Wat is wijsheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

liesbeth63

Wat is wijsheid.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 19:37

Aangezien ik mijn paard pas heb vanaf eind juli en hij nu pas sinds een paar weken op de wei staat weet ik niet wat ik moet doen op oudjaarsdag.
Valentino is een heel koel paard maar ik heb geen idee hoe hij zal reageren op knallers.
En Little king is pas 6 maanden dus nog niks meegemaakt.
Nu zit ik niet zo over little king in,want als Valentino rustig blijft doet hij dat ook.
want hij kopieerd valentino in alles.
Ik zit ook te denken om hem anders maar voor een paar dagen op de manege in een stal te zetten.
Alleen moet ik dan die 2 wel uit elkaar halen want die mogen niet samen in 1 stal.
Dus ook dat is een dilemma.
Wat zouden jullie doen of mij aanraden.
Ik vind het echt heel moeilijk.

amyz

Re: Wat is wijsheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 19:38

Ik zou ze lekker buiten laten. Ik heb me er ook enorm zorgen over gemaakt het eerste jaar toen Bis nog veulen was, maar is helemaal goedgekomen :) Die stond ook gewoon op de wei, t loopt wel los :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 19:40

Lekker laten staan, laat hem maar genieten van het vuurwerk buiten. Als je dingen gaat veranderen creëer je alleen maar meer stress. Oudjaarsdag extra veel hooi in de wei leggen zodat ze altijd wat te doen hebben.

RowieR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 19:41

waar ligt je wei ergens? dicht bij een woonwijk, dan is het misschien wel verstandig om ze op de manege te stallen.
En little king is haar veulen, neem ik aan? Die kan zowiezo al gespeend worden, dus zou dat ook geen probleem moeten zijn

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 20:03

Lekker buiten laten staan, meestal is na een eerste schrikactie de actie ook voorbij. Vuurwerk is namelijk best constant. Het bouwt zich op, piekt, en zakt weer weg gedurende de dag/nacht. Al dat geknal blijven ze niet van schrikken, het gaat immers op den duur gewoon door. Ik laat mijn paarden (staan aan huis, en vuurwerk is goed zichtbaar en ook hoorbaar) ook gewoon buiten. Inderdaad extra hooi voor de afleiding, en waar eten is.. daar vinden de paarden het meestal wel prima hoor :j

Je zou voor de zekerheid bach bloesems of iets dergelijks kunnen geven om de randjes van de schrik eraf te halen, maar waarschijnlijk is dat helemaal niet nodig.

shetjessweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 20:21

Mijn pony's laat ik ook buiten staan met oud en nieuw (ook toen het nog veulentjes waren). Wel hebben ze een schuilstal waar ze in kunnen. Ik maak me meer zorgen om idioten die met vuurwerk gooien en dat soort zaken, dus haal ik ze wel naar hun oude weitje terug waar ze aan een rustig doodlopend weggetje staan i.p.v. aan een openbare weg waar vrij veel vuurwerk wordt afgestoken. Al is dat waarschijnlijk totaal niet nodig. Zulke vreemde figuren wonen hier niet.

Ik zou ze zeker niet zomaar naar een onbekende manege of andere stal slepen. Daarmee zorg je juist voor een heleboel extra stress.

liesbeth63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 21:22

Dank jullie wel voor de reacties.

Mijn wei ligt wel aan een doorgaande weg,maar niet echt in een woonwijk.
Ik moet zeggen dat ik niet zo zeer bang ben voor het geknal,maar meer voor pubers die knallers in de wei zullen gooien.
En ik heb ook een inloopstal waar ze in kunnen gaan.
Alleen ik vraag me af of een paard dat ook echt doet als die ergens bang voor is.
Little king is niet het veulen van Valentino.
Ik heb hem gekocht als gezeltsschapspaardje voor hem.
Maar ik merk wel dat little king nu na 2 weken al niet meer zonder hem kan.
Heb vandaag met de buren van de wei gesproken en die laten hun paarden ook gewoon thuis.
En ze vertelde dat er in de straat niet echt heel veel geknald wordt zowel overdag niet als op de jaarwisseling niet.
Maar ja ik ben nou eenmaal een mien meut die gauw iets eng vind.
Denk dat ik toch maar ga proberen om zoals jullie al zeggen veel hooi in de wei te leggen en in de stal.
zodat ze mischien afgeleid worden door het lekkers.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 22:01

Is je land groot genoeg? Anders zet je een stuk land af. Dan zet je de helft bijv. af vanaf de weg kant en zet je de paarden ''achter'' op het land van de weg af. Omdat je bang bent voor jongeren met vuurwerk, al snap ik dat heel goed! Je weet maar nooit. Dan kan je toch met een gerust hart oud en nieuw vieren :) Lekker hooi in het land en er zal niets gebeuren.

SanneK

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 22:56

ik zou ze buiten laten staan! Als ze wat te eten hebben is er eigenlijk niks aan de hand! Dat heb ik met die van mij ook gedaan. In het begin vinden ze het vast wel eventjes spannend maar na een minuutje ofzo zijn ze er al aan gewend. En als ze maar genoeg ruimte hebben om eventueel een sprintje te trekken als ze inderdaad schrikken. Juist niet in een stal stoppen als ze het niet gewend zijn, krijg je meer ongelukken van.
je kan eventueel ook nog naar de DA gaan om daar een verdovingsmiddel te vragen. Dit doe ik elk jaar voor die van mij en het werkt prima. Dan weet ik in ieder geval zeker dat ze rustig blijven en kan ik ook rustig oud en nieuw vieren ;)

liesbeth63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 23:06

Mijn wei is 3000 meter.
Dus best een mooie wei.
Ik heb ze nu in een stuk staan wat we afgezet hebben dat is zo''n 20x40m.
Omdat we de rest van de wei opnieuw willen laten behandelen.
Dus hier zouden ze dan met de jaarwisseling in staan.
Vanuit dat afgezete stuk kunnen ze ook de stal in.
Afbeelding
Afbeelding
Dit is het afgezete stuk en de stal,zo hebben jullie een beetje een indruk van waar ik over praat. :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 08:20

Volgens mij kun je ze beter gewoon in de wei/stal laten. Als ze schikken dan kunnen ze toch wegspringen?

Wel lekker wat te doen geven :j

SanneK

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 17:15

Nou daar kan je ze gerust in laten staan hoor! :) Met een beetje hooi komt dat wel goed!

kschulte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 17:20

Ik zou ze om half 12 's nachts een flinke plak hooi geven op het land.
Check wel even de hekken en draden, mochten ze schrikken dat er geen ongelukken van komen.

Cinnnndy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 17:23

Ik zou me ook niet al te veel zorgen maken. Je buurt klinkt best rustig, gewoon lekker buiten staan en zelf niet al te zenuwachtig worden ;)