Hooinet met korf?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dromertje2

Hooinet met korf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 19:16

Hey,

Ik ben opzoek naar een hooinet voor in [naam] haar stal te hangen zodat ze langer bezig is met haar hooi, want ze durft rondjes beginnen te draaien in de stal.
( voor ik commentaar krijg, [naam] gaat wel op de wei, maar dit is in een beurtsysteem, meer dan dat ze nu buiten komt gaat niet).

Nu had ik eens op een manege een soort hooinet met korf gezien, zodat het handig is om het hooi erin te doen (dan moet je niet elke keer het net eraf halen om te vullen).
Ik heb al gegoogeld maar vind het nergens.

Kent er iemand dit? Is het handig?
Weet er iemand waar ik dit kan krijgen? of iets soortgelijk?

Het is de eerste keer dat ik ermee gaat werken, dus heb daar geen ervaring mee.
Het moet toch geen gewoon hooi zijn, want [naam] krijgt voordroog (misschien domme vraag).

Het is wel voor in de stal, en het is een stal met schuifdeuren, weet niet of ik daar rekening mee moet houden.

Bedankt alvast

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 20:57

Niemand die weet wat ik bedoel?

Ik heb deze gevonden, geen korf maar is handig bij te vullen (moet je er niet helemaal afhalen)

Afbeelding
Iemand ervaring met deze?

Deborah2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 21:25

chanel1985 schreef:
Niemand die weet wat ik bedoel?

Ik heb deze gevonden, geen korf maar is handig bij te vullen (moet je er niet helemaal afhalen)

Afbeelding
Iemand ervaring met deze?

Ik heb geen idee wat je bedoelt met een net met korf. Het net op de foto ken ik wel. Ik gebruik ze ook en ben er erg tevreden over. Ik doe er zowel hooi als kuil (voordroog) in. Paarden doen een stuk langer over hun voer en knoeien minder. Doordat de netten zo fijnmazig zijn en erg stevig, kun je ze heel laag ophangen, zodat ze wel in een natuurlijke houding kunnen eten.

Overigens begrijp ik niet helemaal wat je bedoelt met "moet je er niet helemaal afhalen". Ik doe dat dus wel, zou niet weten hoe je het anders moet vullen. Je moet de hele bovenkant namelijk wel eerst open maken maken, dan vullen (gaat wel gemakkelijk, doordat de bovenkant helemaal open is) en dan weer dicht rijgen en ophangen.
Zelf hang ik het net maar op 1 punt op, omdat ik bang ben dat de paarden een been achter het net kunnen krijgen als ze er tegen trappen / schrapen.

Het kostte overigens wel een week ofzo voor ze er aan gewend waren. Eerst kregen ze er haast niks uit, maar inmiddels eten ze er vrij makkelijk uit.

dromertje2

Re: Hooinet met korf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 21:30

Bij een gewoon hooinet hangt het meestal boovenaan aan de stal vast en moet je het er echt elke keer helemaal afhalen om te vullen en terug omhoog hangen. Aangezien ik het niet moet doen maar mijn stalbaas en wil dat ze er niet veel extra tijd aan moeten spenderen als anders.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 21:34

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 21:37

Nee, het is als een hooinet maar bovenaan is het niet vastgesnoerd maar is er een metalen ring (een beetje als het concept van een basketring maar dan vanonder dichtgemaakt, je kunt het hooi er dan simpel ingooien)

Deborah2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 21:52

chanel1985 schreef:
Bij een gewoon hooinet hangt het meestal boovenaan aan de stal vast en moet je het er echt elke keer helemaal afhalen om te vullen en terug omhoog hangen. Aangezien ik het niet moet doen maar mijn stalbaas en wil dat ze er niet veel extra tijd aan moeten spenderen als anders.

Dan gaat dit vrees ik niet werken. Ik zweer bij deze netten, maar het is best wat werk om ze steeds open en dicht te maken. De bovenkant moet je echt helemaal "rijgen".

Bedoel je misschien deze:

Afbeelding

Heet een Easyfill net en zijn van de Paardendrogist.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 09:37

Ik denk ook dat je de Easyfill bedoelt , die heb ik ook gehad en door de ring is hij op zich wel makkelijker te vullen , maar echt minder gedoe vond ik het toch niet :n

Als het net leeg raakte kwam de ring naar buiten , het hele net ging dan zeg maar aan 1 kant van de ring zitten (omdat het weer leeg raakt en niet door het hooi uit elkaar geduwd wordt , beetje lastig uit te leggen) dus dan moest ik elke keer eerst die ring weer goed doen , was nog best irritant.... en het hele ding moet ook gewoon los / open / dicht / vast gemaakt worden.

