Complete stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellennn_

Complete stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-11 18:32

Hallo allemaal,

ik ben hard bezig om een bouwvergunning te krijgen voor een stal.
Nu ben ik natuurlijk al over van alles en nog wat aan het nadenken,
maar misschien dat mensen die een eigen stal hebben mijn lijstje nog kunnen aanvullen met belangrijke accessoires etc. in een stal.

Het gebouw wordt 7 x 12 met twee boxen, één van 4 x 3,5 en één van 3,5 bij 3,5.
Belangrijk zijn natuurlijk de staldeuren en ramen.
Andere belangrijke dingen:
-poetsplaats
-putje
-water&elektriciteit
-zadelkamer
-evt. rubberen matten
-plek voor hooi/vlas

Ben benieuwd naar wat ik vergeten ben!

capopjekop

Re: Complete stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 18:40

Meeste heb je al, ik heb alleen nog een stuk voor de stal verhard. Wat voor een deuren heb je? Mijn deuren staan altijd open en klapperen als het hard waait. Dus ik heb haakjes gemaakt zodat ze stiller hangen. Wat voor een bodem heb je in de stallen?

ellennn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-11 18:48

capopjekop schreef:
Meeste heb je al, ik heb alleen nog een stuk voor de stal verhard. Wat voor een deuren heb je? Mijn deuren staan altijd open en klapperen als het hard waait. Dus ik heb haakjes gemaakt zodat ze stiller hangen. Wat voor een bodem heb je in de stallen?

Ik ben nog met een bouwvergunning bezig, er ligt tot nu toe alleen nog maar een betonplaat.
Dus ik heb nog geen problemen met deuren, en de vloer is dus van beton xD.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 19:00

Staldeuren komen ook uit op buiten (ook ivm evacuatie bij brand)? Of alleen op de stalgang? Maak de tussenwand verwijderbaar, zodat je de stal bv ook als loopstal kunt gebruiken.
Hoe doe je het met voorkomen bevriezen waterleiding en drinkbakken?
Kan je de stal aan een stuk verharding en paddock/bak koppelen zodat de paarden altijd naar buiten kunnen ongeacht het weer en staat van de wei?
Wat voor tussenwand komt er in de box? Is er fysiek contact mogelijk en zo ja let dan op de plaatsing van de voerbakken ivm elkaars voer jatten.
Hoe zit het met de waterafvoer (regenton voor water van het dak bv, maar ook hoeveel water loopt er bij flinke regen richting stal)? Hoe makkelijk kan je zand, hooi/vlas uit je stallen en boxen vegen? Ik heb ergens gestaan waar overal rottige drempeltjes waren en box/stalgang uitvegen eigenlijk alleen kon door alles op een hoopje te vegen en vervolgens te verwijderen met stoffer en blik.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 19:41

De deuren kun je wel weg laten ;-)
Wel zou ik zorgen voor een flink verhard stuk (paddock) zodat de paarden zelf in- en uit kunnen lopen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 19:43

ellennn_ schreef:
capopjekop schreef:

Ik ben nog met een bouwvergunning bezig, er ligt tot nu toe alleen nog maar een betonplaat.
Dus ik heb nog geen problemen met deuren, en de vloer is dus van beton xD.

Wij hebben net een stal gebouwd, iets langer dan de jouwe, we wonen in de buurt, dus je mag gerust even langskomen om ideeen op te doen en te kijken wat je wel of niet handig lijkt...

Denk aan de afvoer van je putje en regenwater. Waar moet dat heen? Denk aan aflopende bestrating en goede waterafvoer rondom je stal om te voorkomen dat het met grote hoosbuien onder water komt te staan O:)
Haken om je gereedschap op te hangen, ruimte om je kruiwagens neer te zetten, stormhaakjes op ramen, luiken en deuren, voldoende goed bereikbare opslagruimte, grooooooootttttte deuren als je binnen je grote aangebroken voordroogbaal droog wilt bewaren.
Denk aan goed brede deuren (die van ons vind ik aan de smalle kant) En nog veel meer...

ellennn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 10:24

Dankjullie! :)
In mijn stal komen twee brede deuren (+/- 2 meter) en verder kunnen de paarden naar buiten kijken naar twee kanten, i.v.m. wind kan dan één luik dicht worden gedaan.
Een stuk voor de stal verhard is ook de bedoeling idd.
Verder komt de stal in een weiland te staan, waar het paard ook komt te staan. De verdeling enzo moet ik verder nog bedenken. Maar de stal zal sowieso op wei/bak uitkomen, want dan kan m'n moeder ook eens het paard binnen zetten (dan hoeft ze alleen maar voer in de voerbak te gooien en niet het paard aan te raken xD).

