Nu nog gras zaaien? en welk soort gras?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Poekiemansss

Nu nog gras zaaien? en welk soort gras?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-11 12:57

Hallo,
Ik heb sinds kort een stuk weiland over mijn beschikking,
deze heb ik laten bewerken door een loonbedrijf.
Dit loonbedrijf heeft de bomen/distelstruiken voor mij weggehaald,
maar nu is er alleen nog maar modder over..
Dit is een beetje een teleurstelling, want het was de bedoeling dat mijn pony er over een paar weken zou komen.
kan ik het nu nog inzaaien? En met welke soort gras? (welke soort is sterk, geschikt voor paarden en komt snel op?) Hoelang duurt het voordat het dan opkomt?

Groeten Joke

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 13:03

Wat nu nog ingezaaid wordt is gras als groenbemester. Dat wordt in het voorjaar dan weer ondergeploegd.
Om een weiland in te zaaien ben je toch wel een maandje te laat. Voor groenbemester is het geen drama als het net opgekomen is en het gaat dan (zwaar) vriezen. Voor een weiland wil je toch wel een maandje minimaal groei (en het duurt sowieso ook een week voor het kiemt) voor de winter invalt. En dan nog, als je in september zaait, is het gebruikelijk éérst het jaar erop een keer te hooien of op z'n minst te maaien voordat je je paard er in laat. Anders is het zó weer vertrapt omdat het niet heeft kunnen uitstoelen.

Dus, in jouw geval zou je groenbemester kunnen laten inzaaien (en dan eventueel je paard er komende winter op laten), dan in maart onderploegen en met 'echt' weidemengsel inzaaien (BG4 of BG11, of een speciaal paardenmengsel), en dan laten groeien (en hopen dat er geen kurkdroog voorjaar volgt, net als afgelopen jaar). Vervolgens eind van de zomer hooien, en dan kan je paard er weer op.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 13:03

Ben bang dat dat pas van het voorjaar weer kan. En dan heeft het waarschijnlijk wel tot de zomer nodig om goed te groeien.

Poekiemansss

Re: Nu nog gras zaaien? en welk soort gras?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-11 13:09

Bedankt voor de reactie.
Het gaat overigens om een shetlandpony,
waarschijnlijk nog met een vriendje erbij.
Ik heb nu wel een deel waar al gras staat,
maar wat vlak aan mijn huis grenst is helaas alleen maar modder.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 13:19

Of het een Shetlander is of een ander ras heeft geen effect op de kiemsnelheid of groeisnelheid van welk graszaad dan ook, noch op de temperatuur of het seizoen :+

Poekiemansss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-11 13:21

Ibbel schreef:
Of het een Shetlander is of een ander ras heeft geen effect op de kiemsnelheid of groeisnelheid van welk graszaad dan ook, noch op de temperatuur of het seizoen :+

Dat is mij wel duidelijk, maar jij had het over een 'paard' ;) Ik dacht misschien geeft dat een iets anders beeld.
Maar alsnog bedankt voor je reactie ;)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 13:28

Ik was een beetje flauw :D
Shetten eten net zo veel, en lopen de boel net zo kapot (soms nog meer, kleinere hoefjes maken diepere gaten) als grote paarden. Daar verkijken meer mensen zich op. Bovendien zijn Shetten van oudsher gewend om in barre omstandigheden te leven, gaan dus ook bv. graven naar de wortels van gras als het land te kaal wordt naar hun zin (ook al zijn ze tonnetje rond). Dus soms kunnen een paar Shetten een pas ingezaaid land nog wel effectiever weer omploegen dan paarden die iets verder van de natuur staan.

Poekiemansss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-11 13:35

Ibbel schreef:
Ik was een beetje flauw :D
Shetten eten net zo veel, en lopen de boel net zo kapot (soms nog meer, kleinere hoefjes maken diepere gaten) als grote paarden. Daar verkijken meer mensen zich op. Bovendien zijn Shetten van oudsher gewend om in barre omstandigheden te leven, gaan dus ook bv. graven naar de wortels van gras als het land te kaal wordt naar hun zin (ook al zijn ze tonnetje rond). Dus soms kunnen een paar Shetten een pas ingezaaid land nog wel effectiever weer omploegen dan paarden die iets verder van de natuur staan.

Zou het dan erg zijn als de ponys hier zouden staan deze winter als ik het nu zo laat en het voorjaar pas ga zaaien? Er is helemaal achter in het weiland een hele strook gras om te eten en ik ga sowieso hooi, handje biks en wat kuil bijvoeren.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 17:23

Nee hoor, dat maakt niet uit. Het land moet toch geploegd, geëgd en geëgaliseerd worden voor inzaaien. Maakt dus niet uit hoeveel paarden daar vooraf alvast aan meegeholpen hebben :D
Zoals ik al schreef, je zou zelfs nu nog met groenbemester (meestal Italiaans raai) kunnen inzaaien, dat komt nog makkelijk op, en dan hebben de ponies nog wat te knabbelen. Wel kun je dan je ponies er pas vanaf zeg december in laten, zodat in november het gras nog even op kan komen, dus zou je dan het stuk achterin moeten afzetten, of een klein paddockje moeten maken wat je dan niet inzaait, om ze in november ergens te kunnen laten.
Qua kosten is dat wel duurder, anderzijds hoef je dan niet of minder te bemesten voordat je volgend voorjaar gaat inzaaien, dus uiteindelijk zou het wel eens niet zo veel kunnen uitmaken. En je hoeft dan misschien ook minder hooi te voeren, bespaart ook weer kosten.
Overleg even met je loonwerker, zou ik zeggen.

Poekiemansss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 16:37

De loonwerker adviseerde mij het volgende; deze winter gewoon de ponys erop laten, die trappen het plat - dan wel bijvoeren- en dan in het voorjaar zaaien, zodat het beter kan groeien. Hij vertelde dat hij hier in de buurt nog een stuk land heeft ingezaaid, zo'n 3 weken geleden, en hier staan nog maar en paar sprietjes gras op. Daarom leek het hem een beter idee om dit voorjaar te zaaien.

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 17:15

Wij hebben hier eind september doorgezaait (was dus geen volledig kale grond), nu woon ik in Zweden en moet je rekenen dat we ongeveer een maandje voor lopen qua herfst. Vergelijkbaar dus met oktober in Nederland. We hebben de grond ook meteen bemest en er is voldoende regen gevallen. Nu zie ik hier en daar wat nieuw gras opkomen (staat nu ongeveer zo'n 2cm hoog). Ik denk dus inderdaad dat je beter kunt wachten tot het voorjaar, dan heb je sneller resultaat. Hoewel er met het graszaad op zich niet zoveel zal gebeuren, want zaden vriezen niet kapot. Daarom bewaren ze ook van alle plantensoorten de zaadjes op Spitsbergen (zaadbank) :)

paardengek_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 17:17

ik zou tot de voorjaar wachten, en wij gebruiken speciaal paardenzaad. Dit is zaad dat zich zo worteld dat de paarden het niet uit de grond kunnen trekkken, en zo krijg je dus ook geen kale plekken op de wei :)