voordelen en nadelen van een baal voordroog in de weide?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nina88

voordelen en nadelen van een baal voordroog in de weide?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 15:12

Ik wil mijn paarden graag onbeperkt ruwvoer voeren.
Op dit moment doe ik dat door elke dag meerdere malen het ruwvoer naar de weide te brengen en 's nachts krijgen ze het op stal.

Maar nu heb ik al een aantal keren gezien dat er in paardenweides grote balen verpakte voordroog in de weide staan. Dit lijkt me ideaal, aangezien de paarden het ruwvoer dan perfect zelf kunnen regelen.

Zijn er hier mensen die op deze manier voeren?
Hoe bevalt het?

mirror666

Re: voordelen en nadelen van een baal voordroog in de weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 15:14

een nadeel wat bij ons op stal nog te zien is in de wei; een hele rare plek in de wei. Hier heeft het pak gestaan, daar is natuurlijk gemorst, geknoeid. Er komt daar echt alleen maar bizar onkruid op :)) Ook blijft de plek heel gauw modderig worden.

Wij voeren op stal in een slowfeeder :) En een groot hooinet is in de maak :)

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 15:17

Daar had ik nog niet aan gedacht. Het zou dus echt op een drogere plek moeten staan.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 15:25

Het best gewoon op beton. Je gras is daar nl toch verloren.

Er zal veel verspilling zijn en daarbij is onbeperkt laten eten niet helemaal hetzelfde als zorgen dat de darmen redelijk gevuld blijven. De meeste paarden zullen veel te vet worden van onbeperkt eten.
Er is nl een verschil in voedsel bij elkaar moeten scharrelen en het opgediend krijgen. Het laaste zorgt voor te weinig beweging in combinatie met teveel eten en dat is dus de oorzaak van te vet worden.
Om wat voor paarden gaat het?
Onbeperkt aanbieden doe je nl bij paarden in de groei, te magere, zwakke en oude paarden die anders moeite hebben met zich warm houden en aan moeten komen (of groeien).
Als het om gezonde volwassen paarden gaat, zou ik het niet doen.

VERPAKTE voordroog, daar wordt niet van gegeten lijkt mij? Of zit er gaten in de verpakking om door te eten?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 15:54

Tja je kunt een pak in de wei zetten en het openmaken zodat de paarden er uit kunnen eten , maar heel erg praktisch is het niet...het wordt toch al snel meer een spelletje waar ze zichzelf leuk mee bezig kunnen houden. Veels te veel vreten , steeds rond die baal blijven hangen , voor de grap die baal helemaal uit elkaar halen , er half op klimmen , de hele boel over de grond uitsmeren en er overheen lopen / piesen / poepen.... het wordt al snel een zooitje met veel vies voordroog dat je weg kunt gooien...nadat je het uit de grond gepulkt hebt als je het direct op de wei zet. Je wei wordt ook een zooitje op die plek :P

Wij hebben hier wat hooinetten van anderhalve meter lang in de wei gezet , in de uithoeken. En ook nog een aantal op stal voor als het echt vies weer wordt. De ponies kunnen dan lekker heen en weer lopen tussen die netten , en moeten er nog wat extra moeite voor doen om het hooi er uit te krijgen.

Wij stampen zo alle netten vol met genoeg hooi voor 1 of meerdere dagen , ponies kunnen onbeperkt eten :)

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 16:12

het word nu de 2de winter dat we weer zo zullen gaan voeren.

eerst deed ik dit niet en voerde ik 3x per dag met heel veel voordroog bietenpulp en musli,maar mijn volbloeden bleven schraal/mager de winter uit komen.
afgelopen winter ben ik begonnen met onbeperkt voeren en alle paarden zien er netjes uit na de winter,ook de volbloeden.ik geef ook geen voer meer bij alleen de voordroog.
ik zorg er voor dat ze van uit hun stal moeten lopen voor te drinken en eten,zo dat ze in beweging blijven.
afgelopen jaar had ik de baal op een aanhanger in de wei liggen,dit jaar ga ik 2 voerplekken maken met grote palletboxen,waar dan het voer in komt met een net of rooster met gaten er in er boven,zo dat ze niet hele plukken er uit krijgen.

