Sinds 3 weken op de wei.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

liesbeth63

Sinds 3 weken op de wei.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 12:29

Ik heb altijd mijn paarden op een manege in pension gehad.
Maar sinds 3 weken heb ik een eigen wei met inloopstal.
Nu staat mijn paard daar heerlijk.
Mijn DA heeft hem vorige week gezien en zei dat hij er echt veel beter uitzag dan op de manege.
Dus het doet hem blijkbaar heel goed.
Maar nu de winter er aan gaat komen vraag ik me af of ik dekens moet gaan gebruiken.
Het liefst zou ik hem zonder laten staan omdat hij zelf kan bepalen of hij binnen of buiten gaat staan.
In deze 3 weken heeft hij echter helemaal nog geen dikkere vacht gekregen dus ik weet niet zo goed wat ik aanmoet aangezien ze zeggen dat er een horror winter aan gaat komen.

En ook kwa voeding heb ik nog al wat vragen.
Ik geef hem nu s'morgens hooi en een beetje quatro,en sávonds krijgt hij ook weer een kilo quatro en grote hoeveelheid hooi.
Tussendoor krijgt hij nog een beetje muesli of zemelen en af en toe een wortel.
Hij doet het er echt super op maar is dit genoeg of mischien teveel.
Ik kijk maar naar wat ze op de manege kregen dat was ook s'morgens hooi en gerst s'middags brok en sávonds weer brok en hooi.
En als ik dan gereden had kreeg hij ook nog zemelen met wat muesli.
hoop dat jullie me een beetje kunnen helpen. :)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 12:32

Ga je hem niet scheren?

Je moet vooral genoeg voor genoeg ruwvoer zorgen, dit is het kacheltje voor je pony.

malih

Re: Sinds 3 weken op de wei.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 12:35

idd zorgen voor voldoende ruwvoer, hier krijgen ze het warm van... En ze kan nu als nog een winter vacht aan maken, bij die van mij ging het ook in eens heel erg snel... leek alsof het in een paar dagen op kwam zetten...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 12:38

Tja, wat voor paard is het en wat doe je ermee qua werk. Beetje lastig om zonder die info te zeggen of hij genoeg te eten krijgt.

Goed ruwvoer is inderdaad belangrijk om 'm warm te houden.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 12:43

hooi mag die onbeperkt hebben, krachtvoer naar behoefte. Je kan zelf het beste aan je pony zien of die wat meer of wat minder moet krijgen. Wordt die dunner, dan geef je wat meer, wordt die dik, dan geef je wat minder.
Zeker in de winter als het erg koud wordt zal hij meer hooi nodig hebben om zichzelf warm te houden.

En dekens? tja, dat is je eigen keuze!

liesbeth63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 13:07

Dank jullie voor je reactie.
Mijn paard is een grote kwpner 1.73m.
ik scheer hem niet.
En hij is afgekeurd om te werken.
Maar zo'n 2x per week rij ik nog op hem.
Het is echt zo jammer want het is een grote lieve schat.
Die het heerlijk vind als hij de aandacht krijgt en als hij wat mag werken.
Hij krijgt nu ongeveer een baal hooi van 15 kilo per dag samen met het shetland veulen wat hem gezeldschap houdt.Afbeelding

mowgli7

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 16:38

Wat schattig die kleine erbij! :D

ik zou het aankijken qua vacht, op stal konden wij aan de paarden merken dat ze het koud hadden
door af en toe rillingen en het steeds opzoeken van de stal. Nadat ze de deken hadden liepen ze weer buiten. (uitloopstal)

Ik weet ook niet of er iets bestaat voor het beter aanmaken van de wintervacht.
Een shet bij ons op stal heeft wel eens bepaalde vitamine gekregen voor het kwijtraken van haar wintervacht.

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 21:04

mijn shetten zijn nu al bolletjes wol, en mijn tinker heeft haast nog geen wintervacht. Ik kan wel uit ervaring zeggen dat die wel komt. (elke winter is ze uiteindelijk toch weer een lekker beertje)

liesbeth63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 21:26

Ik wacht gewoon nog een tijdje af,en als ik denk dat hij het koud heeft dan kan ik er alsnog een deken op leggen.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 22:03

liesbeth63 schreef:
Ik wacht gewoon nog een tijdje af,en als ik denk dat hij het koud heeft dan kan ik er alsnog een deken op leggen.

Ik denk dat dat de beste keuze is die je maken kunt :j . Als het nodig is ligt er zo een deken op.. Zorg voor voldoende ruwvoer dan komt het vast goed. Wel lief om te zien.. Zo'n hummeltje naast zo'n grote kerel.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 22:05

Ik ga mee met liesbeth63 :j

Enne die horror-winter is nu ook al tegen gesproken ;)

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 22:05

Aukelizzy schreef:
liesbeth63 schreef:

Ik denk dat dat de beste keuze is die je maken kunt :j . Als het nodig is ligt er zo een deken op.. Zorg voor voldoende ruwvoer dan komt het vast goed. Wel lief om te zien.. Zo'n hummeltje naast zo'n grote kerel.

ben het hier mee eens, maar met voldoende ruwvoer komt het goed hoor! Je merkt het snel genoeg als ze het koud hebben..