Overschot van het maisveld als bodem in de stal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

Overschot van het maisveld als bodem in de stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 15:33

Hoi,

ik sta op een weide met mijn paarden en uiteraard heb ik een huurcontract.
In dit contract staat dat de verhuurder instaat voor het leveren van stro en hooi in de winter.
Nu heeft hij elk jaar écht stro geleverd, dit jaar heeft hij de 'overschot' van op het maisveld geleverd, als zijnde 'stro'.

Kan ik dit eigelijk wel gebruiken als bodembedekker? Krijgen ze geen koliek?
Neemt het wel vocht op? Een kennis zegt dat het te gebruiken valt.
Graag hoor ik uiteraard meerdere ervaringen voor ik dit riskeer :-)

Annemeik

Re: Overschot van het maisveld als bodem in de stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 15:35

Ik weet wel dat ze dit gemakkelijk kunnen opeten. Het lijkt mij niet echt heel handig.

Dit jaar is het stro natuurlijk erg duur, daarom zal dit wel gedaan zijn. Is het niet mogelijk om wat bij te betalen en dan echt stro te krijgen? Of een andere bodembedekking?

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 15:49

De verhuurder heeft zelf een privé-stal met paarden waar hij dit spul ook gebruikt, ik veronderstel dus dat hij geen stro heeft :n

In het contract staat 'stro' vermeld, geen 'overschot van mais' :+ Dus heel tevreden was ik hier uiteraard niet mee...

Als hij geen stro levert zet ik mijn paarden liever op houtkrullen, komt me helaas even duur uit.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 16:14

Ik heb geen ervaring, maar misschien eerst even aankijken en dan kan je altijd nog veranderen.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 16:21

Stro is stro... geen maïs of overblijfsels van een maïsveld...

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 16:24

je paarden zullen wel dik worden :+ mais eten de meesten graag!

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 16:25

Het is echt de overschot van de mais, hier zouden bijna tot geen voedingsstoffen meer inzitten (van horen zeggen).

Ik heb een haflinger die eiwitgevoelig is, een merrie die snel te vet staat, en nog een merrie en een ruin die koliekgevoelig zijn.

Iets in mijn onderbuik zegt me gewoon 'doe het niet want ge gaat er spijt van krijgen!'.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 16:27

Ik denk dat die maisoverschot ook vaak verhakseld wordt en aan koeien gegeven wordt, dus het is wel eetbaar. Je kan evt proberen en er azijn of javel (verdund) over sprenkelen, dan blijven ze er mss wel af, maar of het goed vocht opneemt?

Niezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 16:29

Mijn paard, en de rest op stal overigens ook, eet met plezier mais, maisstengels en maisbladeren. Het gaat dan ook volledig op, tot de wortel aan toe.
Een stengel op zijn tijd is dus best lekker, maar om dat dan als bodembedekking te gebruiken.... ik heb er mijn twijfels bij. Ik denk dat het eerder op is dan dat ze er overheen mesten.

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 16:54

ben ik met je eens Niezel!

Het lijkt me ook waardeloos qua vochtopname trouwens! Jakkes wat zal dat stinken als er urine op komt enzo...

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 20:23

Ik zal het echt niet in de stallen gooien. Straks eten ze er wel (veel) van en krijgen ze koliek. Dan kan je jezelf wel voor de kop slaan.

Het lijkt mij ook (vrijwel) geen vocht opnemen. En als ze er wel in plassen zal het mij niet verbazen als het heel glad wordt.

Nee, ik zou het risico niet willen lopen.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 22:00

Ik zou het niet doen ! google eens opmoederkoren (of mycotoxines) en mais. Je loopt hierbij een groot risico om een heel ziek paard te krijgen. Zeker bij deze natte zomer is het risico veel groter.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 22:02

niet doen want ook dat vreten ze op!
neemt niks van vocht op en lijkt me niet gezond

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 22:14

Of er nog veel voedingsstoffen in zitten weet ik niet. Er zal best op geknabbelt worden, maar dat gebeurt met stro ook. Alleen zitten de pitjes er niet meer in en daar zit de meeste voedingswaarde in. Dat het als strooisel gebruikt kan worden, is heel goed mogelijk. In Spanje wordt t heel veel gebruikt als strooisel. De maïsplant is helemaal gerijpt (is helemaal geel geworden). Dan worden de kolven gedorst met de dorsmachine (alle maïspitjes worden dan geoogst en de bladeren van de kolf + stengel van de plant blijven op t land achter). Daarna wordt er gedijkt gevolgt door persen. Dus in plaats van stro-pakjes heb je dan maïs-pakjes. Schijnt juist wel goed vocht op te nemen, mede doordat de plant op moment van persen al helemaal rijp is en dus droog is. Er is dan geen groen plekje meer te vinden op de maïsplant, compleet geel geworden net als stro.

Om een idee te krijgen hoeveel voedingswaarde er nog in zit (qua eiwitten, koolhydraten, vetten, suikers enz) kun je een monster nemen en laten onderzoeken.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 10:28

Een weidegenootje heeft de verhuurder gewezen op de gevaren van dit spul, gisteren heeft hij dus écht stro geleverd :j Ik blij, paarden blij, iedereen blij :D

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 10:33

Mijn vriend is loonwerker, maar ik heb eigenlijk nog nooit van maïsoverschot gehoord. Denk dat dat gewoon de stengels zijn van de planten waar alleen de kolven vanaf gehaald zijn. Als je de maïs hakselt, gaat dat ook gewoon de kuil in en eten de koeien dat op.

Ik zou mijn paard met eiwitallergie en niet op durven zetten. Dat gaat ze echt wel opeten.

Zie net hierboven dat het opgelost is, gelukkig maar :)

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 10:40

Super dat het opgelost is!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 16:11

Ik weet genoeg paarden zie op zaagsel staan omdat ze 'gewoon' stro eten :+
Dus nee...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 16:11

chipieke schreef:
Een weidegenootje heeft de verhuurder gewezen op de gevaren van dit spul, gisteren heeft hij dus écht stro geleverd :j Ik blij, paarden blij, iedereen blij :D

Fijn zeg!