als je gewoon een pak in de wei wilt leggen dan kun je er een dikke pallet onder leggen of een klein stuk betegelen,ook zou ik dan enkel de boven kant er afsnijden touwen vas laten zitten(doe ik ook) en dan een net er over heen doen(net koop je bij heuts voor over aanhanger zijn deze).

ik wil niet anders meer,en wat ze zeggen dat het alleen bij jonge diern en oudere/verzwakte gaat is echt niet waar.
want ik heb:
2 volbloeden van 13 en 17jr
1 welsh X tinker 6jr
1 lusitano 6mnd
1 welsh X tinker X new forest 6mnd
1 welsh X tinker X shetlander
en deze gaan dit jaar zo gevoerd worden,afgelopen jaar was de kudde iets anders
2 volbloeden
1 welsh x tinker
1 kwpn 11jr
1 new forest 3jr

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 16:20

pmarena schreef:
Tja je kunt een pak in de wei zetten en het openmaken zodat de paarden er uit kunnen eten , maar heel erg praktisch is het niet...het wordt toch al snel meer een spelletje waar ze zichzelf leuk mee bezig kunnen houden. Veels te veel vreten , steeds rond die baal blijven hangen , voor de grap die baal helemaal uit elkaar halen , er half op klimmen , de hele boel over de grond uitsmeren en er overheen lopen / piesen / poepen.... het wordt al snel een zooitje met veel vies voordroog dat je weg kunt gooien...nadat je het uit de grond gepulkt hebt als je het direct op de wei zet. Je wei wordt ook een zooitje op die plek :P

Heel herkenbaar.

Daarnaast is zoals eerder genoemd de verspilling heel groot. Wij deden ipv 2 wk met één baal nu nog maar 5 dagen met een baal. Zoveel ging er verloren.
Ze smeren het uit, poepen en plassen er op.

Als je het wilt doen zal het idd droog moeten staan en ws ook in een ruif of slowfeeder.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 16:21

Ik raad het ook niet aan, ik heb dit 6 jaar geleden geprobeerd en er blijft alsnog van dat net waar het in gewikkeld is uit de grond komen :')

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 19:37

Dat klinkt niet erg positief..

Het gaat om sportpaarden, maar wel sportpaarden die gewoon dagelijkse weidegang hebben. Zomer en winter.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 21:09

keona schreef:
ik wil niet anders meer,en wat ze zeggen dat het alleen bij jonge diern en oudere/verzwakte gaat is echt niet waar.
want ik heb:
1 welsh X tinker 6jr
1 lusitano 6mnd
2 volbloeden
1 welsh x tinker
1 kwpn 11jr
1 new forest 3jr

Volbloeden was ik vergeten te noemen. Paarden met een snelle verbranding moeten meer eten. Volbloeden vallen daar gewoonlijk onder. (Sportpaarden kunnen daar ook onder vallen.)
En 1 valt al onder ouder (17 jaar). Veulens vallen ook in de groep die onbeperkt kunnen eten.
Maar worden de driebloed en de welsh x tinker echt niet gewoon te dik? Of worden ze vaak verjaagd van het eten om dat te voorkomen ofzo?

Ik denk ook dat je alleen richtlijnen kunt aanhouden, ieder weet in de praktijk wel hoeveel hun paarden echt nodig hebben. Maar het punt was dat bij onbeperkt eten, paarden zich vaak overeten en te weinig bewegen en daarom dik worden.
Met jouw mix van paarden heb je, door de volbloeden erbij, weinig keus, het is natuurlijk niet de bedoeling dat paarden inboeten in de winter en een beetje te dik is in de winter handig tegen de koude.