Bedankt voor de tip met de drempels! Ik weet idd hoe irritant dat is, dus dat moet ik zéker niet vergeten.

De boxen worden inklapbaar, dus er kan idd een loopstal van worden gemaakt en als mijn paard er niet is, kan de stal als garage oid worden gebruikt. Verder is er genoeg ruimte voor hooi/vlas/trailer (evt een zolder).

Nouuu dat was het wel even volgens mij. Dankjullie nogmaals!

ownwise

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 10:47

Heb je al iets waar je je mest kan laten? Wellicht ook iets om over na te denken?
Wij hadden altijd een container is de grond, die steeds leeggeknepen moest worden, heel onhandig en een duur geintje. Nu huren we een container bij een bedrijf hierin de buurt, we gooien hem vol en bellen als ie bijna vol zit, dan halen ze hem op, legen hem en zetten hem weer fijn terug. Ideaal!
Verder misschien nadenken over hooiruiven? voerbakken? Zowel binnen als buiten?
Ook denken aan plek voor kruiwagen, scheppen enz.
Succes!

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 21:45

Het paard? Gaat het om één paard? Ik zou er niet voor kiezen om een paard alleen te houden!

ellennn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 11:37

Plek voor kruiwagen e.d. is er wel :)
Ik wil geen hooiruif, maar natuurlijk wel voerbak + waterbak, in de stal.
En een waterbak buiten.

Wij hebben gewoon een mestplaat. En een boer die de stront op komt halen als de plaat bijna vol is :)

@e_horse: zelf heb ik een paard, maar deze zal inderdaad níet alleen komen te staan. Heb een pony die ik mag gebruiken en anders heeft onze buurman altijd nog tal van shetten haha.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 18:24

ellennn_ schreef:
@e_horse: zelf heb ik een paard, maar deze zal inderdaad níet alleen komen te staan. Heb een pony die ik mag gebruiken en anders heeft onze buurman altijd nog tal van shetten haha.

Pfieuw... :)

Rhorseoutlet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 22:39

Zorg er ook voor dat je beton plaat (vloer) voldoende ruw is, anders glijden ze uit!

Bucke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 14:36

Wat zijn er toch veel dingen om over na te denken bij een nieuwe stal, hé! Hier nog een tip:
In de winter is de koudste wind altijd een noord-ooster wind, daarom is het verstandig om de buitendeuren van de stal niet op het noord-oosten te hebben (net als de waterleiding i.v.m. bevriezen).

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 15:00

wellicht is het een optie om te zorgen dat de vloer van de stal iets afloopt (evt naar een putje?).
Wanneer er dan onverhoopt toch lekkage is (of als de auto binnen gewassen wordt ;) ) loopt het water weg. Ook kan je dan gemakkelijker stalmatten in je stal leggen (urine kan dan weg lopen) en kan je besparen op strooisel

JJJose

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 15:02

En misschien iets van een voerhok? Waar de muizen niet bijkunnen :D

Rhorseoutlet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 13:01

ik zou zowiezo mijn brokken in afsluitbare tonnen bewaren!

en over muizen gesproken, ze kunnen ook altijd lekker nestelen in je stapel dekens. Dus een afsluitbare ruimte voor dekens en pads is ook wel fijn.

ellennn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-11 16:32

Dankjullie voor alle reacties!

Er komt een mogelijkheid om een luik open te doen waar ze direct met hun hoofd buiten zijn op de oost-kant en op de west-kant kunnen ze gewoon ook met hun hoofd uit de box hangen, en dan kan ik een deur open doen, zodat ze altijd nog naar buiten kunnen kijken, als idd de andere luiken dicht zitten ivm oosterwind.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 16:36

je hooi opslag en ook zorgen dat als je grote balen wilt voeren je die op afstand van je stal kan opslaan. heb paar keer broei in hooibaal gehad dat wil je niet naast je stallen hebben.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 16:40

Wat een antwoorden allemaal op vragen die niet gesteld worden....

TS: ivm je bouwvergunning zal er mogelijk ook een gewichtsberekening gemaakt moeten worden. Dan heb je weer een adviesbureau nodig. Verschilt erg per gemeente

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 17:04

Misschien een zadelkamer? Misschien fijn dat de paarden elkaar zien / contact hebben.
Als je ze naast elkaar wilt zetten, zal ik wel hout bij het voerbak zetten, kunnen ze elkaar niet vervelen met eten. Als je begrijpt wat ik bedoel :)