Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
pmarena schreef:Tja je kunt een pak in de wei zetten en het openmaken zodat de paarden er uit kunnen eten , maar heel erg praktisch is het niet...het wordt toch al snel meer een spelletje waar ze zichzelf leuk mee bezig kunnen houden. Veels te veel vreten , steeds rond die baal blijven hangen , voor de grap die baal helemaal uit elkaar halen , er half op klimmen , de hele boel over de grond uitsmeren en er overheen lopen / piesen / poepen.... het wordt al snel een zooitje met veel vies voordroog dat je weg kunt gooien...nadat je het uit de grond gepulkt hebt als je het direct op de wei zet. Je wei wordt ook een zooitje op die plek
keona schreef:ik wil niet anders meer,en wat ze zeggen dat het alleen bij jonge diern en oudere/verzwakte gaat is echt niet waar.
want ik heb:
2 volbloeden van 13 en 17jr
1 welsh X tinker 6jr
1 lusitano 6mnd
1 welsh X tinker X new forest 6mnd
1 welsh X tinker X shetlander
en deze gaan dit jaar zo gevoerd worden,afgelopen jaar was de kudde iets anders
2 volbloeden
1 welsh x tinker
1 kwpn 11jr
1 new forest 3jr
Lusitana schreef:keona schreef:ik wil niet anders meer,en wat ze zeggen dat het alleen bij jonge diern en oudere/verzwakte gaat is echt niet waar.
want ik heb:
2 volbloeden van 13 en 17jr
1 welsh X tinker 6jr
1 lusitano 6mnd
1 welsh X tinker X new forest 6mnd
1 welsh X tinker X shetlander
en deze gaan dit jaar zo gevoerd worden,afgelopen jaar was de kudde iets anders
2 volbloeden
1 welsh x tinker
1 kwpn 11jr
1 new forest 3jr
Volbloeden was ik vergeten te noemen. Paarden met een snelle verbranding moeten meer eten. Volbloeden vallen daar gewoonlijk onder. (Sportpaarden kunnen daar ook onder vallen.)
En 1 valt al onder ouder (17 jaar). Veulens vallen ook in de groep die onbeperkt kunnen eten.
Maar worden de driebloed en de welsh x tinker echt niet gewoon te dik? Of worden ze vaak verjaagd van het eten om dat te voorkomen ofzo?
Ik denk ook dat je alleen richtlijnen kunt aanhouden, ieder weet in de praktijk wel hoeveel hun paarden echt nodig hebben. Maar het punt was dat bij onbeperkt eten, paarden zich vaak overeten en te weinig bewegen en daarom dik worden.
Met jouw mix van paarden heb je, door de volbloeden erbij, weinig keus, het is natuurlijk niet de bedoeling dat paarden inboeten in de winter en een beetje te dik is in de winter handig tegen de koude.
Met een net erom voorkom je al veel verspilling en moeten ze er meer voor doen.
Je kunt ze ook in een grote feeder zetten. Helaas geen betere foto, want ik nam hem toen vooral voor de jaarling, niet voor de feeder:
Een kant kan helemaal open gedraait om hem er in te plaasten.
Dan wordt er nog wel wat verspilt, maar ze kunnen het niet bevuilen of er in/mee spelen en het is afgedekt tegen de regen, ook wel een voordeel als ze er lang mee moeten doen.