Met een net erom voorkom je al veel verspilling en moeten ze er meer voor doen.

Je kunt ze ook in een grote feeder zetten. Helaas geen betere foto, want ik nam hem toen vooral voor de jaarling, niet voor de feeder:
Afbeelding
Een kant kan helemaal open gedraait om hem er in te plaasten.
Dan wordt er nog wel wat verspilt, maar ze kunnen het niet bevuilen of er in/mee spelen en het is afgedekt tegen de regen, ook wel een voordeel als ze er lang mee moeten doen.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 21:12

Hou er rekening mee dat het een grote bende wordt op de plek waar je de baal neer zet. Als het regend wordt het modderig en door heel de wei komt het kuil te liggen.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 21:44

dit is absoluut niet waar ligt er maar net aan hoe je het doet
eenitraM schreef:
Hou er rekening mee dat het een grote bende wordt op de plek waar je de baal neer zet. Als het regend wordt het modderig en door heel de wei komt het kuil te liggen.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 21:51

nou afgelopen jaar was de tinker welsh dragend,ds ze mogt zo wie zo ook meer hebben.ik moet wel zeggen dat mijn paarden niet de hele tijd alleen maar zitten te eten,ze zijn gewend om altijd eten te hebben in de zomer is dit het gras dat ze voldoende ter beschikking hebben 2hectare enin de winter nu het voordroog.ik moet ook even vermelden dat mijn tinker x welsh toen ik niet onbeperkt voerde soms ook wat smallig was na de winter terwijl ze dan voordroog kregen/of hooi pulp en muesli en nog wortels ik kon blijven voeren.ik vind dit echt een uit komst.ik zorg ook dat ze moeten lopen dus niet alles ij elkaar maar op andere plek dus drinken ergens anders, voer ergens anders,en schuilgelegenheid ergens anders.ook heb ik het geluk dat mijn volbloed merrie van 17jr de baas is,en soms kan ze nog wel eens raar doen met voer maar de rest van de pony's zijn bij haar opgegroeid en dit gewend en trekken zich er weinig van aan.het is wel het eerste jaar voor de kruising met shetbloed er bij,daar ben ik wel benieuwd naar(hier kan ik komend jaar mee over zeggen.
Lusitana schreef:
keona schreef:
want ik heb:
1 welsh X tinker 6jr
1 lusitano 6mnd
2 volbloeden
1 welsh x tinker
1 kwpn 11jr
1 new forest 3jr

Volbloeden was ik vergeten te noemen. Paarden met een snelle verbranding moeten meer eten. Volbloeden vallen daar gewoonlijk onder. (Sportpaarden kunnen daar ook onder vallen.)
En 1 valt al onder ouder (17 jaar). Veulens vallen ook in de groep die onbeperkt kunnen eten.
Maar worden de driebloed en de welsh x tinker echt niet gewoon te dik? Of worden ze vaak verjaagd van het eten om dat te voorkomen ofzo?

Ik denk ook dat je alleen richtlijnen kunt aanhouden, ieder weet in de praktijk wel hoeveel hun paarden echt nodig hebben. Maar het punt was dat bij onbeperkt eten, paarden zich vaak overeten en te weinig bewegen en daarom dik worden.
Met jouw mix van paarden heb je, door de volbloeden erbij, weinig keus, het is natuurlijk niet de bedoeling dat paarden inboeten in de winter en een beetje te dik is in de winter handig tegen de koude.

Met een net erom voorkom je al veel verspilling en moeten ze er meer voor doen.

Je kunt ze ook in een grote feeder zetten. Helaas geen betere foto, want ik nam hem toen vooral voor de jaarling, niet voor de feeder:
Afbeelding
Een kant kan helemaal open gedraait om hem er in te plaasten.
Dan wordt er nog wel wat verspilt, maar ze kunnen het niet bevuilen of er in/mee spelen en het is afgedekt tegen de regen, ook wel een voordeel als ze er lang mee moeten doen.