Voor beesten geld precies hetzelfde : geen toestemming van de eigenaar? Dan afblijven! Vreemd dat veel ouders dat wel aan hun kindjes leren als het om honden gaat, maar paarden mag iedereen zomaar aankomen?!

Gewoon palen, lint en goed stroom erop. Je verantwoordelijkheid als eigenaar nl om je beesten binnen de omheining te houden is een flink stuk groter dan kindjes te beschermen tegen ouders die ze niet leren om van andermans dieren af te blijven. Zou je shet nl uitbreken en ongeluk maken omdat je omheining niet deugdelijk was heb je in elk geval goed ellende met je verzekering.
it_is_me schreef:
Gewoon stroom opzetten. Een goede omheining zonder stroom lijkt mij erg lastig vooral met shetlanders en je wilt zeker niet dat ze ontsnappen en de weg oplopen. Als je nou zo'n klein schrikkastje neemt, dan is de schok echt niet hard mochten de buurtkindjes het aanraken. En anders laten ze het echt wel na een eerste keer!

Liever een harde klap en shet met respect voor de omheining. Komt die ook niet zo dicht bij de kindjes en dan blijven kindjes ook makkelijker van het hek af.

Poekiemansss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 23:32

Heb inmiddels houten palen geregeld, dat is tenminste al een begin. heb palen van 1,9 m met een diameter van 10cm, leek me stevig genoeg.

bedankt voor alle adviezen tot nu toe!

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 23:42

Maar wat ga je nou tussen de palen spannen? Daar ging het toch om? :P

De shetjes hier klimmen echt overal tussendoor als er geen stroom op staat. Ik zou dus ook een hoog Heras hekwerk adviseren of een betonnen muur met slotgracht :+

Nee, maar serieus... met alleen ijzerdraad hou je ze niet tegen, ook niet als je ze strak spant. Bovendien snijdt dat. Beter die kindjes 1 keer een schok (krijgen ze niks van) dan je pony's op de weg of gewond tussen ijzerdraadjes. Als je ouders je niet willen geloven, laat ze dan even dit topic lezen. :) Succes!

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 23:57

zijn metalen buizen geen idee? die hebben we hier ook, maar dan met een draadje stroom er boven (voor de grotere paarden) of er tussen (voor de shetters). Probleem is wel dat als de ruimtes tussen de buizen te groot zijn, de jonge/kleine shetters er gewoon tussendoor klimmen :=

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 00:14

Wij hebben hier gaas staan van 1.20 hoog. Daar kunnen ze echt niet uit. En verder hebben we voldoende schuur mogelijkheden dus echt er tegen aan duwen of schuren doen ze niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 08:23

Ik hoop dat de shets niet doorbreken met palen :+
Dat hout is echt duur :j En wordt heel snel lelijk!