Wij hebben nu gewoon deze netten , mijn stalgenootje is deze gaan maken en dat bevalt buitengewoon goed , zie de filmpjes :)

www.boomloosrijden.nl/hooinet.html

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 09:58

die zien er wel goed uit!
Vraag me alleen wel af of je dat niet zelf kunt maken van een aanhangernet ofzo?
Vind ze namelijk wel nogal prijzig.

jibberjabber

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 10:04

Je zou ook 2 of 3 hooinetten kunnen nemen en deze zelf alvast vullen voor de rest van de dag. Misschien dat ze 2 x per dag hooi krijgen ??.... Dan zou je s'avonds 2 netten kunnen vullen die de staleigenaar de volgende dag op kan hangen. Als jij dan s' avonds weer komt vul je ze weer. Doe een muskutonhaak aan het eind van het touw en de staleigenaar hoeft die alleen maar los te halen (dus geen knoop te ontrafelen) en hangt de andere op.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 10:26

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 11:05

opisop_shop schreef:
Vraag me alleen wel af of je dat niet zelf kunt maken van een aanhangernet ofzo?

Natuurlijk kun je dit ook van een aanhangernet maken , hebben wij eerst ook gedaan :j

Maar die mazen zijn toch wat te groot , het materiaal is wat te scherp en te dun waardoor de lippen en snuit steeds langs dat scherpe spul schuren (Rena kreeg er zelfs wondjes van := ) en het gaat toch wel vrij snel kapot. Dit "echte" net is van dikker materiaal en met kleinere mazen , is gewoon veel geschikter.

Ik vind ze ook erg prijzig en heb me echt rot gezocht in binnen- en vooral buitenland naar een goedkopere oplossing , maar het losse net-materiaal is gewoon al hartstikke duur.... om nog een beetje op de prijs te besparen is mijn stalgenootje ze zelf gaan maken , en omdat ze toch nog wat vrije uurtjes had en het wel leuk vindt om te knopen zo 's avonds op de bank , is ze ze ook voor anderen gaan maken , en heb ik ze bij mij op de site gezet zodat anderen er ook hun voordeel mee kunnen doen :)

Ik wil echt niks anders meer en bij zulke artikelen vind ik het leuk om andere mensen daar ook mee te helpen :j

Maar er moeten nu even niet te veel mensen bestellen want ik heb voor onze eigen ponies ook nog een paar netten er bij besteld voor de nieuwe stal en daar komt ze anders niet aan toe :+

Voor het losse materiaal zie www.huck.nl , daar komt haar net ook vandaan :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 11:09

Ik gebruik al tijden aanhangernetten en nog nooit kapotte neuzen/lippen gehad.
De materiaaldikte moet minimaal 3 mm zijn, anders wordt het te scherp en kwetsbaar.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 12:20

Jeps , met 3 mm valt het nog wel mee , dat geeft minder problemen :)

Maat veel netten zijn scherper dan dat , of hebben zelfs knoopjes tussen de mazen i.p.v. een gladde afwerking...ook bij hooinetten zie je dat vaak. Ik vind dat scherpe gedoe allemaal maar niks :n

Ze gaan er toch de hele dag langs met die snuiten en lippen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 12:22

Ik heb in de bouwmarkt idd ook netten gezien die te dun zijn, maar die van de Coop/Welkoop zijn perfekt en niet duur (15 euro indien aanbieding).

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 12:34

Maar dan weer geen 30mm neem ik aan :P

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 13:56

Nee, de kleinste mazen die ik heb gevonden met 3mm materiaaldikte zijn 4 cm.

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 14:01

ik leg het hooi nu op de grond, want mijn haf sloopt alles wat er in haar stal komt te hangen. het heeft me drie hooinetten en een speelbal gekost.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 22:59

Ik wilde eigenlijk mazen van 30mm met een koord van minimaal 5 mm , maar het dikste koord dat ik heb kunnen vinden daarbij was 4mm...

Als ik zie hoe ze nu uit de 30mm netten eten dan hoef ik niks groters meer :)

Dacht dat het toch wel erg klein / sneu zou zijn waardoor het frustrerend zou werken voor de knollies , maar het bevalt prima gelukkig :)

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 15:50

opisop_shop schreef:

ik ben ook op zoek naar zo'n net en vind ze ook prijzig.
Ik had ook het idee om een net voor een aanhangwagen te kopen maar voor een 2x3meter net kwam de prijs op:
65,70 + 10 euro transport + 15, 90 euro btw = 91,60 _/-\o_
Deze moet je dus nog in 2en vouwen (150x 100cm)
Deze prijs is van Huck.nl, zie dat er al iemand mij voor was :+
Heb nu een mailtje gestuurd naar de tip van 'pmarena', hier in België vind ik ze niet dus liggen de transport koste weer hoger voor mij :j

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 15:51

@pmarena....welke maat heb jij hangen voor in de stal?
Bij mij moet het dienen om 's nachts in de stal te geven

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 19:58

Wij hebben hier netten van 150 cm breed.

Marsan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 08:08

Hoeveel plakken hooi gaan daar in???

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 10:32

Zie link in onderschrift :)