Mijn pony zet thee

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sientje

Mijn pony zet thee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-11 23:31

Elke dag....
Het maakt niet uit waar ik de drinkbak neerzet of de bult hooi leg, en hoe groot de stal wel of niet is. Ik tref standaard elke ochtend een kop thee van een liter of 25 aan, soms met een dikke bult stro of hooi erop, meestal erin. Iemand tips?

Gaat dus om een 25+ pony, die haar water uit een cementkuip krijgt en haar hooi in de box. En ja, we gaan vast automatische drinkbakken maken en nee, ik ga het hooi vanwege haar dampigheid niet in een hooinet stoppen en ophangen... Verders staat ze alleen 's nachts op stal. We hebben er nog 10 staan en die zetten geen thee... :')

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 23:33

Mischien een idee om van te voren het hooi nat te maken? Dan hoeft zij de thee niet meer te zetten :D .

Maflinger_S

Re: Mijn pony zet thee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 23:36

Nog een waterbak ernaast in de hoop dat 25 liter thee voldoende is :D ?

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-11 23:37

Inoterry schreef:
Mischien een idee om van te voren het hooi nat te maken? Dan hoeft zij de thee niet meer te zetten :D .

Gedaan, dan lust ze het niet... :Y) Het is ook niet zo dat ze dr zelfgeweekte hooi en stro op eet... Volgens mij drinkt ze zelfs dr zelf gezette thee niet eens.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 23:41

haha dat vind ze duidelijk erg leuk om te doen, ik zag pony al voor me met een touwtje tussen dr tanden en een zakje draan. en dan dooooop, mijn kat stop altijd de wcpropjes die ik oprol en wegsmijt in haar waterbak nadat ze ze een paar keer teruggebacht heeft ook andere prooien.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 23:42

Koekje erbij serveren :D

Nee... is flauw van me. Is het misschien mogelijk om de cementkuip iets hoger te zetten, zodat het lastiger wordt het hooi/stro er in te krijgen? ( moet je nog wel bedenken hoe dit veilig te doen is...) Of misschien een aantal emmerhouders ophangen en daar dan emmers met water in doen? ( al kan ik me voorstellen dat je dan het onrustige gevoel hebt dat ze dan mogelijk niet voldoende water heeft, en dat wil je ook niet met een oude pony. Ivm voorkomen verstoppingskoliek moet ze toch zo veel mogelijk vocht binnen krijgen...)

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 23:45

Wie weer wat voor heilzame werking hooithee heeft _O- .

Ik heb al eens ergens op bokt gezien dat iemand een hooinet in een speciekuip had vastgemaakt op een veilige manier. Ik ben alleen te dus om er naar te zoeken :O :o . Maar mischien dat dat een optie is?

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 23:50

Ik moest even denken aan het soeptopic van langgeleden! _O-

Maar is t zo'n ramp dan, dat ze zelf thee zet?

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 00:08

Als ze het niet opdrinkt, en dus haar eigen drinkwater verpest, is het niet helemaal handig denk ik := .

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-11 00:46

Ramp is een groot woord denk ik, en groentensoep maakt ze niet hoor. ;) :+

Vind gewoon elke dag haar drinkbak volledig volgepropt met hooi en stro terug, en vraag me inderdaad af of ze wel voldoende drinkt aangezien ze dr 'thee' niet lust en dus qua water de bak bijna even vol laat als hoe ik 'm vul. Maar misschien neemt ze er stiekem wel een paar slokjes van, en wie weet wat de heilzame werking is. :D

Zou het alleen zelf prettig vinden als ze dit niet zou doen want gooi nu maandelijks een paar honderd liter 'thee', ooit begonnen als schoon leidingwater, weg...

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 00:55

Zolang ze geen tekenen van uitdroging toont, zou ik me niet zo druk maken.
Je kunt natuurlijk ook een grote emmer in de stal zetten en daar elke dag schoon water in doen.
Dat doe ik ook bij onze pony, die kan namelijk niet bij de waterbak komen.

De ton gewoon laten staan met wat water erin, kan ze daar lekker haar hooi in soppen...

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-11 01:08

Ibalia schreef:
Je kunt natuurlijk ook een grote emmer in de stal zetten en daar elke dag schoon water in doen.
De ton gewoon laten staan met wat water erin, kan ze daar lekker haar hooi in soppen...

Maar wie zegt me dat ze emmer nr 2 niet ook volpropt...? Reken net uit dat ik maandelijks grofweg 400 liter theewater de sloot in kieper...

fryskhynders

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 01:11

en een emmer water waar ze 's nachts niet bij kan?
ik weet niet hoe vaak je bij je pony komt? dan kun je in de ochtend misschien vers water aanbieden, als ze dit niet aanneemt heeft ze echt geen dorst.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-11 01:16

Overdag drinkt ze zowel uit de sloot als uit de waterbak op het land, waar geen hooi in de buurt is. Dus qua vochttekort maak ik me niet hele erge zorgen, al lijkt ze op stal dus nauwelijks iets te drinken. Maar vind het maf, dat ze dag in dag uit die bak op stal helemaal vol propt met hooi en stro. Verder is het namelijk helemaal geen draaikont in dr stal. Liggen alle keutels keurig bovenop en lijkt ze op dr pantoffeltjes door dr box te gaan. Maar die waterbak, daarin moet en zal thee worden gezet. Whyyy? :o?

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 10:30

Toch een keer een camera ophangen!. Zou heel nieuwsgierig zijn hoe ze het doet, en of het echt een "missie" is, of dat ze iets doet, waarvan de "thee" als het ware een toevallig bijproduct is..

(en mbt de uitdroging: dat zal idd zo'n vaart niet lopen, maar bij oudere ponys moet je toch beducht zijn op onvoldoende vocht bij het voedsel: ze zijn dan niet uitgedroogd, maar krijgen makkelijker verstoppingskolieki( ivm toch wat slechter werkend spijsverteringssysteem bij het ouder worden0. In dat kader kan het ook handig zijn om slobber te (gaan) voeren. Mocht je pony ooit koliekerig worden, terwijl ze dat daarvoor nooit was, dan is dit de tip die ik je nu alvast wil geven....)

kobuss1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 10:37

misschien houdt ze niet van saai leidingwater??
(vind ik zelf ook niet zo lekker, heb er liever een smaakje aan.)

Maar omdat ze ook uit de sloot drinkt (dacht ik gelezen te hebben) vindt ze misschien water gewoon saai???

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 10:42

Ik denk dat je dat liever kan hebben dan wat mijn paard doelt, balletjes in de soep :=
Eet ze het daarna nog wel?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 12:38

Ik denk dat het gewoon een leuk spelletje is, hier sjouwt het hengstje met plukken hooi op en neer naar de (automatische) waterbak. Ik moet wel zeggen: die gebruikt het ook om op de lepel te kunnen duwen zonder dat zijn neus nat wordt, want hij vindt het gewoon geweldig om met de waterbak te spelen. Hooi vooraf natmaken had ook geen zin, het ging niet om het eten of het drinken. Ik denk dat het gewoon 'leuk' is (ja, voor hem wel ja.. :+ )

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 12:42

Je zou het hooi in een hooikussen kunnen doen. Tenminste als ze op bloten voeten staat.
Dan wordt het hooi in de waterbak doen al moeilijker.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 19:01

Paarden maken hun hooi ook wel eens nat als ze pijn in hun mond hebben , om het zachter te maken :P

Maar vaak is het toch ook verveling / spelen ben ik bang...